Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävien poistaminen Facebookissa

Facebookin käyttöön enemmän mielekkyyttä
25.03.2018 |

Olen ollut Facebookissa hyvin pitkään. Kavereita on kertynyt paljon. Nyt haluaisin vähentää kavereiden määrää siellä.

Haluaisin, että siellä olisi kavereina vain sellaisia ihmisiä, joiden kuulumiset kiinnostavat tälläkin hetkellä. En silti haluaisi poistamisella loukata tuttavia, vaan olla hyvissä väleissä.

Olisiko paras tapa tyylikkäästi poistaa tuttuja ilmoittaa julkisella ilmoituksella pitävänsä FB:n käytöstä taukoa ajan X, koska haluaa miettiä sosiaalisen median käyttöään ja suhdettaan siihen? Ja tämän tauon aikana tai jälkeen poistaa FB-kavereita?

Älkää ehdottako kavereiden seuraamisen lopettamista, koska tällöin saan yhä ilmoituksia heidän julkaisuistaan eri ryhmissä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookin käyttöön enemmän mielekkyyttä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ystävät kahteen ryhmään; ne joita seuraat ja joille laitat päivitykset näkyväksi. Ja toinen ryhmä jolta piilotat kaiken. Ei tarvitse tieten tahtoen loukata ketään. 

Itse olen poistanut vain sellaisia, keiden kanssa en koskaan olisi missään yhteydessä yksityisviesteillä viestittäen tai puhelimitse, tai joita en edes tunne. Loput puolituntemattomat laitan rajattuun ryhmään, joka löytyy helposti asetuksista. He näkevät vain julkiset päivitykset.

Kun minä huomasin päätyneeni tällaiseen ryhmään jolta piilotetaan kaikki, poistin kaverinkin. Luulin että olimme ihan hyvissä väleissä keskenämme, kuitenkaan en nähnyt päivityksiä joista yhteiset kaverimme tulivat minulle kertomaan.

Itse ajattelen, että julkinen fb-päivitys asiasta voisi tehdä poistamisesta vähemmän henkilökohtaisen jutun (ainakin niille, jotka aktiivisemmin FB:ta seuraavat).

Oikeasti, kaikki ei pyöri sinun ympärilläsi. Suurin osa tuskin edes huomaa, että olet heidät poistanut. Tai miksi huomaisikaan, jos et ole heidän kanssaan tekemisissä.

No nämä entiset työkaverit voivat kommentoida päivityksiä paljonkin, vaikken heitä enää livenä tapaa. Jos joskus vielä haen samasta paikasta hommia, niin ei ole kiva jos työhaastattelussa he pitävät minua ikävänä tyyppinä huomattuaan minun heittäneen heidät pois FB:sta. Olen kuitenkin säännöllisesti julkaissut aina jotakin, joten päivitysten katoaminen kokonaan jonkun aikajanalta todennäköisesti jossain vaiheessa huomattaisiin. Ja poisto kavereista myös, jos tämä henkilö menee sivuani ihmeissään katsomaan.

Vierailija
22/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vaan tuppaa loukkaamaan ihmistä, jos tulee torjutuksi tavalla tai toisella. Ei ole kaunista tapaa sanoa "pidän sinua vähemmän mielenkiintoisena kuin näitä 500 muuta henkilöä, jotka vielä ovat fb-kavereitani". En ehkä siksi lähtisi julkisesti aiheesta tekemään tiedotusta. Jos kerran ei olla tekemisissä eikä esim. tervehditä vaikka satuttaisiin samaan paikkaan, niin parempi vain poistaa.

Jokainen joutuu päättämään miten käsittelee aikaperspektiiviä somessa. Itse olen ottanut sen tavan että en poistele mitään, mutta enpä juuri henkilökohtaisuuksia siellä enää jaakaan.

Pidän vähän tökerönä tätä mitä joskus tapahtuu, eli että tavataan kerran vuodessa jonkun yhteisen kaverin juhlissa, ja toinen pyytää kaveriksi. Muutaman kuukauden päästä tämä pyytäjä poistaa kavereistaan, ilmeisesti kun ei olla paljon tekemisissä. Ja missä nähdään seuraavan kerran? Sen saman yhteisen kaverin juhlissa taas vuoden päästä. Onhan se nyt heti kiusallisempi jälleennäkeminen kuin ilman koko some-episodia. Mieluummin katselisin aina jonkin aikaa ennen kuin pyydän uusia tuttavuuksia kavereiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ystävät kahteen ryhmään; ne joita seuraat ja joille laitat päivitykset näkyväksi. Ja toinen ryhmä jolta piilotat kaiken. Ei tarvitse tieten tahtoen loukata ketään. 

Itse olen poistanut vain sellaisia, keiden kanssa en koskaan olisi missään yhteydessä yksityisviesteillä viestittäen tai puhelimitse, tai joita en edes tunne. Loput puolituntemattomat laitan rajattuun ryhmään, joka löytyy helposti asetuksista. He näkevät vain julkiset päivitykset.

Kun minä huomasin päätyneeni tällaiseen ryhmään jolta piilotetaan kaikki, poistin kaverinkin. Luulin että olimme ihan hyvissä väleissä keskenämme, kuitenkaan en nähnyt päivityksiä joista yhteiset kaverimme tulivat minulle kertomaan.

Itse ajattelen, että julkinen fb-päivitys asiasta voisi tehdä poistamisesta vähemmän henkilökohtaisen jutun (ainakin niille, jotka aktiivisemmin FB:ta seuraavat).

Oikeasti, kaikki ei pyöri sinun ympärilläsi. Suurin osa tuskin edes huomaa, että olet heidät poistanut. Tai miksi huomaisikaan, jos et ole heidän kanssaan tekemisissä.

No nämä entiset työkaverit voivat kommentoida päivityksiä paljonkin, vaikken heitä enää livenä tapaa. Jos joskus vielä haen samasta paikasta hommia, niin ei ole kiva jos työhaastattelussa he pitävät minua ikävänä tyyppinä huomattuaan minun heittäneen heidät pois FB:sta. Olen kuitenkin säännöllisesti julkaissut aina jotakin, joten päivitysten katoaminen kokonaan jonkun aikajanalta todennäköisesti jossain vaiheessa huomattaisiin. Ja poisto kavereista myös, jos tämä henkilö menee sivuani ihmeissään katsomaan.

No älä sitten poista niitä, jos tuota pelkäät. Kaikesta sitä voikin ihminen tehdä ongelman...

Vierailija
24/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan tuppaa loukkaamaan ihmistä, jos tulee torjutuksi tavalla tai toisella. Ei ole kaunista tapaa sanoa "pidän sinua vähemmän mielenkiintoisena kuin näitä 500 muuta henkilöä, jotka vielä ovat fb-kavereitani". En ehkä siksi lähtisi julkisesti aiheesta tekemään tiedotusta. Jos kerran ei olla tekemisissä eikä esim. tervehditä vaikka satuttaisiin samaan paikkaan, niin parempi vain poistaa.

Jokainen joutuu päättämään miten käsittelee aikaperspektiiviä somessa. Itse olen ottanut sen tavan että en poistele mitään, mutta enpä juuri henkilökohtaisuuksia siellä enää jaakaan.

Pidän vähän tökerönä tätä mitä joskus tapahtuu, eli että tavataan kerran vuodessa jonkun yhteisen kaverin juhlissa, ja toinen pyytää kaveriksi. Muutaman kuukauden päästä tämä pyytäjä poistaa kavereistaan, ilmeisesti kun ei olla paljon tekemisissä. Ja missä nähdään seuraavan kerran? Sen saman yhteisen kaverin juhlissa taas vuoden päästä. Onhan se nyt heti kiusallisempi jälleennäkeminen kuin ilman koko some-episodia. Mieluummin katselisin aina jonkin aikaa ennen kuin pyydän uusia tuttavuuksia kavereiksi.

Facebook toimii huonosti myös silloin, jos ihmissuhteet muuttuvat paljon. Yhteisen ajan puutteeseen haalistuneet, aiemmin hyvin tärkeät ystävyyssuhteet palaavat mieleen tiettyjen ihmisten päivityksistä ja vetävät usein mielen alas.

Vierailija
25/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin pitää Facebookin käytön vielä tätäkin yksinkertaisempana. Yksinkertaisesti niin, että siellä vain olisi nykyistä vähemmän ihmisiä kavereina.

Tee niin kuin ystäväni, eli tee uusi profiili, ja lisää sinne oikeasti tärkeät ihmiset.

Periaatteessa hyvä idea, mutta haluaisin säilyttää käytössä nämä aiemman tilin sisällöt. Esimerkiksi vanhoja kuvia on paljon ja niitä on kiva katsella.

Vierailija
26/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä että joidenkin ihmisten kohdalla poistetuksi tuleminen tuntuu kurjalta, joidenkin kohdalla sitä ei huomaakaan. Jos poistat jonkun FB-kavereista, otat riskin, että hän loukkaantuu, varsinkin jos olette edes välillä tekemisissä tai esimerkiksi joskus olleet hyviä ystäviä ja nyt välit viilenneet.

Vierailija
27/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistan kerran pari ihmiset joista en pidä, jotka eivät koskaan noteeraa julkaisujani, tai joiden en halua seuraavan tekemisiäni.

En ole huomannut siitä seuraavan ongelmia.

Vierailija
28/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistan kerran pari ihmiset joista en pidä, jotka eivät koskaan noteeraa julkaisujani, tai joiden en halua seuraavan tekemisiäni.

*kerran pari vuodessa

Vierailija
29/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*kerran pari vuodessa

Ei varmaan näkyviä, mutta epäsuorat seuraukset esimerkiksi tuohon työnhakuun liittyen mietityttävät. Ihmisissä ei siis ole mitään vikaa, mutta postituksia vain kaikenlaisesta tulee ihan liikaa. En pysty seuraamaan edes niitä tärkeimpiä ihmisiä nyt enkä välttämättä muista ole niin kiinnostunutkaan.

Vierailija
30/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis julkinen päivitys ennen poistamista on huono idea kaikista täällä?

Vierailija
31/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kauan sitten oli tapana pyytää facebook-kaveriksi jokaisen, jonka edes jotenkin tunsi. Silloin vielä sanottiin, että Facebookin avulla saa helposti yhteyden peruskoulun tuttuihin, joiden kanssa ei ole pitkään aikaan ollut yhteydessä.

Nyt hyvä jos edes omaa puolisoa pyytää kaveriksi, koska pitää vaalia yksityisyyttä.

Vierailija
32/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoittelet etukäteen jonkun sepustuksen, pääset vaan feissarimokiin.

Vierailija
33/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää niinkuin minä,laittakaa turhat ystävät rajoitetulle listalle,silloin he eivät näe julkaisujasi tai kuviasi,mutta ovat silti kavereina

Vierailija
34/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta joku julkinen päivitys vain alleviivaa sitä, että oikein olet pohtinut asioita ja sen seurauksena haluat eroon Perasta, Lissusta ja Marjatasta.

Vierailija
35/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset päivitykset kavereiden poistamisesta ovat todella noloja. Minulla oli aiemmin fb-kaverina tyyppi, joka päivitti säännöllisin väliajoin "siivoavansa kaverilistaa, ei millään pahalla hei :))))". Säästin hänet vaivalta ja poistin hänet itse omalta listaltani ihan ilman etukäteisvaroituksia, koska tuollainen on mielestäni todella noloa aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
36/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää niinkuin minä,laittakaa turhat ystävät rajoitetulle listalle,silloin he eivät näe julkaisujasi tai kuviasi,mutta ovat silti kavereina

Mulle tulee yhä ilmoituksia että X myy kirppariryhmissä tämä ja tuo sitä ja tätä, vaikka olisin lopettanut ihmisten seuraamisen. Ja näitä ryhmiä haluaisin yhä seurata.

Vierailija
37/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiset päivitykset kavereiden poistamisesta ovat todella noloja. Minulla oli aiemmin fb-kaverina tyyppi, joka päivitti säännöllisin väliajoin "siivoavansa kaverilistaa, ei millään pahalla hei :))))". Säästin hänet vaivalta ja poistin hänet itse omalta listaltani ihan ilman etukäteisvaroituksia, koska tuollainen on mielestäni todella noloa aikuiselta ihmiseltä.

Niin kai sitten. Omat ajatukset vain Facebookin käytöstä ovat nyt reilussa 10 vuodessa muuttuneet ja sosiaaliset ympyrät myös.

Vierailija
38/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rajannut omaa facebook:in käyttöä', en käy siellä enää niin usein, kyllä helpottaa elämää huomattavasti.

Vierailija
39/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku ihan oikeasti niin julkisuushakuinen, että tunkee itseään Facebookiin...?

Tili tai päivitykset eivät ole koskaan olleet julkisia. Olen jo yli 30-vuotias. Facebook oli iso juttu ollessani 2-kymppinen.

Vierailija
40/56 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ja poistat. Aiheuttaa lähinnä myötähäpeää nämä "joo mä hei nyt vähän siivoon mun facebookkia ja poistan sellaset joihin en pidä yhteyttä hehhe ei millään pahalla!

Kovin moni tuskin edes huomaa tulleensa poistetuksi. Paitsi sitten kun meinaa siellä vaikka viestiä laittaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan