Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ihmisiä kiinnosta enää oman sukunsa jatkuminen?

Vierailija
25.03.2018 |

Mielenkiintoinen tämä tälläkin foorumilla näkyvä kehitys, jossa monia ei enää vähääkään kiinnosta oman suvun jatkaminen. Sukupolvi toisensa perään on pitänyt kansan elinvoimaisena ja oman sukuhaaransa hengissä ja tämän sukupolven vesat omansa sitten päättävät, koska on kivempaa kun voi matkustella rauhassa. Useimmilla eläimillä on sisäsyntyinen tarve huolehtia oman sukulinjan jatkumisesta. Länsimaisilta ihmisiltä tällainen tarve on näköjään kadonnut. Mistä se johtuu?

Mielenkiintoinen historiakatsaus artikkelissa: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sampo-terho-vuonna-2007-euroop…

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämän päivän ihminen vaan ajattelee järkevästi. Enää lapsia ei tarvitse tehdä vanhuuden turvaksi... Syitä riittää. Omia syitä on ainakin tämä maailman tila, joka menee aina vaan hullummaksi ja pinnallisemmaksi. Yhteiskunta on huolissaan vain siitä ettei tänne tule lisää tuottajia. Miks mun pitäis päästä pönkittämään egoani tuottamalla ylivertaisia sukuni jatkeita tänne? Ei lapsi pyydä syntyä tänne! Sen verran masentunut ollut itsekin tässä elämässä etten paljon ole aina kiitellyt kun saan elää tällasessa yhteiskunnassa, jossa merkitystä on vain sillä työelämän menestyksellä. En halua lapsia tällaseen rakkaudettomaan maailmaan jossa tapahtuu julmuuksia.

Vierailija
162/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta saadaan ainakin parempia geenejä tilalle itäiseltä välimereltä.

Näin on. Kymmenien sukupolvien serkusavioliittojen tuloksena syntyneet heikkolahjaisetko parantaisivat suomalaisten geenit? Se kulttuuri ei ole tuottanut ainakaan viiteensataan vuoteen yhtään mitään. Itäisen Välimeren kulttuurista, israelilaisia lukuunottamatta, meillä ei ole mitään opittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. En halua lapsia

2. En halua siirtää huonoja geenejäni eteenpäin

3. Tällä pallolla on jo ihan tarpeeksi ihmisiä

4. Ihmiskunta on tällä hetkellä sellaista saastaa, etten halua joukkoon tehdä viatonta lasta kärsimään.

1. Ok

2. Ok

3. Tällä hetkellä on, mutta se tulee hidastumaan, koska syyt 1 ja 2. Sama ilmiö muuallakin.

4. On aina ollut. Ei vain tällä hetkellä.

Vierailija
164/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsettomat ihmiset kuvittelevat, että elämä ilman lapsia on jotenkin onnellisempaa? Ei lapset ole mikään taakka vaikka aiheuttavatkin vaivaa. Onnellisuus ei ole sama asia kuin helppous. Niitä ei pidä sekoittaa keskenään. 

Mun mielestä on kuitenkin hyvä että ne ihmiset joilla ei ole kunnon parisuhdetta, eivät hanki kumppania sen perusteella, että pitää olla perhe ja lapset. Sen sijaan suosittelen, että jos sopiva kumppani sattuu löytymään, perustamaan sen perheen, koska mun mielestä todellinen rakkaus asuu lapsessa. Niitä on kiva hoitaa ja kiva kasvattaa. Se ei ole helppoa, mutta siinä oppii paljon ihmisestä ja kasvaa samalla itsekin ihmisenä. Se ei ole helppoa ja vaatii vaivaa. 

Suomelle sellaisena kuin me sen tunnemme voidaan kuitenkin heittää hyvästit, kun porukka ei lisäänny. Se on ihan kansantaloudellinen fakta. 

Mitä tulee bilettämiseen ja matkustamiseen: Oli se kivaa kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä EVVK. Huvittavaa lukea kommentteja, joissa lapsia ei haluta tehdä ympäristösyistä. Seuraavassa lauseessa kuitenkin kerrotaan jo matkustamisesta. EIkö se muka saastuta? Oletteko jo muistaneet lopettaa lihansyönnin? Se on aika iso ympäristörasite. Mitä työhön tulee, niin mikä siinä uran rakentamisessa niin paljon kiinnostaa? 

Suomalaisten onneton luonne tulee mun mielestä parhaiten ilme suhtautumisessa lapsiin. Kontrasti on suuri kun katsoo miten ulkomailla lapsiin suhtaudutaan. Siellä ne ei ole rasite vaan siunaus.

Vierailija
165/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa ettei tullut tehtyä lasta/lapsia kun oli parikymppinen. Nyt olen 34v eikä enää kyllä jaksais öitä valvoo eikä kuunnella jatkuvaa itkua.

Työurakin menisi pilalle jos nyt vauvan pukkais.

Otimme koiran. Siitä on paljon iloa ja puhunkin koiralleni että "äiti sitä , äiti laittaa jne...

Säälittävää. Ensinnäkään ei lapset itke jatkuvasti. Miksi se ura menisi pilalle? Olisiko se huono asia? Onko kiva, kun jätät lapset hankkimatta ylennys mielessä ja sitten joku toinen nappaakin sen sun naaman edestä?

Mikä ura sulla on jos et ole jo tottunut öitä valvomaan? Jos uraa haluat tehdä niin silloin painetaan duunia yöt ja päivät! Ja sä oot 34 etkä muka jaksa valvoa öitä?

Niin ja muuten. Elon Muskilla on viisi lasta ja se on kohtuullisen kiireinen ihminen. Ei ollut miljonääri silloin kun ekat teki.

Vierailija
166/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotit tulevat ja tekevät työt. En halua ottaa riskuä että lapseni olisi ikuisesti työtön.

Ei lapsia.

Mistä tiedät, miten yhteiskunta tullaan järjestämään robotisaation myötä? Se voi olla siunauskin, tiedossa helppo elämä ihmisille.

Vierailija
167/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden isä kirjoitti:

Miksi lapsettomat ihmiset kuvittelevat, että elämä ilman lapsia on jotenkin onnellisempaa? Ei lapset ole mikään taakka vaikka aiheuttavatkin vaivaa. Onnellisuus ei ole sama asia kuin helppous. Niitä ei pidä sekoittaa keskenään. 

Mun mielestä on kuitenkin hyvä että ne ihmiset joilla ei ole kunnon parisuhdetta, eivät hanki kumppania sen perusteella, että pitää olla perhe ja lapset. Sen sijaan suosittelen, että jos sopiva kumppani sattuu löytymään, perustamaan sen perheen, koska mun mielestä todellinen rakkaus asuu lapsessa. Niitä on kiva hoitaa ja kiva kasvattaa. Se ei ole helppoa, mutta siinä oppii paljon ihmisestä ja kasvaa samalla itsekin ihmisenä. Se ei ole helppoa ja vaatii vaivaa. 

Suomelle sellaisena kuin me sen tunnemme voidaan kuitenkin heittää hyvästit, kun porukka ei lisäänny. Se on ihan kansantaloudellinen fakta. 

Mitä tulee bilettämiseen ja matkustamiseen: Oli se kivaa kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä EVVK. Huvittavaa lukea kommentteja, joissa lapsia ei haluta tehdä ympäristösyistä. Seuraavassa lauseessa kuitenkin kerrotaan jo matkustamisesta. EIkö se muka saastuta? Oletteko jo muistaneet lopettaa lihansyönnin? Se on aika iso ympäristörasite. Mitä työhön tulee, niin mikä siinä uran rakentamisessa niin paljon kiinnostaa? 

Suomalaisten onneton luonne tulee mun mielestä parhaiten ilme suhtautumisessa lapsiin. Kontrasti on suuri kun katsoo miten ulkomailla lapsiin suhtaudutaan. Siellä ne ei ole rasite vaan siunaus.

Hyviä pointteja.

Vierailija
168/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa ettei tullut tehtyä lasta/lapsia kun oli parikymppinen. Nyt olen 34v eikä enää kyllä jaksais öitä valvoo eikä kuunnella jatkuvaa itkua.

Työurakin menisi pilalle jos nyt vauvan pukkais.

Otimme koiran. Siitä on paljon iloa ja puhunkin koiralleni että "äiti sitä , äiti laittaa jne...

Säälittävää. Ensinnäkään ei lapset itke jatkuvasti. Miksi se ura menisi pilalle? Olisiko se huono asia? Onko kiva, kun jätät lapset hankkimatta ylennys mielessä ja sitten joku toinen nappaakin sen sun naaman edestä?

Mikä ura sulla on jos et ole jo tottunut öitä valvomaan? Jos uraa haluat tehdä niin silloin painetaan duunia yöt ja päivät! Ja sä oot 34 etkä muka jaksa valvoa öitä?

Niin ja muuten. Elon Muskilla on viisi lasta ja se on kohtuullisen kiireinen ihminen. Ei ollut miljonääri silloin kun ekat teki.

Elon Musk tuskin hoitaa lapsia itse, vaan vaimo ja lisäksi perheellä on satavarmasti lastenhoitajat, siivoojat ja taloudenhoitajat. Että se siitä.

Vierailija
169/191 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden isä kirjoitti:

Miksi ja miten sinä kuvittelet voivasi tietää, miten ihmiset asiat kokevat? Ei ole yhtään täysin identtistä viitekehystäkään.

Elämästä, sen haastavuudesta ja itsestään voinee oppia paljon ilman sinappikoneitakin. Myös rakkautta voi olla monenlaista. Miksi sen pitäisi kohdistua lapseen? Toki jos lapsi tehdään, niin silloin kaikki rakkaus hänelle.

Alle 200-vuotias sosiaalinen konstruktio nimeltä Suomi sellaisena kuin me sen tunnemme on joka tapauksessa kokeva sellaisia muutoksia, että emmepä me sitä missään tapauksessa yli ajan omaksemme tunnistaisi.

Ja taas siellä tiedetään muiden puolesta, mikä on mielekästä ja mikä ei. Ympäristöasioista en ole sinänsä eri mieltä, mutta lapsettomuus sentään tarjoaa pohjan ekologisuudelle. Eri asia on, että miten itse kukin sen käyttää. Uran rakentamisessa voi olla hienoa vaikkapa se jo mainittu aspekti, että se on paljon tehokkaampi tapa yrittää muuttaa maailmaa kuin lapsen kasvattamisen mystery box.

Taloustieteessä taidetaan sanoa, että lapsi on kulutushyödyke. Ei parane unohtaa, että aika on niukka resurssi, jolla on vaihtoehtoiskustannus.

Vierailija
170/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette vaan hyppää sillalta jos näette ihmisen ympäristörasitteena? Saatte pelastaa pallon.

Tätä keskustelua lukiessa huomaa kyllä sen että ei kaikkien geenit ole ihan kunnossa. Ehkä on vaan hyvä, ettette lisäänny niin huonot geeninne eivät välity eteenpäin.

Kaikista naurettavinta on syyttää hallitusta siitä ettei lisääntyminen kiinnosta.

Vierailija
171/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tämä tälläkin foorumilla näkyvä kehitys, jossa monia ei enää vähääkään kiinnosta oman suvun jatkaminen. Sukupolvi toisensa perään on pitänyt kansan elinvoimaisena ja oman sukuhaaransa hengissä ja tämän sukupolven vesat omansa sitten päättävät, koska on kivempaa kun voi matkustella rauhassa. Useimmilla eläimillä on sisäsyntyinen tarve huolehtia oman sukulinjan jatkumisesta. Länsimaisilta ihmisiltä tällainen tarve on näköjään kadonnut. Mistä se johtuu?

Mielenkiintoinen historiakatsaus artikkelissa: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sampo-terho-vuonna-2007-euroop…

Elämme 2000-lukua. Siskoni on jo pitänyt huolta, että "suku" jatkuu minun ei tarvitse. Ennen vanhaan jos perheeseen syntyi vain tyttöjä isän nimi ja suku "kuoli" kun tytöt hän ottivat miehen nimen mennessään naimisiin ja jatkoivat miehen nimeä. Miksi tämä ei enää sureta ketään vai onko vai pääasia, että geenit jatkaa kulkuaan?

Vierailija
172/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma epätasapainoinen suku saakin loppua tähän. Olen vain iloinen. Muutenkin on kovin vanhanaikaista olla kamalan riippuvainen jostakin ihmisjoukosta, joka liitty itseen jotenkin biologisesti.

Vierailija
173/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä on sillä jatkuuko suku vai ei? Omaa eloani jatkaisin mielelläni mahdollisimman pitkään, mutta että geenini saisivat jatkaa sekoittuneena muihin geeneihin, mitä merkitystä? Luuletko että esivanhempasi 200 vuoden takaa välittää ollenkaan onko hänen geeninsä jatkuneet vai ei?

Vierailija
174/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden isä kirjoitti:

Huvittavaa lukea kommentteja, joissa lapsia ei haluta tehdä ympäristösyistä. Seuraavassa lauseessa kuitenkin kerrotaan jo matkustamisesta. EIkö se muka saastuta? Oletteko jo muistaneet lopettaa lihansyönnin?

Kun ei tee lapsia niin kukaan oma ei ole kärsimässä ympäristötuhoista, joten voi keskittyä nauttimaan? Riittää että ympäristö pysyy hyvänä oman elinajan loppuun?

Mutta miksi lapselliset elävät kuin viimeistä päivää saastuttaen? Eivätkö he ajattele lapsiaan?

Vierailija
175/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan lapsia ensisijaisesti siksi että haluan suomalaisten osuuden mieluummin kasvavan maailman väestöstä tai ainakin säilyttää nykyisellään (joka on aika mahdotonta). Ja toisekseen haluan siihen suomalaisten osuuteen antaa omat kohtalaisen hyvät geenini mukaan.

Vaikka maailmassa on liikaa väetöä, niin harmittavasti se kasvaa voimakkaammin sellaisella geeniperimällä joka ei ole erityisen onnistunutta. Siksi on yritettävä tehdä töitä sen eteen että nämä paremmat pohjoiset geenit liisääntyisivät.

Jaa että on ni´iin hyvät geenit.

Arvaappas kuinka mua oksettaa tuollaiset puheet.

Vierailija
176/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeuksetta todella ankea maailmankuva näillä lapsettomaksi jääväksi aikovilla.

No. Sellaisen paskamaailman te olette saaneet aikaan.

Ei tälläiset ajatukset itsestään synny, pitää olla motiivi ja se on yksinkertainen. PASKA SUOMI. PASKA MAAILMA.

Vierailija
177/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan kovin ukko oli se, jolla oli eniten lapsia (poikia). Eipä taida olla enää.

Vierailija
178/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi kiinnostaa? Jos olet vähääkään kartalla niin tiedät että ihmiskunta tulee tuhoutumaan ennemmin tai myöhemmin. Miksi sitä sukua siis pitäisi väkisin johdatella kohti vääjäämätöntä loppua kun voi elämänsä viettää rennomminkin? Tuskin sinäkään tuhkakasana maan povessa enää fiilistelet kuinka hienoa se on kun sait sukusi jatkumaan. :D

Mistäpä sen varmaksi tiedät, vaikka teknologian kehityksen kautta ihmiskunta onnistuisikin jossain muodossa säilymään. Nyt vain varmistat, että ainakaan sinun jälkipolvesi ei tule olemaan niiden selviytyjien joukossa, vaan jäät sammuneeksi suvuksi.

Sou?

Ei sitä kuolleena tiedosta.

Olet siinä olemassa uskomattoman pitkän sukupolvien ketjun ja kamppailujen tuloksena ja päätät noin vain lopettaa sen kaiken, koska haluat viettää elämää rennosti? Selvä

Itse en lapsia hanki mutta se ei tarkoita sitä että minuun johtanut sukupolvien ketju olisi ollut turhaa kamppailua. Kyllä minun serkut ja muut sukulaiset ovat lapsia hankkineet joten suvun geenit kyllä jatkuvat eteenpäin vaikka eivät minun kauttani. Itselläni on sen verran huono arpaonni ollut geenilotossa, että en halua riskeerata sitä että todennäköisesti lapsi perisi ongelmani.

Vierailija
179/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun geenit ole kummoiset. Suvussa paljon mielenterveysongelmia ja rintasyöpää. Lisäksi eräs todella harvinainen autoimmuuninen sairaus. Tuskin teen mitään vahinkoa, vaikken lisää ihmisiä tähän maailmaan puserra. Minulla on 10 sisarusta ja heillä yhteensä 10 lasta. Tarpeeksi tätä sukua mielestäni. han mielelläni olen se suvun lapseton täti.

Ja avausviestiin viitaten, matkustelu ON mukavaa.

Vierailija
180/191 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä välitän sukuni jatkumisesta sen takia, koska harrastan intohimoisesti sukututkimusta. Olisi vähän outoa kuluttaa niin paljon aikaa ja vaivaa, kerätä nimiä sukupuuhun, laittaa vanhoja valokuvia talteen ja kirjoittaa tarinoita ylös, jos ei olisi ketään kuka sitten tulee perimään näitä. Ketään muita kuin jälkeläisiä nämä jutut tuskin kiinnostaa. En kuitenkaan ajattele sukuni olevan millään tavalla muita parempi objektiivisessä mielessä.

Suurin osa vanhusten kultaisista ajatuksista ja muistelmien säilyttämisestä lentää Ö-mappiin siinä vaiheessa kun taloa ja kiinteistöä putsataan vainajan jälkeen. Siinä kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi