Lapsi virpomassa, kukaan ei avaa ovea
Kommentit (412)
Minä taas varasin reilusti herkkuja mutta ei ole yhtään virpojaa näkynyt :( Ei taida enää tuo virpominen olls yhtä yleistä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme jos eivät avaa tuntemattomille ovia.
Perinteisesti lapset ovat menneet virpomaan vain sukulaisten ja ystävien luo.Toisaalta ilmettelen, millainen vanhempi lähettää puolustuskyvyttömän lapsen virpomaan tuntemattomien luo, kun oven takana voi olla alkoholisti, huumehörhö, psykopaatti tai pedofiili, joka voi tehdä lapselle mitä tahansa.
Nykyään vanhemmat ovat kyllä luottavaisia, kun muutama vuosikymmen ei tullut mieleenkään mennä tuntemattomien luo.
Ehkä muistat hieman väärin? :D Silloinhan vasta kuljettiin ilman valvontaa, oli ihan normaalia. Ei ollut puhelimia tms...Samoin luokkatoverit olivat usein koulun jälkeen yksin ilman mitään hoitoa jo ensimmäisestä luokasta lähtien.
T. Kasarilapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on korissa kaikenkokoisia pääsiäismunia suurimmista Kindereistä alkaen ja kun se virpominen on tehty, niin melkein ojennan korin lapsille, mutta sitten poiminkin sieltä jokaiselle sellaisen pienen ruohomunan ja kiitän kauniisti oksasta. Kieltämättä hauska seurata kullannuppujen ilmeitä, jostain syystä sellainen kuin kiitollisuus ei kovin hyvin heistä välity. Mutta hei, hauskaa leikkiähän tämä vain on, riemuitaa perinteestä niin virpojina kuin oksien saajana.
Jokaisella on omat huvinsa. Ikävä kertoa, että lasten iloa ei pidemmällä tähtäimellä tuollaisella konstilla vielä nujerreta. Ehkäpä löydät jonkun helpomman vittuilun kohteen?
Mutta tämähän on pelkkä leikki! Niinhän palstamammat vakuuttelevat. Miksi minä en saisi leikkiä omilla säännöilläni, ei tämä ole keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään päästää lasta/lapsia soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja. Tälläkin palstalla näkee millaisia tapauksia on avohoidossa nykyaikana...
Käy vain tuttujen ovilla. Ja isä on mukana..
Ap
No ei kaikki ole kotona päivystämässä virpojia palmusunnuntaina. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi. Lähetä meille, avaan varmasti oven pienelle virpojalle. Palkankin saa.
Meillä ei noidille avata - pääsiäinen ei ole mikään noituusjuhla!
Lisäys: Siis ei palmusunnuntai ole noituusjuhla sen enempää, kuin pääsiäinenkään!
Mihin tuollainen noitailu edes perustuu?
Tämä on oikeaa kristillistä virpomista:
Jeesuksen Kristuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoksi virvon sinua, vitsa virvoittaa, kivut kirvoittaa. Jumala sinua siunatkoon!
Ja pääsiäisenä:
Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi!
elämä on ihanaa kirjoitti:
Suomihan on yksi lapsivihamielisimmistä maista maailmassa.Meillä on käynyt jo monia ja on kyllä ihana nähdä lapset jotka ovat nähneet vaivaa ja saavat palkkion,sen aidon ilon.Asumme toki omakotialueella missä muutenkin on ne täyspäiset ihmiset joilla on vielä jotain tapoja ja perinteitä.
Paitsi että tämä kerjäysvirpominen ei ole mikään todellinen perinne, se keksittiin 80-luvulla, kun suurten ikäluokkien ahneet lapset keksivät hyvän keinon saada karkkia halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ajat muuttuneet sitten -80-luvun ☹️
Nykyään virpomiset mennään tekemään sovitusti tutuille. Etkö tätä tiennyt?
- Ei turhia koputuksia oville, joita ei avata
- Ihmisten ei tarvitse ostaa kauheita määriä karkkia kaiken varalta, vaan vain varmoille tutuille virpojille
win-win
Kyllä ainakin Oulussa vielä omakotitaloalueilla noidat kiertää, kolme porukkaa jo käynyt ja herkkuja vielä odottamassa. Kiva perinne, osoitus turvallisesta ympäristöstä ja positiivisesta suhtautumisesta naapureihin, että vielä voimissaan. Noita asioitahan siinä onnellisuustutkimuksessa oli mitattu: miten luottaa muihin ihmisiin (ja viranomaisiin) ja tossa ollaan hyviä Suomessa, toivottavasti jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytiin lasten kanssa aamupäivällä virpomassa ja onneksi ainakin puolessa kodeista avattiin ovi. Jokainen oven avannut antoi virpoa ja oli varannut palkkaa! Oli kiva nähdä, miten lapset juoksivat ihan intona, naurusuisina luokseni sitten näyttämään, mitä saivat palkaksi. Meillä vaan ei ole omalla ovella käynyt tähän mennessä kuin yhdet virpojat. Saisi tulla lisää, olen varannut paljon suklaamunia palkaksi.
On teilläkin varmaan käyty...mutta tehän olitte kylillä kerjuureissulla..
Eipäs, koska mies jäi kotiin päivystämään virpojien varalta!
Etkös sinä tuolla aiemmin sanonut, että isä lähti lasten mukaan... O:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käynyt 6 virpojaa, kaikki ovat kysyneet ensin saako virpoa.
Jostain kumman syystä virpojat näyttävät nostavan osan verenpaineen pilviin. Ettekö ole itse aikoinaan virponeet? Onko äiti kieltänyt?
Mielestäni hauska perinne.Nykyinen kerjäysvirpominen keksittiin 80-luvulla. Sitä ennen ei lapsilaumoja käynyt ovilla pimpottelemassa ja vaatimassa rahaa.
Ihan itsekö keksit? Meillä ei ole koskaan vaadittu rahaa tai siis yhtään mitään muutkaan. Aina on kysytty ensin saako virpoa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä virpojat näyttävät nostavan osan verenpaineen pilviin. Ettekö ole itse aikoinaan virponeet? Onko äiti kieltänyt?
Mielestäni hauska perinne.
No ei kyllä virvottu minun lapsuudessa ja en ollut koko tavasta kuullutkaan. Vasta 90-luvun alussa soi ovikello ja oli jotain noitia oven takana oksien kanssa. Minulla ei ollut harmainta aavistusta, mikä on homman nimi. Sitten meni joku vuosi taas, etten viepojia nähnyt.
Vasta kun omat lapset meni kouluun 2000-luvun alussa kuulin virpomisesta enemmän sitä kautta, kun lapset halusi virpomaan, kun kaveritkin. No kävin kysymässä naapureilta, saako virpoa heille. Kuulemma saa. No sitten noitavaatteet päälle ja käytiin virpomassa oman kadun asukkaat, joilta sai luvan.
Nyt on osattu siksi itsekin varautua. Kaksi lapsiryhmää on käynyt ja nameja ovat saaneet.
Joten ei ainakaan minun kotiseudullani koko virpomistapaa ollut lapsuudessa ja nuoruudessa
Mä olen parina vuonna varannut munia, eikä kukaan ole käynyt. Viime pääsiäisenä olisi sitten joku tullut, mutta en muistanut koko asiaa. :( Nytkään ei ketään kuulu. Mä tykkäisin, jos lapset kävisi, koska tuttavapiiriin ei kuulu yhtään sen ikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on yksi lapsivihamielisimmistä maista maailmassa.Meillä on käynyt jo monia ja on kyllä ihana nähdä lapset jotka ovat nähneet vaivaa ja saavat palkkion,sen aidon ilon.Asumme toki omakotialueella missä muutenkin on ne täyspäiset ihmiset joilla on vielä jotain tapoja ja perinteitä.
Paitsi että tämä kerjäysvirpominen ei ole mikään todellinen perinne, se keksittiin 80-luvulla, kun suurten ikäluokkien ahneet lapset keksivät hyvän keinon saada karkkia halvalla.
Höpö höpö 😂
Noidat kiertävät maaseudun ok-alueella. Sukupolvet vain vaihtuvat. Mukava perinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hauska perinne.No ei kyllä virvottu minun lapsuudessa ja en ollut koko tavasta kuullutkaan. Vasta 90-luvun alussa soi ovikello ja oli jotain noitia oven takana oksien kanssa. Minulla ei ollut harmainta aavistusta, mikä on homman nimi. Sitten meni joku vuosi taas, etten viepojia nähnyt.
Vasta kun omat lapset meni kouluun 2000-luvun alussa kuulin virpomisesta enemmän sitä kautta, kun lapset halusi virpomaan, kun kaveritkin. No kävin kysymässä naapureilta, saako virpoa heille. Kuulemma saa. No sitten noitavaatteet päälle ja käytiin virpomassa oman kadun asukkaat, joilta sai luvan.
Nyt on osattu siksi itsekin varautua. Kaksi lapsiryhmää on käynyt ja nameja ovat saaneet.
Joten ei ainakaan minun kotiseudullani koko virpomistapaa ollut lapsuudessa ja nuoruudessa
Itse olen asunut Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla ja jo 70-luvun alussa trullitettiin EP:lla ja nyt sielläkin virvotaan lankalauantaina, PP:lla virvotaan tänään.
Meillä kävi virpojia. Oli ihana alku päivälle kun pieniä (alle kouluikäsiä ehkä) virpojia oli oven takana. Kauniit vitsat oli tehty. Pukeuduttu ja laittauduttu. Päivän mittaan oma fiilis katosi kun teinilaumat risuineen tuli kerjuulle.
Ei kaikki ole kotona päivystämässä virpojia palmusunnuntaina. Hieno ilma, ihmiset voi olla lenkillä, kylässä, matkoilla...
En mä ainakaan ole aina kotona sunnuntaisin ellei ole erikseen sovittu. Käyn ulkoilemassa, kavereita moikkaamassa, monesti olen vklreissussa vielä ja kotona vasta illalla jne. Enkä edes pidä karkkia kaapissa, eli vaikka olisinkin kotona niin herkkuja tuskin olisi antaa.
Kannattais sopia etukäteen, että ketä käydään virpomassa ja mihin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Vanha suomalainen perinne on.
Kävivät koputtelemassa. En avannut. Kerjääminen pitäisi olla kielletty myös kaduilla.
Ei niihin naapureihin tarvitse tutusta, on parempi jos jokainen vain nököttäisi omissa oloissaan eikä puuttuisi toisten asioihin.