Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi virpomassa, kukaan ei avaa ovea

Vierailija
25.03.2018 |

On ajat muuttuneet sitten -80-luvun ☹️

Kommentit (412)

Vierailija
101/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään virpomiset mennään tekemään sovitusti tutuille. Etkö tätä tiennyt? 

- Ei turhia koputuksia oville, joita ei avata

- Ihmisten ei tarvitse ostaa kauheita määriä karkkia kaiken varalta, vaan vain varmoille tutuille virpojille

win-win

Vastustan! En tunne lapsiperheitä eikä meille sitten virpoisi kukaan. Rakastan kun lapset tulevat virpomaan. Saa teinitkin virpoa meille.

Laita oveen iso kyltti, että SAA TULLA VIRPOMAAN. Sitten tietävät tulla. Mutta on se totta, että eivät ihmiset enää sunnuntaisin halua koko päivää istua sisällä virpojien varalta ja toisaalta lapsetkaan eivät välttämättä halua tuntitolkulla kierrellä naapurustoa ja kuulostella avataanko niitä ovia vai ei. Eli siksi tämä tutuilla virpominen vain tuntuu yksinkertaisemmalta ja mukavammalta tavalta pitää tuota perinnettä yllä.

Vierailija
102/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä virpojien pitäisi olla? Itse häkellyin viime halloweenina kiertäneistä about 13 v tytöistä...tulivat siis kerrostaloon halloweenia toivottamaan. Sanoin vain ettei meillä sitä juhlita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on korissa kaikenkokoisia pääsiäismunia suurimmista Kindereistä alkaen ja kun se virpominen on tehty, niin melkein ojennan korin lapsille, mutta sitten poiminkin sieltä jokaiselle sellaisen pienen ruohomunan ja kiitän kauniisti oksasta. Kieltämättä hauska seurata kullannuppujen ilmeitä, jostain syystä sellainen kuin kiitollisuus ei kovin hyvin heistä välity. Mutta hei, hauskaa leikkiähän tämä vain on, riemuitaa perinteestä niin virpojina kuin oksien saajana.

Kyllä on ihmisellä huonosti asiat, kun sen sijaan, ettei vain avaisi ovea, pitää oikein suunnitella, miten pääsee aiheuttamaan harmin tunteita pienille lapsille.

Vierailija
104/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa kun ei oo varaa ostella suklaita

Vierailija
105/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena virpoessani haaveilin aina kuinka aikuisena minulla on sitten se koti, josta tiedetään jo etukäteen että saa tosi hyvät virpojanpalkat, kokonaisia suklaamunia tai -patukoita. Itsenäistymiseni jälkeen sitten varasinkin useampana vuotena noidille herkkuja, mutta eipä niitä kukaan tullut koskaan hakemaan, vaikka asuin rauhallisella omakotitalolähiössä rivitalossa. Lopetin sitten minkäänlaisten karkkien hommaamisen, enkä varmaan avaisi nyt ovea jos joku lopulta yli 10 vuoden odottelun jälkeen tänne eksyisi.

Tälläinen traaginen tarina. Onneksi noita edes ikkunasta näkee aina joskus.

Vierailija
106/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä sitten tiedä onko meidän asuinalue jotenkin jälkeen jäänyt. Meillä on aina avattu ovet ja kaikilla oli annettavaa. Alueen lapset kiersivät kaikki talot eikä ollut ikinä vastassa näitä ettei ovea avattu paitsi jos ei kotona oltu. Minusta tuo on kiva perinne mutta porukka pahoittaa mielensä tuostakin. Ainahan voi lapun laittaa ovelle ettei virpojia niin eivät ainakaan hyvin käyttäytyvät lapset varmasti koputtele.

Vierailija
107/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi virpominen ok, jos muksut käy vaikka omille sukulaisille yai tuttaville virpomas, jos sovittu, että saa käydä, mut muuten pitäis kieltää koko homma, onhan kaupistelu ja kerjääminen muutenki kiellettyä.

Vierailija
108/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään virpomiset mennään tekemään sovitusti tutuille. Etkö tätä tiennyt? 

- Ei turhia koputuksia oville, joita ei avata

- Ihmisten ei tarvitse ostaa kauheita määriä karkkia kaiken varalta, vaan vain varmoille tutuille virpojille

win-win

No tuo nyt ei pidä paikkaansa että nykyään virpomiset tehdään sovitusti tutuille. Mistä tuollaista höpöhöpöä olet keksinyt??

No luepa vaan vaikka tätä ketjua, niin suuri osa järjestää virpomiset tuttujen kanssa tai sitten muuta pääsiäismunan metsästystä oman perheen voimin. 

Vierailija
109/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ei todellakaan menty soittelemaan tuntemattomien ovikelloja sunnuntaisin. en tiedä missä käpykylässä olet lapsuutesi viettänyt.

Kyllä mentiin! Ihan pääkaupunkiseudulla!

Sama, virvoin vuosina 88-92 joka vuosi koko naapuruston pk-seudulla. Oksat tehtiin suurella huolella, noitavaatteita ja kasvomaaleja väsättiin puoli aamupäivää, ja karkkia saatiin runsaasti :) Melkein kaikki avasivat ovet, kerran joku nuori kundi kalsareissaan (varmaan krapulassa, näin myöhemmin ajateltuna) antoi kokonaisen ison keksipaketin 😅 Hyviä muistoja 😊😊

Vierailija
110/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena virpoessani haaveilin aina kuinka aikuisena minulla on sitten se koti, josta tiedetään jo etukäteen että saa tosi hyvät virpojanpalkat, kokonaisia suklaamunia tai -patukoita. Itsenäistymiseni jälkeen sitten varasinkin useampana vuotena noidille herkkuja, mutta eipä niitä kukaan tullut koskaan hakemaan, vaikka asuin rauhallisella omakotitalolähiössä rivitalossa. Lopetin sitten minkäänlaisten karkkien hommaamisen, enkä varmaan avaisi nyt ovea jos joku lopulta yli 10 vuoden odottelun jälkeen tänne eksyisi.

Tälläinen traaginen tarina. Onneksi noita edes ikkunasta näkee aina joskus.

Sama täällä! Muutin 10 vuotta sitten omilleni, eikä minulla ole käynyt koskaan kukaan virpomassa. Tällä hetkellä asun tosin Helsingin Kalliossa, jossa virpomisikäisiä lapsia on kohtalaisen vähän, joten ei ihmekään että ovella ei käy kukaan.

Vierailija
111/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen niille risuille enkä halua niitä ottaa kotiini enkä pihalleni. Rumia ovat. Emme syö karkkia/suklaata joten tuiki tuntemattomille kakaroille en niitä varta vasten osta. Piste.

On vuosi 2018. Voisiko tällaiset kerjäläisperinteet jo haudata?

Vierailija
112/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tokaluokkalainen virpoja, kaverinsa kanssa. Pupuja olivat. Vaikka on jo isimpua, Se into on siinä kun he laittavat ja ideoivat itse. Pinempänä vanhemmat on mukana pukemassa ja askartelemassa. Nyt tytöt innoissaan eilen askarteli vitsoja ja meillä tyttö itse säästi pupu asuun ja koriin rahaa. Ainoastaan minä olin sopinut talossa muutaman paikan mihin saa menää virpomaan. Kaverin naapurustossa oli kaverin äiti sopinut että tytöt käy siellä virpomassa.

Kivaa oli ollut😊

Vierailija
113/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa tykkää kerjääjistä oveni takana. Enkä todellakaan kehtaisi sitten sanoa sille ipanalle että vie risuroskas roskikseen en haluu. Ja en todellakaan halua kotiini risuja maljakkoon tönöttämään. Enkä viitsi mustaa ostella mitään karkkeja kaupasta. Äidilläni oli viimevuonna käynyt ja virpojat oli ilmoittaneet etteivät halua karkkia vaan RAHAAAAA. Niin että menkää vaikka pankkiin kerjäämään.

Monissa pankeissa ei enää ole RAHAA:

Vierailija
114/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä helsingissä käytiin omassa taloyhtiössä (iso rivarikompleksi) nelivuotiaan lapseni kanssa, ja kyllä olivat ihmiset varautuneet ja ilahtuneen oloisia. Joku ei ollut kotona/avannut ovea, eikä todellakaan jääty rimputtelemaan. Meilläkin kävi virpojia, ja oikein kivaa oli. Että kyllä vielä vieraitakin virvotaan.

Jotkut olivat laittaneet jopa namit kulhoon ovelle ja maljakon vitsoille, lapun kanssa että ota tästä. Eivät ilmeisesti olleet kotona, mutta halusivat lapsia ilahduttaa.

En tajua miten kerran vuodessa tapahtuva virpominen voi häiritä niin paljon. Lappu oveen, eikä avaa, jos ei halua.

Suomessa ei muutenkaan ole paljon perinteitä säilynyt, minusta tällaisia suomalaisia tapoja pitäisi vaalia.

Vierailija
115/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuden maaseudulla, joka oli niin Jumalan hylkäämä kun voi olla. Silti meilläkään ei kierretty kun sukulaiset ja tuttavat läpi. Ei kai kukaan hullu käy vaikkapa Helsingissä virpomassa täysin ventovieraiden luona? Hävetä saisi.

Vierailija
116/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani 60- ja 70-luvulla Varsinais-Suomessa virvottiin oman perheen jäsenet, ja jos tuli sukulaisia kylään niin ne virvottiin myös. Missään naapureissa ei kuljettu eikä meillä myöskään käynyt muita virpojia kuin sovitusti sukulaisia.

Samaa jatkettiin lasteni lapsuusvuosina 90-luvulla jotkut wt-porukat päästi kakaransa kulkemaan laumoina pitkin kylää kerjäämässä. Meillähän oli niitä munia kyllä, koska oltiin niitä omille ja sukulaislapsille varattu, mutta oli niitä sitten vähän kurja antaa vieraille lapsille... ja selittää omille että ostan sitten teille viikolla. Eli en tykännyt niistä virpomislaumoista. Joku vielä kakaralaumasta esitti rohkean toiveen että jokaiselle laumasta pitäisi antaa palkka. No ilmoitin että yhdestä vitsasta yksi palkka. Vaikka mieleni teki palauttaa koko vitsa (olivat kuitenkin lasteni tuttuja, niin jätin tuon tekemättä; sen sijaan olin voimakkaasti sitä mieltä ja olen edelleen, että idiootti vanhempien kasvattamattomia kakaroita).

Nyt asutaan tässä ok-alueella, edelleen Varsinais-Suomessa. Avaan oven naapureiden lapsille, mutta en kyllä välttämättä ole muistanut varautua, kun ei tämä palmusunnuntai mulle oikein mitään merkitse. Käteistäkään ei valitettavasti aina ole, kun kortilla ja kännykällä kulkee maksuliikenne. Vähän ikäviä kokemuksia on ollut viime vuosina sitten, kun olen palkaksi antanut hedelmän tai piparkakun (tyhmää juu, mutta kun muuta ei ole ollut, kun se virpominen aina tulee täytenä yllärinä) ja sitten on lapsi ja mahdollisesti mukana oleva vanhempikin naama norsunvi%ulla.

Vierailija
117/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on korissa kaikenkokoisia pääsiäismunia suurimmista Kindereistä alkaen ja kun se virpominen on tehty, niin melkein ojennan korin lapsille, mutta sitten poiminkin sieltä jokaiselle sellaisen pienen ruohomunan ja kiitän kauniisti oksasta. Kieltämättä hauska seurata kullannuppujen ilmeitä, jostain syystä sellainen kuin kiitollisuus ei kovin hyvin heistä välity. Mutta hei, hauskaa leikkiähän tämä vain on, riemuitaa perinteestä niin virpojina kuin oksien saajana.

Jokaisella on omat huvinsa. Ikävä kertoa, että lasten iloa ei pidemmällä tähtäimellä tuollaisella konstilla vielä nujerreta. Ehkäpä löydät jonkun helpomman vittuilun kohteen?

Mutta tämähän on pelkkä leikki! Niinhän palstamammat vakuuttelevat. Miksi minä en saisi leikkiä omilla säännöilläni, ei tämä ole keneltäkään pois.

Jos et ymmärrä tahallisen loukkaamisen ja leikin eroa, en voi auttaa sinua. Psykopaattienkin omasta mielestä leikki on sitä, että repii jäseniä elävästä eläimestä. Ei se poista toiminnan moraalista vääryyttä.

Miksi vertaat varastettujen risujen myymistä raajojen repimiseen elävästä eläimestä? Ei pukeutuminen hauskaan asuun ja naaman maalaaminen poista sitä, että virpomisessa kyse on kerjäämisestä.

Vierailija
118/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi niin aikaisin aamulla, että olin juuri herännyt ja ei ollut edes housuja jalassa. Toiseksi, unohdin koko palmusunnuntain, koska en vietä kun lähinnä juhannuksen ja joulun, eli mulla ei olisi ollut mitään antaakkaan:/

Vierailija
119/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he vain hämmentyvät outoa käytöstäsi hetkeksi.

Vierailija
120/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas vihamielistä. Musta on kiva kun lapsia tulee virpomaan. Meillä ei miehen kanssa vielä ole omia lapsia mutta asutaan kivalla omakotitalialueella jossa muutenkin tykätään meidän naapureista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan