Uskon Jumalaan, mutta en silti tajua uskontoja. Voiko joku selittää
että miksi pitäisi valita joku tietty uskonto, katolilaisuus, luterilaisuus tai joku muu, ja sitten uskoa joku ihmisten keksimä oppi? Miksi ei riitä henkilökohtainen kokemus Jumalasta, vaan pitää omaksua kokonaisuutena joku ihmisten päättämä järjestelmä? Olen yrittänyt tulla uskoon, mutta koen sen mahdottomaksi. Tykkään käydä seurakunnassa, mutta koen olevani ulkopuolinen, koska en ole kunnon uskovainen. Olen aina ollut muutenkin oman tieni kulkija.
Kommentit (17)
Kristinuskon oppi ja evankeliumi eivät ole ihmisten keksimiä, vaan perustuvat Raamattuun, jonka kristityt uskovat olevan Jumalan ilmoitus. Henkilökohtaisia kokemuksia Jumalasta koetellaan Jumalan ilmoitusta vasten ja hylätään sellaiset kokemuksiin perustuvat uskomukset, jotka eivät ole Raamatun kanssa linjassa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
On ihan luonteesta ja asenteestakin kiinni haluaako tai huvittaako käydä seurakunnassa. Olen ollut uskossa mukulasta asti. Nuorena sopeuduin ja olin kriittinenkin. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä äkäisempi ja erakompi akka musta on kuoriutunut. Olen sysipazca uskovainen. Tykkään vain yli kaiken olla kotona, enkä toisten seurassa. Ehkä tämä on jokin elämänvaihe tai jotain.
Ihmiselle tekee hyvää kuulla Jumalan sanaa ja opetusta, olla sanan äärellä. Ei tarvitse hyväksyä mitään ihmisen luomaa ja keksimää järjestelmää. Alussa seurakunnat olivat pieniä ihmisryhmiä jotka kokoontuivat kodeissa. Mitä suurempi väkijoukko, sitä organisoidumpi ja säännellympi seurakunnan toiminta on. Mutta voi hakeutua pieniin ryhmiin ja pysyä Sanassa. Jumala on kuitenkin järjestyksen Jumala, jonka takia jonkinlaista säännöstöä on.
Faith kirjoitti:
Kristinuskon oppi ja evankeliumi eivät ole ihmisten keksimiä, vaan perustuvat Raamattuun, jonka kristityt uskovat olevan Jumalan ilmoitus. Henkilökohtaisia kokemuksia Jumalasta koetellaan Jumalan ilmoitusta vasten ja hylätään sellaiset kokemuksiin perustuvat uskomukset, jotka eivät ole Raamatun kanssa linjassa.
Eri uskonnoissa on eri tulkintoja Raamatusta. Mä olen itse sellainen ihminen, että ensisijaisesti uskon omaa kokemustani, enkä toisten ihmisten puheita. Uskon siihen Jumalaan johon minulla on yhteys, en siihen mistä joku toinen ihminen kertoo.
Uskonnot ovat järjestelmiä, joilla heikkopäisiä hallitaan.
Vierailija kirjoitti:
On ihan luonteesta ja asenteestakin kiinni haluaako tai huvittaako käydä seurakunnassa. Olen ollut uskossa mukulasta asti. Nuorena sopeuduin ja olin kriittinenkin. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä äkäisempi ja erakompi akka musta on kuoriutunut. Olen sysipazca uskovainen. Tykkään vain yli kaiken olla kotona, enkä toisten seurassa. Ehkä tämä on jokin elämänvaihe tai jotain.
Ihmiselle tekee hyvää kuulla Jumalan sanaa ja opetusta, olla sanan äärellä. Ei tarvitse hyväksyä mitään ihmisen luomaa ja keksimää järjestelmää. Alussa seurakunnat olivat pieniä ihmisryhmiä jotka kokoontuivat kodeissa. Mitä suurempi väkijoukko, sitä organisoidumpi ja säännellympi seurakunnan toiminta on. Mutta voi hakeutua pieniin ryhmiin ja pysyä Sanassa. Jumala on kuitenkin järjestyksen Jumala, jonka takia jonkinlaista säännöstöä on.
Parasta kuitenkin viitata kintaalla koko jutulle ja keskittyä asiallisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot ovat järjestelmiä, joilla heikkopäisiä hallitaan.
Kirkot ovat vallan järjestelmiä. Uskonnot ovat syntyneet ihmisten yhteisöihin vastaamaan kysymykseen miksi täällä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Eri uskonnoissa on eri tulkintoja Raamatusta. Mä olen itse sellainen ihminen, että ensisijaisesti uskon omaa kokemustani, enkä toisten ihmisten puheita. Uskon siihen Jumalaan johon minulla on yhteys, en siihen mistä joku toinen ihminen kertoo.
Ihan viisasta. Mutta jospa jättäisit ne uskontojen tulkinnat kristinuskosta sikseen, ja lukisit mitä ne ensimmäiset kristityt kirjoittivat, ja mihinkä he uskoivat. Kirjoitukset on vapaasti saatavilla nykyään. Ei ne olleet katolilaisia, eivät ortodokeja eivätkä todellakaan luterilaisia. Mistä eri uskonnoista puhut? Ei ollut mitään juutalaisuuden tahi islamin valheita silloin, oli vain usko Kristukseen. Lahkoja toki oli, mutta ne tyrmättiin ja ne kuihtuivat. Kun tutustut Josephus Flaviuksen ja Tacituksen ja Irenauksen ja Eusebiuksen teksteihin, niin ymmärrät mitä tapahtui ensimmäisellä vuosisadalla. Nuo ihmiset olivat niitä, jotka näkivät itse, tai joille paikan päällä olleet kertoivat mitä todella tapahtui.
Valo loistaa pimeydessä, eikä pimeys sitä voinut käsittää
Faith kirjoitti:
Tämä ei oikein vastaa kysymykseeni. Jos olisi noin helppoa, että lue vain Raamatusta miten asia on, niin miksi olisi yli tuhat kristinuskon suuntausta, jotka kaikki ovat vähän eri mieltä keskenään? Raamatusta on myös eri versioita ja käännöksiä, mikä niistä on oikea? Mikä tapa tulkita on oikea? Esim. jotkut Raamatun perusteella uskovat, että Jumala kieltää meikkaamisen, ja toisten mielestä ei. Nämä ovat näitä asioita, mitä en tajua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Ihan viisasta. Mutta jospa jättäisit ne uskontojen tulkinnat kristinuskosta sikseen, ja lukisit mitä ne ensimmäiset kristityt kirjoittivat, ja mihinkä he uskoivat. Kirjoitukset on vapaasti saatavilla nykyään. Ei ne olleet katolilaisia, eivät ortodokeja eivätkä tod
Voisitko tiivistää mitä niissä teksteissä on?
Uskonto on pelkkä keino hallita ihmisiä ja hyötyä heistä taloudellisesti.
Jumala tarvitsee aina rahaa. Mielestäni se on aika kummallista kun kyse on kaikkivoivasta olennosta.
Kuulut siis ehkä niihin harvoihi ja valittuihin, jotka pääsevät portista sisään.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Tämä ei oikein vastaa kysymykseeni. Jos olisi noin helppoa, että lue vain Raamatusta miten asia on, niin miksi olisi yli tuhat kristinuskon suuntausta, jotka kaikki ovat vähän eri mieltä keskenään? Raamatusta on myös eri versioita ja käännöksiä, mikä niistä on oikea? Mikä tapa tulkita on oikea? Esim. jotkut Raamatun perusteella uskovat, että Jumala kieltää meikkaamisen, ja toisten mielestä ei. Nämä ovat näitä asioita, mitä en tajua. Ap
Raamattu on paljon selkeämpi ja yksiselitteisempi kuin monet haluavat myöntää. Esim. tiettyjä syntiopetuksia pidetään tuomitsevina ja loukkaavina ja sen takia höpötetään että ne muka riippuisivat tulkinnasta.
Lienee kuitenkin joitain asioita, joista eri ihmisille, jotka ovat kristittyjä, vilpittömästi tulee eri käsitys Raamatun perusteella. Mutta silloinkin kukin uskovainen / kristinuskon suuntaus perustaa käsityksensä Jumalasta Raamattuun. Tällaiset erimielisyydet eivät ole kristitylle syy kyseenalaistaa Raamatun arvovaltaa Jumalan ilmoituksena, vaan niiden kohdalla ajatellaan, että asia selviää viimeistään sitten joskus iankaikkisuudessa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Raamattu on paljon selkeämpi ja yksiselitteisempi kuin monet h
Minulle Raamattu ei ole koskaan ollut yksiselitteinen. Raamatussa esimerkiksi kielletään tiettyjen ruokien syöminen, mutta uskovaiset eivät kuitenkaan yleensä noudata tätä kieltoa. Paljon jää tulkinnan varaan. Maailman luominen 7 päivässä jne. Monesta asiasta ollaan eri mieltä.
Erilaisia uskontoja ja lahkoja on valtavat määrät, että valitse sieltä sitten se yksi ja ainut oikea. Mistäs senkin tietää, mikä niistä on se oikea, kun jokaisen uskonnon edustaja puhuu, kuinka tämä meidän kirkko on se tosikirkko ja ainut oikea uskonto ja kaikki muut ovat väärässä. Onko sitten mikään se oikea uskonto? Eihän kaikki uskonnot voi olla se ainut oikea.
Aikoinaan ihmettelin tätä ja lopulta sitten hoksasin, että entäs jos totuus on se, että kaikki uskonnot ovat väärässä ja oikea uskonto onkin sellainen, missä nämä kaikki eri uskonnot ovat yhtä. Taivas on kuin eduskunta, jossa on kaikki eri Jumalat koolla ja paholainen häärää oppositiossa. Sehän olisi hyvinkin loogista, että alunperin kaikki eri uskonnot olivat yhtä, mutta sitten tuli luopio-opit, jotka pirstoi uskonnon lukemattomiin eri uskontoihin. Tämä olisi se kapina taivaassa, josta Raamatussa kerrotaan ja jonka yhteydessä saatana karkotettiin Taivaasta. Siksi niitä eri uskontoja on niin paljon, koska jokainen otti sen, mikä itselleen parhaiten sopii. Oltaisko tässä totuuden äärellä? Siis miettikää.
Olen samanlainen mutta tykkään kyllä lueskella ihmisten saamia profetioita tai ilmestyksiä. Sittenhän on vielä tekstit joiden kerrotaan tulleen Jumalalta suoraan kuten Mooseksen käskyt ja Koraani. Minusta on mielenkiintoista lueskella kaikkea mutta koen kyllä olevani eri aaltopituuksilla monen kanssa.
Lue Uusi Testamentti ja Hermes Trigasmuksen kirjoitukset ( ne on Egyptin viisaus jonka Mooses oppi ).