Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi virpomassa, kukaan ei avaa ovea

Vierailija
25.03.2018 |

On ajat muuttuneet sitten -80-luvun ☹️

Kommentit (412)

Vierailija
41/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuskin karkkien kerjäämisestä tuntemattomien ovella oli jo lapsena tosi omituinen. Mutta olen niin nössö, että ennemmin jätän kokonaan avaamatta.

Vierailija
42/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi oi oli ennen elämä helpompaa. Nykyään jörötetään omissa kopeissa ja elämä järkkyy, kun ovikello soi. Mukavia virpomismuistoja lapsuudesta.

Kyllä nykyään on helpompaa, kun ovikello ei koskaan soi odottamatta, edes tv-lupatarkastajia ei enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sopia tuttavien/naapurien kanssa etukäteen, voiko lapsi tulla virpomaan.

Itse en avaa, koska en muistanut ostaa mitään karkkia palkkioksi, mielestäni parempi niin, kuin että avaan ja sanon että ei saa virpoa.

Eli ensin pitää kiertää se naapurusto kysymässä virpomislupaa (vai monellako teistä on naapureiden puhelinnumerot?) ja sitten mennä varsinaiset virpomiset? Verrattuna siihen et on se yksi päivä, jonka kaikki tietää, ne varautuu jotka varautuu, eikä mikään pakko ole kenenkään ovea avata tai loukkaantua mistään.

Miksi tästäkin tehdään hirveän vaikeaa? Onneksi me asutaan ihanalla kadulla, jossa ihmiset kohtelevat muita ystävällisesti...

Mutta ethän sinä suutu, jos se ovi avataan ja lapsille sanotaan, että hakekaa suklaanne sossusta, kerjäläiset.

En suutu. Lähinnä ehkä säälin ihmistä, jolla on niin paha olo, että purkaa sen leikkimielisen lapsiin. Olemme myös lasten kanssa jutelleet, että kaikki ihmiset eivät kohtele muita nätisti, ja siihen voi olla monia syitä. Mutta onneksi lapset eivät ole toistaiseksi joutuneet kantapään kautta oppimaan. Ihmiset ovat olleet mukavia. Itsekin olen meillä viereilevia virpojia kohtaan.

Vierailija
44/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin lasten kanssa aamupäivällä virpomassa ja onneksi ainakin puolessa kodeista avattiin ovi. Jokainen oven avannut antoi virpoa ja oli varannut palkkaa! Oli kiva nähdä, miten lapset juoksivat ihan intona, naurusuisina luokseni sitten näyttämään, mitä saivat palkaksi. Meillä vaan ei ole omalla ovella käynyt tähän mennessä kuin yhdet virpojat. Saisi tulla lisää, olen varannut paljon suklaamunia palkaksi.

Ajattele, voit kokea saman riemun vaikka joka päivä kaupan karkkiosastolla, josta ostat lapsille haluamiaan herkkuja. Toisaalta miksi maksaa itse, kun voi maksattaa naapureilla.

:D Taas joku älytön mielensäpahoittaja, joka ei mukamas ymmärrä mistä tuossa hauskassa leikissä on kyse...

Voin sanoa, et todellakin se olisi helpompaa ostaa ne karkit kuin rymytä hangen keskellä puskissa repimässä oksia ja sitten koristella niitä kaikenmaailman tilpehöörillä. Mutta tuo opettaa lapselle näkemään vaivaa asioiden eteen, tekemään työtä ja lähestymään ihmisiä.

Fiksut lapset eivät lähde tuohon mukaan, koska he  tietävät, että taloudellisesti parempi lopputulos syntyy ihan muulla tavalla kuin kerjäämällä varastettuja oksia hyödyntäen. Nähtävästi meillä on olemassa tietty WT-porukka, joka opettaa jo pienille lapsille, että varastetun tavaran myyminen on hieno juttu.

Ai niin, minä en ole ilmoittautunut mukaan sinun lastesi hauskaan leikkiin. Miksi oletat, että ilahtuisin risuista?

Vierailija
45/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sopia tuttavien/naapurien kanssa etukäteen, voiko lapsi tulla virpomaan.

Itse en avaa, koska en muistanut ostaa mitään karkkia palkkioksi, mielestäni parempi niin, kuin että avaan ja sanon että ei saa virpoa.

Eli ensin pitää kiertää se naapurusto kysymässä virpomislupaa (vai monellako teistä on naapureiden puhelinnumerot?) ja sitten mennä varsinaiset virpomiset? Verrattuna siihen et on se yksi päivä, jonka kaikki tietää, ne varautuu jotka varautuu, eikä mikään pakko ole kenenkään ovea avata tai loukkaantua mistään.

Miksi tästäkin tehdään hirveän vaikeaa? Onneksi me asutaan ihanalla kadulla, jossa ihmiset kohtelevat muita ystävällisesti...

Mutta ethän sinä suutu, jos se ovi avataan ja lapsille sanotaan, että hakekaa suklaanne sossusta, kerjäläiset.

En suutu. Lähinnä ehkä säälin ihmistä, jolla on niin paha olo, että purkaa sen leikkimielisen lapsiin. Olemme myös lasten kanssa jutelleet, että kaikki ihmiset eivät kohtele muita nätisti, ja siihen voi olla monia syitä. Mutta onneksi lapset eivät ole toistaiseksi joutuneet kantapään kautta oppimaan. Ihmiset ovat olleet mukavia. Itsekin olen meillä viereilevia virpojia kohtaan.

Osaan sanoa kaikille pihassani leikkiville lapsille, että nyt muualle, piha on kotirauhan suojaama paikka, jonne ei ole ilman lupaa mitään asiaa. Miksi tekisin poikkeuksen sinun leikkivien lastesi kanssa?

Vierailija
46/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos eivät avaa tuntemattomille ovia.

Perinteisesti lapset ovat menneet virpomaan vain sukulaisten ja ystävien luo.

Toisaalta ilmettelen, millainen vanhempi lähettää puolustuskyvyttömän lapsen virpomaan tuntemattomien luo, kun oven takana voi olla alkoholisti, huumehörhö, psykopaatti tai pedofiili, joka voi tehdä lapselle mitä tahansa.

Nykyään vanhemmat ovat kyllä luottavaisia, kun muutama vuosikymmen ei tullut mieleenkään mennä tuntemattomien luo.

Vierailija
47/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ei todellakaan menty soittelemaan tuntemattomien ovikelloja sunnuntaisin. en tiedä missä käpykylässä olet lapsuutesi viettänyt.

Vierailija
48/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toista! Mulle tulee tosi paha mieli ap:n lapsen puolesta! Toinen on intona väsännyt kauniita vitsoja ja odottanut tätä päivää ja sitten ihmiset ei avaakaan ovea! Inhottavat ilkeät aikuiset! Maailma on nykyään läpeensä paha!

Mitenkäs se nyt on meidän aikuisten vika, että ap ei ole vaivautunut sopimaan tuttujensa kanssa etukäteen virpomisesta? Minä en katso olevani syypää siihen, että en ole ollut tänään kotona avaamassa ovea mahdollisille virpojille, kun en edes muistanut koko virpomispäivää.

Vierailija
49/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuskin karkkien kerjäämisestä tuntemattomien ovella oli jo lapsena tosi omituinen. Mutta olen niin nössö, että ennemmin jätän kokonaan avaamatta.

Ja meillä jo vanhemmat kielsivät ottamasta karkkia tuntemattomilta ja se oli itsestään selvää. Ja saman olen opettanut lapselleni. Eikä tulisi kuulonkaan mennä virpomaan tuntemattomien luo, ihan jo turvallisuus syistä.

Vierailija
50/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on korissa kaikenkokoisia pääsiäismunia suurimmista Kindereistä alkaen ja kun se virpominen on tehty, niin melkein ojennan korin lapsille, mutta sitten poiminkin sieltä jokaiselle sellaisen pienen ruohomunan ja kiitän kauniisti oksasta. Kieltämättä hauska seurata kullannuppujen ilmeitä, jostain syystä sellainen kuin kiitollisuus ei kovin hyvin heistä välity. Mutta hei, hauskaa leikkiähän tämä vain on, riemuitaa perinteestä niin virpojina kuin oksien saajana.

Vierailija
51/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos säästäisit kaljarahoistasi lapsellesi pääsiäismuniin rahaa, piiloittaisit sitten munia erilaisiin jemmoihin kotona ja lapsesi asisi niitä etsiä ja pitää ja syödä omaan tahtiin. Se olisi se juttu, jonka lapsesi muistaa kiitollisena vielä aikuisenakin, etä kun äiti oli niin kiva. Kerjääminen ovelta ovelle ei ole enää tätä päivää. Uskokaa jo.

Vierailija
52/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin lasten kanssa aamupäivällä virpomassa ja onneksi ainakin puolessa kodeista avattiin ovi. Jokainen oven avannut antoi virpoa ja oli varannut palkkaa! Oli kiva nähdä, miten lapset juoksivat ihan intona, naurusuisina luokseni sitten näyttämään, mitä saivat palkaksi. Meillä vaan ei ole omalla ovella käynyt tähän mennessä kuin yhdet virpojat. Saisi tulla lisää, olen varannut paljon suklaamunia palkaksi.

Ajattele, voit kokea saman riemun vaikka joka päivä kaupan karkkiosastolla, josta ostat lapsille haluamiaan herkkuja. Toisaalta miksi maksaa itse, kun voi maksattaa naapureilla.

:D Taas joku älytön mielensäpahoittaja, joka ei mukamas ymmärrä mistä tuossa hauskassa leikissä on kyse...

Voin sanoa, et todellakin se olisi helpompaa ostaa ne karkit kuin rymytä hangen keskellä puskissa repimässä oksia ja sitten koristella niitä kaikenmaailman tilpehöörillä. Mutta tuo opettaa lapselle näkemään vaivaa asioiden eteen, tekemään työtä ja lähestymään ihmisiä.

Fiksut lapset eivät lähde tuohon mukaan, koska he  tietävät, että taloudellisesti parempi lopputulos syntyy ihan muulla tavalla kuin kerjäämällä varastettuja oksia hyödyntäen. Nähtävästi meillä on olemassa tietty WT-porukka, joka opettaa jo pienille lapsille, että varastetun tavaran myyminen on hieno juttu.

Ai niin, minä en ole ilmoittautunut mukaan sinun lastesi hauskaan leikkiin. Miksi oletat, että ilahtuisin risuista?

En oleta et sinun kaltainen ihminen ilahtuu yhtään mistään. En kadehdi tuollaisen asenteen omaavaa ihmistä millään muotoa. Ei kuulosta onnelliselta, mut kukin tavallaan! Wt-jutut jääköön taas omaan arvoonsa, kyllä keskimäärin ne hyvinvoivat yksilöt ovat niitä, jotka osaavat ilmaista itseään sivistyneesti ja kohdella muita kunnioituksella.

Vierailija
53/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenikään päästää lasta/lapsia soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja. Tälläkin palstalla näkee millaisia tapauksia on avohoidossa nykyaikana...

Käy vain tuttujen ovilla. Ja isä on mukana..

Ap

Onko miehesi naapureille ulkonäöltä tuttu? En avaisi ovea, jos aikuinen, jota en tunne on jonkun lapsen seurassa ja soittaa ovikelloa.

Meidän asuinalueella lapset kulkevat ryhmissä. Lapsi-aikuinen yhdistelmä vaikuttaisi oudolta.

Vierailija
54/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään virpomiset mennään tekemään sovitusti tutuille. Etkö tätä tiennyt? 

- Ei turhia koputuksia oville, joita ei avata

- Ihmisten ei tarvitse ostaa kauheita määriä karkkia kaiken varalta, vaan vain varmoille tutuille virpojille

win-win

No tuo nyt ei pidä paikkaansa että nykyään virpomiset tehdään sovitusti tutuille. Mistä tuollaista höpöhöpöä olet keksinyt??

Vierailija
55/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi. Lähetä meille, avaan varmasti oven pienelle virpojalle. Palkankin saa.

Meillä ei noidille avata - pääsiäinen ei ole mikään noituusjuhla!

Vierailija
56/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenikään päästää lasta/lapsia soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja. Tälläkin palstalla näkee millaisia tapauksia on avohoidossa nykyaikana...

Käy vain tuttujen ovilla. Ja isä on mukana..

Ap

Onko miehesi naapureille ulkonäöltä tuttu? En avaisi ovea, jos aikuinen, jota en tunne on jonkun lapsen seurassa ja soittaa ovikelloa.

Meidän asuinalueella lapset kulkevat ryhmissä. Lapsi-aikuinen yhdistelmä vaikuttaisi oudolta.

Minä kuljen lapsen kanssa mutta en mene ovelle mukaan.

Vierailija
57/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on korissa kaikenkokoisia pääsiäismunia suurimmista Kindereistä alkaen ja kun se virpominen on tehty, niin melkein ojennan korin lapsille, mutta sitten poiminkin sieltä jokaiselle sellaisen pienen ruohomunan ja kiitän kauniisti oksasta. Kieltämättä hauska seurata kullannuppujen ilmeitä, jostain syystä sellainen kuin kiitollisuus ei kovin hyvin heistä välity. Mutta hei, hauskaa leikkiähän tämä vain on, riemuitaa perinteestä niin virpojina kuin oksien saajana.

Jokaisella on omat huvinsa. Ikävä kertoa, että lasten iloa ei pidemmällä tähtäimellä tuollaisella konstilla vielä nujerreta. Ehkäpä löydät jonkun helpomman vittuilun kohteen?

Vierailija
58/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa etukäteen tuttujen kanssa. Ei vieraitten oville ole kiva mennä rimputtamaan. 

Vierailija
59/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se kuulostaisi helpolta, mutta jostain syystä joka vuosi sitten palstalle kuitenkin eksyy näitä ap:n kaltaisia mielensäpahoittajia, kun kaikki eivät avaakaan ovea tai ei ole varautunut hyvillä palkoilla jne...

En minä ymmärrä, miksi ap haluaa tehdä tästä niin vaikeaa. Ei häntä ja hänen lapsiaan kai kukaan ole millään tavalla loukannut, jos oven avaamispakkoa ei kerran ole, joten miksi tehdä asiasta ongelma?

Vierailija
60/412 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos säästäisit kaljarahoistasi lapsellesi pääsiäismuniin rahaa, piiloittaisit sitten munia erilaisiin jemmoihin kotona ja lapsesi asisi niitä etsiä ja pitää ja syödä omaan tahtiin. Se olisi se juttu, jonka lapsesi muistaa kiitollisena vielä aikuisenakin, etä kun äiti oli niin kiva. Kerjääminen ovelta ovelle ei ole enää tätä päivää. Uskokaa jo.

Tämä on totta. Meillä ei lähdetty virpomaan, mutta äiti piilotti kotona tiettyihin huoneisiin pääsiäismunia ja niitä etsittiin sisarusten kanssa. Oli vielä sellainen sääntö, että jokainen sai ottaa vain yhden "joka lajia" eli oli erilaisia muumi-, kinder- ja mitä näitä nyt onkaan pääsiäismunia ja vain ensimmäisen löytämänsä sai pitää, muut piti jättää paikalleen toisten löydettäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi