Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikse se, että ihmisellä on paha olla tai on vihainen katsotaan huonoksi käytökseksi?

Vierailija
25.03.2018 |

Tai eihän siis kaikki aina katsokaan, mutta mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä, jonka mielestä muilla ei saisi olla koskaan huono olla, eivätkä he saisi olla vihaisia, ettei sille ihmiselle itselleen tule paha mieli? Ja sitten kontrolloi läheisiään haukkumalla näiden käytöstä? Tunteistahan siinä vain on kysymys, ei mistään käytöstavoista.

Kommentit (738)

Vierailija
21/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoa käytöstä sen on jos vihaisuus ja huono olo saa ihmisen käyttäytymään paskamaisesti toista ihmistä kohtaan. Eli huudat viattomalle ihmiselle tai haukut häntä, vaikka tämä ei olisi tehnyt sinulle mitään pahaa.

No miksei se viaton voi huutaa ja puolustautua takaisin?

ap

Takaisin huutaminen tuskin poistaa pahaa mieltä, jonka huonosti käyttäytyvä on jo aloittanut.

On tietysti ihan ok, jos asiat puhutaan selviksi, vaikka selvittely alkaisikin huutamalla. Mutta pelkkä huutaminen puolin ja toisin taas ei johda muuhun kuin pahaan mieleen.

Edelleen: pikkulapsi ei välttämättä huomaa, miksi hänellä on paha olo tai kykene hallitsemaan sitä. Aikuinen taas huomaa ja kykenee tekemään valintoja ja ottamaan muut ihmiset huomioon.

Eli se toinen ihminen ajattelee siinä vain itseään. Ei sitä, että toisella on paha olla.

ap

Vierailija
22/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoa käytöstä sen on jos vihaisuus ja huono olo saa ihmisen käyttäytymään paskamaisesti toista ihmistä kohtaan. Eli huudat viattomalle ihmiselle tai haukut häntä, vaikka tämä ei olisi tehnyt sinulle mitään pahaa.

ap

Ei ole tapana huutaa. Todennäköisesti lähtisin tilanteesta todella nopeasti pois. Huuda vain yksinäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun huono käytöksesi, vihasi ja paha olosi on äitisi syytä yhtä paljon kuin parhaat saavutuksesi ja ihanimmat onnen hetkesi ovat hänen ansiotaan. Kyllähän hän on vaikuttanut siihen mikä sinusta tuli, mutta nyt olet se mikä olet, elät omaa elämääsi ja teet omat valintasi.

Vierailija
24/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen huonon olon on aiheuttanut? Huomioi että kukaan ei ole täydellinen, ei sekään joka arvostelee reagointitapaasi ole ilman vikoja, hänkin voi olla vaikka ns. kylän polkupyörä, aina haarat levällään, ei tästäkään kaikki pidä. Joillain on sellainen persoonallisuus että on joko ihmisten kurkussa ( agressiivinen) tai muiden lattiamattona ( apea). Paras on kun ei anna ulkoisten tapahtumien vaikuttaa sisäiseen olotilaan vaan ajattekee että esim tuolla ihmisellä ei oke valtaa minuun. Zen!

Sitäpaitsi ei se toinen ihminen yleensäkään ole mikään, josta voisit heti itse löytää virheitä.

ap

Vierailija
25/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ole tapana huutaa. Todennäköisesti lähtisin tilanteesta todella nopeasti pois. Huuda vain yksinäsi.

Niin, koska ajattelet vain itseäsi.

ap

Vierailija
26/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonot käytöstavat on huonoja riippumatta niiden syistä.:)

Eihän huono olo tai vihaisuus ole huonoa käytöstä, eikä niiden ilmaiseminen. Onhan niitä ihmisen pakko jonnekin purkaa.

ap

Ok.

No minulla on huono päivä enkä tervehdi sinua kun tapaan sinut.

Ojennat minulle esineen, enkä kiitä.

Vieressäni on tilaa istua, mutta koska olen pahalla päällä, en anna sinulle paikkaani, vaikka voisin.

Unohdin ostaa suodatinpusseja kaupasta, mutta väitän, että se on sinun syysi.

Kun olen käyttäytynyt koko päivän noin, koska "mielestäsi saan, kun on huono päivä", sinullakin on huonompi olo. Onko huonotapaisuudella sinusta hyvä vaikutus muihin? Niinpä.

Mä en puhunut nyt huonoista tavoista, vaan pahasta olosta (kunnesim. suuttuu) tai vihaisuudesta (on vihainen, kun suuttuu).

ap

No kerrohan siinä tapauksessa, millä tavalla tuo paha olo sitten ilmenee, jos ei edelläkuvatulla tavalla?

Ja eikö yleensä paha olo ilmene myös viimeisessä kohdassa esitetyllä tavalla, kun on joku pettymys, mutta siitä haluaa mieluummin syyttää muuta tai muita kuin itseään?

Millä tavalla pettymys on aina oma vika? Miksi pettymisestä pitäisi syyttää itseään? Eihän se, että on paha olo ja on vihainen, ole muiden syyttämistä omasta pettymyksestään.

ap

Tuossa esimerkissä se oli.

Tietenkään ei aina ole oma vika. Esimerkki käsitteli tapausta, jolloin taas tilanne olisi tuollainen.

Mutta toisaalta voi kysyä, miksi sinun oma pettymyksesi olisi sitten taas asia, josta voi syyttää/raivota jollekulle muulle? Jos oletetaan, että olet pettynyt johonkin toisestä täysin riippumattomaan asiaan, miksi saat silloin purkaa mieltäsi henkilölle, joka on täysin osaton koko asiaan?

Vierailija
27/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja jos se on läheisesi, niin etpä sonä siitä kauas lähtisi. Varsinkaan alaikäisenä.

ap

Vierailija
28/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ylläpito katkaisi kaikki sun ketjut, koska ne aina päättyivät muiden haukkumiseen.

Vierailija
29/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän huono olo tai vihaisuus ole huonoa käytöstä, eikä niiden ilmaiseminen. Onhan niitä ihmisen pakko jonnekin purkaa.

ap

Ok.

No minulla on huono päivä enkä tervehdi sinua kun tapaan sinut.

Ojennat minulle esineen, enkä kiitä.

Vieressäni on tilaa istua, mutta koska olen pahalla päällä, en anna sinulle paikkaani, vaikka voisin.

Unohdin ostaa suodatinpusseja kaupasta, mutta väitän, että se on sinun syysi.

Kun olen käyttäytynyt koko päivän noin, koska "mielestäsi saan, kun on huono päivä", sinullakin on huonompi olo. Onko huonotapaisuudella sinusta hyvä vaikutus muihin? Niinpä.

Mä en puhunut nyt huonoista tavoista, vaan pahasta olosta (kunnesim. suuttuu) tai vihaisuudesta (on vihainen, kun suuttuu).

ap

No kerrohan siinä tapauksessa, millä tavalla tuo paha olo sitten ilmenee, jos ei edelläkuvatulla tavalla?

Ja eikö yleensä paha olo ilmene myös viimeisessä kohdassa esitetyllä tavalla, kun on joku pettymys, mutta siitä haluaa mieluummin syyttää muuta tai muita kuin itseään?

Millä tavalla pettymys on aina oma vika? Miksi pettymisestä pitäisi syyttää itseään? Eihän se, että on paha olo ja on vihainen, ole muiden syyttämistä omasta pettymyksestään.

ap

Tuossa esimerkissä se oli.

Tietenkään ei aina ole oma vika. Esimerkki käsitteli tapausta, jolloin taas tilanne olisi tuollainen.

Mutta toisaalta voi kysyä, miksi sinun oma pettymyksesi olisi sitten taas asia, josta voi syyttää/raivota jollekulle muulle? Jos oletetaan, että olet pettynyt johonkin toisestä täysin riippumattomaan asiaan, miksi saat silloin purkaa mieltäsi henkilölle, joka on täysin osaton koko asiaan?

Sitä kutsutaan välittämiseksi, että kelpaan muille silloinkin, kun en ole hyvinvoiva.

ap

Vierailija
30/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, joka ajattelee tuollalailla on pikkusieluinen, kapeasti kasvatettu ja ahdasmielinen ja ilmeisesti henkisesti turvaton, kun toisen paha olo on heti huonoa käytöstä, tai muuten pelottaa. Ei ole hankkinut tai kasvatuksessa saanut keinoja sen käsittelemiseen, että muilla on joskus paha olla, eikä siitä kannata syyllistyä.

ap

Todellisuudessa jos itse arjessasi tapaisit sinulle tuntemattomia ihmisiä (tai miksei tuttujaja ja läheisiäkin), sinua todennäköisesti stressaisi heidän ikävä käytöksensä. Tuntemattomien käytöstä saattaisit pitää stressaavana ja arvaamattomana ja tutumpien käytöstä myös ikävänä asiana, sen lisäksi joidenkin kohdalla pohtisit, johtuuko heidän käytöksensä sinusta.

Mutta joo..jatka vaan ihmeessä tuon oman käytöksesi oikeuttamista, sillä ei toki oikeassa elämässä ole mitään tekemistä sen kanssa, että tositilanteessa jaksaisit muiden huonoa käytöstä sitten kun se omalle kohdalle sattuu.:)

Kyllä minä jaksan. Läheisten huonoa käytöstä on pakko jaksaa.

ap

Anteeksi vain, mutta juuri sinähän käyttäydyt jatkuvasti huonosti. Siksi jouduit jättämään perheesikin.

Millälailla mä olisin voinut asettaa äidilleni rajat, miten kohdella minua?

ap

Lapsena, et mitenkään.

Millä tavalla voisit nyt ottaa vastuun omasta käytöksestäsi?

Vierailija
31/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, joka ajattelee tuollalailla on pikkusieluinen, kapeasti kasvatettu ja ahdasmielinen ja ilmeisesti henkisesti turvaton, kun toisen paha olo on heti huonoa käytöstä, tai muuten pelottaa. Ei ole hankkinut tai kasvatuksessa saanut keinoja sen käsittelemiseen, että muilla on joskus paha olla, eikä siitä kannata syyllistyä.

ap

Todellisuudessa jos itse arjessasi tapaisit sinulle tuntemattomia ihmisiä (tai miksei tuttujaja ja läheisiäkin), sinua todennäköisesti stressaisi heidän ikävä käytöksensä. Tuntemattomien käytöstä saattaisit pitää stressaavana ja arvaamattomana ja tutumpien käytöstä myös ikävänä asiana, sen lisäksi joidenkin kohdalla pohtisit, johtuuko heidän käytöksensä sinusta.

Mutta joo..jatka vaan ihmeessä tuon oman käytöksesi oikeuttamista, sillä ei toki oikeassa elämässä ole mitään tekemistä sen kanssa, että tositilanteessa jaksaisit muiden huonoa käytöstä sitten kun se omalle kohdalle sattuu.:)

ap

Läheisten kanssa voi myös keskustella asioista ja kertoa, että mikä tahansa ei ole hyväksyttävää. Tai lähteä pois tilanteista. Asettaa rajat.

Ei kyllä pysty. Muutenhan pitäisi hylätä joka ainoa, se on ainoa raja, joka toimii.

ap

Nyt oiot mutkia.

Jos asiat eivät toimi, edellä jo lukee, että silloin voi keskustella tai poistua tilanteesta. Siinä on jo kaksi keinoa. Tilanteesta poistuminenkin on aikalisä, asiat kannattaa silti keskustella. Noin mustavalkoiseksi ei tarvitse heti alkaa, että ensimmäisenä keinona lopetetaan toiselle puhuminen kokonaan.:)

Vierailija
32/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen huonon olon on aiheuttanut? Huomioi että kukaan ei ole täydellinen, ei sekään joka arvostelee reagointitapaasi ole ilman vikoja, hänkin voi olla vaikka ns. kylän polkupyörä, aina haarat levällään, ei tästäkään kaikki pidä. Joillain on sellainen persoonallisuus että on joko ihmisten kurkussa ( agressiivinen) tai muiden lattiamattona ( apea). Paras on kun ei anna ulkoisten tapahtumien vaikuttaa sisäiseen olotilaan vaan ajattekee että esim tuolla ihmisellä ei oke valtaa minuun. Zen!

Ja äidilläkö ei ole muka valtaa lapseen?

ap

Vierailija
33/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Läheisten kanssa voi myös keskustella asioista ja kertoa, että mikä tahansa ei ole hyväksyttävää. Tai lähteä pois tilanteista. Asettaa rajat.

Ei kyllä pysty. Muutenhan pitäisi hylätä joka ainoa, se on ainoa raja, joka toimii.

ap

Nyt oiot mutkia.

Jos asiat eivät toimi, edellä jo lukee, että silloin voi keskustella tai poistua tilanteesta. Siinä on jo kaksi keinoa. Tilanteesta poistuminenkin on aikalisä, asiat kannattaa silti keskustella. Noin mustavalkoiseksi ei tarvitse heti alkaa, että ensimmäisenä keinona lopetetaan toiselle puhuminen kokonaan.:)

Ei voi aina toimia noin.

ap

Vierailija
34/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippunee siitä miten niitä purkaa. On eri asia vain olla pahantuulinen ja eri asia haukkua puoliso / lapsi / työkaveri keksitystä asiasta vain siksi, että saa muka-purkaa pahaa tuulta. 

Oletko tullut ajatelleeksi, että jos sinä olet kohde, haluat ajatella, että se toinen on paha ja ilkeä ja suuttui keksitystä asiasta? Miksi et kunnioita toisen tunnelmia ja ajattele, että hän suuttui omasta mielestään oikeasta asiasta? Ja jos se sinua ei liikutakaan, niin tätä toista se liikutti?

ap

Kuule, kyllä siitä tulee paha mieli, jos vaikka työkaveri raivoaa suodatinpusseista sulle, vaikket edes juo kahvia. Ei siinä loukattuna eka ajattele, että toi on nyt vihainen äidilleen, ei mulle, sen on ihan ok huutaa mulle nyt kun sillä on paha olo.

Ei mulle tule. Eihän se mua syytä, ja jos syyttäisi saisi kuulla.

ap

Vaikkei sulle tule, niin mulle kyllä tulisi. Tossa esimerkissä kuviteltu vihainen ihminen nimenomaan syytti teenjuojaa suodatinpussien loppumisesta, purkien tähän pahaa oloaan. Onko se muka todellakin ok?

Sä olet läpeensä ITSEKÄS, se on käynyt selväksi kaikissa näissä vastauksissasi. Sä et kykene asettumaan toisen asemaan, mutta vaadit muita asettumaan omaasi. Ei toimi niin tämä elämä. Olen pahoillami, että sulla on paska äiti, mitta mitä helvettiä me voidaan asialle tehdä, kun sä et ota mitään neuvoa vastaan, etkä suostu katsomaan asioita kuin oman loukatun tunteesi läpi?

Vierailija
35/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Voin lohduttaa, jos et huuda. Meidän perheessä ei koskaan huudeta vaan asioista keskustellaan ja lohdutetaan, jos on huono olo. Huutaminen on ihan turhaa. 

Vierailija
36/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Anteeksi vain, mutta juuri sinähän käyttäydyt jatkuvasti huonosti. Siksi jouduit jättämään perheesikin.

ap

Lapsena, et mitenkään.

Miksi omastani? Luitko ollenkaan, mitä kirjoitit? Luepa uudestaan. Niiin, en voinut laittaa rajoja äidilleni. Minulle sai siis tehdä sitä, mitä mä nyt teen muille, eli näyttää pahan olonsa.

ap

Vierailija
37/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Voin lohduttaa, jos et huuda. Meidän perheessä ei koskaan huudeta vaan asioista keskustellaan ja lohdutetaan, jos on huono olo. Huutaminen on ihan turhaa. 

Sulla on siis ehtoja välittämisellesi.

ap

Vierailija
38/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippunee siitä miten niitä purkaa. On eri asia vain olla pahantuulinen ja eri asia haukkua puoliso / lapsi / työkaveri keksitystä asiasta vain siksi, että saa muka-purkaa pahaa tuulta. 

Oletko tullut ajatelleeksi, että jos sinä olet kohde, haluat ajatella, että se toinen on paha ja ilkeä ja suuttui keksitystä asiasta? Miksi et kunnioita toisen tunnelmia ja ajattele, että hän suuttui omasta mielestään oikeasta asiasta? Ja jos se sinua ei liikutakaan, niin tätä toista se liikutti?

ap

Kuule, kyllä siitä tulee paha mieli, jos vaikka työkaveri raivoaa suodatinpusseista sulle, vaikket edes juo kahvia. Ei siinä loukattuna eka ajattele, että toi on nyt vihainen äidilleen, ei mulle, sen on ihan ok huutaa mulle nyt kun sillä on paha olo.

Ei mulle tule. Eihän se mua syytä, ja jos syyttäisi saisi kuulla.

ap

Vaikkei sulle tule, niin mulle kyllä tulisi. Tossa esimerkissä kuviteltu vihainen ihminen nimenomaan syytti teenjuojaa suodatinpussien loppumisesta, purkien tähän pahaa oloaan. Onko se muka todellakin ok?

Sä olet läpeensä ITSEKÄS, se on käynyt selväksi kaikissa näissä vastauksissasi. Sä et kykene asettumaan toisen asemaan, mutta vaadit muita asettumaan omaasi. Ei toimi niin tämä elämä. Olen pahoillami, että sulla on paska äiti, mitta mitä helvettiä me voidaan asialle tehdä, kun sä et ota mitään neuvoa vastaan, etkä suostu katsomaan asioita kuin oman loukatun tunteesi läpi?

Ai se on itsekästä, kun ei ota itseensä jonkun toisen tunnetiloja? :D

ap

Vierailija
39/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Lapsena, et mitenkään.

Ei äitihullua voi kukaan aittaa. Hän on kaksi vuotta jauhanut tätä samaa harva se päivä ja paremmaksi vain on muuttunut. Eilenkin teki ainakin kuusi aloitusta.

Vierailija
40/738 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Takaisin huutaminen tuskin poistaa pahaa mieltä, jonka huonosti käyttäytyvä on jo aloittanut.

On tietysti ihan ok, jos asiat puhutaan selviksi, vaikka selvittely alkaisikin huutamalla. Mutta pelkkä huutaminen puolin ja toisin taas ei johda muuhun kuin pahaan mieleen.

Edelleen: pikkulapsi ei välttämättä huomaa, miksi hänellä on paha olo tai kykene hallitsemaan sitä. Aikuinen taas huomaa ja kykenee tekemään valintoja ja ottamaan muut ihmiset huomioon.

Eli se toinen ihminen ajattelee siinä vain itseään. Ei sitä, että toisella on paha olla.

ap

Sen vuoksi molempien pitäisikin ottaa tavoitteeksi se, että asiat selvitetään ja eletään sovussa. Riidassa todennäköisesti molemmilla on paha olla.

Mitä pitempään riitely jatkuu, sitä enemmän tulee loukattua toista ja asioita voi olla vaikeampi selvittää. Sekin on valinta, haluaako olla riidoissa, vaiko elää sovussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä