Millainen työnantaja ei koskaan kutsu puolisoita juhliin?
Ihmetyttää. Miehen työpaikalla on bileitä useammin kuin kerran vuodessa, ja aina vaan omille työntekijöille. Ymmärrän, että pitää olla tilaisuuksia joissa on vain se oma porukka, mutta että ikinä ei edes omakustanteista iltaa, joihin puolisotkin voisivat tulla. Mun mielestä ois mukava tavata miehen työkavereita ja heidän puolisoitaan, kun muutenki nykyään on niin vaikea tutustua uusiin ihmisiin... mutta ei. Oon kuullut, että monessa paikassa kyllä välillä kutsutaan kumppanitkin.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 1% firmoista on sellaisia jotka kutsuu puolisotkin juhliin. Minusta olisi vähän outoa osallistua firman juhliin puolison kanssa...
Oisko sulla esittää jotain lähdettä tähän arvioon? Mä taas tiedän useampiakin työpaikkoja, joissa järjestetään avec-tilaisuuksia. Ei siis yksistään, vaan myös.
Ap
Tähän löytyy vastaus lainsäädännöstä, kun puhutaan henkilökunnan virkistyksestä, jos yritys vähentää kulut kirjanpidossaan ja verotuksessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin juuri missään firmassa lähdetään ulkopuolisten juhlimisia kustantamaan jollei kyse ole asiakastilaisuudesta.
Juuri näin. Ja kuka maksaa puolisosta kulut, kun niitä ei noin vain laiteta firman piikkiin.
Ja toisekseen, verottajan ja tilintarkastajan kanssa on usein ongelmia, jopa henk.kunn.virkistyksestä. Onko se työntekijälle verotettava etu vai ei. Ja usein virkistyspäiviin liitetään koulutusta tai muuta palaveriä. Ja miten silloin liikesalaisuudet säilyvät, jos puolisot on mukana.
Ja miksi ap. vaadit miehesi työnantajaa ottamaan sinut mukaan, miksi et voi keskustella oman työnantajasi kanssa ja mies tulisi mukaan?
Aloituksessa oli maininta omakustanteisuudesta, eli voin maksaa illalliskorttini itse.
Mä olen äitiyslomalla oleva ammattimuusikko, jonka palkanmaksajat ja työyhteisöt vaihtelee. Mutta jos bändin kanssa päätetään jotkut kokoontumisajot pitää, totta ihmeessä kutsutaan puolisot. Puoliso kyllä tuntee mun työkaverit, mutta se ei tatkaose sitä ongelmaa, kuinka puolison työpaikan kiinteys paranisi.
Ap
Mieheni entisellä työnantajalla (iso firma), oli tapana kustantaa kerran vuodessa viikonloppu pe-su täydellä ylläpidolla, hotelli/mökki, ruoat, juomat ja pääsyliput keikoille näissä laskettelu paikoissa - ja myös aveceille. Onkin ainoa asia, jota ikävöin siitä miehen entisestä duunista :)
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitopiiri ei ainakaan kutsu. Ikinä. Enkä kyllä haluiskaan. Eikä varmaan potilaatkaan... kun helposti varsinkin lähimpien kanssa tulee jutelluksi jotain potilasasiaakin.
Voishan sen ajatella niinkin, että ehkä työpaikan bileissä tulis irtaannuttua oikeesti niistä töistä, jos niistä ei vois puhua siellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 1% firmoista on sellaisia jotka kutsuu puolisotkin juhliin. Minusta olisi vähän outoa osallistua firman juhliin puolison kanssa...
Oisko sulla esittää jotain lähdettä tähän arvioon? Mä taas tiedän useampiakin työpaikkoja, joissa järjestetään avec-tilaisuuksia. Ei siis yksistään, vaan myös.
Ap
Tähän löytyy vastaus lainsäädännöstä, kun puhutaan henkilökunnan virkistyksestä, jos yritys vähentää kulut kirjanpidossaan ja verotuksessaan.
Tämä selittää sen, miksi kaikkiin juhliin ei kutsuta. Mutta jos luit aloituksen, etkä pelkkää otsikkoa, siinä kyllä mainitaan omakustanteisuus. Monet firmat järjestää tilaisuuksia, joihin ostetaan illalliskortti. Aloituksessa ei puhuttu mitään siitä, että touhu ei saisi maksaa osallistujille mitään. Vaan kysyttiin, miksi ikinä ei järjestetä avecillisia tilaisuuksia.
Ap + rautalanka
En kyllä haluasi moisia juhlia. Meillä on yli 600 henkilökuntaa ja oikeastaan ainoa mitä talo tarjoaa on pikkujoulut, nekin nykyään pakko pitää työpaikalla kun ei me mahduta mihinkään. Jos vielä avecit tulisi niin ei mitään mahdollisuutta pitää mitään. On paljon vapaampaa ja rennompaa kun ollaan kaikki työkavereita vaikka läheskään kaikkia en tunne, en edes puolia. Meillä on kuitenkin yhteistä vaikka lyöttäytyy kenenkä kanssa juttusille. Muita "iltajuhlia" ei ole enkä menisi vaikka olisikin. Lähimpiä työkavereita on joskus kiva tavata muuta kuin työn merkeissä, esim. jotain virkistys/liikuntapäiviä koitetaan oman osaston kesken pitää. Kun tehdään etätöitä kaikki, menee viikkoja joskus ettei näe joitakin työkavereita.
Jos haluat tutustua miehesi työkavereihin etkä halua olla emäntänä, ettekö voisi sopia menevänne vaikka ravintolaan istumaan iltaa?
En usko että meidän miesvaltainen johtoporras haluaisi vaimojaan katselemaan örvellystään. Eihän se olisi enää hauskaa.
Voidaan jutell rauhassa villeistä työideoista oman porukan kesken jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä selittää sen, miksi kaikkiin juhliin ei kutsuta. Mutta jos luit aloituksen, etkä pelkkää otsikkoa, siinä kyllä mainitaan omakustanteisuus. Monet firmat järjestää tilaisuuksia, joihin ostetaan illalliskortti. Aloituksessa ei puhuttu mitään siitä, että touhu ei saisi maksaa osallistujille mitään. Vaan kysyttiin, miksi ikinä ei järjestetä avecillisia tilaisuuksia.
Ap + rautalanka
Ei tämä ole niin yksinkertainen asia. Miten kuvittelet tapahtuvan niiden työntekijöiden kohdalla, joilla on esim iso asuntolaina ja liuta lapsia? Ei ole varaa puolison illalliskorttiin? Aiheuttaako pahaa mieltä näille perheille? Vai käykö jopa niin, että työntekijä itsekään ei saa osallistua, koska perheessä ei puolison illalliskorttiin ole varaa? On paljon selkeämpää, että vain työntekijät kutsutaan.
Aika vanhanaikainen ja jotenkin patrioottiamerikkalainen ajattelutapa tuo että puolisot työpaikan pippaloihin mukaan...
Itse en suoraan sanoen semmoista edes toivo.
Edellinen puolisoni työskenteli firmassa jossa näitä puolisot-mukaan-pippaloita oli. Olihan lystiä roikkua siellä vieraiden ihmisten joukossa, omista (erittäin paljon kontakteja sisältävistä) töistään väsyneenä lärpättämässä fiksusti toisten rouvien kanssa. Kun miesvaltaisella työpaikalla ne äijät yleensä puhuivat töistään keskenään. Kaiken kukkuraksi sekin oli taas yksi ilta jolloin piti hankkia lapsenvahti. Ihan kuin niitä ei olisi jo muutenkin ollut.
Jos haluan pitää hauskaa mieheni kanssa, menen hänen kanssa ulos kahdestaan tai ystäväporukalla, tai kutsun porukkaa meille.
Mikä hinku sinulla on tunkea miehen työkavereiden porukkaan? Oletko mustasukkaista sorttia ja haluat nähdä naispuoliset työkaverit tai näyttäytyä heille jotenkin tyrmäävänä, vai toivotko pääseväsi iskemään niitä miehen miespuolisia työkavereita?
Mä ajattelen että työt on töitä. Ja siviilielämä on sitten sitä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap + rautalanka
Ei tämä ole niin yksinkertainen asia. Miten kuvittelet tapahtuvan niiden työntekijöiden kohdalla, joilla on esim iso asuntolaina ja liuta lapsia? Ei ole varaa puolison illalliskorttiin? Aiheuttaako pahaa mieltä näille perheille? Vai käykö jopa niin, että työntekijä itsekään ei saa osallistua, koska perheessä ei puolison illalliskorttiin ole varaa? On paljon selkeämpää, että vain työntekijät kutsutaan.
Jos olet matalapalkka-alan työnantaja, ymmärrän pulmasi. Oikeaa palkkaa saavilla on kyllä halutessaan varaa parinkympin illalliskorttiin. Ja hyvinhoidetulla yrityksellä on aina sen verran neuvotteluosaamista ja verkostotaitoa, että laadukaskin illallinen saadaan neuvotelluksi sopivan hintaiseksi. Ja hyväksyyhän lakikin sen työntekijöiden osuuden maksamisen firman puolesta.
Ap
Olen ollut nykyisessä paikassa viisi vuotta, tätä edeltävässä neljä, sitä ennen olin yrittäjänä useita vuosia ja edeltävät palkkatyökokemukset 90-luvulta. En ole koskaan ollut juhlissa, joihin olisi kutsuttu myös perheenjäsenet enkä ole koskaan sellaisia edes kaivannut. Mies on yksinyrittäjä, joten hänenkään puoleltaan ei onneksi tule paineita lähteä aveciksi joihinkin juhliin. Hänen bisnestuttaviaan tapaan kyllä, koska yritys on asuintilojen yhteydessä, mutta kyse ei ole juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap + rautalanka
Jos olet matalapalkka-alan työnantaja, ymmärrän pulmasi. Oikeaa palkkaa saavilla on kyllä halutessaan varaa parinkympin illalliskorttiin. Ja hyvinhoidetulla yrityksellä on aina sen verran neuvotteluosaamista ja verkostotaitoa, että laadukaskin illallinen saadaan neuvotelluksi sopivan hintaiseksi. Ja hyväksyyhän lakikin sen työntekijöiden osuuden maksamisen firman puolesta.
Ap
Parinkympin illalliskortti? Mistä helkutista sä saat kunnon illallistarjoilun parillakympillä? No aabeeseeltä ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap + rautalanka
Ap
Parinkympin illalliskortti? Mistä helkutista sä saat kunnon illallistarjoilun parillakympillä? No aabeeseeltä ehkä.
Edes meidän lähiökuppilasta ei saa kolmen ruokalajin ateriaa alle 40 €. Ja siinä ei ole vielä mitään juomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tullut mieleenkään ihmetellä tätä.En ole ikinä ollut työpaikassa. (Valtio,yksityinen,pörssiyritys,yksityinen) jossa olisi kutsuttu enkä ole kuullut ystäviltänikään ko.tavasta.
Itse olen sekä kuullut että ollut työn puolesta ko. tapahtumissa paljonkin töissä. Eivät ne siis ole pelkkää urbaanilegendaa.
Mun mielestä niitä kannattaa järjestää koska pidän sisäistä markkinointia tärkeänä yritykselle kuin yritykselle. Ajattelen myös että työntekijän lisäksi kannattaa sitouttaa myös työnantajan lähipiiriä. Erityisesti alalla, joissa työntekijöiden vaihtuvuus on suurta. Parhaiten menestyvät yritykset tämän asian kyllä ovat tiedostaneet.ap
Mitä tarkoitat sisäisellä markkinoilla ja kuinka työntekijän puoliso sitä voisi edistää?
AP:lle tuntuu olevan tärkeää päästä tutustumaan puolison työkavereihin. Jostain syystä hän haluaa muuttaa koko maan työpaikkakulttuurin sen sijaan, että järjestäisi itse kutsut miehen lähimmille työkavereille aveceineen. Veikkaan, että ap joutuu vielä moneen kertaan turhautumaan yrityksessään. Mutta kannattaahan jankutusta tietysti jatkaa, voihan olla että jonkun suuren yrityksen menestyvä pomo viettää lauantai-iltaansa vauvalehden palstalla ja päättää ap:n innostamana alkaa järjestää perhejuhlia työntekijöilleen. Olkoonkin, että 99 % tähänkin ketjuun vastanneista on sitä mieltä, etteivät ne edes kuulu työelämään.
Jos budjetti on 50 e hlö, se on enää 25 e, jos puolisot otetaan mukaan.
Mielestäni olisi hölmöä firman juhliin ottaa puoliso mukaan. Lasten juhlat erikseen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin juuri missään firmassa lähdetään ulkopuolisten juhlimisia kustantamaan jollei kyse ole asiakastilaisuudesta.
Juuri näin. Ja kuka maksaa puolisosta kulut, kun niitä ei noin vain laiteta firman piikkiin.
Ja toisekseen, verottajan ja tilintarkastajan kanssa on usein ongelmia, jopa henk.kunn.virkistyksestä. Onko se työntekijälle verotettava etu vai ei. Ja usein virkistyspäiviin liitetään koulutusta tai muuta palaveriä. Ja miten silloin liikesalaisuudet säilyvät, jos puolisot on mukana.
Ja miksi ap. vaadit miehesi työnantajaa ottamaan sinut mukaan, miksi et voi keskustella oman työnantajasi kanssa ja mies tulisi mukaan?
Aloituksessa oli maininta omakustanteisuudesta, eli voin maksaa illalliskorttini itse.
Mä olen äitiyslomalla oleva ammattimuusikko, jonka palkanmaksajat ja työyhteisöt vaihtelee. Mutta jos bändin kanssa päätetään jotkut kokoontumisajot pitää, totta ihmeessä kutsutaan puolisot. Puoliso kyllä tuntee mun työkaverit, mutta se ei tatkaose sitä ongelmaa, kuinka puolison työpaikan kiinteys paranisi.
Ap
Eikö ole ollut ongelmia tilintarkastajan ja verottajan kanssa? Vai lisätäänkö kulut verotettavaa tuloon ja maksatte siitä veron.
Nykyinen yrityskirjanpito ja eu-lainsäädäntö on todella tiukka, niin henkilök.eduista, puhumattakaan ulkopuolisista, jotka eivät liity yritystoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika vanhanaikainen ja jotenkin patrioottiamerikkalainen ajattelutapa tuo että puolisot työpaikan pippaloihin mukaan...
Itse en suoraan sanoen semmoista edes toivo.
Edellinen puolisoni työskenteli firmassa jossa näitä puolisot-mukaan-pippaloita oli. Olihan lystiä roikkua siellä vieraiden ihmisten joukossa, omista (erittäin paljon kontakteja sisältävistä) töistään väsyneenä lärpättämässä fiksusti toisten rouvien kanssa. Kun miesvaltaisella työpaikalla ne äijät yleensä puhuivat töistään keskenään. Kaiken kukkuraksi sekin oli taas yksi ilta jolloin piti hankkia lapsenvahti. Ihan kuin niitä ei olisi jo muutenkin ollut.
Jos haluan pitää hauskaa mieheni kanssa, menen hänen kanssa ulos kahdestaan tai ystäväporukalla, tai kutsun porukkaa meille.
Mikä hinku sinulla on tunkea miehen työkavereiden porukkaan? Oletko mustasukkaista sorttia ja haluat nähdä naispuoliset työkaverit tai näyttäytyä heille jotenkin tyrmäävänä, vai toivotko pääseväsi iskemään niitä miehen miespuolisia työkavereita?
Mä ajattelen että työt on töitä. Ja siviilielämä on sitten sitä muuta.
Työ vie ihmisen elämästä aika ison osan ja ihmisen persoona rakentuu yhdessä niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa tekee töitä. Mua kiinnostaa mun mies, ja sitä kautta myös yhteisö jossa hän on olennaisena osana. Ja myöskin ne hänen työkavereiden puolisot. Ois kiva tietää heistä edes jotain... mutta kyllä mäkin sen verran ihmisarka oon, että kertaakaan tapaamatta alkaisin ketään mihinkään kutsua.
Tää on pitkälle myös periaatteellinen kysymys mulle. Miksi mun pitäis olla myönteinen puolison työnantajaa kohtaan, jos heitä ei kiinnosta koskaan edes tavata mua? On paljonkin tilanteita joissa mun mielipidettä kysytään: onko ok jos menee viikonlopuksi ylitöihin, onko ok jos lykkää kesäloman aloitusta ym. Miksi olisin joustava ilman omaa positiivista suhdetta miehen työyhteisöön?
Noi sun muut kysymykset on niin absurdeja ja alentuvia, etten viitsi edes vastata.
Mä en ainakaan ole maksanut mitään illalliskortteja tai sisäänpääsymaksuja ellei mies sitten selän takana ole niitä kustantanut.