Onko kukaan lopettanut lentokoneella lentämistä sen saastuttamisen vuoksi?
Kaikille on varmaankin jo nykyään selvä se, miten saastuttavaa lentäminen on, joten mennään suoraan asiaan: Millä vaihtoehtoisilla tavoilla matkustelette ulkomailla, vai matkusteletteko vain kotimaassa (jossa siinäkin varmasti riittää paljon nähtävää)?
Kommentit (230)
En ole lopettanut, mutta muuttanut ajattelua. Meillä olisi rahaa matkustaa vaikka Aasiaan tai muualle, mutta käydään lähinnä muualla Euroopassa ja lähellä. Selkeästi lyhyempiä lentoja siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin asiat on auto ei ole pakollinen kenellekään mutta pitkä matkan päähän ei muuten pääse kuin lentokoneella.
Miksi pitäisi päästä? Eiku ai niin, sulla sattuu olemaan se elinsiirtomaksa, jonka joku tarvii just nyt Kuala Lumpurissa. Ja sitä varten pitää olla säännöllisiä reittilentoja.
Lääkeaineet ja veri lentävät reittilentojen mukana. Millä muulla tavalla kuljetat niitä esim afrikkaan?
Ainiin eihän afrikkalaisten terveydellä ole väliä.
Ai nyt sulla on sen elinsiirtomaksan lisäksi lentäessäsi mukana vielä verta ja lääkkeitä afrikkalaisille? Olen joskus kuullut muistakin syistä lennellä esimerkiksi Gambiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin asiat on auto ei ole pakollinen kenellekään mutta pitkä matkan päähän ei muuten pääse kuin lentokoneella.
Miksi pitäisi päästä? Eiku ai niin, sulla sattuu olemaan se elinsiirtomaksa, jonka joku tarvii just nyt Kuala Lumpurissa. Ja sitä varten pitää olla säännöllisiä reittilentoja.
Lääkeaineet ja veri lentävät reittilentojen mukana. Millä muulla tavalla kuljetat niitä esim afrikkaan?
Aika uskomattomia selityksiä täällä. Kyllä minun pitää päästä lentämään ympäri maapalloa jatkuvasti, koska muuten elinsiirtopotilas Oulussa menehtyy ja afrikkalaiset jäävät ilman lääkkeitä. Isommassa kuvassa kaikki kuolevat, koska ilmastonmuutos, mutta eihän sillä nyt niin väliä.
Sanonpa vain, että MYÖS terveydenhoidon kannalta välttämättömiä välineitä kuljetetaan reittilennoilla. Niillä kulkee myös rahtia (ne zalandokengät tulee jonkun matkustajakoneen ruumassa tänne suomeen) sekä ne itse matkustajat. Reittilennoilla turisteja ja työmatkalaisia. Miten esim Suomen turismilla menisi ilman Aasian-lentoja? Vastaan: Suomessa ei olisi turismia.
Itse olen alkanut lentämään huomattavasti enemmän viimeaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomattomia selityksiä täällä. Kyllä minun pitää päästä lentämään ympäri maapalloa jatkuvasti, koska muuten elinsiirtopotilas Oulussa menehtyy ja afrikkalaiset jäävät ilman lääkkeitä. Isommassa kuvassa kaikki kuolevat, koska ilmastonmuutos, mutta eihän sillä nyt niin väliä.
Sanonpa vain, että MYÖS terveydenhoidon kannalta välttämättömiä välineitä kuljetetaan reittilennoilla. Niillä kulkee myös rahtia (ne zalandokengät tulee jonkun matkustajakoneen ruumassa tänne suomeen) sekä ne itse matkustajat. Reittilennoilla turisteja ja työmatkalaisia. Miten esim Suomen turismilla menisi ilman Aasian-lentoja? Vastaan: Suomessa ei olisi turismia.
Apua, me KUOLLAAN ilman zalandokenkiä ja kiinalaisturisteja! Ei kun kuollaanko me sittenkin sen ilmastonmuutoksen seurauksena. Kummin päin se nyt olikaan?
Millä mä tuon valtameren ylitän? Laivallako? Mutta sen verran oon tullut asioissa vastaan, että Euroopassa reissaan junalla.
Suomessa jotain nähtävää? Hah! Ei ainakaan minulle! Rumin näkemäni maa. Aion jatkaa matkustelua niin kauan kun mussa henki pihisee!0
Täältä kysymys tähän väliin:
Puut ovat tärkein hiilidioksidinpoistaja planeetalla. Ne poistavat hiilidioksidin ja saamme happea tilalle. Mutta tiedättekö mistä puut tulevat? Mistä materiaali josta puut koostuvat tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, me KUOLLAAN ilman zalandokenkiä ja kiinalaisturisteja! Ei kun kuollaanko me sittenkin sen ilmastonmuutoksen seurauksena. Kummin päin se nyt olikaan?
Kysytkö lappalaisilta miten heillä menisi ilman aasialaisia?
Miten sinulla menisi jos jäisit nyt työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Millä mä tuon valtameren ylitän? Laivallako? Mutta sen verran oon tullut asioissa vastaan, että Euroopassa reissaan junalla.
Junalla. Se on yli 10 kertaa päästöttömämpää kuin lentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, Amerikkaan junalla. 🤣🤣 Mutta Aasiaan kyllä pääsisi sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, Amerikkaan junalla. 🤣🤣 Mutta Aasiaan kyllä pääsisi sillä.
Miksi et pääsisi amerikkaan junalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö lappalaisilta miten heillä menisi ilman aasialaisia?
Miten sinulla menisi jos jäisit nyt työttömäksi?
Tiesitkö, että poroelinkeino kärsii ilmastonmuutoksesta jo nyt?
Tiesitkö, että ilmastonmuutoksen ja siitä seuraavan ilmastopakolaisuuden vaikutukset globaaliin talouteen ovat arvaamattomat?
Miten sinulla muuten menisi, jos kaikki elämä maapallolla tuhoutuisi?
Vierailija kirjoitti:
Täältä kysymys tähän väliin:
Puut ovat tärkein hiilidioksidinpoistaja planeetalla. Ne poistavat hiilidioksidin ja saamme happea tilalle. Mutta tiedättekö mistä puut tulevat? Mistä materiaali josta puut koostuvat tulee?
Uuu! Vitsit kun tää on nerokas: se on hokannut, että puut ja muut elolliset koostuu pitkälti hiilestä. Ja kun se tulee kertomaan sitä lentämisen vähentämistä koskevaan ketjuun, niin se varmaan on huolissaan siitä, että puiden ja muiden elollisten rakennusaineet loppuu, jos ihmiskunta vähentää täysin kestämättömällä tasolla olevia hiilidioksidipäästöjään. Niinkö?
Euroopan sisällä kuljen maasta toiseen junalla, mutta kyllä silti mielellään lennän Suomesta kohteeseen, josta jatkan junalla. Jos se merenalainen junatunneli Viroon toteutuu elinaikanani, niin alan varmasti käyttämään sitä.
En pysty pitämään niin pitkiä lomia, että voisin suhata junalla Aasiaan. Lautta+junakombo Suomesta on turhan hidas, jos haluaa Saksaa kauemmas. En jaksa tuntea huonoa omaa tuntoa esim. Amerikan puolelle lentämisestä.
Olen vähentänyt ja vaikuttaa valintoihini
Olen lentänyt viimeksi noin 10 vuotta sitten. Ulkomaanlomalla kävin viime vuonna junalla. Oli kiva reissu. Loskakeleillä jos tulee ikävä lämpimään, niin mennään yleensä kylpylään. Se aiheuttaa päästöjä kyllä, mutta ei niin paljon. Kiinnitän arjessa muutoinkin huomiota siihen, että kulutus olisi kohtuullisella tasolla: asumme tiiviisti, syömme kasvispainotteisesti ja liikumme kävellen/pyörällä tai julkisilla.
Ja tiedättekö mitä: Ei ole elämä yhtään ankeaa! On paljon jännää ja mielekästä tekemistä ja ihmisiä joita voi tavata. Ihan siinä omassa tai naapurikaupungissakin saa kivan irtioton arjesta, kun alkaa käyttäytyä samoin kuin käyttäytyisi ulkomaanlomalla: ottaa rennosti, kierrellä nähtävyyksiä ja syödä päivittäin eri ravintoloissa esimerkiksi. Kannattaa kokeilla! 😊
Työnantaja on vähentänyt meidän työmatkailua, etäpalaverikäytäntöjä on kehitetty paljon. Työmatkat vähentyneet varmaan 70%.
Omia matkoja en ole vähentänyt saastuttamisen vuoksi, mutta elämäntilanne ei juuri nyt salli yhtä paljon matkailua kuin muutama vuosi sitten. Kerran vuodessa suunnilleen jossain käydään.