Onko kukaan lopettanut lentokoneella lentämistä sen saastuttamisen vuoksi?
Kaikille on varmaankin jo nykyään selvä se, miten saastuttavaa lentäminen on, joten mennään suoraan asiaan: Millä vaihtoehtoisilla tavoilla matkustelette ulkomailla, vai matkusteletteko vain kotimaassa (jossa siinäkin varmasti riittää paljon nähtävää)?
Kommentit (230)
Mitä mieltä olette monen bloggaajan matkasuunnitelmista? Luin juuri yhden matkabloggaajan suunnitelmia tälle vuodelle, matkoja oli vähintään yksi joka kuulle 😧 Järkyttäväämiten moni saa oikein palkan siitä, että he innostavat muita tuhoamaan planeettaamme.
riina37 kirjoitti:
autoni on sähköauto, eli se ei saastuta
Niin, sähköhän syntyy tyhjästä...vai miten se nyt oli?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette monen bloggaajan matkasuunnitelmista? Luin juuri yhden matkabloggaajan suunnitelmia tälle vuodelle, matkoja oli vähintään yksi joka kuulle 😧 Järkyttäväämiten moni saa oikein palkan siitä, että he innostavat muita tuhoamaan planeettaamme.
Tähän auttaa ainakin osittain se, ettei lue blogia. Jos lukijoita ei ole, ei kukaan halua sponsoroida matkojakaan.
En oo koskaan lentänyt minnekään, vaikea lopettaa kun en ole alottanutkaan. Mutta ihan hyvä niin.
Joskus kyllä haaveilin omasta pienkoneesta, mutta se nyt jää vain haaveeksi, koska olen köyhä kuin kirkonrotta, joten sellasta turhaketta en tule koskaan lentämään. Mutta olisihan se hienoa kaarrella taivaalla. Oikeasti haluaisin olla lintu, ei pienkone edes ajaisi samaa asiaa, mutta sen lähemmäs ei ihminen pääse.
Serkun tyttö lähti omalla autolla Intiaan. Noh, Intiassa se auto sitten pistettiin paskaksi. Oli pakko lentää takaisin.
Vegaani voi matkustaa kerran kymmenessä vuodessa Välimerelle ja pysyy vielä samassa hiilijalanjäljessä kuin sekasyöjä, joka ei matkusta minnekään.
En ymmärrä mihin lentokoneita edes tarvitaan, turistit pilaavat viimeisetkin luontopläntit mitä on jäljellä, kaikki peittyy ihmismassoihin. En voi sanoa olevani pahoillani, kun tsunami pyyhkii ihmismassoja turistiorysien rannoilta, niin luonnon kuuluu tehdäkin koska kaikki paikat on ihmiskuorrutteella pilattu.
Ihminen selviää vallan mainiosti, vaikka ei lentäisi elämänsä aikana metriäkään. Niin on selvitty aiemminkin.
Ainoastaan rahtikoneita voin jotenkin käsittää tänä päivänä kun enää ei pärjätä oman maan tuotteilla koska luonto on tuhottu, matkustajakoneilla ei ole mitään järkevää tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuosia lentänyt vain yhden matkan vuodessa, lomalle muualle Eurooppaan. Tarkoitus olisi päästä siitäkin eroon ja matkustaa pintateitse lähimaihin sekä lisätä kotimaanmatkailua.
"Vain yhden kerran vuodessa". No aika paljon minusta. Itse en ole lentänyt koskaan, olen kohta 50.
Onko se ulkomaille lentäminen nykyään joku ihmisarvon mitta, että sinne pitää lentää monta kertaa vuodessa, että olisi kunnon ihminen. En ymmärrä.
Ymmärrän rokkarit joilla on keikkoja ulkomailla, että pitää päästä kiertämään, mutta että ihan vaan muuten vaan pitäisi lennellä joka vuosi, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mihin lentokoneita edes tarvitaan
Bisnekseen, turismiin ja lentorahtiin pääasiallisesti. Kyllä se sulle valkenee, jos mietit asiaa hetken.
turistit pilaavat viimeisetkin luontopläntit mitä on jäljellä
Ei turisti ole yhtään sen saastuttavampi olento kuin kotimaan kansalainenkaan.
En voi sanoa olevani pahoillani, kun tsunami pyyhkii ihmismassoja turistiorysien rannoilta,
Hakeuduhan siis hoitoon ja mielellään asumaan keskelle metsää yksin, olet psykopaatti.
niin luonnon kuuluu tehdäkin koska kaikki paikat on ihmiskuorrutteella pilattu.
Missähän manuaalissa näin todetaan?
Ihminen selviää vallan mainiosti, vaikka ei lentäisi elämänsä aikana metriäkään.
Ihminen selviää myös vallan mainiosti, vaikka eläisi tynnyrissä ja söisi vain kaurapuuroa ja vitamiinipillereitä. Typerää se on tuhlata elämänsä vain selviämiseen, kun elämä voi olla paljon mukavampikin.
Ainoastaan rahtikoneita voin jotenkin käsittää tänä päivänä kun enää ei pärjätä oman maan tuotteilla koska luonto on tuhottu,
Missähän maassa "luonto on tuhottu" niin, että sitä paikattaisiin lentorahdilla? Ei missään.
Suomessa nyt ei vaan ananas kasva, paitsi kasvihuoneessa, mutta ympäristön kannalta on huomattavasti järkevämpää, että aurinkoisten maiden hedelmät tuodaan tänne, eikä yritetä itse kasvatella.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani voi matkustaa kerran kymmenessä vuodessa Välimerelle ja pysyy vielä samassa hiilijalanjäljessä kuin sekasyöjä, joka ei matkusta minnekään.
Henkilö, joka kävelee autoilun sijaan, voi lentää edestakas Helsingistä Mallorcalle 5 kertaa vuodessa ja silti jää hitusen plussalle verrattuna keskivertoautoilijaan.
Vierailija kirjoitti:
riina37 kirjoitti:
autoni on sähköauto, eli se ei saastuta
Niin, sähköhän syntyy tyhjästä...vai miten se nyt oli?
Suomessa se syntyy 80 %:sesti päästöttömillä tuotantomuodoilla.
Vaikka se tehtäisiinkin pelkästä hiilestä, olisi sähköauto siltikin reilusti luontoystävällisempi kuin polttomoottoriauto, koska hyötysuhteet ovat niin paljon paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkailun päästöjen lisääntymisen pelätään jopa mitätöivän muilla päästösektoreilla saavutettuja vähennysten vaikutuksia.
Tietenkin se mitätöi niitä. Mutta lentäminen on edelleen pari hassua prosenttia päästöistä, joten ei tunnu yhtään missään, vaikka päästöt sieltä tuplaantuisivatkin. Vaihtamalla lämmön- ja sähköntuotanto vähäpäästöisiin muotoihin, sekä autojen polttoaineet sähköön, voidaan koko ilmastonmuutos unohtaa, oli lentoliikennettä tai ei.
Eikä ongelma ole lentoliikenne ylipäätänsä, vaan lentopetroli, joka saattaisi kannattaa vaihtaa biopolttoaineisiin, vetyyn tai jopa sähköön.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään lentäminen ei saastuta, koska se on olennainen osa ulkomaanmatkailua, joka on nykykultturissa pyhä asia ja onnellisuuden mittari.
Ulkomaanmatkojen määrä krt/vuosi kertoo suoraan kuinka hyvä elämä sinulla on...
Nojoo... Meillä on 3 ja 6 vuotiaat lapset ja ajattelin, ettei ulkomaille (pl ruotsi ja viro) lähdetä, ennenkuin ovat noin 10 ikäisiä. Minusta kotimaassa riittää nähtävää aivan tarpeeksi ainakin 10 vuotiaille. Mitä meihin aikuisiin tulee niin vaimo kävi viimevuonna espanjassa ja itse teen ehkä yhden mini reissun jonnekin, kun edellisestä on jo useita vuosia....
Olemme onnellisia ja talouskin on kunnossa. Bruttona yhteensä noin 8.500 €/kk...
Tiedän monia maksuvaikeuksissa olevaa, jotka reissaavat tuon tuosta... minkäs sille voi kun on pakko elää kultuurisen normin mukaista "onnellista elämää"
Jos et kerran tykkää matkustamisesta, ja suoritat ne vähätkin ”kulttuurisen normin” vuoksi, ole ihmeessä kotona. Ei kaikkien tarvi tykätä matkustamisesta.
Luulen muuten, että tässä on todellinen syy monen lentomatkailua vähentäneen sädekehälle. Perustellaan ratkaisua muodikkailla ympäristösyillä, vaikka oikeasti ei oikein alunperinkään haluttu matkailla. Käytiin etelässä tavan vuoksi tai perheen mieliksi.
Ja sehän on pelkästään hyvä asia, win-win suorastaan. Ympäristö kiittää ja ihminen saa olla sitä mitä aidosti on.
Minulla lentämisen lopettamisen syynä on juurikin sen saastuttaminen. Rakastin ennen matkustamista ja lähtisin heti maailmanympärimatkalle, jos se voisi tehdä ympäristöystävällisesti. Nyt se ei kuitenkaan onnistu, enkä pysty perustelemaan itselleni, miksi minun pitäisi omien halujeni ja intohimojeni vuoksi saada saastuttaa ylettömästi.
https://yle.fi/uutiset/3-9979822
Suomalainen aiheuttaa ihan tavallisella elämisellään 10 tonnin ilmastopäästöt vuosittain. Tutkijoiden mukaan päästöt pitäisi tiputtaa alle kahden tonnin. Mikko Valtonen on onnistunut vähentämään päästönsä kolmasosaan suomalaisen keskivertopäästöistä. Päästöjen painoa voi havoinnollistaa vertaamalla pikkuauton painoon.
Siinä juttu miehestä, joka on lopettanut lentämisen, elää mahdollisimman ekologisesti ja silti hänen vuosittaiset ilmastopäästönsä ovat enemmän kuin mikä olisi kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lentämisen lopettamisen syynä on juurikin sen saastuttaminen. Rakastin ennen matkustamista ja lähtisin heti maailmanympärimatkalle, jos se voisi tehdä ympäristöystävällisesti. Nyt se ei kuitenkaan onnistu, enkä pysty perustelemaan itselleni, miksi minun pitäisi omien halujeni ja intohimojeni vuoksi saada saastuttaa ylettömästi.
Miksei onnistu? Lasket kuinka paljon hiilidioksidia päästelet lennoillasi ja korvaat sen istuttamalla riittävästi puita. Esimerkiksi Helsinki-Mallorca edes-takaisin matkan takia sinun pitää istuttaa puolikas puu (jos se elää ainakin 40 vuotta, eikä rusakko järsi taimea hengiltä jo ensimmäisenä talvena).
Jos sulla on öljylämmitys, niin vaihda se sähköön, jolloin voit hyvillä mielin käydä Mallorcalla joka vuosi neljä kertaa.
Jo 13 lentoa ostettu tälle vuodelle, tuossa on vasta puolen vuoden matkat. Todennäköisesti lentoja tulee ostettua vielä noin 10 kpl lisää.
En todellakaan ole vähentänyt, enkä myöskään ole vähentämässä. Suurin nautinto on päästä kerran pari vuodessa KAUAS pois, ja siitä en suostu luopumaan.
Lentomatkustelu on tietenkin kaiken ekoilun yläpuolella, muuten saarnataan ympäristöasioista mutta matkustellaan sitten reilusti totta kai. Onhan se matkustelu niin ah ihanaa ettei sitä tietenkään voi vähentää ekologisista syistä.
Niinpä. Siksipä esim. me tehdään ne meidän lomamatkat silloin kun niihin on mahdollista käyttää se aika, mikä kestävämmillä liikennemuodoilla kuluu. Ja sit niillä viikon lomilla katsotaan, että mitä kivaa on kotimaassa tarjolla. 😊