En pidä myöhästelijöistä
Olen törmännyt viime aikoina uuteen myöhästelijätyyppiin. Sellaisiin ihmisiin, jotka laittavat viestiä myöhästymisestään vasta juuri sillä hetkellä, kun on sovittu että pitäisi nähdä jossain.
Viestin sisältö on se, että ovat myöhässä ja menee hetki. Lisätietoja kysyessä saattaa selvitä se, että ihminen ei välttämättä ole edes lähtenyt kotoa. Tai on keksinyt itselleen jotain sellaista puuhaa, jonka kestoa ei osaa arvioida, esimerkiksi on lähtenyt vaatekauppaan pyörimään.
Mikä tällaisia ihmisiä oikein vaivaa? Eivätkö he tajua antavansa toiselle totaalisen evvk-viestin toiminnallaan. Haluavatko tällaiset tyypit ihan tietoisesti antaa sen kuvan muille, että heitä ei toisten tai sinun seurasi kiinnosta vähääkään? Vai onko heillä jotenkin poikkeava ajatuksenjuoksu?
En koe tarvetta pitää tällaisen jälkeen yhteyttä. Sovituista aikatauluista pitäisi normaalijärkisen ihmisen pääosin kyetä pitämään kiinni eikä keksiä tapaamisen ajaksi itselleen yllättäen uutta puuhaa.
Harmillisesta ja yllättävästä myöhästymisestään monet osaavat yleensä ilmoittaa jo siinä vaiheessa, kun tietävät etteivät aikataulussa ole. Silloin he kertovat toiselle jonkun uuden aika-arvion tapaamiselle, eivätkä vain jätä toista turhaan itsekseen odottelemaan.
Kaikki eivät silti näköjään tällaista vaivaudu tekemään tai edes pahoittelemaan heistä johtuvia muutoksia yhdessä sovittuihin aikatauluihin. Typerien ihmisten typerä käytös harmittaa!
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vinkki: ei kannata viettää aikaa niiden surkeiden myöhästelijöiden kanssa. Ole kiitollinen siitä, että olet itse niin täydellinen.
Selvä, sinua alkoi ärsyttää. Tosiaan on hyvä juttu, ettemme tapaa. Miksi tuhlata elämänsä huonoihin ihmissuhteisiin?
Ap
Ei tuosta nyt tarvitse lukea mitään rivien välistä, mutta en ymmärrä, miksi jaksat "vaahdota" aiheesta noin paljon. Olet ns. tiukka täti. Mulle olisit liian tiukka, kun olen vähän boheemi itse. Annetaan kuitenkin kaikkien kukkien kukkia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku antaa alapeukuttamisen sijaan vinkkejä siihen, miten herätä kunnolla ja olla ajoissa (=hieman etuajassa) eri paikoissa.
Annoin jo vinkin, mutta ilmeisesti pääsi on niin sumussa että se vinkin toteuttaminen on sinulle mahdotonta.
T: Se jolla on adhd.
Pitäisi muistaa laittaa se hälytys. Aamutoimissa käytän arjessa jo nyt niitä lisähälytyksiäkin: 3 kpl hälytyksiä on ennen uloslähtöä, 2 ekaa niistä on varoituksia ja sen viimeisen hälytyksen soidessa pitäisi olla jo valmiina lähtöön. Mulla vain pitäisi olla vielä lisääkin niitä hälytyksiä tahdittamassa aamujani plus energiaa puuhata niiden kanssa aamutoimissa.
T. Se helpohkosti myöhästyvä
Tässä aloituksessani olin kiinnostunut pohtimaan sitä, miksi jotkut myöhästelevät pahasti tai paljon vaikka toimintakyky olisi normaali.
Ap
Mun toimintakykyni puutteita eivät tiedä muut kuin kanssani saman katon alla asuneet (vanhempani ja ex-mieheni) sekä paras kaverini. Muille olen ihan "normaali", tosin joskus myöhästelevä, askansa hoitava ihminen. Eivät ihmiset muuten tiedä noita epätoivoisia yksityiskohtia elämästäni. Joten niillä myöhästelijätutuillasikin voi olla jotain ongelmaa hieman piilossa.
Ellei tällaisistä ongelmistaan puhu muille avoimesti, niin suhtautuminen ikävään ja poikkeavaan käytökseen säilyy toisilla nihkeänä.
Ap
Avautumalla vieraammille tahoille ongelmistani leimaa minut sillä tavalla, että ehkäpä sitten psyykeni ei jaksa enää sitäkään vähää. Olisiko parempaa heittäytyä elämäntapatyöttömäksi kuin tehdä työtä, jossa liukuman turvin voi olla aina ajoissa? Nimittäin moisella on-off-asenteella on tuhoisat seuraukset monille.
Ihmiset haluavat säilyttää itsekunnioituksensa rippeet siitäkin huolimatta, että eivät ole täydellisiä. Kerrotko itse kaikista päänsäryistä ja PMS-vaivoistasi tai viime viikon mahataudista vaikkapa esimiehellesi töissä, jos nyt olit hetkellisesti vähän allapäin tai hiljaisempi?
Miksi myöhästelijät ovat niitä pahimpia luusereita, joiden pitäisi häpäistä itsensä julkisesti? Se myöhästyminen on ahdistavaa ja stressaavaa itsessään jo, miksi vain heidän pitäisi selittää koko sairaushistoriansa kaikille, jos siis on lyhyehköistä ajoistakin kyse vain?
Ei sinun tarvitse selitellä minulle mitään. Minulla on ihan tarpeeksi kaikenlaista huolehdittavaa jo muutenkin, että kaipaisin sinun myöhästelyistäsi aiheutuvaa lisäkuormitusta arkeeni. Emme siis vain tapaa ja se siitä. Sinä säilytät itsekunnioituksesi ja minä säästän hermojani. Kumpikin voittaa!
Ap
Tunnetko siis sittenkin minut? Pyydän anteeksi, jos olen kuormittanut arkeasi. Miten voisin hyvittää sen kaiken pahan vai pystyykö sellaista hyvittämään mitenkään?
Pysy vain jatkossa siellä omassa kuplassasi, niin kaikki menee ihan hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu yllätti. Osa ihmisistä toimii toisia kohtaan kurjasti ja siihen voi olla monia syitä. Ihmisten käytöksen motiiveja voi pyrkiä ymmärtämään. Ei silti ole mielestäni oikein järkevää aina laittaa ensimmäisenä selitystä vaikkapa jonkun hermostollisen sairauden piikkiin. Monihan sellaisendiagnoosin saanutkin ponnistelee kovasti pystyäkseen pitämän yllä hyviä ja toimivia ihmissuhteita, joten on ihan leimata isoa joukkoa ihmisiä jonkun yksittäisen henkilön huonon käytöksen takia.
Ap
On väärin leimata myöhästelijöitäkin myöhästelyn vuoksi. ;) Ja on sillä väliä, onko henkilö myöhässä minuutin, viisi, viisitoista tai vaikkapa puolisen tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vinkki: ei kannata viettää aikaa niiden surkeiden myöhästelijöiden kanssa. Ole kiitollinen siitä, että olet itse niin täydellinen.
Selvä, sinua alkoi ärsyttää. Tosiaan on hyvä juttu, ettemme tapaa. Miksi tuhlata elämänsä huonoihin ihmissuhteisiin?
Ap
Ei tuosta nyt tarvitse lukea mitään rivien välistä, mutta en ymmärrä, miksi jaksat "vaahdota" aiheesta noin paljon. Olet ns. tiukka täti. Mulle olisit liian tiukka, kun olen vähän boheemi itse. Annetaan kuitenkin kaikkien kukkien kukkia. :)
Mitä boheemia on siinä, ettet osaa arvioida tai suunnitella ajankäyttöäsi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku antaa alapeukuttamisen sijaan vinkkejä siihen, miten herätä kunnolla ja olla ajoissa (=hieman etuajassa) eri paikoissa.
Annoin jo vinkin, mutta ilmeisesti pääsi on niin sumussa että se vinkin toteuttaminen on sinulle mahdotonta.
T: Se jolla on adhd.
Pitäisi muistaa laittaa se hälytys. Aamutoimissa käytän arjessa jo nyt niitä lisähälytyksiäkin: 3 kpl hälytyksiä on ennen uloslähtöä, 2 ekaa niistä on varoituksia ja sen viimeisen hälytyksen soidessa pitäisi olla jo valmiina lähtöön. Mulla vain pitäisi olla vielä lisääkin niitä hälytyksiä tahdittamassa aamujani plus energiaa puuhata niiden kanssa aamutoimissa.
T. Se helpohkosti myöhästyvä
Tässä aloituksessani olin kiinnostunut pohtimaan sitä, miksi jotkut myöhästelevät pahasti tai paljon vaikka toimintakyky olisi normaali.
Ap
Mun toimintakykyni puutteita eivät tiedä muut kuin kanssani saman katon alla asuneet (vanhempani ja ex-mieheni) sekä paras kaverini. Muille olen ihan "normaali", tosin joskus myöhästelevä, askansa hoitava ihminen. Eivät ihmiset muuten tiedä noita epätoivoisia yksityiskohtia elämästäni. Joten niillä myöhästelijätutuillasikin voi olla jotain ongelmaa hieman piilossa.
Ellei tällaisistä ongelmistaan puhu muille avoimesti, niin suhtautuminen ikävään ja poikkeavaan käytökseen säilyy toisilla nihkeänä.
Ap
Avautumalla vieraammille tahoille ongelmistani leimaa minut sillä tavalla, että ehkäpä sitten psyykeni ei jaksa enää sitäkään vähää. Olisiko parempaa heittäytyä elämäntapatyöttömäksi kuin tehdä työtä, jossa liukuman turvin voi olla aina ajoissa? Nimittäin moisella on-off-asenteella on tuhoisat seuraukset monille.
Ihmiset haluavat säilyttää itsekunnioituksensa rippeet siitäkin huolimatta, että eivät ole täydellisiä. Kerrotko itse kaikista päänsäryistä ja PMS-vaivoistasi tai viime viikon mahataudista vaikkapa esimiehellesi töissä, jos nyt olit hetkellisesti vähän allapäin tai hiljaisempi?
Miksi myöhästelijät ovat niitä pahimpia luusereita, joiden pitäisi häpäistä itsensä julkisesti? Se myöhästyminen on ahdistavaa ja stressaavaa itsessään jo, miksi vain heidän pitäisi selittää koko sairaushistoriansa kaikille, jos siis on lyhyehköistä ajoistakin kyse vain?
Ei sinun tarvitse selitellä minulle mitään. Minulla on ihan tarpeeksi kaikenlaista huolehdittavaa jo muutenkin, että kaipaisin sinun myöhästelyistäsi aiheutuvaa lisäkuormitusta arkeeni. Emme siis vain tapaa ja se siitä. Sinä säilytät itsekunnioituksesi ja minä säästän hermojani. Kumpikin voittaa!
Ap
Tunnetko siis sittenkin minut? Pyydän anteeksi, jos olen kuormittanut arkeasi. Miten voisin hyvittää sen kaiken pahan vai pystyykö sellaista hyvittämään mitenkään?
Pysy vain jatkossa siellä omassa kuplassasi, niin kaikki menee ihan hyvin.
Ap
Missä kuplassani? Oletko jotenkin katkera minulle? Tulee kyllä sellainen olo, että tunnen sinut. Liin moni juttu täsmää. Ok, pysyttelen sinusta erossa. Haluan, että sulla on kaikki hyvin, kuten tiedät. Mutta et sä mun välittämistäni ja rakkauttani arvosta. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä boheemia on siinä, ettet osaa arvioida tai suunnitella ajankäyttöäsi?
Ap
Oletko nyt noin katkera pienestä lipsumisestani? Mitään ohareita tai yli 20 minuutin myöhästymisiä mulla ei ole ollut vuosikausiin. Olen todella pahoillani. Pyysin niitä anteeksi jo tuoreeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Sovin noutavani erään facebook-kirppikseltä ostavani tavaran erään kaupan edestä, jonne minulla oli 10 min kävelymatka. Olin myöhästyä paikalta ja kirjoitin matkalla viestin, että anteeksi olen pari minuuttia myöhässä. Tämä ihminen laittaa sitten vastauksena että on itsekin myöhässä, n. 10 minuuttia. Sanoin meneväni käymään sitten ruokakaupassa ensin ja tulen sitten takaisin odottelemaan tavaran toimittajaa pihalle. Ehdin pyöriä kaupassa sen 10 minuuttia ja menin takaisin ulos. Ketään ei näkynyt vieläkään.
Kysyin sitten varmuuden vuoksi, olenko oikeassa paikassa ja tyyppi vastasi, että olen. Menee vielä ”hetki”. Lopulta olin seisonut lähemmäs puoli tuntia sen kaupan edessä, kunnes tämä kiireinen henkilö saapui paikalle.
Huvittavinta tässä oli se, että hän itse ehdotti tätä ajankohtaa ja väitti vielä tulevansa n. 200 metrin päästä kaupalle.
Itse pyri aina olemaan ajoissa. Joskus saatan myöhästyä minuutin tai kaksi, jos esimerkiksi lapsi viivyttelee lähdössä, mutta muuten olen kuin ihmeen kaupalla lähes aina ajoissa paikalla, jopa liian ajoissa. Ärsyttäviä tuollaiset myöhästelijät.
Se tyyppi odotti sinua ajoissa, sai viestin, että olet myöhässä. Koska hän kokemuksesta tiesi, että pari minuuttia ei ole koskaan pari minuuttia, laittoi hän kohteliaasti, että ei haittaa, olen itsekin myöhässä (vaikka olen jo paikalla). Siitä sinä keksit mennä kauppaan ja hän meni kotiinsa, koska hittoako siellä turhaan odottelemaan.
Olisit, ap, heti kertonut, niin olisin yrittänyt vielä kovemmin olla ajoissa. En tiennyt, että se tosiaan oli noin tärkeää. :'( Surullinen juttu, jos menetin sinut noin vähäpätöisen seikan vuoksi. Sinun näkemisesi oli aina viikon ja kuukauden kohokohtani...laskin päiviä, jolloin saisin nähdä sinut. Mutta aamut olivat vaikeita. Vihaan itseäni, jos menetin sinut elämästäni tuollaisen syyn takia ja siis että siksi et tahdo minua enää nähdä. Luulin, että siihen oli muita syitä - en tajunnut sen täsmällisyyden merkitystä ihan aidosti.
Jos myöhästyy puoli tuntia, niin sille on yleensä jokin syy. Jos myöhästyy viisi minuuttia, niin se paha tapa.
Sitten on vielä nämä ulkomaalaiset, kaikki Saksan eteläpuolelta olevat ja amerikkalaiset myöhästyvät aina. Siellä tuo aikakäsitys on eri, jos täällä tapaaminen on kello kaksi,. niin se on kello kaksi. Muualla kello on kaksi kun tapaaminen alkaa.
Mulla meni hermo kun olin pitkään projektihommissa Italiassa eikä mitään saanut hoidettua ajoissa kun porukka myöhästeli jatkuvasti. Ilmoitin sitten että kaikki agendalla olevat asiat päätetään seuraavassa palaverissa, olitte paikalla tai ette. Mutinaa, mutinaa, ja vettumaisen miehen maine...
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat viestin vasta silloin, kun olet jo myöhässä tapaamisesta etkä osaa tarkemmin edes arvioida miten paljon myöhästyt, niin viestisi on täysin turha. Toinen ihminen kyllä huomaa itsekin sen, ettei sinua paikalla sovittuna aikana näy.
Ap
Ja ok, en enää ilmoittele tai varoittele myöhästymisistäni. Huomasin kyllä, että eräs ihminen ei niistä ilahtunut lainkaan, vaan lähinnä hermostui lisää (en tiedä, onko ap tämä tuntemani henkilö).
Ap:lle vielä: olisi ollut reilua sanoa suoraan, jos se asia oli _noin_ tärkeä. Siinä tapauksessa olisin pyytänyt kaverin soittamaan aamulla tarkistussoiton siltä varalta, että olisin tavallista aiemmin hereillä. Sekä olisin suunnitellut viikon aikataulut ja vaatekerrat etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina paikallajuuri sovittuna hetkenä. Usein minuutilleen. Olen itsestäni siinä suhteessa ylpeä. Minun mielestäni myöhästelevät ihmiset eivät arvosta tapaamansa ihmisen aikaa, "ihan sama odotatko sinä siellä kun minä en osaa suunnitella lähtöäni".
...
Miksi otat itseesi jos joku toinen myöhästyy? Minä olen onneton ehtimään mihinkään ajoissa, mutta kyse ei tosiaan ole siitä että en arvosta toisen aikaa. Olen myöhästynyt junista ja lentokoneista, kaikista näistä on ollut haittaa vain itselleni, rahallisestikin, mutta silti vain en onnistu aina pääsemään paikalle ajoissa. Yleensä myöhästyminen on 5 - 10 minuuttia, mutta junahan ei odota. Miksi kavereiden kanssa pitää sopia joku shoppailu minuutin tarkkuudella.
Te jotka vedätte herneen nenään jo minuutin myöhästymisestä, on turha haaveilla muuttamisesta minnekään eteläeurooppaan, jossa asiat tapahtuvat "mañana".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina paikallajuuri sovittuna hetkenä. Usein minuutilleen. Olen itsestäni siinä suhteessa ylpeä. Minun mielestäni myöhästelevät ihmiset eivät arvosta tapaamansa ihmisen aikaa, "ihan sama odotatko sinä siellä kun minä en osaa suunnitella lähtöäni".
...Miksi otat itseesi jos joku toinen myöhästyy? Minä olen onneton ehtimään mihinkään ajoissa, mutta kyse ei tosiaan ole siitä että en arvosta toisen aikaa. Olen myöhästynyt junista ja lentokoneista, kaikista näistä on ollut haittaa vain itselleni, rahallisestikin, mutta silti vain en onnistu aina pääsemään paikalle ajoissa. Yleensä myöhästyminen on 5 - 10 minuuttia, mutta junahan ei odota. Miksi kavereiden kanssa pitää sopia joku shoppailu minuutin tarkkuudella.
Te jotka vedätte herneen nenään jo minuutin myöhästymisestä, on turha haaveilla muuttamisesta minnekään eteläeurooppaan, jossa asiat tapahtuvat "mañana".
Mitä väliä on sillä miten tyylini joissain muualla toimisi? Asun nyt Suomessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Miksi otat itseesi jos joku toinen myöhästyy? Minä olen onneton ehtimään mihinkään ajoissa, mutta kyse ei tosiaan ole siitä että en arvosta toisen aikaa. Olen myöhästynyt junista ja lentokoneista, kaikista näistä on ollut haittaa vain itselleni, rahallisestikin, mutta silti vain en onnistu aina pääsemään paikalle ajoissa. Yleensä myöhästyminen on 5 - 10 minuuttia, mutta junahan ei odota. Miksi kavereiden kanssa pitää sopia joku shoppailu minuutin tarkkuudella.
Olen täysin samaa mieltä, tosin ap:n aloitus ja kommentit avasivat silmäni sille, että se mimuutintarkka täsmällisyys on ihan oikeasti vakava asia joillekin. En aidosti tiennyt sen olevan niin tarkkaa, enkä arvannut, että joku ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sellaisen. Harmittaa, kun nyt vasta tajusin ihan oikeasti loukanneeni muutamia minulle tärkeitä ihmisiä typeryyksissäni. :/ Tahallista se ei ollut missään nimessä, mutta eihän se auta, jos jollekin se täsmällisyys on oikeasti erittäin tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä voitat sillä sekunnintarkalla täsmällisyydelläsi? Kun siis esimerkiksi viisi minuuttia myöhässä alkanut palaveri voi olla hyvinkin antoisa ja hedelmällinen ja minuutintarkkaan alkanut voi olla täysin hyödytön. Vaikuttaa siltä, että itse kiukkuat maailman epätäydellisyyttä vastaan ja kuka siitä kärsii eniten? Sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä voitat sillä sekunnintarkalla täsmällisyydelläsi? Kun siis esimerkiksi viisi minuuttia myöhässä alkanut palaveri voi olla hyvinkin antoisa ja hedelmällinen ja minuutintarkkaan alkanut voi olla täysin hyödytön. Vaikuttaa siltä, että itse kiukkuat maailman epätäydellisyyttä vastaan ja kuka siitä kärsii eniten? Sinä itse.
No myöhästely ei haittaa työjutuissa silloin, jos minulle odottelusta maksetaan. Voin ihan hyvin odotellessani miettiä hetken omia ajatuksiani palkan juostessa.
Vapaa-ajallani sen sijaan kukaan ei maksa ajastani mitään, joten en halua haaskata sitä turhanpäiväiseen odotteluun.
Ap
Ap kuulostaa äärimmäisen aggressiiviselta henkilöltä. Vaikka olisin itse täsmällinen, niin silti viihtyisin niiden vähän rennompien ja suurpiirteisten seurassa. Mun mielestäni olennaista on sisältö, substanssi, kokonaisuus, eikä se, jos joku on minuutin myöhässä.
Jos joku ihminen on sydämellinen, vilpitön ja mukava, niin mieluummin tapaan sellaisen (vaikka tulisikin viisi minuuttia myöhässä) kuin jonkun epäluotettavan, epämiellyttävän teeskentelijän. Varmaan tätäkin viestiä alapeukutetaan taas rankasti eli olette siis eri mieltä kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No myöhästely ei haittaa työjutuissa silloin, jos minulle odottelusta maksetaan. Voin ihan hyvin odotellessani miettiä hetken omia ajatuksiani palkan juostessa.
Vapaa-ajallani sen sijaan kukaan ei maksa ajastani mitään, joten en halua haaskata sitä turhanpäiväiseen odotteluun.
Ap
Jännän kylmää ajattelua. Itseäni harmittaa palaverin myöhästyminen siksi, jos jää jotain olennaista käsittelemättä tai palaverin anti jää vähäiseksi. Voin miettiä omia asioitani muullakin ajalla ja tosiaan aidosti harmittaa palaverin/firman ym. puolesta. En edes ajattele noin itsekkäästi työkuvioissa.
Ap kuulostaa sellaiselta ihmiseltä joka suuttuu säännöllisesti kaikille kavereilleen ja pilaa mukavia iltoja olemalla suuttunut jollekulle kaveripiiristä.
Älä ihmettele, jos kaverit alkavat vältellä sinua ap.