En pidä myöhästelijöistä
Olen törmännyt viime aikoina uuteen myöhästelijätyyppiin. Sellaisiin ihmisiin, jotka laittavat viestiä myöhästymisestään vasta juuri sillä hetkellä, kun on sovittu että pitäisi nähdä jossain.
Viestin sisältö on se, että ovat myöhässä ja menee hetki. Lisätietoja kysyessä saattaa selvitä se, että ihminen ei välttämättä ole edes lähtenyt kotoa. Tai on keksinyt itselleen jotain sellaista puuhaa, jonka kestoa ei osaa arvioida, esimerkiksi on lähtenyt vaatekauppaan pyörimään.
Mikä tällaisia ihmisiä oikein vaivaa? Eivätkö he tajua antavansa toiselle totaalisen evvk-viestin toiminnallaan. Haluavatko tällaiset tyypit ihan tietoisesti antaa sen kuvan muille, että heitä ei toisten tai sinun seurasi kiinnosta vähääkään? Vai onko heillä jotenkin poikkeava ajatuksenjuoksu?
En koe tarvetta pitää tällaisen jälkeen yhteyttä. Sovituista aikatauluista pitäisi normaalijärkisen ihmisen pääosin kyetä pitämään kiinni eikä keksiä tapaamisen ajaksi itselleen yllättäen uutta puuhaa.
Harmillisesta ja yllättävästä myöhästymisestään monet osaavat yleensä ilmoittaa jo siinä vaiheessa, kun tietävät etteivät aikataulussa ole. Silloin he kertovat toiselle jonkun uuden aika-arvion tapaamiselle, eivätkä vain jätä toista turhaan itsekseen odottelemaan.
Kaikki eivät silti näköjään tällaista vaivaudu tekemään tai edes pahoittelemaan heistä johtuvia muutoksia yhdessä sovittuihin aikatauluihin. Typerien ihmisten typerä käytös harmittaa!
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
varmaan adhd?
En kauhean mielelläni yritä diagnosoida tuttaviani, koska en ole lääkäri. Ongelmallista käytöstä voi olla niin monesta eri syystä. Toki tämä voi olla yksi syy, mutta en tiedä tästä tarpeeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olin aiemmin myöhästelijä. Oon joutunut ihan opettelemaan ajoissa olemista. Mutta nyt opettelu on tuottanut tulosta ja olen useimmiten ajoissa.
Aiemmin vaan ajantaju jotenkin katosi ja viime hetkellä tuli jotain tärkeetä tekemistä tms. Pahoitteluni.
Olet tehnyt upeaa työtä itsesi kanssa! Ihailen tuota muutostasi. 👌
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku antaa alapeukuttamisen sijaan vinkkejä siihen, miten herätä kunnolla ja olla ajoissa (=hieman etuajassa) eri paikoissa.
Annoin jo vinkin, mutta ilmeisesti pääsi on niin sumussa että se vinkin toteuttaminen on sinulle mahdotonta.
T: Se jolla on adhd.
Pitäisi muistaa laittaa se hälytys. Aamutoimissa käytän arjessa jo nyt niitä lisähälytyksiäkin: 3 kpl hälytyksiä on ennen uloslähtöä, 2 ekaa niistä on varoituksia ja sen viimeisen hälytyksen soidessa pitäisi olla jo valmiina lähtöön. Mulla vain pitäisi olla vielä lisääkin niitä hälytyksiä tahdittamassa aamujani plus energiaa puuhata niiden kanssa aamutoimissa.
T. Se helpohkosti myöhästyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku antaa alapeukuttamisen sijaan vinkkejä siihen, miten herätä kunnolla ja olla ajoissa (=hieman etuajassa) eri paikoissa.
Annoin jo vinkin, mutta ilmeisesti pääsi on niin sumussa että se vinkin toteuttaminen on sinulle mahdotonta.
Pitäisi muistaa laittaa se hälytys. Aamutoimissa käytän arjessa jo nyt niitä lisähälytyksiäkin: 3 kpl hälytyksiä on ennen uloslähtöä, 2 ekaa niistä on varoituksia ja sen viimeisen hälytyksen soidessa pitäisi olla jo valmiina lähtöön. Mulla vain pitäisi olla vielä lisääkin niitä hälytyksiä tahdittamassa aamujani plus energiaa puuhata niiden kanssa aamutoimissa.
Tässä aloituksessani olin kiinnostunut pohtimaan sitä, miksi jotkut myöhästelevät pahasti tai paljon vaikka toimintakyky olisi normaali.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myöhästelijänä lopetin munakellokaverien tapaamiset, en tahdo vapaa-ajalla tiukkaa aikataulua, enkä enää pettymyksiä muille, ymmärrän hyvin ja arvostan ihimisiä jotka ovat aina ajoissa. Itse en tähän pysty. Jos mennään jonnekin ulos, en sovi tarkkaa aikaa vaan tulen kun ehdin.
Varmasti hyvä näin, jos et kerran toimintatapaasi ole valmis kehittämään. Tosin yksinäiseksi voi elämäsi mennä, koska moni arvostaa sitä, että ystävään voi luottaa ja hänen kanssaan asioista sopia.
Ap
Kyllä kyllä, hyvinkin luotettava olen kaikissa muissa asioissa, kaikessa ei vaan voi olla ihan täydellinen. Rakkaimmat ihmiset tietävät tämä "ikävän" ominaisuuden minussa ja silti haluvavat olla tekemisissä. Joustavuus on hieno piirre näissä ystävissä, he näkevät että ihminen ei ole läpimätä vaikka on usein myöhässä. Kiitos siitä rakkaat ystävät.
Hienoa, olet onnistunut keräämään ympärillesi tahdottomien myötäilijöiden hovin, joka joustaa täysin sinun tahtosi mukaan näissä aikatauluasioissa. Sinä sanelet miten hommat pyörivät ja muut tottelevat. Varmasti on oikein voimallinen olo.
Kaikki eivät ole niin tarkkoja tuosta asiasta. Itse olen taipuvainen myöhästelemään ja ei minua itseäni ihan oikeasti haittaa, jos joku on hieman myöhässä. En minä myötäile, vaan en koe, että se minuutintarkka aloittaminen on niin olennaista, kunhan kokonaisuus toimii ja hommat hoituvat.
Juuri näin. En todellakaan mitään hovia halua eikä sellaista ole ei tule!!! Kaikille ei vaan ole niin tarkkaa muutamat minuutit, tässäkin asiassa me ihmiset ollaan erilaisia. Itsekin joustan, eikä maailma kaadu jos joku myöhästyy. Työkuviossa olen itsekin tiukka aika-taulujen kanssa, mutta vapaalla en.
Kyse ei ollut vain parista minuutista, vaan ihan tuntuvasta myöhästymisestä tai siitä, ettei edes viestittelyn jälkeen ilmesty paikalle. Ymmärrät varmaan, että ellei aikataulu pidä sinun kanssasi, niin en jää odottelemaan. En halua käytöksesi takia myöhästyä muista tapaamisistani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö mun vain päättää päiväni, jos olen vain alapeukkujen arvoinen ja "paha"? Pystynkö muuttumaan ja miten? Toivottomalta tuntuu.
T. Se joskus myöhästelevä
Hae itsellesi apua vaikka terveydenhuollon piiristä. En rupea täällä pönkittämään itsetuntoasi, vaikka miten marttyyriksi heittäytyisit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myöhästelijänä lopetin munakellokaverien tapaamiset, en tahdo vapaa-ajalla tiukkaa aikataulua, enkä enää pettymyksiä muille, ymmärrän hyvin ja arvostan ihimisiä jotka ovat aina ajoissa. Itse en tähän pysty. Jos mennään jonnekin ulos, en sovi tarkkaa aikaa vaan tulen kun ehdin.
Entä jos kaveri on samanlainen? Sovitte, että kohtaatte tänään kahvilassa. Kaveri menee sinne klo 10, juo kahvinsa ja lähtee, sinä klo 15, juot kahvisi ja poistut. Aikatauluttomasti ja mutkattomasti.
Tämä oli loistava! ✌️
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä aloituksessani olin kiinnostunut pohtimaan sitä, miksi jotkut myöhästelevät pahasti tai paljon vaikka toimintakyky olisi normaali.
Ap
Mun toimintakykyni puutteita eivät tiedä muut kuin kanssani saman katon alla asuneet (vanhempani ja ex-mieheni) sekä paras kaverini. Muille olen ihan "normaali", tosin joskus myöhästelevä, askansa hoitava ihminen. Eivät ihmiset muuten tiedä noita epätoivoisia yksityiskohtia elämästäni. Joten niillä myöhästelijätutuillasikin voi olla jotain ongelmaa hieman piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun toimintakykyni puutteita eivät tiedä muut kuin kanssani saman katon alla asuneet (vanhempani ja ex-mieheni) sekä paras kaverini. Muille olen ihan "normaali", tosin joskus myöhästelevä, askansa hoitava ihminen. Eivät ihmiset muuten tiedä noita epätoivoisia yksityiskohtia elämästäni. Joten niillä myöhästelijätutuillasikin voi olla jotain ongelmaa hieman piilossa.
Ellei tällaisistä ongelmistaan puhu muille avoimesti, niin suhtautuminen ikävään ja poikkeavaan käytökseen säilyy toisilla nihkeänä.
Ap
Ap:lle vinkki: ei kannata viettää aikaa niiden surkeiden myöhästelijöiden kanssa. Ole kiitollinen siitä, että olet itse niin täydellinen.
Minulla on huono ajantaju ja olen melkoinen haaveilija. Yleensä olen kuitenkin ajoissa, eikä enää edes tule samalla tavalla kiire kuin nuorempana. Olen ihan tietoisesti opetellut paremmaksi tässä asiassa, katsonut kellosta ikaa paljonko menee meikkaamiseen yms, laittanut kännykkään hälytyksiä että nyt pitää lopettaa aamiainen ja mennä pesulle, nyt on aika pukea jne (enää ei tarvitse, mutta tällä oli aluksi iso merkitys). Arkisin laitan aina edellisenä iltana kaikki valmiiksi, etsin avaimet, pakkaan laukun, laitan vaatteet odottamaan jne. koska jos en niin tee, niin aina aamulla on joku juttu väärässä paikassa. Jos vapaalla on vaikka juhlat illalla, katson heti aamiaisen jälkeen kaikki valmiiksi, tarkistan aikataulut ja laitan kännykkään hälytyksen milloin pitää alkaa valmistautumaan. Ylipäänsä olen opetellut pitkälti pois tavasta tehdä kaikki viime tipassa, koska kiire aiheuttaa minulle enemmän stressiä kuin se että teen vaan heti.
Täytyy sanoa että minäkään en ymmärrä näitä jotka alkavat valmistautumaan vasta kun pitäisi jo olla perillä. Nykyisin kännykkäaikana vielä vähemmän, kun tosiaan on ihan helppoa laittaa hälytys että hei, lopeta se mitä teet ja ala valmistautumaan. Lyhyet myöhästymiset ovat ok, ja kaikille sattuu välillä mokia eikä aina edes ole niin tarkkaa olla perillä juuri tiettyyn kellonlyömään. Mutta krooninen kaikkialta myöhästely, vieläpä niin että kyse on pitkistä ajoista on todella epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ellei tällaisistä ongelmistaan puhu muille avoimesti, niin suhtautuminen ikävään ja poikkeavaan käytökseen säilyy toisilla nihkeänä.
Ap
Avautumalla vieraammille tahoille ongelmistani leimaa minut sillä tavalla, että ehkäpä sitten psyykeni ei jaksa enää sitäkään vähää. Olisiko parempaa heittäytyä elämäntapatyöttömäksi kuin tehdä työtä, jossa liukuman turvin voi olla aina ajoissa? Nimittäin moisella on-off-asenteella on tuhoisat seuraukset monille.
Ihmiset haluavat säilyttää itsekunnioituksensa rippeet siitäkin huolimatta, että eivät ole täydellisiä. Kerrotko itse kaikista päänsäryistä ja PMS-vaivoistasi tai viime viikon mahataudista vaikkapa esimiehellesi töissä, jos nyt olit hetkellisesti vähän allapäin tai hiljaisempi?
Miksi myöhästelijät ovat niitä pahimpia luusereita, joiden pitäisi häpäistä itsensä julkisesti? Se myöhästyminen on ahdistavaa ja stressaavaa itsessään jo, miksi vain heidän pitäisi selittää koko sairaushistoriansa kaikille, jos siis on lyhyehköistä ajoistakin kyse vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Avautumalla vieraammille tahoille ongelmistani leimaa minut sillä tavalla, että ehkäpä sitten psyykeni ei jaksa enää sitäkään vähää. Olisiko parempaa heittäytyä elämäntapatyöttömäksi kuin tehdä työtä, jossa liukuman turvin voi olla aina ajoissa? Nimittäin moisella on-off-asenteella on tuhoisat seuraukset monille.
Ihmiset haluavat säilyttää itsekunnioituksensa rippeet siitäkin huolimatta, että eivät ole täydellisiä. Kerrotko itse kaikista päänsäryistä ja PMS-vaivoistasi tai viime viikon mahataudista vaikkapa esimiehellesi töissä, jos nyt olit hetkellisesti vähän allapäin tai hiljaisempi?
Miksi myöhästelijät ovat niitä pahimpia luusereita, joiden pitäisi häpäistä itsensä julkisesti? Se myöhästyminen on ahdistavaa ja stressaavaa itsessään jo, miksi vain heidän pitäisi selittää koko sairaushistoriansa kaikille, jos siis on lyhyehköistä ajoistakin kyse vain?
Ei sinun tarvitse selitellä minulle mitään. Minulla on ihan tarpeeksi kaikenlaista huolehdittavaa jo muutenkin, että kaipaisin sinun myöhästelyistäsi aiheutuvaa lisäkuormitusta arkeeni. Emme siis vain tapaa ja se siitä. Sinä säilytät itsekunnioituksesi ja minä säästän hermojani. Kumpikin voittaa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vinkki: ei kannata viettää aikaa niiden surkeiden myöhästelijöiden kanssa. Ole kiitollinen siitä, että olet itse niin täydellinen.
Selvä, sinua alkoi ärsyttää. Tosiaan on hyvä juttu, ettemme tapaa. Miksi tuhlata elämänsä huonoihin ihmissuhteisiin?
Ap
Itse olen myöhästelijöiden/pohtimaan jäävien kanssa tehnyt niin, että ilmoitan ajan ja paikan, menen sinne siihen aikaan, tulee ne paikalle jotka haluaa. 5-10 minuuttia saatan odottaa myöhästyneitä, sitten jäävät matkasta jos eivät ole paikalla.
Ohareita tekevien kanssa en lähde edes minnekkään, ainakaan kahdestaan, mutta saatan sopia jonkun muun kanssa ja oletus on, että ohareita tekevä tuskin tulee. Tällaisen ihmisen varaan en kuitenkaan laske yhtään mitään, eli mieluummin jätän menemättä kuin menen yksin jännittämään, että viitsiiköhän se tulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat viestin vasta silloin, kun olet jo myöhässä tapaamisesta etkä osaa tarkemmin edes arvioida miten paljon myöhästyt, niin viestisi on täysin turha. Toinen ihminen kyllä huomaa itsekin sen, ettei sinua paikalla sovittuna aikana näy.
Ap
Minä olin viime viikolla puoli tuntia ETUAJASSA yhdestä tapaamisesta ja olin erään paikan ulkopuolella, koska luulin että sinne sovimme tapaamisen. Toinen olikin sisällä kyseisessä paikassa. Eli minä en todellakaan ollut sekuntiakaan myöhässä mistään.
Ap, tällaista kuvailemaasi myöhästelijää EI KIINNOSTA sinun seurasi, mutta ei kehtaa sanoa sitä suoraan, joten yrittää vihjata. Jopa minä, erittäin kiltti nainen muutun erilaiseksi silloin, kun en ole kiinnostunut. Oli kyseessä mies tai kaveri. Jätä heidät rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat viestin vasta silloin, kun olet jo myöhässä tapaamisesta etkä osaa tarkemmin edes arvioida miten paljon myöhästyt, niin viestisi on täysin turha. Toinen ihminen kyllä huomaa itsekin sen, ettei sinua paikalla sovittuna aikana näy.
Ap
Minä olin viime viikolla puoli tuntia ETUAJASSA yhdestä tapaamisesta ja olin erään paikan ulkopuolella, koska luulin että sinne sovimme tapaamisen. Toinen olikin sisällä kyseisessä paikassa. Eli minä en todellakaan ollut sekuntiakaan myöhässä mistään.
Ap, tällaista kuvailemaasi myöhästelijää EI KIINNOSTA sinun seurasi, mutta ei kehtaa sanoa sitä suoraan, joten yrittää vihjata. Jopa minä, erittäin kiltti nainen muutun erilaiseksi silloin, kun en ole kiinnostunut. Oli kyseessä mies tai kaveri. Jätä heidät rauhaan.
Näin toimin, mikä tässä varmaan keskustelun aikana on useaan otteeseen käynyt selväksi. Harmittaa vain se, että tällaiset pelleilijät olivat itse näitä tapaamisia minulle ehdottaneet. Varsinkin siinä tapauksessa ihmisen voisi olettaa tulevan ajoissa paikalle. Mutta joillain tosiaan tuntuu olevan vaikka mitä ongelmia kaiken mahdollisen kanssa. Miksei siis myös itsensä. Ei osata päättää halutaanko toisten seurassa olla vai ei ja se näkyy ulospäin tuollaisena veivaamisena.
Ap
Tämä keskustelu yllätti. Osa ihmisistä toimii toisia kohtaan kurjasti ja siihen voi olla monia syitä. Ihmisten käytöksen motiiveja voi pyrkiä ymmärtämään. Ei silti ole mielestäni oikein järkevää aina laittaa ensimmäisenä selitystä vaikkapa jonkun hermostollisen sairauden piikkiin. Monihan sellaisendiagnoosin saanutkin ponnistelee kovasti pystyäkseen pitämän yllä hyviä ja toimivia ihmissuhteita, joten on ihan leimata isoa joukkoa ihmisiä jonkun yksittäisen henkilön huonon käytöksen takia.
Ap
Ja kannattaisi pyytää lääkäriltä lähete uniapnea-tutkimukseen sairaalaan.