Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pidä myöhästelijöistä

Vierailija
24.03.2018 |

Olen törmännyt viime aikoina uuteen myöhästelijätyyppiin. Sellaisiin ihmisiin, jotka laittavat viestiä myöhästymisestään vasta juuri sillä hetkellä, kun on sovittu että pitäisi nähdä jossain.

Viestin sisältö on se, että ovat myöhässä ja menee hetki. Lisätietoja kysyessä saattaa selvitä se, että ihminen ei välttämättä ole edes lähtenyt kotoa. Tai on keksinyt itselleen jotain sellaista puuhaa, jonka kestoa ei osaa arvioida, esimerkiksi on lähtenyt vaatekauppaan pyörimään.

Mikä tällaisia ihmisiä oikein vaivaa? Eivätkö he tajua antavansa toiselle totaalisen evvk-viestin toiminnallaan. Haluavatko tällaiset tyypit ihan tietoisesti antaa sen kuvan muille, että heitä ei toisten tai sinun seurasi kiinnosta vähääkään? Vai onko heillä jotenkin poikkeava ajatuksenjuoksu?

En koe tarvetta pitää tällaisen jälkeen yhteyttä. Sovituista aikatauluista pitäisi normaalijärkisen ihmisen pääosin kyetä pitämään kiinni eikä keksiä tapaamisen ajaksi itselleen yllättäen uutta puuhaa.

Harmillisesta ja yllättävästä myöhästymisestään monet osaavat yleensä ilmoittaa jo siinä vaiheessa, kun tietävät etteivät aikataulussa ole. Silloin he kertovat toiselle jonkun uuden aika-arvion tapaamiselle, eivätkä vain jätä toista turhaan itsekseen odottelemaan.

Kaikki eivät silti näköjään tällaista vaivaudu tekemään tai edes pahoittelemaan heistä johtuvia muutoksia yhdessä sovittuihin aikatauluihin. Typerien ihmisten typerä käytös harmittaa!

Kommentit (206)

Vierailija
101/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin aina myöhässä. En osannut arvioida, milloin minun pitää lähteä ja myöhästyin nolostuttavan usein. Otin töissä puhelun viime tipassa, puhelias asiakas soitti ja myöhästyin.

Sairastuin vakavasti ja olin vuosia kotona. Olen nykyisin etuajassa joka paikassa ja aina ensimmäinen. 

Ei se syöpä hukkaan mennyt. :D

Vierailija
102/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että niitä oikeasti välinpitämättömiä ja itsekkäitä on myöhästelijöistä vain pieni osa. Ainakin tuntemistani aikataulujen kanssa taistelevista suurimmalla osalla on jotain lievää toiminnanohjauksen ongelmaa tai adhd:ta (tai jopa lievää Aspergerin syndroomaa). Siis he voivat olla älykkäitä ja luovia, mutta he eivät vain osaa luovia aikataulujen kanssa ja ajantaju katoaa.

Itseltäni esim. aamuisin katoaa ajantaju todella pahasti, enkä edes muista katsoa kelloa ja unohdun toistuvasti tekemään jotain epäolennaista tai suunnilleen mietiskelemään omiani. Aamut menevät aivan sumussa, vaikka herään ajoissa ja rutiinit ovat yksinkertaiset. Pitäisi osata vain multitaskata ja muistaa kaikkea sekä osata toimia nopeasti käytännön jutuissa = minulle vaikeaa.

Se, jos aikataulut sitten paukkuvat vaikka varttitunnilla, ei ole tahallista, vaan liittyy omiin vaikeuksiini. Aamuisi tuntuu ihmeeltä jok'ikinen päivä, että edes pääsen liikkeelle, kun se aamurutiini (suihku, hampaidenpesu, vaatteiden pukeutuminen, tavaroiden mukaanottaminen ja perheen saattaminen lähtökuntoon) tuntuu päivän raskaimmalta puristukselta. Työni on melko vaativaa ja olen opiskellut useamman akateemisen loppututkinnon, mutta aamutoimet ovat minulle lähes ylivoimainen voimainkoetus.

Mulla on adhd jonka vuoksi olen taipuvainen myöhästelyyn. Täytyy kuitenkin todeta että se on vahvasti motivaatiosta kiinni, eli harvemmin esim. töistä myöhästyn ja jos tapaamiset sovitaan tikitilleen niin ei niistä myöhästy jos vain halua olla myöhästymättä on. Epämääräisistä tapaamisista myöhästyn 90% varmuudella, siis jos sovitaan että menen jonkun luokse kylään vaikka 16 maissa, niin saatan olla paikalla 16.30 tai jopa 17, varsinkin jos on menossa sellaisen luokse, joka ei edes odota ajoissa olemista.

Pointti kuitenkin se, että kyllä aikuinen työsskäyvä ihminen osaa olla halutessaan ajoissa, mutta vain jos oikeasti haluaa, vaikka olisikin adhd. Toki adhd:ta on niin pahaa ettei voi töissäkään käydä, he onkin sitten oma lukunsa.

Onneksi sä et ole mun kaveri, koska jos sovitaan kahvittelu 16 maissa, niin max. 15 minuuttia saa olla myöhässä. Klo. 17 aikaan olis ihan turha tulla mun oven taakse, koska todennäköisesti silloin olisi jo muuta tekemistä.

Miksi et sitten suoraan sovi, että tuut 16-17 välillä, niin ei tarttis kaverisi odotella? Tuollainen tunnin myöhästely on ihan naurettavaa ja en edes ymmärrä kuinka joku kehtaa tuollaista tehdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa äärimmäisen aggressiiviselta henkilöltä. Vaikka olisin itse täsmällinen, niin silti viihtyisin niiden vähän rennompien ja suurpiirteisten seurassa. Mun mielestäni olennaista on sisältö, substanssi, kokonaisuus, eikä se, jos joku on minuutin myöhässä.

Jos joku ihminen on sydämellinen, vilpitön ja mukava, niin mieluummin tapaan sellaisen (vaikka tulisikin viisi minuuttia myöhässä) kuin jonkun epäluotettavan, epämiellyttävän teeskentelijän. Varmaan tätäkin viestiä alapeukutetaan taas rankasti eli olette siis eri mieltä kuin minä.

Tämä sinun henkilökohtaisuuksiin menevä olkiukkojen rakentelusi on melko kömpelön oloista.

Ap

Vierailija
104/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei muutaman minuutin myöhästely haittaa (johan se johtuu jo vaikka eri ajassa olevasta kellosta tms.)kunhan se ei tapahdu vaikka juna-aikataulujen tai vastaavien kohdalla, mutta se koko ajan "menee vielä 15 min" on kyllä ärsyttävää.

Vastaparina taas sellainen sekunnin tarkka ihminen. Eräs ystäväni oli nuorena tällainen ja ilmoitti kaikille kuinka monta minuuttia tai sekuntia he olivat myöhässä tai ajoissa.

"Me sovittiin kello viisi ja se on nyt minuutti neljäkymmentäseitsemän sekuntia yli!". Onneksi oppi relaamaan iän karttuessa, sekunti sinne tai tänne.

Vierailija
105/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku antaa alapeukuttamisen sijaan vinkkejä siihen, miten herätä kunnolla ja olla ajoissa (=hieman etuajassa) eri paikoissa.

Annoin jo vinkin, mutta ilmeisesti pääsi on niin sumussa että se vinkin toteuttaminen on sinulle mahdotonta.

T: Se jolla on adhd.

Pitäisi muistaa laittaa se hälytys. Aamutoimissa käytän arjessa jo nyt niitä lisähälytyksiäkin: 3 kpl hälytyksiä on ennen uloslähtöä, 2 ekaa niistä on varoituksia ja sen viimeisen hälytyksen soidessa pitäisi olla jo valmiina lähtöön. Mulla vain pitäisi olla vielä lisääkin niitä hälytyksiä tahdittamassa aamujani plus energiaa puuhata niiden kanssa aamutoimissa.

T. Se helpohkosti myöhästyvä

Minä-minä-minä, mitäs minä nyt tälle heikolle ajanhallinnalleni mahdan, antakaa minulle vinkkejä, minulle ei ole helppoa olla ajoissa. Viestisi vahvistavat entisestään käsitystä siitä, että myöhästelijät eivät muuta ajattelekaan kuin itseään.

Vierailija
106/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina paikallajuuri sovittuna hetkenä. Usein minuutilleen. Olen itsestäni siinä suhteessa ylpeä. Minun mielestäni myöhästelevät ihmiset eivät arvosta tapaamansa ihmisen aikaa, "ihan sama odotatko sinä siellä kun minä en osaa suunnitella lähtöäni".

...

Miksi otat itseesi jos joku toinen myöhästyy? Minä olen onneton ehtimään mihinkään ajoissa, mutta kyse ei tosiaan ole siitä että en arvosta toisen aikaa. Olen myöhästynyt junista ja lentokoneista, kaikista näistä on ollut haittaa  vain itselleni, rahallisestikin, mutta silti vain en onnistu aina pääsemään paikalle ajoissa. Yleensä myöhästyminen on 5 - 10 minuuttia, mutta junahan ei odota. Miksi kavereiden kanssa pitää sopia joku shoppailu minuutin tarkkuudella.

Te jotka vedätte herneen nenään jo minuutin myöhästymisestä, on turha haaveilla muuttamisesta minnekään eteläeurooppaan, jossa asiat tapahtuvat "mañana".

Uskoisin että aika harva hermostuu 5-10 minuutin myöhästelystä (ellei sitten meno ole oikeasti aikataulutettu esim. elokuva, pakohuone tms.), mutta jos siitä enemmän jatkuvasti myöhästelee, niin onhan se jo törkeää, varsinkin jos lähdetään puhumaan jostain 30 minuutista-tunnista. Voi olla muutakin tekemistä kun odotella myöhästelijää saapuvaksi.

Vierailija
107/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli täällä keskustelu samasta aiheesta

https://www.vauva.fi/keskustelu/3131258/raivostuttaa-aina-myohassa-olev…

Vierailija
108/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myöhästelijänä lopetin munakellokaverien tapaamiset, en tahdo vapaa-ajalla tiukkaa aikataulua, enkä enää pettymyksiä muille, ymmärrän hyvin ja arvostan ihimisiä jotka ovat aina ajoissa. Itse en tähän pysty. Jos mennään jonnekin ulos, en sovi tarkkaa aikaa vaan tulen kun ehdin.

Väärin, juuri sinunlaiset ovat suurimpia martuureja kun jäävät pois :

-elokuvista

-lentokoneesta

-junasta

-bussista

-hotelli huoneesta

-konsertista

-palkka ei tule ajoissa

Minä laskutan työnajasta, jos sovitaan tapaaminen klo 12:00 niin laskutus alkaa kello 12:00 ja loppuu kun asiakas lähtee.

Jos asiakas tulee 12:40 on aikaa joskus vain 20 minuutia koska seuraava asiakas tulee jo 13:00.

Maksu on 1h, eli 350 euroa.

Yleensä oppivat tosi hyvin.....

T: Juristi

Vierailija
109/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään pidä myöhästelijöistä. Töissä on ihan sama vaikka joku myöhästyy palaverista tms. mutta vapaa-ajalla en siedä yli viiden minuutin myöhästelemistä. Olen taatusti menettänyt elämässäni satoja tunteja odotellessani jotakin, joka ei vain viitsi olla ajoissa. Käytännössä nämä varastavat kallista aikaani. Onneksi nykyään on kännykät ja netti, niin voi puuhailla jotain odotellessa eikä odottaminen enää tunnu niin ärsyttävältä. Voi sitten vaikka palstailla ajankuluksi.

Vierailija
110/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku antaa alapeukuttamisen sijaan vinkkejä siihen, miten herätä kunnolla ja olla ajoissa (=hieman etuajassa) eri paikoissa.

Annoin jo vinkin, mutta ilmeisesti pääsi on niin sumussa että se vinkin toteuttaminen on sinulle mahdotonta.

Pitäisi muistaa laittaa se hälytys. Aamutoimissa käytän arjessa jo nyt niitä lisähälytyksiäkin: 3 kpl hälytyksiä on ennen uloslähtöä, 2 ekaa niistä on varoituksia ja sen viimeisen hälytyksen soidessa pitäisi olla jo valmiina lähtöön. Mulla vain pitäisi olla vielä lisääkin niitä hälytyksiä tahdittamassa aamujani plus energiaa puuhata niiden kanssa aamutoimissa.

Minä-minä-minä, mitäs minä nyt tälle heikolle ajanhallinnalleni mahdan, antakaa minulle vinkkejä, minulle ei ole helppoa olla ajoissa. Viestisi vahvistavat entisestään käsitystä siitä, että myöhästelijät eivät muuta ajattelekaan kuin itseään.

Kerro sitten omin sanoin, miten koet ja hoidat aamut ja lähtemistilanteet. Miten miellät ajanhallintaongelmat ja mitä olet tehnyt niille? Miten omalla kohdallasi heräämisen aamulla sujuvat? Kiinnostaisi kuulla, jospa itsekin oppisin jotain uutta.

Vierailija
111/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään pidä myöhästelijöistä. Töissä on ihan sama vaikka joku myöhästyy palaverista tms. mutta vapaa-ajalla en siedä yli viiden minuutin myöhästelemistä. Olen taatusti menettänyt elämässäni satoja tunteja odotellessani jotakin, joka ei vain viitsi olla ajoissa. Käytännössä nämä varastavat kallista aikaani. Onneksi nykyään on kännykät ja netti, niin voi puuhailla jotain odotellessa eikä odottaminen enää tunnu niin ärsyttävältä. Voi sitten vaikka palstailla ajankuluksi.

Itsehän olen ratkaissut asian aiten, etten enää myöhästymisten ym. pelossa edes viitsi tavata ihmisiä juurikaan. Tapailen ainoastaan niitä tuttuja ja sukulaisia, joilla ei ole tarkkaa minuuttiaikataulua jne.

Vierailija
112/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä päin eteläistä Suomea olet kotoisin? Mitä ikäluokkaa olet? Tumma, ristiverinen, punatukkainen vai vaalea? Anna joku muukin vinkki. Jos olet tuttuni todennäköisesti (tuntomerkit täsmäävät), niin lupaan tästä lähtien olla aina täsmällisesti ajoissa nähdessäni sinut. ;)

Vierailija
113/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina paikallajuuri sovittuna hetkenä. Usein minuutilleen. Olen itsestäni siinä suhteessa ylpeä. Minun mielestäni myöhästelevät ihmiset eivät arvosta tapaamansa ihmisen aikaa, "ihan sama odotatko sinä siellä kun minä en osaa suunnitella lähtöäni".

...

Miksi otat itseesi jos joku toinen myöhästyy? Minä olen onneton ehtimään mihinkään ajoissa, mutta kyse ei tosiaan ole siitä että en arvosta toisen aikaa. Olen myöhästynyt junista ja lentokoneista, kaikista näistä on ollut haittaa  vain itselleni, rahallisestikin, mutta silti vain en onnistu aina pääsemään paikalle ajoissa. Yleensä myöhästyminen on 5 - 10 minuuttia, mutta junahan ei odota. Miksi kavereiden kanssa pitää sopia joku shoppailu minuutin tarkkuudella.

Te jotka vedätte herneen nenään jo minuutin myöhästymisestä, on turha haaveilla muuttamisesta minnekään eteläeurooppaan, jossa asiat tapahtuvat "mañana".

Mitä väliä on sillä miten tyylini joissain muualla toimisi? Asun nyt Suomessa.

Ap

Mitä voitat sillä sekunnintarkalla täsmällisyydelläsi? Kun siis esimerkiksi viisi minuuttia myöhässä alkanut palaveri voi olla hyvinkin antoisa ja hedelmällinen ja minuutintarkkaan alkanut voi olla täysin hyödytön. Vaikuttaa siltä, että itse kiukkuat maailman epätäydellisyyttä vastaan ja kuka siitä kärsii eniten? Sinä itse.

No myöhästely ei haittaa työjutuissa silloin, jos minulle odottelusta maksetaan. Voin ihan hyvin odotellessani miettiä hetken omia ajatuksiani palkan juostessa.

Vapaa-ajallani sen sijaan kukaan ei maksa ajastani mitään, joten en halua haaskata sitä turhanpäiväiseen odotteluun.

Ap

Jännän kylmää ajattelua. Itseäni harmittaa palaverin myöhästyminen siksi, jos jää jotain olennaista käsittelemättä tai palaverin anti jää vähäiseksi. Voin miettiä omia asioitani muullakin ajalla ja tosiaan aidosti harmittaa palaverin/firman ym. puolesta. En edes ajattele noin itsekkäästi työkuvioissa.

Itsekkäästi? Tuottaako tuo murehtimisesi työnantajallesi jollain tavalla enemmän tulosta kuin se, että itse suhtaudun myöhästelijöiden odotteluun menevään aikaan ylimääräisenä taukona työpäivässä?

Ap

Vierailija
114/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä päin eteläistä Suomea olet kotoisin? Mitä ikäluokkaa olet? Tumma, ristiverinen, punatukkainen vai vaalea? Anna joku muukin vinkki. Jos olet tuttuni todennäköisesti (tuntomerkit täsmäävät), niin lupaan tästä lähtien olla aina täsmällisesti ajoissa nähdessäni sinut. ;)

Näytän melko samanlaiselta kuin suurin osa Maan ihmisasukkaista. Tässä hurja idea pohdittavaksesi: mitä jos yrittäisit pitää sovituista aikatauluista kiinni kaikkien tuttujesi kohdalla?

Ap

Vierailija
115/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Ap

Mitä voitat sillä sekunnintarkalla täsmällisyydelläsi? Kun siis esimerkiksi viisi minuuttia myöhässä alkanut palaveri voi olla hyvinkin antoisa ja hedelmällinen ja minuutintarkkaan alkanut voi olla täysin hyödytön. Vaikuttaa siltä, että itse kiukkuat maailman epätäydellisyyttä vastaan ja kuka siitä kärsii eniten? Sinä itse.

No myöhästely ei haittaa työjutuissa silloin, jos minulle odottelusta maksetaan. Voin ihan hyvin odotellessani miettiä hetken omia ajatuksiani palkan juostessa.

Vapaa-ajallani sen sijaan kukaan ei maksa ajastani mitään, joten en halua haaskata sitä turhanpäiväiseen odotteluun.

Ap

Jännän kylmää ajattelua. Itseäni harmittaa palaverin myöhästyminen siksi, jos jää jotain olennaista käsittelemättä tai palaverin anti jää vähäiseksi. Voin miettiä omia asioitani muullakin ajalla ja tosiaan aidosti harmittaa palaverin/firman ym. puolesta. En edes ajattele noin itsekkäästi työkuvioissa.

Myöhästelijäthän tuossakin tapauksessa taas kerran itsekkäästi tuhlaavat kaikkien muiden aikaa ja rahaa, tällä kertaa töissä. 😫

Vierailija
116/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3185 kirjoitti:

Mua on esimiehet kiitelleet täsmällisyydestä. Mä kuljen töihin pääsääntöisesti pyörällä. On niin tarkat rutiinit jot olen tietyssä risteyksessä melkein minuutilleen 8:50. Mun ongelma on pikemminkin kiteytynyt näin "ei se matka, mutta lähteminen". Jotenkin vain kaikki hukassa just kun pitäisi painaa ovi kiinni hehhee..…

Hyvä, kun olet täsmällinen. Ymmärrän tuon lähtemisen vaikeuden, kun itsekin kuljen pyörällä. Pitää varmistaa, että on kaikki  lamput, lukot, kelin mukaiset vaatteet ja vaihtovaatteet  töihin yms. mukana.

Mutta miten saat noin tasaisen vauhdin? Mulla voi matka-aika talvisella pöperökelillä olla tuplat tuulettomaan kesäpäivään verrattuna ja päivien välilläkin on tosi isot erot riippuen kunnossapidon tasosta.

Vierailija
117/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Ap

Ap

Itsekkäästi? Tuottaako tuo murehtimisesi työnantajallesi jollain tavalla enemmän tulosta kuin se, että itse suhtaudun myöhästelijöiden odotteluun menevään aikaan ylimääräisenä taukona työpäivässä?

Ap

Asenteesi on erittäin kylmä. Itse olen valmis venymään myös työajan jälkeen. Hanskani eivät tipahda, kun kello on neljä jne. Tärkeintä on myös se saavutettu tulos sekä kokonaisuus.

Vierailija
118/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytän melko samanlaiselta kuin suurin osa Maan ihmisasukkaista. Tässä hurja idea pohdittavaksesi: mitä jos yrittäisit pitää sovituista aikatauluista kiinni kaikkien tuttujesi kohdalla?

Ap

Läheiset tuttavani ihan aidosti ei ät ole yhtä tarkkoja kellonajoista kuin sinä olet. Enkä itse koe itseäni niin tärkeäksi, että minulla olisi oikeutta odottaa mitään natsimaista (!) täsmällisyyttä muiltakaan.

Vierailija
119/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sitten omin sanoin, miten koet ja hoidat aamut ja lähtemistilanteet. Miten miellät ajanhallintaongelmat ja mitä olet tehnyt niille? Miten omalla kohdallasi heräämisen aamulla sujuvat? Kiinnostaisi kuulla, jospa itsekin oppisin jotain uutta.

Mitä jos täällä kitisemisen sijaan kysyisit asiaan neuvoja ihan omassa keskusteluketjussa? Sen verran kova tarve sinulla tuntuu olevan tätä miettiä. Saattaisit saada silloin paremmin vertaistukea ja neuvoja.

Ap

Vierailija
120/206 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että niitä oikeasti välinpitämättömiä ja itsekkäitä on myöhästelijöistä vain pieni osa. Ainakin tuntemistani aikataulujen kanssa taistelevista suurimmalla osalla on jotain lievää toiminnanohjauksen ongelmaa tai adhd:ta (tai jopa lievää Aspergerin syndroomaa). Siis he voivat olla älykkäitä ja luovia, mutta he eivät vain osaa luovia aikataulujen kanssa ja ajantaju katoaa.

Itseltäni esim. aamuisin katoaa ajantaju todella pahasti, enkä edes muista katsoa kelloa ja unohdun toistuvasti tekemään jotain epäolennaista tai suunnilleen mietiskelemään omiani. Aamut menevät aivan sumussa, vaikka herään ajoissa ja rutiinit ovat yksinkertaiset. Pitäisi osata vain multitaskata ja muistaa kaikkea sekä osata toimia nopeasti käytännön jutuissa = minulle vaikeaa.

Se, jos aikataulut sitten paukkuvat vaikka varttitunnilla, ei ole tahallista, vaan liittyy omiin vaikeuksiini. Aamuisi tuntuu ihmeeltä jok'ikinen päivä, että edes pääsen liikkeelle, kun se aamurutiini (suihku, hampaidenpesu, vaatteiden pukeutuminen, tavaroiden mukaanottaminen ja perheen saattaminen lähtökuntoon) tuntuu päivän raskaimmalta puristukselta. Työni on melko vaativaa ja olen opiskellut useamman akateemisen loppututkinnon, mutta aamutoimet ovat minulle lähes ylivoimainen voimainkoetus.

Mulla on adhd jonka vuoksi olen taipuvainen myöhästelyyn. Täytyy kuitenkin todeta että se on vahvasti motivaatiosta kiinni, eli harvemmin esim. töistä myöhästyn ja jos tapaamiset sovitaan tikitilleen niin ei niistä myöhästy jos vain halua olla myöhästymättä on. Epämääräisistä tapaamisista myöhästyn 90% varmuudella, siis jos sovitaan että menen jonkun luokse kylään vaikka 16 maissa, niin saatan olla paikalla 16.30 tai jopa 17, varsinkin jos on menossa sellaisen luokse, joka ei edes odota ajoissa olemista.

Pointti kuitenkin se, että kyllä aikuinen työsskäyvä ihminen osaa olla halutessaan ajoissa, mutta vain jos oikeasti haluaa, vaikka olisikin adhd. Toki adhd:ta on niin pahaa ettei voi töissäkään käydä, he onkin sitten oma lukunsa.

Onneksi sä et ole mun kaveri, koska jos sovitaan kahvittelu 16 maissa, niin max. 15 minuuttia saa olla myöhässä. Klo. 17 aikaan olis ihan turha tulla mun oven taakse, koska todennäköisesti silloin olisi jo muuta tekemistä.

Miksi et sitten suoraan sovi, että tuut 16-17 välillä, niin ei tarttis kaverisi odotella? Tuollainen tunnin myöhästely on ihan naurettavaa ja en edes ymmärrä kuinka joku kehtaa tuollaista tehdä...

Mulla ei toimisi ystäväni kanssa tuo "tule klo 16-17 välillä" sopimuskaan, koska hän saattaa siinä tapauksessa tulla klo 18. Ja kyllä, olen hänen myöhästelyistään sanonut suoraan ja että se on erittäin epäkunnioittavaa. Tätä nykyä jos ollaan sovittu kahvittelut klo 12 laittaa jopa 10 min ennen viestiä että myöhästyy 5min. Huomattava parannus entiseen siis 😂