Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?

Vierailija
23.03.2018 |

Meillä on varaa 40 hengen häihin tai oikeastaan olemme päättäneet, että suurempaa lainaa emme ota.

Vierasmäärä on mitoitettu niin, että pystymme kutsumaan sukulaisista 20 läheisintä ja ystävistä 20 läheisintä. Heidän puolisoitaan emme kuitenkaan voi kutsua, koska silloin vierasmäärä tuplaantuisi.

Onko tämä hyvin epäkohteliasta?

Kommentit (363)

Vierailija
141/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin isäni avopuolison kursumatta häihin, koska ollaan tapeltu vuosia kotona asuessani ja on mm. yrittänyt kuristaa minut. 

Lopputulos: isä ei tullut ainoan lapsensa häihin paikalle, koska puoliso olisi pitänyt kutsua. Ei olla sittemmin oltu pahemmin tekemisissä ja tästä jo vuosia. 

Kannattaa vähän miettiä haluaako rikkoa välit vai kutsuisiko vain kummankin puolelta ne 10 läheisintä puolisonsa kanssa.

Vierailija
142/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan usko tuota selitystä puolison sukulaisten konservatiivisuudesta ja tiukoista kulttuurinormeista. Eivät he siinä tapauksessa katsoisi hyvällä, että ap ja miehensä ovat olleet 10 vuotta yhdessä "susiparina".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti suurin osa teistä on niin napanuoralla kiinni puolisoissanne/seurustelusuhteissanne ettette voi mennä juhlimaan toisten päivää ilman? Jos näin on, niin niin olisi kiva kiusallaankin joskus järjestää tällaiset häät, niin voisi ihmiset sitten harjoittaa itsenäistä elämää tai tosiaan olla tulematta ja hajota tuohtumukseensa. Se on ihan hääparin oma häpeä olla kutsumatta ja ihan vieraiden oma häpeä, jos loukkaantuvat. Ei tunnu riittävän käsityskyky siihen ettei kaikilla ole varaa kutsua aivan kaikkia. Olisi silti kiva suoda kaikille mahdollisuus juhlia suurta päiväänsä edes jotenkin parhaalla katsomallaan tavalla. Mutta ette sitä suo, koska TEIDÄN kyky nauttia juhlista kärsii ja ette pysty elämään puolisostanne erillistä elämää edes yhtä iltaa? Tietysti jonkinlainen suhteellisuudentaju puolin ja toisin olisi hyvä pitää mielessä. Itse tekisin niin, että kutsuisin vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset sekä heidän vähääkään vakavaksi luettavat puolikkaat, ei muutaman kuukauden säätöjä.  Lisäksi parin läheisimmät ystävät ja jos heidän puolisonsa tuntee tarpeeksi hyvin, myös heidät.  Mikäli tilaa jää, vapaavalintaisesti muita ystäviä, tätejä, setiä/enoja ja serkkuja, työkavereita tms. Jos mököttävät siitä ettei puolikkaita ole kutsuttu, niin katson, että parempi ehkä etteivät tule mikäli tilasuuteen osallistuminen on niin ahdistavaa/hankalaa/vaivalloista yksin. Joskus aikuisen ihmisen on hyvä harjoitella itsekseenkin pärjäämistä.

Jos mä haluaisin kutsua mun toisen puolen suvun serkkuja häihini, niin teidän mukaanne myös puolisot ja mieluiten toki myös ne lapsetkin pitäisi kutsua. Serkkujen osalta mulla olisi siis 8 henkeä, puolisoita ehkä 7 ja sitten niitä lapsia n. 15. Eli 22 lisäpäätä vain siksi, että haluaisin jakaa tärkeän päiväni myös serkkujeni kanssa. Jos mä tahtoisin kutsua isovanhempani, vanhempani, sisarukseni, vanhempieni sisarukset, serkkuni ja serkkuni puolisoineen sekä serkkujen lapset, niin saisin vieraita pelkästään siitä 50 henkeä ja minulla ei edes ole iso suku! Eli jos edes kaksi ihmistä pienemmillä suvuilla laittaa hynttyyt yhteen, niin voi olla helposti 100 henkeä jo siinä.  Lisäksi sitten ystävät ym. Oma tärkeimpien ystävien piirinikään ei ole suurensuuri ja jos tahtoisin kaikki tärkeät ystäväni kutsua mahdollisine puolisoineen, niin 20 henkeä siitä lisää ja sulholta sitten 20 häneltäkin vaikka. Eli 250 hengen juhlat pitäisi tämmöisen pienisukuisen ja vähänkaveripiirisenkin sitten heittää siinä tapauksessa, että kaikilla on puolisot ja ystäville ei olisi siunaantunut yhtäkään lasta.

Vierailija
144/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää ensin ja miettikää myöhemmin häitä. Näistä häistä ei hyvää seuraa miltään taholta. 

Vierailija
145/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi tässä itse kullakin mennä tuohtumuksesta laskutaidot sekaisin xD

Eli sentään 250 hengen juhlat, vaan 150 hengen :D

Vierailija
146/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap:n idean, ja voisin hyvin tulla kaukaisen sukulaisen tai ei niin läheisen ystävän häihin ilman puolisoani, mutta morsiamena en kehtaisi/uskaltaisi tehdä tuota, menisi hääilo pilalle kun miettisin vain loukkasinko kaikkia ja millä mielellä vieraat tulevat häihin vai tulevatko ollenkaan.

Vierailija
147/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te haluatte juhlistaa sitä läheisimpienne kanssa. Ajatelkaa niin, että HEKIN tulevat juhlimaan ja haluaisivat jakaa sen hetken rakkaimpansa kanssa. Eivät he sitä teidän kanssa voi jakaa kun te olette juhlakaluja, he vain seuraavat tilannetta.

Itse ennemmin katsoisin videoituja tai live-lähetys häitä rakkaani kanssa, kuin menisin häävieraaksi yksin. Se juttu on se hetken jakaminen, yhdessä kädestä kiinnipitäminen kun toiset sanovat tahdon.

Vierailija
148/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, jos ei aikuinen ihminen yksiä juhlia ilman puolisoaan pärjää. En mä ainakaan haluasi jotain randomeita häihini. Miksi ihmeessä kutsuisin sellaisia tyyppejä joita en tunne ja jotka ei ole mulle tärkeitä ja läheisiä. Itse olen myös kokenut hyvin kiusaannuttavaksi sen, kun olen saanut kutsuja sellaisten vanhojen kavereiden häihin, joiden kanssa ollaan jo vuosia sitten erkaannuttu. Yksi tälläinen kutsui vielä puolisoni ja myös puolisoni koki kutsun kiusaannuttavaksi, kun ei hääparia ollut tavannut kuin ehkä kaksi kertaa. Musta se on vaan kaikille noloa ja kiusallista kutsua lähes tuntemattomia ihmisiä häihinsä. Siitä tulee viesti, että se kutsutun ja kutsujan välinen suhde olisi syvällisempi ja merkityksellisempi kuin oikeasti on. Toivoisi kaikilla olevan sen verran oikeasti tärkeitä ihmisiä elämässään, että ei tarvitsisi tuttuja tai kavereiden/serkkujen tuntemattomia puolisoja elämänsä yhteen merkityksellisimpään päivään kutsua. Todella yksinkertaista mielestäni pitää sitä jotenkin kohteliaana. Häät kuuluu lähipiirille ja loukkaantukoot sitten nirppanokat ja olkoot tulematta, jos eivät tätä ymmärrä. Ainakin tuosta reaktiosta voi päätellä kenelle on oikeasti tärkeää osallistua läheistensä häihin ja ketkä arvottaa typerät "kohteliaisuuskäytännöt" juhlistamisen yli.

Vierailija
149/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole epäkohteliasta. Tosin kenenkään ystävänne puoliso ei ilmeisesti ole ystävänne. Varmasti muutenkin teillä on mielenkiintoiset juhlat.

Vierailija
150/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten, milloin on virhe mennä naimisiin, mutta häiden kustantaminen lainarahalla ainakin on virhe.

Vierailija
151/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole epäkohteliasta. Tosin kenenkään ystävänne puoliso ei ilmeisesti ole ystävänne. Varmasti muutenkin teillä on mielenkiintoiset juhlat.

On tosi outoo

Vierailija
152/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa, niin kutsut vain perheesi ja muutaman läheisimmän ystävän. Puolisoineen. 

On tosi törkeää osoittaa kutsu vain yhdelle ihmiselle. 

Vierailija
153/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huokaisisin helpotuksesta, jos minua ei kutsuttaisi esim. jonkun sukulaiseni häihin. Olen ollut yli 10 häissä. Kaikki häät ovat vaan toistensa kopioita kermakakkuineen ja hääkimpun heittoineen. Ja aina on mukamas niin omaperäiset  ja erilaiset häät. Hohhoijakkaa, ei kiinnosta enää. 

Vierailija
154/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitö jos säästätte vuoden ja kutsutte enemmän väkeä?

Vierailija
155/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos menette nyt naimisiin, ja pidätte juhlat myöhemmin? Me mentiin maistraatissa, juhlitiiin myöhemmin vapaamuotoisesti suvun kanssa mun kotiseudulla ( pari isoa mökkiä vuokrattiin, rehtiin itse ruuat yms) ja toiset juhlat kavereille vielä myöhemin. Hyvää ruokaa, elävää musiikkia ja juomaa. Ei tullut kalliiksi, vaikka kVerijuhlissa oli kuokkijoitakin.

Pitäisin outona, jos häihin kutsuttaisiin vain toinen. En silloin, jos en ole koskaan tavannut juhlaparia, mutta 40 hengen juhlissa tuskin kovin etäisiä vieraita on

Vierailija
156/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäkohteliasta, todellakin.

Meillä mies on kerran saanut kutsun lapsuudenystävänsä häihin, jonne ei oltu kutsuttu puolisoja. Ei sukulaisten eikä kavereiden puolisoja. Olivat olleet kuulemma melko lyhyet häät kun vieraat poistuivat "pakollisen" osuuden jälkeen.

Koomisinta oli, että 2 vkoa tästä eteenpäin tämä tuore aviopari tuli meidän häihimme.  Olimme siis kutsuneet tottakai mieheni lapsuudenystävän puolisoineen ennen heidän kutsunsa saapumista. Pikkaisen oli pokassa pidättämistä kun onnittelu hetkessä, vastasin tämän parin onnitteluun että "kiitos, onneksi olkoon myös teille". Takana oleva vieras purskahti nauruun, oli siis itse myös mieheni toisen lapsuudenystävän puoliso.

Itse en kutsumatta jäämisestä mieltäni pahoittanut, mutta noloa se todella oli hääparia kohtaan.

Vierailija
157/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häitä velkarahalla itsekin oudoksun. Kannattaisin ajatusta, että tehdäänkin juhlat nyyttäriperiaatteella ja hääpari järjestää muut puitteet. Mukaan saisi tulla vähintäänkin puolisonsa kanssa. 

Vierailija
158/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta mikäli pariskunta asuu yhdessä, niin silloin kuuluu kutsua molemmat. Se, saapuvatko molemmat, on sitten heidän asiansa. Teinä vähentäisin näitä 20 "lähintä sukulaista" ja 20 "lähintä ystävää" siihen määrään, jonka pystytte kestitsemään. Ja suunnitelkaa sellaiset häät, joihin teillä on varaa, eikä prinsessahäitä ylenpalttisine tarjoiluineen.

Me ollaan pienituloinen ja hoitovapaalla ja järjestetään häät 25 läheiselle sukulaiselle ja ystävälle ilman lainaa.

Vierailija
159/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirppana kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta mikäli pariskunta asuu yhdessä, niin silloin kuuluu kutsua molemmat. Se, saapuvatko molemmat, on sitten heidän asiansa. Teinä vähentäisin näitä 20 "lähintä sukulaista" ja 20 "lähintä ystävää" siihen määrään, jonka pystytte kestitsemään. Ja suunnitelkaa sellaiset häät, joihin teillä on varaa, eikä prinsessahäitä ylenpalttisine tarjoiluineen.

Me ollaan pienituloinen ja hoitovapaalla ja järjestetään häät 25 läheiselle sukulaiselle ja ystävälle ilman lainaa.

Jatkan vielä, että olemme siis suunnitelleet itsemme näköiset, BUDJETTIIN SOPIVAT häät, joissa kaikki voi rennosti nauttia. Ennemmin vähemmän väkeä ja rennompi meininki, kuin lainaa heti liiton alusta saakka.

Vierailija
160/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuimme vain sisarukset perheineen. Mielellään olisi jätetty muutama sisaruksista jopa kutsumatta ja kutsuttu ystäviä tilalle, mutta oli helpompaa sanoa kaikille, että pidettiin vian pienet sukuljuhlat. Parempi olisi tehdä näin. Tiedän myös tehdyn niin päin, että kutsutaan ystäviä, ei sukua.