Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?
Meillä on varaa 40 hengen häihin tai oikeastaan olemme päättäneet, että suurempaa lainaa emme ota.
Vierasmäärä on mitoitettu niin, että pystymme kutsumaan sukulaisista 20 läheisintä ja ystävistä 20 läheisintä. Heidän puolisoitaan emme kuitenkaan voi kutsua, koska silloin vierasmäärä tuplaantuisi.
Onko tämä hyvin epäkohteliasta?
Kommentit (363)
Kun kerran velaksi ryhdytään juhlimaan, niin ottakaa sitä lainaa sen verran, että vieraslistaa ei tarvitse noin hölmösti karsia. Laittakaa sitten vaikka kutsuun maininta, että lahjaksi kelpaa shekki tai tilisiirto. Ja muistakaa järjestää hääleikkejä, joissa enot saavat muutaman boolimukin jälkeen löysätä kukkaron nyörejä vielä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran velaksi ryhdytään juhlimaan, niin ottakaa sitä lainaa sen verran, että vieraslistaa ei tarvitse noin hölmösti karsia. Laittakaa sitten vaikka kutsuun maininta, että lahjaksi kelpaa shekki tai tilisiirto. Ja muistakaa järjestää hääleikkejä, joissa enot saavat muutaman boolimukin jälkeen löysätä kukkaron nyörejä vielä uudestaan.
rahalahjan pyytäminen ei ole suotavaa. tällä palstalla on keskusteltu rahan pyytämisestä ja tuollaisen toiminnan on palstan viisas raati tuominnut jyrkästi.
Minut on jätetty kutsumatta häihin ja miehelleni sanottu toivon että olet sinkku kun häät ovat. Olimme seurustelleet vuoden ajan. Sanomattakin selvää kumpikaan ei mennyt. Ymmärrän että hieman eri tilanne mutta se silti voi mennä sen toisen osapuolen ihon alle vaikka ei tarkoita edes pahaa.
Juhlitaan parisuhdetta erottamalla parisuhteessa olevat. Etikettivirhe ja ihan yleisellä tasolla todella epäkohteliasta. Juhlat ovat omanne ja te toki saatte päättää mitä ja miten, mutta epäkohteliaisuutta se ei poista.
Sinkkuna mun unelma olis just häät joissa kellään muullakaan ei olis avecia :D
Miehen puolen sukulaisten puolisot kutsutaan, koska ei sovi kulttuuriin olla kutsumatta. Tässä ketjussa on nyt käynyt hyvin selväksi, ettei se sovi myöskään suomalaiseen kulttuuriin. Ette voi jättää sukulaistesi puolisoita kutsumatta. Arvosta omaa kulttuuriasi kuten mies omaansa. Kompromissejä ei voi tehdä vain toisen osapuolen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä vähän tabu tai loukkaa ihmisiä, jotka ovat menossa naimisiin, mutta ikävä kyllä toisten ihmisten häät ei vieraiden näkökulmasta ole kovin tärkeä tai kiinnostava asia. Vieraan näkökulmasta joidenkin toisten ihmisten parisuhteen juhlistaminen ei ole mikään erityisen priorisoitava juttu. Tietenkin hyvät juhlat on aina mukava juttu, eli sellaiset juhlat joissa on paljon hyvää ruokaa, kivaa musiikkia tai esityksiä, kivoja iloisia tuttuja ihmisiä, joiden kanssa saa jutella. Mutta kyllä iso osa juhlien hauskuudesta on se, että saa jakaa sen kivan juhlahetken oman puolison kanssa.
Jaa, minä kyllä osaan juhlia ja pitää hauskaa, vaikka ei ole puolisoa olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
On ja sitten voit laskea että vain puolet tulee kun yksin nillä on kurjaa teidän häissä
Tätä asennetta en ymmärrä alkuunkaan. Minä ja mieheni olemme osallistuneet "yksin" useampiin häihin, koska toinen on ollut töissä, tai lapsi on ollut sairaana ja toinen jäänyt hoitamaan, tai ihan vain siksi, että vain toinen on kutsuttu (esim. työkaverit tai harrastusporukka on kutsuttu ryhmänä ilman puolisoita). Koskaan ei ole ollut kurjaa, onhan siellä kuitenkin aina omia ystäviä tai sukulaisia, joiden kanssa viettää aikaa.
Hääjuhlien järjestämisessä tuntuu olevan aina se ongelma, että aina joku kuitenkin loukkaantuu. Tai jos kutsuu kaikki sukulaiset yms., käykin niin että paikalla on tietenkin myös ne sukulaiset joista et pidä ja joita et tosissasi paikalle edes haluaisi.
Minut kutsuttiin yksin serkkuni häihin, vaikka lähes kaikki muut serkut saivat tuoda puolisonsa. Karsintaperusteena oli se, ettemme poikaystäväni kanssa olleet kihloissa. Vaikka olimme seurustelleet yhtä kauan kuin itse hääpari. Oli kyllä tylsät häät, varsinkin kun minut selvästi "ylimääräisenä" oli istutettu johonkin täysin tuntemattomien pöytään enkä saanut edes sukulaisteni seurassa istua :D
Ap haluaa nyt montaa asiaa, jotka ovat keskenään ristiriidassa. Pitää olla häät miehen kotimaassa, mutta suomalaisilla vieraillakaan ei ole varaa liikkua. Pitää järjestää "oikeat häät", mutta itsellä ei ole rahaa. Pitää kutsua naisen sukulaisia että miehen sukulaiset eivät järkyty, mutta kun ei kutsuta puolisoita, järkyttävää tämäkin varmasti on hyvin vanhoillisessa kulttuurissa. Halutaan ehdottomasti suomalaisia kavereita mukaan, mutta ei välitetä siitä miten epäkunnioittavaa on olla kutsumatta näiden puolisoita.
Muutoinkin vaikuttaa siltä, että ap kunnioittaa kovasti miehen suvun perinteitä ja uskontoa, muttei niinkään välitä vaikkapa omien ystäviensä tunteista kutsuissa.
Sanoisin että noilla spekseillä häistä tulee jäämään paljon pahaa mieltä - myös itselle. Se ei varmaankaan ole ap:n tarkoitus. Mielestäni pari vaihtoehtoa, mikäli häät ehdottomasti halutaan pitää ja vielä ulkomailla:
A) Häät pidetään, ja Suomesta vieraiksi lentävät vain morsmaikun vanhemmat - ei muita. Erilliset kemut sitten Suomessa
B) Kutsutaan kaikki jotka oli aikomuskin - siippoineen. Luotetaan siihen, että moni suomalainen tulee jättämään kemut välistä, ja määrä ei tule olemaan sen suurempi kuin oli toive. Jos epätodennäköinen kuitenkin toteutuu, otetaan sitten enemmän lainaa. Jos kerran ylipäätään häät pitää rahoittaa lainalla, tuskin on niin väliä onko se laina tonnin enemmän vai vähemmän.
Muiden on helpompi yhtyä onneenne, jos yritätte osoittaa arvostusta myös vieraitanne kohtaan.
Onnittelut tulevalle nuorelleparille!
Ap on järjestämässä hääjuhlan miehen suvun painostuksen takia. Ap joutuu pyytämään omia sukulaisiaan lähtemään jonnekin kauas ulkomaille asti ap:n häihin miehen suvun painostuksen takia. Ap joutuu ottamaan lainaa auttaakseen vähävaraisia sukulaisiaan matkustamaan sinne ulkomaille häihin miehen suvun painostuksen takia.
Luulen, että jos ap päättäisi että ei aio kuunnella miehen suvun painostusta vaan järjestää oman näköiset häät, niin hän järjestäisi häät Suomessa (jotta hänen sukulaisia ja ystäviä pääsee helposti paikalle) ja hän ei ottaisi isoa lainaa häiden vuoksi ja hänelle kelpaisi pienehköt rennot häät, jonne tulee muutama ystävä puolisoineen.
Eniten tässä ihmetyttää, mistä ihmeestä olette saaneet käsityksen että 20 ystäväänne ja 20 sukulaistanne yleensä suostuu matkustamaan häihinne yksin, ilmiselvästi varsin kauaskin (koska noin paljon puhetta kulttuurieroista niin mies ei ihan lähialueelta ole; Turkista vähintään ja ehkä vieläkin kauempaa). Oletteko edes varmistaneet heiltä asian? En ole koskaan kuullut että ulkomaille häihin matkustettaisiin tuollaisella joukolla. Vanhemmat ja sisarukset tietty, ja ehkä muutama tosi hyvä ystävä. Mutta 40 ihmistä?? Avustatatte "vähävaraisimpia" lentolipuissa, mutta entä majoitus? Ja loput maksavat sitten koko reissunsa itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kurja jollei kumppaneita kutsuta. En nyt tiedä varsinaisesti loukkaantuisinko, mutta pitäisin juhlia tyhminä enkä menisi.
En minäkään loukkaantuisi enkä suuttuisi, mutta ajattelisin, että ompa typerät ja tylsät juhlat, taidan jättää väliin.
Samma här. En minäkään jaksaisi loukkaantua tai pahoittaa mieltäni. Ihmettelisin että onpa outo kutsu mutta tuskin menisin yksinäni. Luultavasti menisin varsinaiseen vihkimiseen jos kutsu kattaa sen mutta en hääjuhliin.
Tuttu meni naimisiin Marokossa, lähetti 60 kutsua eli oletuasrvoisesti 120 vierasta olisi lähtenyt Suomesta hääpaikalle. Loppupelissä lähtijöitä oli 5 eli tuttuni vanhemmat, sisko ja yksi kaveri miehineen, mutta nämäkin olivat oikeasti menossa Espanjaan lomailemaan häiden jälkeen.
Joten minusta ap stressaa nyt liikaa tätä puolisoasiaa, ei sinne lopulta ole lähtijöitä.
Ja aika outona pitäisin patavanhoillisena mus li mina, jos poikani häihin ei tulisi Suomesta ainuttakaan avioparia, pelkkiä sinkkuja.
Ap on kadonnut kun hän ei saanut yhtään vastausta, joka olisi hänen puolella, vaan ainoastaan 9 sivua vastauksia joissa sanotaan että hän on epäkohtelias.
Minun mielestä on paljon moukkamaisempaa jättää puolisot kutsumatta kuin tarjota häissä ruoaksi 200 g makaronilaatikkoa per nenä.
Ainahan voi pitää sellaiset juhlat kuin haluaa. Varautukaa vain ettei moni tule häihinne.
Mieheni sain lukioystävältään hääkutsun häihinsä ja ei mene, koska mua ei kutsuttu. Kehoitin häntä menemään, mutta hän sanoi että häntä loukkaa, ettei mua kutsuttu, kun ystävänsä oli juhlimassa meidän häitämme kymmenen vuotta sitten ja tuntee mutkin, niin ei sitten mene itsekkään.
Todennäköisesti muut reagoivat samalla tavalla. Saimme opiskeluaikaiselta ystävältäni hääkutsun molemmille ja menemme tottakai sinne. Jos kutsu ois ollut mulle, olisi hyvin voinut joku muu juttu mennä sen edelle. Ja häälahja olisi tietenkin ollut puolet pienempi😉
Kannattaisi pitää ne häät, sitten kun siihen on varaa. Naimisiin voi mennä ilman lainaakin, kirkko tai maistraatti ei paljon maksa. Juhlat varojen mukaiset tai juhlat myöhemmin.
Minä en mennyt isäni häihin, kun sanoi, ettei puolisoni ole tervetullut.
Minä sain kerran hääkutsun vain muutama viikko ennen niitä häitä. Tiesin kyllä häistä jo 4 kk ennen. Minulle sanottiin, että koska eräs henkilö perui tulonsa häihin ja hänen paikka vapautui, niin haluavat kutsua nyt sitten minut. En mennyt. Olisin mennyt, jos minut olisi kutsuttu silloin 4 kk sitten kun kaikki muutkin kutsuttiin. Koin olevani joku hätävara tai vain puoliksi kiinnostava ihminen, jota kiinnostavampia olivat ne 80 muuta aiemmin kutsun saanutta.
Kutsukaa vain sukulaiset ja heidän puolisot. Kavereille sitten jotkut illanistujaiset tai kesällä grillijuhlat. En minä esim. olisi osannut olla kutsumatta enon vaimoa, jos enon kutsuisin. Tuntuisi todella tyhmältä, että enon vaimo ollut elämässäni syntymästäni asti mutta etpä muuten häihin tuu.