Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?

Vierailija
23.03.2018 |

Meillä on varaa 40 hengen häihin tai oikeastaan olemme päättäneet, että suurempaa lainaa emme ota.

Vierasmäärä on mitoitettu niin, että pystymme kutsumaan sukulaisista 20 läheisintä ja ystävistä 20 läheisintä. Heidän puolisoitaan emme kuitenkaan voi kutsua, koska silloin vierasmäärä tuplaantuisi.

Onko tämä hyvin epäkohteliasta?

Kommentit (363)

Vierailija
161/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kutsuimme vain sisarukset perheineen. Mielellään olisi jätetty muutama sisaruksista jopa kutsumatta ja kutsuttu ystäviä tilalle, mutta oli helpompaa sanoa kaikille, että pidettiin vian pienet sukuljuhlat. Parempi olisi tehdä näin. Tiedän myös tehdyn niin päin, että kutsutaan ystäviä, ei sukua.

Niin ja tietysti molempien vanhemmat sekä minun mummoni, joka oli isovanhemmista ainoa elossa oleva.

Vierailija
162/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan säästäisin vielä vaikka pari vuotta niin että on varaa juhliin joihin voi kutsua kaikki haluamansa läheiset ja ystävät. On hassua jättää vaikka parhaan ystäväsi mies kutsumatta varsinkin jos vietätte edes joskus aikaa neljästään pariskuntina. Itse kyllä loukkaantuisin tuollaisesta. Jos joku ystävä on seurustellut vasta lyhyen aikaa enkä tuntisi puolisoa, jättäisin hänet kutsumatta. Ja tosiaan, niin kuin tuolla joku jo mainitsi, asia pitäisi saada jotenkin järkevästi ilmaistua myös kutsussa. Monesti varsinkin naimisissa olevat pari olettavat että kutsu koskee molempia ja monet lapsiperheet olettavat että kutsuun kuuluvat myös lapset vaikka heitä ei kutsussa mainitakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happyhäät kirjoitti:

Häitä velkarahalla itsekin oudoksun. Kannattaisin ajatusta, että tehdäänkin juhlat nyyttäriperiaatteella ja hääpari järjestää muut puitteet. Mukaan saisi tulla vähintäänkin puolisonsa kanssa. 

Meillä mies otti väkisin 25 tonnin lainan autoon, vaikka hyvin olisimme pärjänneet 5 tonnin autollakin.

Mieluummin olisin tuon rahan pistänyt häihin.

Vierailija
164/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni jo maininnut, en todennäköisesti loukkaantuisi, jos vain mieheni kutsuttaisiin (olettaen, etten ole läheinen avioituvan parin kanssa), mutta nimenomaan noloa se olisi. En ajattelisi muuta, kuin että oli niin kiire naimisiin, ettei voitu edes säästää ja pitää sellaisia juhlia, josta ei tarvitsisi tiputtaa puolisoita pois. En siis ole sitä mieltä, että pitää olla isot prinsessahäät, mutta jos sellaiset haluaa, niin silloin kyllä täytyy ne puolisotkin laskea mukaan. Muutenhan on häät täynnä parittomia ihmisiä, kukaan ei tanssi, harva keskustelee jne :D

Vierailija
165/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu.

Tosi hyvä työkaverini menee kesällä naimisiin. Puolisoni hän on nähnyt tasan kerran, kun tultiin kaupungilla vastaan ja juteltiin hetki. Mun mielestä on täysin ok, ettei kutsua tule pariskunnalle vaan ainoastaan minulle.

Vierailija
166/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se outoa, jos avecit jää pois. Ymmärrän jos kyse jostain työkamuista, silloin voi puolisot ollakin pois, mutta että ystävien puolisot! Eikö hekin ole teidän ystäviä? 

Ottaisin isomman lainan, kivemmat muistot jää kivoimmista pippaloista, eiköhän ole sen väärti!

Vierailija
167/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niiden läheisimpien ystävien puolisot ole myös ystäviä teille?? Oman mieheni parhaiden kavereiden vaimot/tyttöystävät ovat myös minun sydänystäviäni.

Vierailija
168/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niiden läheisimpien ystävien puolisot ole myös ystäviä teille?

Eiköhän tuo ole hirveän harvinainen tilanne. Esimerkiksi miehen harrastuskaverit, joiden seurassa hän paljon aikaa viettää, ovat minulle täysin vieraita. Missä minä heitä tapaisin ja miksi tapaisin, kun ei meillä ole mitään yhteistä?

Vierailija
169/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ei Ei, kutsut puolet vähemmän ja acev....   ja häät voi nykyään pitää yksityisenä ja pitää luxus lomaa omilla rahoilla.

Noin me teimme, pidimme pienet häät, 6 hlö, ja lähdimme 2 viikon luxus lomalle.

Vierailija
170/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkoisen tyrmistynyt siitä miten lähes yksimielisesti täällä tuomitaan kutsuminen ja häihin meneminen yksin. Onko se oikeasti niin vaikeaa? Miten ihmeessä te "en mene häihin, jos ei puolisoani ole kutsuttu" olette pärjänneet sinkkuaikoina? Vai oletteko niitä, jotka eivät ole koskaan olleet sinkkuja?

Jos on pienet häät, on pakko tehdä valintoja. 40 henkilöä on pienet, koska se tarkoittaa karkeasti ottaen 20 ihmistä molempien puolelta, ja jo yleensä lähimmät sukulaiset (vanhemmat, isovanhemmat, pari sisarusta puolisoineen tai yksi lapsineen) vie siitä puolet. Jos valittavaksi jää kutsuako 10 lähintä ystävää vai 5 + puolisot, olisi mielestäni luonnollista kutsua ne 10 ja pahoitella tilannetta, että paikkoja ei vain ole enempää ja kutsutaan ne hääparille tärkeimmät. Miksi vieraan pitäisi loukkaantua siitä, että hänen puolisonsa ei ole hääparille yhtä tärkeä kuin joku ystävä? Toki monilla on ystävinä pariskuntia, joista molemmat ovat läheisiä, mutta usein pariskunnasta toinen on se "alkuperäinen" ystävä ja siihen sitten on rinnalle tullut kumppani.

Toki tässä tapauksessa ongelma luultavasti ratkaisee itse itsensä kun häät ovat ulkomailla eikä kaikki kutsutut varmastikaan pääse tai halua lähteä paikalle. Tuskin käy huonosti vaikka ottaa riskin ja kutsuu kaikki puolisoineen (täältä Suomesta tutut), lopputulema voi olla hyvin lähellä tai jopa alle sen 40 henkeä.

Vierailija
171/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melkoisen tyrmistynyt siitä miten lähes yksimielisesti täällä tuomitaan kutsuminen ja häihin meneminen yksin. Onko se oikeasti niin vaikeaa? Miten ihmeessä te "en mene häihin, jos ei puolisoani ole kutsuttu" olette pärjänneet sinkkuaikoina? Vai oletteko niitä, jotka eivät ole koskaan olleet sinkkuja?

Jos on pienet häät, on pakko tehdä valintoja. 40 henkilöä on pienet, koska se tarkoittaa karkeasti ottaen 20 ihmistä molempien puolelta, ja jo yleensä lähimmät sukulaiset (vanhemmat, isovanhemmat, pari sisarusta puolisoineen tai yksi lapsineen) vie siitä puolet. Jos valittavaksi jää kutsuako 10 lähintä ystävää vai 5 + puolisot, olisi mielestäni luonnollista kutsua ne 10 ja pahoitella tilannetta, että paikkoja ei vain ole enempää ja kutsutaan ne hääparille tärkeimmät. Miksi vieraan pitäisi loukkaantua siitä, että hänen puolisonsa ei ole hääparille yhtä tärkeä kuin joku ystävä? Toki monilla on ystävinä pariskuntia, joista molemmat ovat läheisiä, mutta usein pariskunnasta toinen on se "alkuperäinen" ystävä ja siihen sitten on rinnalle tullut kumppani.

Toki tässä tapauksessa ongelma luultavasti ratkaisee itse itsensä kun häät ovat ulkomailla eikä kaikki kutsutut varmastikaan pääse tai halua lähteä paikalle. Tuskin käy huonosti vaikka ottaa riskin ja kutsuu kaikki puolisoineen (täältä Suomesta tutut), lopputulema voi olla hyvin lähellä tai jopa alle sen 40 henkeä.

köyhät =ne jotka ei pysty antaa kunnon rahalahjaa , joutuu jäämään pois häistä. TOSIKIVA

Vierailija
172/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

f.u.ck you kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

köyhät =ne jotka ei pysty antaa kunnon rahalahjaa , joutuu jäämään pois häistä. TOSIKIVA

Ja miten tämä nyt on kommentoijan vika, kysyn?

Vierailija
173/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä kuulee.. minä kun olen luullut, että jokainen kutsu on aina kahdelle(+lapset) tai sitten jos ollaan kutsumassa yksittäistä ihmistä, niin kutsussa on avec lisättynä. Hän tulee sitten yksin tai avecin kanssa. Jos ei ole varaa tehdä etiketin mukaista tapahtumaa, niin parempi olla järjestämättä ollenkaan. Tuollaisista persaukisten hääjuhlista teidät muistetaan vielä vuosikymmenten kuluttua. 

Vierailija
174/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole hirveän harvinainen tilanne. Esimerkiksi miehen harrastuskaverit, joiden seurassa hän paljon aikaa viettää, ovat minulle täysin vieraita. Missä minä heitä tapaisin ja miksi tapaisin, kun ei meillä ole mitään yhteistä?

Se paremmin harraste- kuin työkaveritkaan eivät olleet kutsuttuna meidän häissä vaikka heidän kanssa vietetään varmasti enemmän aikaa kuin niiden ystävien ja sukulaisten joiden kanssa halusimme jakaa hääpäivän.

Vierailija
175/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät niin että paikalla on vain yksi pariskunta, ja muut pakosta ilman omaa puolisoaan ihastelemassa sitä ainoaa pariskuntaa, ja  parisuhteen jykevintä kulmakiveä. Juu ei. Häät ovat luonteeltaan sellaiset että niihin kutsutaan pariskunnat yksikkönä, ei erikseen. Monesti myös sinkkujen kutsuissa lukee avec, jolloin sinkku ilmoittaa onko tuomassa mahdollisesti uudenkin vävyehdokkaan, vai saapuuko yksin. Jokainen saa tietysti pitää sellaiset juhlat kuin itse haluaa, mutta en menisi edes läheisimmän ystävän häihin, jos joutuisin jättämään mieheni pois.

Vierailija
176/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävin ihan samoin. Oli itselle aika ahdistavat juhlat, mutta ei voinut kieltäytyäkkään, kun niin kovasti toivottiin molempien (avomieheni ja minun) tulevan paikalle. Lopulta muista vieraista, hääparista tai varsinkaan morsiammesta puhumattakaan, kukaan ei edes välittänyt olinko paikan päällä vai en. Toista kertaa en mieheni  itselle tuntemattomien kavereiden häihin osallistu vaikka kutsuttaisiinkin.

Vierailija
177/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen osaa juhlia ilman puolisoa ja osa jopa pitää hauskaa, mutta olisi ne aika oudot häät, joissa ainoat puolisonsa kanssa hääparia juhlivat olisivat heidän vanhempansa, kaikki muut tulisivat paikalle parittomina. Siitä eteenpäin tällä parilla olisi monet mukavat juhlat ilman puolisoa,koska jos heidän häissään juhlitaan yksilöinä eikä pariskunta, niin tuskin he itsekään haluavat tulla kutsutuiksi yhdessä.

Vierailija
178/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se paremmin harraste- kuin työkaveritkaan eivät olleet kutsuttuna meidän häissä vaikka heidän kanssa vietetään varmasti enemmän aikaa kuin niiden ystävien ja sukulaisten joiden kanssa halusimme jakaa hääpäivän.

En oikein edes usko että he olisivat halunneet tulla juhlimme kun eivät tunne kuin toisen meistä puolisoista. Omille työkavereille tarjosin kakkukahvit mutta puolisoita paikalla ei ollut ei minun eikä työkavereiden.

Vierailija
179/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. En jaksanut lukea edes neljännelle sivulle. Todella toivon että omat läheiseni ja mahdolliset häävieraat ovat enemmän tämän päivän ihmisiä kuin täällä kommentoijat. Että pitää kaikki kutsua, tai pitää pitää isommat häät, tai lykätä häitä kunnes voittaa tyyliin lotossa. Onneksi oma lähipiirini on sen verran maanläheistä porukkaa, että ymmärtävät ettei koko sukua kutsuta, tai kaikkia kavereiden puolisoita. Johonkinhan se raja aina on vedettävä. Enkä itse koe häiden olevan sellainen tilaisuus mihin asunnon käsirahan verran tarttee pamauttaa kiinni. Toivottavasti aloittajalla on parempia ystäviä ja sukulaisia kuin täällä palstalla on kommentoijia. 

Pitäkää sellaiset häät kuin haluatte, mihin teillä on varaa. Olkaa valmiit selittämään kommentoijien kaltaisille idiooteille että miksi kaikkia ei voi kutsua.

Itse en loukkaantuisi jos puolisoani ei kutsuttaisi, olen saanut sekä yksinäisiä kutsuja, että puolisoni kanssa yhteisiä kutsuja. Olemme aina kunnioittaneet hääparin toiveita, eikä aina olla päästy yhdessä häihin vaikka molemmat olisikin kutsuttu. Ja kappas, jäimme eloon!

Vierailija
180/363 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan ihan ok tilanne, jos on joku tiivis kaveriporukka, jossa ne naiset/miehet tuntee toisensa hyvin ja tuntee myös hääparin niin hyvin, että pystytään puhumaan asiasta: "meillä ei ole rahaa kutsua kuin kymmenen kaveria ja siksi emme kutsu miehiä/vaimoja mukaan, vaikka olisitte olleet naimisissa kymmenen vuotta. Emme kutsu myöskään setiemme emmekä tätiemme vaimoja/miehiä".  Siis niin, että myös vieras ymmärtää syyn sille, ettei puolisoa kutsuttu ja ettei kenenkään puolisoa olla kutsuttu, vaan ainoastaan kaveriporukka x ja myös Matti-Setä tulee ilman Ritva-vaimoaan (vaikka juhlivatkin just hopeahääpäiväänsä).

Tällaisessa tilanteessa älkää, älkää, älkää kutsuko sitten mitään "irtokavereita", ei vaikka se olisi sun bestis lapsuudesta tai kaikkein läheisin työkaverisi. Siis jos hän ei tunne ketään muuta koko juhlista. Eikä ehkä edes tiedä, ettei tule tuntemaan sieltä ketään.

Mä en menisi, jos olisin jonkun lapsuudenystävä ja yhtäkkiä tulis hääkutsu vain mun nimellä. Ja siis olisi melko varmaa, etten tunne sieltä kuin morsiamen.

Omat häät on se "elämäni ainutkertaisin juhla" ja varmaan juu haluaa juhlia niitä kaikkein läheisimpien kanssa, mutta niille vieraille sun häät ei ole ainutkertainen kokemus. Ne on yhdet häät ehkä kymmenien häiden joukossa. Vierailla on häissä yleensä aina tylsää, on paljon odottelua jne. Siellä kyllä kuolee tylsyyteen jos ei ole ketään tuttua juttukaveria, ei edes sitä omaa puolisoa.