Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?
Meillä on varaa 40 hengen häihin tai oikeastaan olemme päättäneet, että suurempaa lainaa emme ota.
Vierasmäärä on mitoitettu niin, että pystymme kutsumaan sukulaisista 20 läheisintä ja ystävistä 20 läheisintä. Heidän puolisoitaan emme kuitenkaan voi kutsua, koska silloin vierasmäärä tuplaantuisi.
Onko tämä hyvin epäkohteliasta?
Kommentit (363)
Ap on ilmeisesti päätöksensä tehnyt, mitäpä tähän enää lisäämään
Vierailija kirjoitti:
Onpa pienet häät 40 henkeä!
Yritimme valita vieraat sillä tavalla, että he kuuluvat oikeasti elämäämme. Käytännössä se tarkoittaa siis sitä, että olemme heihin jotenkin henkilökohtaisesti yhteydessä vähintään kerran kahdessa viikossa.
Jos tuosta olisi lähtenyt laajentamaan, kulut olisivat kasvaneet ja lisäksi mukaan olisi tullut puolituttuja, joita emme tahtoneet.
Siis oliko totta että puolison suvun kumppanit kutsutaan? Siinä tapauksessa tuo on jo niin epäkohteliasta ja törkeää, että kohteliaampaa olisi jo jättää ne omat tutut kokonaan kutsumatta jos ei heistä tuon vertaa kuitenkaan piittaa. Täysin kohtuutonta olettaa ihmisten lähtevän ulkomaille ilman puolisoa.
Ei ehkä kuulu asiaan mutta miehellä on pieni suku. Serkkuja muutamia ja heillä tapana kutsua häihin kaikki serkukset. Oltiin seurusteltu vasta pari kuukautta ja en ollut tavannutkaan kyseistä serkkua jonka häihin minut kutsuttiin.
No, hääpaikalla tuli diaesitys jossa esiteltiin koko suku puolisoineen. Tämä tuntematon serkku ja puolisonsa olivat ottaneet minustakin selvää. Koko lähisuku esiteltiin diaesityksen muodossa. Minustakin kertoivat esityksessä mieheni avopuolisona. Oli hämmentävää mutta silti aivan mahtava ele.
Itseä harmittaa että mentiin vaan maistraatissa pikaisesti naimisiin, ehkä 10-vuotishääpäivänä järjestäisi juhlat niin että kutsuisi ne serkuksetkin..
Toki voi kutsua. Mutta jotenkin tuntuisi oudolta, että minut kutsuttaisiin häihin, mutta miestäni ei. Vaikka olisi minun kaverini häät. Loukkaantuisin. Itselleni kävi niin, että mieheni serkku meni naimisiin, vain serkut kutsuttiin, ei heidän puolisoaan tai lapsiaan. Me asumme etelä-Suomessa ja he pohjoisessa joten tämä serkku oli yöpynyt meillä muutamia kertoja reissuillaan. Eli tunsi kyllä minut, olimme siihen mennessä olleet mieheni kanssa yhdessä melkein 20 vuotta. Loukkaannuin todellakin. Lähetin parille onnittelukortin jossa esittelin itseni heille, koska oli jotain epäselvää jäänyt, että puolisokin löytyy ja että meilläkin yövytty. Kerroin koska olemme miehen kanssa kohdanneet, lasten syntymät ja kyseisen serkun yöpymiset. Lapsellista, voi olla, mutta helpotti mun vitutukseen.
Paras tapa tulehduttaa välit koko kaveripiiriin tai siihen sukuun jonka kanssa on vähääkään tekemisissä on sooloilla häiden vieraslistan kanssa. Olkoonkin, että häät maksavat ja parin juhla nekin ovat, mutta onko pakko unohtaa etiketti, käytöstavat ja huomaavaisuus? Iljettävää käytöstä ottaa häihin kolme bestmania, mutta jättää jokaisen puoliso kutsumatta. "En tunne", no loistavaa, tutustukaa?
Joillain morsiamilla toi kutsuminen tuntuu olevan ainoa keino sivaltaa vanhoista kaunoista tai näyttää ihmisille kaapin paikat ihan vain siksi koska voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häät ovat kuitenkin juhlat, joissa juhlistetaan rakkautta ja parisuhdetta.
Kyllä minäkin ymmärrän sen, että kutsutaan vuosikymmeniä yhdessä olleet parit, mutta en sitä, että kutsutaan parit, joilla on yhteistä elämää takana vasta 5-10 vuotta. Tuossa vaiheessa suhde on ihan alkutekijöissään, eikä sen kestosta ole mitään takeita.
"vasta" 5-10. Vierasmäärä taitaa olla siis aika rajallinen sun juhlissa :D
Naimisiin voi mennä vaikka nyyttärimeinigillä.
En lukenut koko ketjua, mutta aika oudolta kuulostaa.
Siis 20 läheisintä sukulaista, ilman puolisoa. KEITÄ he ovat? En minä vaan saa omista sukulaisista koostumaan kahtakymmentä läheistä, ilman puolisoa. Onko kuinkakin monta sisarusta? Ja sitten vanhemmat (kumman muuten aikoisit kutsua, isän vai äidin?) ja isovanhemmat (mummot vai papat häihin?) , siskot ja veljet, serkkuja muutamat, setä tai täti ilman puolisoa, hmmm... en vieläkään saa kahtakymmentä kokoon. Äiti + 2 isovanhempaa + sisaruksia, oletetaan että olisi vaikka neljä. Loput olisivat sitten serkkuja, setiä ja tätejä. Todellako? Noin 13 läheistä serkkua, setää ja tätiä. Ja siis ne on ne sukulaiset. (Ilman puolisoita).
Sitten ystävät. Onko todella 20 NIIIIN läheistä ystävää, että heidät olisi ihan pakko kutsua häihin? Mitä minä olen ihmisiä elämäni varrella oppinut tuntemaan, niin ei niitä tosi läheisiä henkiystäviä kenelläkään ihan sellaista määrää ole. Ystäviä muuten voi olla ja paljon.
Kyllä minä sinuna karsisin vierasmäärää reilusti ja kutsuisin siten ne puolisot mukaan. 10 läheistä sukulaista riittää, ei jokaista setää ja serkkua tarvitse kutsua. Ystävien kanssa myös kunnon karsinta. Kyllä jokainen heistäkin ymmärtää, ettei sentään kauas ulkomaille lähdetä ihan noin vain.
Itse en lähtisi kenenkään häihin kaukomaille. Ruotsiin tai Viroon korkeintaan, voi olla että jäisi väliin nekin. Ylipäänsä kenenkään häihin edes kotimaassa en lähtisi matkustamaan älyttömän kauas. Sehän vaatii niin paljon järjestelemistä jo omankin elämisen suhteen, on saatava lomaa töistä ja pystyttävä järjestämään matkustamiset lentokentälle, kaikki kun ei asu siellä pääkaupunkiseudulla, olisi suorastaan ahdistavaa jos tulisi kutsu häihin jonnekin vinkuintiaan. Ja sinne olisi sitten vielä lähdettävä yksin, ei edes puolisoa tukena ja seurana. Järkyttävää. Ja olisi ne aika oudot häät muutenkin, kaikki ns. yksin, ei puolisoita kellään, ei siis yhtään pariskuntaa. Mitä hittoa?
Menkää vain todistajien ollessa paikalla naimisiin ja pitäkää joskus myöhemmin pienet juhlat kun teillä on paremmin varaa. Ei tarvitse pitää isoja häitä. On pakko rankata muutoin joukkoa siten että kutsut ovat puolisoineen (ja lapsineen?) ja muita rankata vähemmäksi jos aiotte pitää noin pienet häät. Eli aivan lähimmät vain. 20 sukulaista ja 20 ystävää puolisoineen. Siitäkin saa ihan hyvät bileet. Mutta puolisot pitää kutsua koska muutoin häät epäonnistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Toki voi kutsua. Mutta jotenkin tuntuisi oudolta, että minut kutsuttaisiin häihin, mutta miestäni ei. Vaikka olisi minun kaverini häät. Loukkaantuisin. Itselleni kävi niin, että mieheni serkku meni naimisiin, vain serkut kutsuttiin, ei heidän puolisoaan tai lapsiaan. Me asumme etelä-Suomessa ja he pohjoisessa joten tämä serkku oli yöpynyt meillä muutamia kertoja reissuillaan. Eli tunsi kyllä minut, olimme siihen mennessä olleet mieheni kanssa yhdessä melkein 20 vuotta. Loukkaannuin todellakin. Lähetin parille onnittelukortin jossa esittelin itseni heille, koska oli jotain epäselvää jäänyt, että puolisokin löytyy ja että meilläkin yövytty. Kerroin koska olemme miehen kanssa kohdanneet, lasten syntymät ja kyseisen serkun yöpymiset. Lapsellista, voi olla, mutta helpotti mun vitutukseen.
Serkun lapset menevät monella jo vähän liian pitkälle, jos aikuisista tai teineistä on kyse. Ja jos kyse on lapsista, niin moni haluaa lapsettomat häät. Toki jotkut haluavat ja pystyvät resursoimaan suuret häät, mutta jos esim. tilaan mahtuu max 40 hlöä, niin harvassa suvussa enää serkun lapsia kutsutaan. Puolison olisin kyllä itse kutsunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa on Georgia.
Oletan että suurin osa näistä kutsuttavista ystävistä ja sukulaisista asuu Suomessa. Ihan oikeasti, oletteko todellakin tarkistaneet heiltä itseltään että heitä ylipäätään kiinnostaa matkustaa näihin häihinne? Vai oletatteko vain että totta kai he ovat valmiita tulemaan juhlimaan teidän suuren rakkautenne täyttymystä.
Georgiaan ei pääse Suomesta suoralla lennolla, jo lentoon menee vähintään 8 tuntia, plus lentokentälle ja lentokentältä siirtymiset, eli puhutaan jo yhteensä vuorokauden edestakaisesta matkustamisesta että yleensä pääsee häihinne! Ja kun noinkin pitkään matkustaa niin pitäähän siellä paikallakin joitakin päiviä olla. Vähintään hääpäivää edeltävä päivä, itse hääpäivä ja sen jälkeen. Ajattelitte että nämä vieraanne itse maksavat hotellit ja elämiset?
Kohde on lisäksi sellainen että todella monella on aikamoisia ennakkoluuloja tuonne päin matkustamisesta ja siellä pärjäämisestä. Itse en esim. usko että englannilla selviää siellä juuri missään.
En lähtisi Georgiaan kuin sisarukseni ja ehkä yhden parhaan ystäväni häihin.
Ja te oletatte saavanne paikalle 40 henkeä?
Veikkaan että häiden jälkeen tulee tänne viesti "Yhyy kukaan minun puoleltani ei tullut häihimme".
Vai oliko kyse siitä, että sekä morsiamen että sulhasen puolelta tulisi yhteensä ne 20 sukulaista ja 20 ystävää, eli yhteensä 40 henkeä? Ymmärsin ensin, että vain toisen puolelta, koska miehen sukulaiset vaativat morsiamen sukua paikalle.
Tulisivatko sitten ne miehenkin sukulaiset paikalle ilman puolisoita? He kuitenkin olisivat niitä paikallisia, aika oudolta kuulostaa.
Eli 10 sukulaista ja 10 ystävää morsiamen puolelta ilman aveceja. Ja sama miehen puolelta. Minä karsisin ystävistä ja kutsuisin ne tärkeimmät sukulaiset puolisoineen. Ja ystävistä sitten ne, joiden voisi olettaa, että eivät loukkaannu vaikka puolisoa ei kutsuttaisi.
Miten onnistunee sitten se, että miehen sukua ei tulisi enempää kuin ne yksin tulevat, jotka nimenomaan on kutsuttu. Se lienee miehen asia sitten.
Parempi jättää serkku kutsumatta, jos ei voi kutsua serkun puolisoa tai pitkäaikaista kumppania. En ole lukenut ketjua, mutta tämä on mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksia häitä ei voi järjestää
Ei ole kuin yksi vihkiminen, joka on pyhä ja kaiken keskiössä. Jos läheiset eivät ole siinä paikalla, niin silloin heiltä jää häiden syvin merkitys kokematta.
Juhlia voi tietenkin järjestellä siellä ja täällä, mutta Jumalan ja läheisten edessä annetun lupauksen voi antaa vain kerran.
No asia on sitten selvä. En oikein ymmärrä, mitä pointtia oli edes aloittaa koko tätä keskustelua. Enemmistö keskustelijoista antoi tai kannatti hyviä ratkaisuehdotuksia ja neuvoja ap:lle, mutta mikään noista ratkaisuista ei kelpaa ap:lle. Mitä järkeä on kysyä neuvoja, jos on jo etukäteen päättänyt asian ja ei halua neuvoja ottaa vastaan?
Teette sitten niin kuin olet päättänyt, että kutsutte ne 40 hlöä ilman puolisoita, otatte lainaa häitä varten, järjestätte häät georgialaisittain ja vain yhdet häät, ja tuette vähävaraisia lentolipuissa. Mutta kysymykseesi: "Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?" vastaan, että ratkaisu on se sinun päättämäsi, ja kyllä olette epäkohteliaita. Epäkohteliaisuutta ei poista mikään selittely tai ihmettely. Kumarratte yhteen suuntaan ja samalla pyllistätte toiseen suuntaan. Mutta elämä on teidän, häät ovat teidän, ja päätös on teidän. Onnittelut, toivottavasti tulee kivat häät.
Kutsukaa vain sukulaisia puolisoineen. Ystävät varmasti ymmärtävät sen, että kyseessä on pienet häät joten juhlitte vain suvun kesken. Sen sijaan tuolla, että kutsutte sekä sukulaisia että ystäviä ilman heidän puolisoitaan, onnistutte suututtamaan sekä sukunne että ystävänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nykyään hankalaa.
Kun kutsuu veljentyttären Jaanan, niin täytyy kutsua myös hänen avopuolisonsa Jarkko, jonka Jaana löysi puolitoista vuotta sitten baarista ja jonka kanssa Jaana on elänyt yhteisessä kämpässä vuoden.
Jarkkoa ei ole kukaan nähnyt koskaan aikaisemmin, mutta silti Jarkko tulee häihin juhlistamaan pariskunnan suurta tapahtumaa.
Eihän Jarkossa sinänsä mitään ongelmaa olisi, jos budjetti olisi rajaton, mutta kun täytyy karsia vieraita, niin ymmärrän hyvin, että harmittaa, jos joku oikeasti merkittävä ihminen täytyy jättää kutsumatta, jotta Jarkko pääsee juhlimaan.
Ja sitten vuoden päästä Jaana ilmoittaa, että Jarkko osoittautuikin täyspskaksi ja he ovat eronneet.
Jos sukulaisuussuhteet olisivat nykyaikana kestäviä, puolison kutsumiselle olisi vahvempi ymmärrys, mutta kun sarja-avioisuudesta sekä avo- että avioliittojen muodossa on tullut normi, niin hääparin on ihan perusteltua olettaa, että kutsuttu puoliso on vain jokin väliaikainen säätö.
Tuolla logiikalla häihin ei kannata osallistua myöskään vieraan ominaisuudessa, koska on perusteltua olettaa, että se vihkiparin toinen osapuoli on kuitenkin vain joku väliaikainen säätö.
Minusta on vähän kumma että 20 ystävää pääsee, toki ehkä teillä on vaan pienet suvut ja isot ystäväpiirit. Mutta siitä saattaa joku ottaa nokkiinsa joka kokee että sukulaisuuden pitäis mennä ystävyyden edelle. Puolisoista taas sanoisin, että on tyhmää loukkaantua jos sun puolisoa, jota ei edes tunneta kunnolla/ei olla koskaan tavattu, ei kutsuta häihin. Ei avioparin tehtävä ole kutsua jok'ikistä vaan siinä pelossa että joku saattaa loukkaantua. Kuitenkin olis ihan hyvä mainita hääkutsussa että häät/kulut halutaan pitää pienenä ja sen takia puolisoita ei kutsuta. Yksi vinkki jonka sanoisin olis se että pyydätte, että fyysisten lahjojen sijaan läheiset antavat rahalahjoja auttamaan hääkuluissa. Onhan se tylsempää niin mutta käytännöllistä ja ymmärrettävää.
Itse olin häissä joihin oli kutsuttu ystäviä ilman puolisoita. Tai näin luulin. Kenelläkään muulla morsiamen ystävällä ei ollut puolisoa kuin minulla. Sulhasen ystävät tulivat puolison kanssa. Mitä **ttua?! Oikeesti loukkaannuin, koska en ymmärrä miksei oma puolisoni ollut tervetullut.
Me pidettiin ulkomailla häät vain lähisukulaisille ja myöhemmin illanvieton läheisille ystäville.
Onnistui näin oikein hyvin.