Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?
Meillä on varaa 40 hengen häihin tai oikeastaan olemme päättäneet, että suurempaa lainaa emme ota.
Vierasmäärä on mitoitettu niin, että pystymme kutsumaan sukulaisista 20 läheisintä ja ystävistä 20 läheisintä. Heidän puolisoitaan emme kuitenkaan voi kutsua, koska silloin vierasmäärä tuplaantuisi.
Onko tämä hyvin epäkohteliasta?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis teillä olisi varaa noin 6000 euron häätilaisuuteen (puku, kukat jne. ei kuulu tähän)?
Entä jos säästäisitte vuoden verran ja ottaisitte sitten asian esille?
Kuluja nostaa se, että häät ovat ulkomailla (ulkomaalainen puoliso) ja joudumme avustamaan vähävaraisempia lentolippujen hankinnassa.
Puolisoni perheen uskonnollisten näkemysten vuoksi on hyvin vaikea järjestää tilaisuutta, johon omia sukulaisiani ei tulisi. Se olisi heille käsittämätöntä.
Jos puoliso on ulkomaalainen ja vielä uskonnollisesta perheestä, niin eivät takuulla ymmä sitäkään miksi yli puolet teidän vieraistanne ovat siellä ilman puolisoa. Ihan tiedoksi vain.
Sukulaistyttö meni naimisiin. Sukuakin oli kutsuttu, mutta ykkösvieraita oli nämä pariskunnan hyvät ystävät. Heille oli varattu parhaat paikat ja suunniteltu ohjelmat. Vanhat tädit ja sedät saivat istua penkin päässä jossain nurkassa. Parin häälahjatoivomuksena oli raha.
No nuoret juhlivat ja bilettivät. Näki, että oli käyty kampaajalla, kosmetologilla ja hankittu viimeisen muodin mukaista vaatetta ylle. Rahaa oli vierailta itsensä kaunistamiseen riittänyt. Mutta siihenpä se hääparin muistaminen sitten jäi. Ei montaa euroa ollut häämatkakassaan rahaa enää riittänyt. Ne ainoat viisikymppiset ja sataset tulivat niiltä vähempiarvoisilta vanhoilta sukulaisilta. Nuoripari sai itse matkansa kustantaa ja taisi juhlistakin tappiota tulla. No, samapa tuolle. Parikin on jo eronnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis teillä olisi varaa noin 6000 euron häätilaisuuteen (puku, kukat jne. ei kuulu tähän)?
Entä jos säästäisitte vuoden verran ja ottaisitte sitten asian esille?
Kuluja nostaa se, että häät ovat ulkomailla (ulkomaalainen puoliso) ja joudumme avustamaan vähävaraisempia lentolippujen hankinnassa.
Puolisoni perheen uskonnollisten näkemysten vuoksi on hyvin vaikea järjestää tilaisuutta, johon omia sukulaisiani ei tulisi. Se olisi heille käsittämätöntä.
Jos puoliso on ulkomaalainen ja vielä uskonnollisesta perheestä, niin eivät takuulla ymmä sitäkään miksi yli puolet teidän vieraistanne ovat siellä ilman puolisoa. Ihan tiedoksi vain.
* ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ap on nyt manipuloinnin kohteena puolisonsa taholta.
Mitä ovat vaihtoehdot?
1) Ei häitä lainkaan. Tämä olisi vaikeaa mieheni sukulaisille, koska he kokisivat, ettei avioliittoa ole varsinaisesti edes solmittu, koska ei ole todistajia. Ja tuskinpa miehenikään kokisi olevansa naimisissa ilman häitä.
2) Häät Suomessa. Silloin kustannukset nousisivat todennäköisesti vielä enemmän, koska mieheni kotimaan elintaso on paljon matalampi kuin Suomen, ja lennoissa pitäisi avustaa vieläkin enemmän.
Ja kyllä minä itsekin häät tahtoisin. Tässä on kuitenkin yhdessä reilut kymmenen vuotta kuljettu, sopeuduttu toistemme kulttuureihin, lennelty eri maiden väliä, asuttu välillä kolmannessa maassa ja opiskeltu toistemme kielet.
Tahtoisin jotenkin juhlistaa sitä, että olemme tämän tarinamme pystyneet luomaan.
Maistraatti! Sen jälkeen juhlitte molempien porukoitten kanssa erikseen.
Olemme mietiskelemässä sitä ratkaisua, että jätämme kaverit kokonaan kutsumatta ja kutsumme sukulaiset puolisoineen. Epäilemättä kavereista jotkut loukkaantuvat, mutta sille ei mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Maistraatti! Sen jälkeen juhlitte molempien porukoitten kanssa erikseen.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, meille on tärkeää, että sitoudumme ihmisten edessä ja että sitoutumiseemme liittyy pelko epäonnistumisesta ja häpeän mahdollisuus.
Meille avioliitto ei ole suhde, jota kokeillaan, vaan suhde, jonka on liki pakko onnistua sen pyhyyden ja Jumalalle tehdyn lupauksen vuoksi. Siihen auttaa sukujen paine.
Pakko sanoa, että minua kyllä kiinnostaisi häät Georgiassa! :D Just tuollainen paikka jonne ei varmasti tulisi koskaan muuten lähdettyä, mutta jolla on pitkä historia Antiikin ajalta lähtien ja olisi jollain tapaa mielenkiintoista päästä myös näkemään niiden häiden muodossa paikallista elämää lähempääkin. Ottaisin loman kannalta ja viettäisin häiden jälkeen muutaman päivän tutkien paikallisia nähtävyyksiä ja kulttuuria. Mutta kyllä minä tuollaiselle matkalle silti mieluiten lähtisin puolisoni kanssa. Se ei johdu siitä ettenkö osaisi tehdä mitään ilman puolisoa, vaan ihan siitä että tuollaiset asiat nyt vaan on kiva jakaa sen oman kumppanin kanssa ja tuo olisi kuitenkin sellainen "kerran elämässä" kokemus. Georgia on myös kaukana ja matkasta tulee melkoiset kustannukset. Minusta täysin kohtuutonta pyytää ketään lähtemään ilman puolisoaan tuollaiselle reissulle. Joku saattaa ihan itsenäisesti toki sen päätöksen tehdä että puoliso jää kotiin, mutta kyllä se kuuluu kutsua silti.
Ja vielä pieni pyyntö Ap, voisitko kirjoittaa vastaustesi perään Ap, koska täällä on ollut jo monta sellaista viestiä, joista itse ainakaan en ole varma ovatko ne olleet sinulta vai joltain muulta. En yritä leikkiä mitään internet-poliisia, vaan ystävällisesti pyydän ihan siksi kun sinun vastaukset kiinnostaa :)
Ihan rauhassa voitte kutsua kaikki puolisioineen paikalle, koska käytännössä aika harva tulee pääsemään paikalle. Voit Ap itse miettiä, että mikä olisi todennäköisyys, että lähtisit (yksin tai puolisosi kanssa) häihin Marokkoon?
Autatte lähisukua (puolisoineen) paikan päälle ja pidätte lopulle sukua ja ystäviä hääjuhlan Suomessa myöhemmin.
Voin sanoa, että pitäisi olla tosi hyvä ystävä ja monta muuta ystävää ympärillä, että lähtisin ystävän häihin ulkomaille (yksin). Pariskuntanakin joutuisimme miettimään mm. lastenhoidon, loman käytön, raha-asiat. Lähtö pelkästään ystävän häihin olisi aika epätodennäköinen. Jos olisi mahdollista yhdistää jotain muuta lomaa siihen ja puoliso (+ perhe) mukaan, niin lähdön mahdollisuus kasvaisi. Asiaan tietysti vaikuttaa kovasti se, minkä hintaisia lentolippuja sinne on saatavilla.
Omilla ystävilläni hiukan samanlainen tilanne eli olivat eri maista kotoisin. Päättivät pitää häät sulhasen kotimaassa (koska asuvat Suomessa ja ajattelivat, että tälle miehen puolen suvulle häät on mahdollisuus tutustua morsiameen paremmin, morsiamen suku tutustuu kyllä sulhaseen, kun asuvat täällä.)
Kutsuivat häihin suomesta lähisuvun (morsiamen vanhemmat ja sisarukset perheineen) ja ikään kuin edustajat muista läheisistä eli yhden enon puolisoineen (olivat myös morsiamen kummit), pari morsiamen ystävää puolisoineen/perheineen, pari parin yhteistä ystäväpariskuntaa, yhden morsiamen vanhempien ystäväpariskunnan. Nämä huolehtivat itse matkat juhlamaahan, mutta hääpari tarjosi siellä majoituksen (olivat vuokranneet häiden pitopaikan kokonaan käyttöönsä ja siellä oli majoitushuoneita). Ne jotka tahtoivat olla pidempää tai asuvat tasokkaammin maksoivat sitten itse majoituksenkin.
Seuraana kesänä pari piti sitten Suomessa "hääbileet" eli juhlat, joihin kutsuttiin koko suku ja kaikki ystävät. Bileissä oli valokuvia itse häistä ja toki hyvä tarjoilu ja mahdollisuus juhlia hääparia.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistyttö meni naimisiin. Sukuakin oli kutsuttu, mutta ykkösvieraita oli nämä pariskunnan hyvät ystävät. Heille oli varattu parhaat paikat ja suunniteltu ohjelmat. Vanhat tädit ja sedät saivat istua penkin päässä jossain nurkassa. Parin häälahjatoivomuksena oli raha.
No nuoret juhlivat ja bilettivät. Näki, että oli käyty kampaajalla, kosmetologilla ja hankittu viimeisen muodin mukaista vaatetta ylle. Rahaa oli vierailta itsensä kaunistamiseen riittänyt. Mutta siihenpä se hääparin muistaminen sitten jäi. Ei montaa euroa ollut häämatkakassaan rahaa enää riittänyt. Ne ainoat viisikymppiset ja sataset tulivat niiltä vähempiarvoisilta vanhoilta sukulaisilta. Nuoripari sai itse matkansa kustantaa ja taisi juhlistakin tappiota tulla. No, samapa tuolle. Parikin on jo eronnut.
Eipä häitä ole tarkoitus kustantaa vieraiden rahalahjoituksilla.
Eikö nuo Kaukasian maiden häät ole yleensä sellaisia että hirveä määrä vieraita ja paljon tanssia, juhlintaa pitkälle yöhön jne... Onpa kiva siellä yksinäisten suomalaisten seistä ihmettelemässä. :D
Ja muutenkin... miten sulle tuli edes mieleen että olisi millään tapaa hyvä idea ehdottaa kellekään että matkustathan sitten mun häiden takia yksin Georgiaan?? Joskushan nämä häähössötykset saa järkevimmänkin ihmisen muuttumaan bridezillaksi ja menettämään kaiken kohtuudentajun, mutta tämä oli jo aika paha. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä itsestäsi tuntuisi, jos tulevaisuudessa joku heistä järkkäisi vaikka grillibileet ja puolisosi vain kutsuttaisiin, mutta sinua ei?
Nämä ovat kummallisia reaktioita. Minusta ei ole mitenkään ihmeellistä, että puolisoilla on eri ystäväpiirit.
Ei parisuhde tarkoita sitä, että muodostaa samalla ystävyyden puolison ystäviin. Parisuhde on parisuhde, mutta siinä elää kaksi erillistä ihmistä, joilla on myös oma elämänsä omine ystävineen ja ihmissuhteineen.
Tämä suhtautumistapa pätee myös esimerkiksi appivanhempiin. Ei minulla ole koskaan ollut tarvetta solmia lämmintä ja läheistä ystävyyttä anoppiini, saati appiukkooni. Tulemme hyvin toimeen, mutta eivät he ystäviäni ole. Ei se, että olen heidän poikansa kanssa naimisissa, tee heistä minulle ystäviä.
Näin juuri. Osa meidän ns. omista ystävistä on tullut hyvinkin läheisiksi yhteisiksi ystäviksi, mutta kylläpä mä omistani pidän kiinni.
En halua puolisoani tiettyihin piireihin, koska hän nyt valitettavasti olisi hieman orpo siellä joukossa. Ystäväni kyllä pitävät hänestä ja joskus onkin mukana, mutta suurimman osan ajasta ei. Yritäpä jutella ystäväsi kanssa vaikka parisuhteestasi, jos se toinen tönöttää siinä vieressä. Ja sama menee toisinpäin, kyllä mun ystävät haluaa jutella mun kanssa asioista, mitkä ei mun puolison korville kuulu.
Sama toi anoppi ja appi, mitä hittoa mun tarvii niiden kanssa olla tekemisissä muuten kuin pakolliset perhejuhlat. Hoitakoon mies suhteensa vanhempiinsa.
Ja sitten asiaan: häät ulkomailla, veikkaisin että kovin moni ei ole tulossa, joten kutsu huoletta kaikki kenet haluat. Osallistumisprosentti lienee lähempänä 25%, ellet kustanna kaikkien matkoja ja majoitusta. Matkan saattaisin vielä maksaakin itse, jos olisi majoitus ja ruokailut järjestetty hääparin puolesta, muuten jättäisin menemättä vaikka olisi kuinka hyvä ystävä tai sukulainen. Sisaruksen häihin menisin, mutta en tädin, serkun tai ystävän. Vielä vähemmän, jos kyseessä olisi miehen sukulainen tai ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin häissä joihin oli kutsuttu ystäviä ilman puolisoita. Tai näin luulin. Kenelläkään muulla morsiamen ystävällä ei ollut puolisoa kuin minulla. Sulhasen ystävät tulivat puolison kanssa. Mitä **ttua?! Oikeesti loukkaannuin, koska en ymmärrä miksei oma puolisoni ollut tervetullut.
Kyllä siellä on molemmille puolille samanlaiset kutsut laitettu, mutta sulhasen kavereiden vaimot on todenneet:"Ai mitkä häät? Ai yksin pitäis päästä? Minä tulen mukaan tai sitten et mene sinäkään!"
Pariskunnista kutsutaan AINA kumpikin osapuoli.
Tai sitten pariskuntaa ei kutsuta ollenkaan.
Opetelkaa peruskäytöstavat ennen häidenne järjestämistä.
Mun ystävä ei aio kutsua häihin kavereiden puolisoita, ymmärrän kun tulossa muutenkin yli 100 vieraan häät.
On hyvin epäkohteliasta. Kutsu vain sukulaiset.
Miksi häistä pitää tehdä joku spektaakkeli varsinkin jos ei ole varaa?
Me menimme naimisiin maistraatissa ja käytiin sen jälkeen kahvilla kummankin kotiväen luona.
Etukäteen ei oltu mitään kerrottu.
Nyt oltu yli 20 vuotta yhdessä.
Ymmärrän kyllä hyvin tuon tilanteen mutta melkein pakostakin se vieraille näyttäytyy vain sellaisena, ettei tykätä puolisosta. Ja vaikka tykkään itse käydä juhlissa ilman puolisoani, häät ja hautajaiset on sellaisia juhlia, joihin en oikein halua yksin mennä. Etenkin, jos en tunne kovin hyvin muita vieraita.
Itse ehkä ratkaisin tilanteen niin, että sukulaisille pidettäisiin pieni kahvittelutilaisuus ja sitten ystäville erilliset hääjuhlat, jotka vois sitten toimia nyyttäriperiaatteella. Hieman ei-perinteistä joo, mutta ei tule ainakaan mielipahaa vieraille, eikä tarvitse lahjastakaan huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi häistä pitää tehdä joku spektaakkeli varsinkin jos ei ole varaa?
Me menimme naimisiin maistraatissa ja käytiin sen jälkeen kahvilla kummankin kotiväen luona.
Etukäteen ei oltu mitään kerrottu.
Nyt oltu yli 20 vuotta yhdessä.
Itse menin myös maistraatissa(yhdessä 30v). Nyt kaduttaa..
Tuntuu että en olisi mitään juhlia ansainnutkaan...ei välejä sukulaisiin ..niinpä mietin.
Rakkaus meillä on edelleen..
Miksi raittiiden unelmahäistä ei ollut näin pitkää keskustelua?
Viinabuffa häissä..muuta suomalainen ei tarvii....
Olette epäkohteliaita, mutta tuskin se nyt kiinnostaa. Olet jo mielisi päättänyt, siinä nyt on sitten omassa päätöksessä pysyttävä ja sen kanssa elettävä. Kunhan ette sitten pistä "säälikutsuja", kun porukka jättääkin tulematta häihinne.
Kaikilla ei ole rahaa reissata ulkomaille, eikä yksin edes innosta vähävaraista. Jos molemmat saisi kutsun, niin se voisi olla yhdistetty lomamatka.
Mutta teidän häät. Älä vain sitten itke kun "ketään ei kiinnostanutkaan".