Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?

Vierailija
23.03.2018 |

Meillä on varaa 40 hengen häihin tai oikeastaan olemme päättäneet, että suurempaa lainaa emme ota.

Vierasmäärä on mitoitettu niin, että pystymme kutsumaan sukulaisista 20 läheisintä ja ystävistä 20 läheisintä. Heidän puolisoitaan emme kuitenkaan voi kutsua, koska silloin vierasmäärä tuplaantuisi.

Onko tämä hyvin epäkohteliasta?

Kommentit (363)

Vierailija
261/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä Ruotsin kuninkaalliset kutsumatta.

Vierailija
262/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kutsua sukulaiset ja lähiystävät vakiintuneine puolisoineen. Työ- tai harrastusporukkaa voi halutessaan kutsua ilman avecceja. Vakiintunut kumppani = pariskunta on vähintään kihloissa tai asuu yhdessä tai seurustelu julkisesti on kestänyt vähintään kaksi vuotta.

Eli joo, kuulostaa että olette epäkohteliaita & kuset omaan kulttuuriisi päin.

tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain, mikä on tämä matalan elintason maa, jossa ylimääräisten vieraiden kestitseminen tulee niin kalliiksi että täytyy jättää sukulaisten ja ystävien puolisot kutsumatta?

Ongelma ei ole niinkään maa kuin se, että rahojamme kuluu lentolippujen ostamisen tukemiseen.

Mitä tulee säästämiseen, niin olemme kyllä säästäneet, mutta ostimme säästöillämme asunnon.

Emme ole ottamassa kohtuutonta lainaa, mutta koska asunnon maksu on hyvällä mallilla, niin jonkinlaisen kuitenkin.

Maa on Georgia.

Miksi tuette lentolippujen ostoa? Muilta kuin ihan lähimmiltä, esim omat vanhemmat, jos ovat vähävaraisia? Olen ollut häissä Kreikassa ja oli alusta asti selvää, että vieraat maksavat omat lentolippunsa ja hotellinsa. Moni sitten yhdisti siihen perheen lomamatkan, eli olisi ollut aika nihkeetä, jos puolisoja ei olisi kutsuttu. 

Vierailija
264/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa täällä paljon ihmisiä, jotka eivät osaa liikkua ilman puolisoaan. Jos nyt miehen eräs hyvä työkaveri kutsuisi vain miehen, olisi täysin ok vaikkei minua kutsuttaisi. Mies osaa mennä ilman minuakin ja mitä edes tekisin siellä? Enhän minä näitä tunne edes, mutta kaverukset tuntevat toisensa.

Vierailija
265/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa täällä paljon ihmisiä, jotka eivät osaa liikkua ilman puolisoaan. Jos nyt miehen eräs hyvä työkaveri kutsuisi vain miehen, olisi täysin ok vaikkei minua kutsuttaisi. Mies osaa mennä ilman minuakin ja mitä edes tekisin siellä? Enhän minä näitä tunne edes, mutta kaverukset tuntevat toisensa.

Tottakai moni osaa liikkua ilman puolisoaan. Häät ovat kuitenkin juhlat, joissa juhlistetaan rakkautta ja parisuhdetta. Siksi niissä on todella ankeaa olla ilman sitä omaa rakasta. Etenkin jos pitäisi lähteä jonnekin Georgiaan, niin siinä tulee jo muutenkin matkan järjestelyiden ja kulujen kasaantuminen vain omaan niskaan. Parisuhteena vastuuta voi jakaa ja on halvempasa ja turvallisempaakin matkustaa puolison kanssa kuin yksin. Yhden hengen hotellihuone maksaa yleensä saman verran kuin kahden hengen, myös taksimatkat ovat yleensä per henki halvemmat kahdelle kuin yhdelle jne. 

Vierailija
266/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuette lentolippujen ostoa?

Jotta saamme paikalle läheisimmät ihmiset, joilla ei ole varaa maksaa lippuja kokonaan itse.

Vierailija
267/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat kuitenkin juhlat, joissa juhlistetaan rakkautta ja parisuhdetta.

Kyllä minäkin ymmärrän sen, että kutsutaan vuosikymmeniä yhdessä olleet parit, mutta en sitä, että kutsutaan parit, joilla on yhteistä elämää takana vasta 5-10 vuotta. Tuossa vaiheessa suhde on ihan alkutekijöissään, eikä sen kestosta ole mitään takeita.

Vierailija
268/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on rasittava. Kaksia häitä ei voi järjestää (Georiassa toiset georgialaisille, Suomessa toiset suomalaisille) eikä voi tinkiä budjetista. Ainoa mistä suostuu tinkimään, ovat läheisten puolisot. Häiden tarkoitus on juhlia rakkautta ja parisuhdetta ja ap ei kunnioita pätkääkään omien läheistensä parisuhdetta. Ap, kyllä olet epäkohtelias ja lapsellinen.

Vierailija
269/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksia häitä ei voi järjestää

Ei ole kuin yksi vihkiminen, joka on pyhä ja kaiken keskiössä. Jos läheiset eivät ole siinä paikalla, niin silloin heiltä jää häiden syvin merkitys kokematta.

Juhlia voi tietenkin järjestellä siellä ja täällä, mutta Jumalan ja läheisten edessä annetun lupauksen voi antaa vain kerran.

Vierailija
270/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuette lentolippujen ostoa?

Jotta saamme paikalle läheisimmät ihmiset, joilla ei ole varaa maksaa lippuja kokonaan itse.

Ja kuinka monelle ajattelitte tätä tukea tarjota? Ja kuinka suurella summalla? Yksi järkevä tapaa tukea matkaa olisi hääpaikan läheisyydestä etsiä hotelli, jonka kanssa neuvottelette häävieraille alehinnan ns. paljousalena. Jos vieraita tulee paljon, hotelli voi tämän alen antaa ilmaiseksikin. 

Vierailija
271/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kuin yksi vihkiminen, joka on pyhä ja kaiken keskiössä. Jos läheiset eivät ole siinä paikalla, niin silloin heiltä jää häiden syvin merkitys kokematta.

Juhlia voi tietenkin järjestellä siellä ja täällä, mutta Jumalan ja läheisten edessä annetun lupauksen voi antaa vain kerran.

Niin, no, jos näille läheisille on tämä lupaus tärkeä nähdä ja kokea, etkö ymmärrä, että he haluavat puolisonsakin mukaan? 

Vierailija
272/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on läheisten ystävien puolisoista eikä jonku työkaverin puolisosta. En ole koskaan tavannut mieheni työkavereita vaikka minut on kutsuttu yhteiseen illanviettoon. En ole lähtenyt, kun ei ole kiinnostanut. Mutta tunnen kaikkien läheisten ystävieni puolisot oikein hyvin. 

Vierailija
273/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole kuullut avioliittoon siunaamisesta? Avioliittoon voidaan sekä vihkiä että siunata ja ne samat lupauksen voi antaa molemmissa. Olen ollut häissä, joissa oli Suomessa luterilainen avioliitton vihkiminen ja ulkomailla ortodoksinen avioliittoon siunaaminen. Olin molemmissa juhlissa, osa vieraista oli vain toisissa näissä. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
274/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mammaraati tekisi meidän tilanteessamme? Ollaan oltu yhdessä teineistä asti ja kun oltiin asuttu yhdessä noin vuosi, tuli kutsu mieheni tädin häihin. Koska kutsu tuli puhelimitse, luultiin aluksi, että minutkin on kutsuttu ja sitten selvisi vasta vähän yllättäen kiertotietä, että koska häät oli pienet, kutsu ei koskekaan minua. No, tämä on okei, mutta pitääkö meidän kutsua tämä täti omiin häihimme? Mieskään ei ole koskaan ollut läheinen tädin kanssa, mutta sen sijaan hänen edellisestä liitosta olevan lapsemme kanssa olemme läheisiä ja haluaisimme kutsua hänet. Koko perheen kutsuminen taas tuntuisi oudolta, koska minunkin puolelta kutsutaan vain lähin täti ja serkku, ei kaikkia. Lisäksi olen toki hiukan loukkaantunut siitä, ettei mua kutsuttu heidän häihinsä. Koko perheeseen siis kuuluisi täti miehineen ja lapsineen uudesta ja vanhasta liitosta, ja näistä oikeastaan vain sen vanhimman lapsen kanssa ollaan vietetty aikaa. Rahaa ei ole liiaksi ja häistä tulee muutenkin pienet, mutta silti tuntuisi vähän törkeältä tehdä näin.

Vierailija
275/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on läheisten ystävien puolisoista eikä jonku työkaverin puolisosta. En ole koskaan tavannut mieheni työkavereita vaikka minut on kutsuttu yhteiseen illanviettoon. En ole lähtenyt, kun ei ole kiinnostanut. Mutta tunnen kaikkien läheisten ystävieni puolisot oikein hyvin. 

Samoin kuin tunnen mieheni läheisten ystävien puolisot. Läheiset ystävät ovat kuitenkin eria asia kuin työkaverit. 

Vierailija
276/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä miehen läheiset kaverit on juurikin nuo työkaverit. Ja jos nyt olisi joku muu, niin ei minua haittaa vaikka en kutsua saisi. Ymmärrän vallan hyvin, jos varaa ei ole.

Vierailija
277/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä miehen läheiset kaverit on juurikin nuo työkaverit. Ja jos nyt olisi joku muu, niin ei minua haittaa vaikka en kutsua saisi. Ymmärrän vallan hyvin, jos varaa ei ole.

No sitten he ovat läheisiä ystäviä eikä vain työkavereita. 

Vierailija
278/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prinssi Harryn ja Meghanin häihinkin on kutsuttu osa vieraista ilman puolisoa. Joku hovireportteri oli nähnyt kutsun ja ihmetteli onko tilan puutteen takia päädytty näin radikaaliin ratkaisuun.

Vierailija
279/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi yksin ilman perhettä/ puolisoa Georgiaan häihin, ellei kyse olisi todella läheisestä sukulaisesta kuten omasta sisaruksesta. Ja silloin tietenkin myös mieheni kutsuttaisiin koska kuulumme molemmat sukuun. Lähisukulaiselta olisi erittäin epäkohteliasta jättää puoliso kutsumatta.

Paras ratkaisu täällä on jo esitetty eli häät Georgiassa miehen suvulle ja APn lähimmille sukulaisille puolisoineen. Myöhemmin hääjuhla ja halutessanne myös avioliiton siunaus Suomessa APn suvulle ja ystäville puolisoineen.

Vierailija
280/363 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mammaraati tekisi meidän tilanteessamme? Ollaan oltu yhdessä teineistä asti ja kun oltiin asuttu yhdessä noin vuosi, tuli kutsu mieheni tädin häihin. Koska kutsu tuli puhelimitse, luultiin aluksi, että minutkin on kutsuttu ja sitten selvisi vasta vähän yllättäen kiertotietä, että koska häät oli pienet, kutsu ei koskekaan minua. No, tämä on okei, mutta pitääkö meidän kutsua tämä täti omiin häihimme? Mieskään ei ole koskaan ollut läheinen tädin kanssa, mutta sen sijaan hänen edellisestä liitosta olevan lapsemme kanssa olemme läheisiä ja haluaisimme kutsua hänet. Koko perheen kutsuminen taas tuntuisi oudolta, koska minunkin puolelta kutsutaan vain lähin täti ja serkku, ei kaikkia. Lisäksi olen toki hiukan loukkaantunut siitä, ettei mua kutsuttu heidän häihinsä. Koko perheeseen siis kuuluisi täti miehineen ja lapsineen uudesta ja vanhasta liitosta, ja näistä oikeastaan vain sen vanhimman lapsen kanssa ollaan vietetty aikaa. Rahaa ei ole liiaksi ja häistä tulee muutenkin pienet, mutta silti tuntuisi vähän törkeältä tehdä näin.

Onpa pienet häät 40 henkeä! Ja silti joudutte ottamaan lainaa, älkää järjestäkö ollenkaan häitä.