Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttaa AINA myöhässä oleva ystävä

Vierailija
23.03.2018 |

Minulla on ystävä, joka on monella tavalla ihan tyyppi, mutta hänessä on yksi todella ärsyttävä piirre: hän on ihan hirveä säätäjä aikataulujen kanssa ja aina myöhässä. Siis ihan AINA. Esim. kun sovimme kyläilystä, että hän tulee luokseni vaikkapa klo 13, laittaa hän samana aamuna viestiä "Sori, tämä on minulle nyt hidas aamu, en saa lähdettyä, haittaako jos tulen kaksi tuntia myöhemmin?". Taannoin sovimme, että nähdään sunnuntaina kolmen maissa ja kun samana aamuna sitten vielä varmistin nähdäänkö paikassa x, josta oli ollut aikaisemmin puhe, niin tämä ilmoittaa " Hei, mä oonkin nyt sopinut xxx (toisne kaverin) kanssa myöhäisen brunssin klo kahdeks, et en mä ehdikään kolmeks vielä, sori, käykö viideltä?". ARRRRGGHHH!!

Tyyppi on suloinen ja mukava ihminen, mutta aivan äärimmäisen boheemi säätäjä aikataulujen kanssa. Oon pitkään jaksanut joustaa, mutta pikku hiljaa asia on alkanut suorastaan raivostuttaa. Tuntuu, että jos haluan nähdä tätä ystävää täytyy koko päivä suunnilleen raivata tyhjäksi, koska en voi luottaa yhtään, että aikataulut oikeasti pitävät.

Mitä tekisitte tällasen kaverin kanssa? Sanonko ens kerralla, että sori, meni jo, mitäs oot myöhässä ja sovitaanpa treffit uusiks sitten, kun et muuta aina aikatauluja? En itsekään tajua, miksi asiasta on niin vaikeaa sanoa hänelle...

Kommentit (492)

Vierailija
321/492 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla onko täällä entisiä kroonisia myöhästelijöitä, jotka ovat oppineet myöhemmin tulemaan ajoissa paikalle?

Vierailija
322/492 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krooniset myöhästelijät ovat ahdistuneita ihmisten ilmoille menemisestä. Vaikka haluavatkin tavata ihmisiä, siihen liittyy aina ahdistuskin. 

Tämä. Ihmetyttää kuinka paljon alapeukkuja tämä on saanut. Toki se on väärin tulla myöhässä, mutta kaikki eivät tee sitä ilkeyttään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/492 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krooniset myöhästelijät ovat ahdistuneita ihmisten ilmoille menemisestä. Vaikka haluavatkin tavata ihmisiä, siihen liittyy aina ahdistuskin. 

Tämä. Ihmetyttää kuinka paljon alapeukkuja tämä on saanut. Toki se on väärin tulla myöhässä, mutta kaikki eivät tee sitä ilkeyttään

No koska oikeasti se on erittäin pieni osa ihmisistä, joilla on sosiaalinen ahdistuneisuushäiriö ja ainakin nämä minun tuntemani myöhästelevät ihmiset ovat kovia bilettämään ja viihtyvät ihmisjoukoissa.

Vierailija
324/492 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet jatkuvasti myöhässä, annat ymmärtää, että oma aikasi on arvokkaampaa kuin muiden. Toisten aika on yhtä arvokasta kuin omasi, ja jatkuva myöhästely osoittaa puutetta tämän arvostuksessa. Myöhästymisesi voi myös häiritä muiden ihmisten suunnitelmia ja aikatauluja. 

Vierailija
325/492 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei se ajantaju ikinä hämärry toiseen suuntaan? Siis että olisi vahingossa paikalla tuntia liian aikaisin ja joutuisi itse lukemaan jotain kirjaa odotellessaan. Jännä juttu. Eihän se ajantaju mikään yksisuuntainen tie ole, vaan jos minkäänlaista ajantajua ei oikeasti ole, aikaa voi vahingossa varata myös liikaa eikä pelkästään liian vähän.

Itseasiassa sellaista asiaa kuin "odottaminen" ei oikeastaan ole jos ei ole ajantajua :) Se ei ole mikään ongelma, koska aika ei myöskään sillä tavalla tunnu pitkältä. Senkun istuu alas ja katsoo mitä tapahtuu. Se voi hämätä, ettei koskaan tule puhuttua odottamisesta kun se ei häiritse, joten muut ehkä olettavat ettei tällaista ajallisesti tapahdu toiseen suuntaan. Itse en sitä niin tajuaisi odottamiseksi, en ainakaan tunnetasolla rekisteröisi onko odotettu pitkään tai ei.

Mitä meinaat? Onko sinulla skitsofrenia? 

Vierailija
326/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen ystävä. En pystynyt lukemaan ketjua pitkälle, koska alkoi suututtaa niin vietävästi! Miksi näitä ymmärretään eikä panna ruotuun!

Vierailija
327/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei se ajantaju ikinä hämärry toiseen suuntaan? Siis että olisi vahingossa paikalla tuntia liian aikaisin ja joutuisi itse lukemaan jotain kirjaa odotellessaan. Jännä juttu. Eihän se ajantaju mikään yksisuuntainen tie ole, vaan jos minkäänlaista ajantajua ei oikeasti ole, aikaa voi vahingossa varata myös liikaa eikä pelkästään liian vähän.

Itseasiassa sellaista asiaa kuin "odottaminen" ei oikeastaan ole jos ei ole ajantajua :) Se ei ole mikään ongelma, koska aika ei myöskään sillä tavalla tunnu pitkältä. Senkun istuu alas ja katsoo mitä tapahtuu. Se voi hämätä, ettei koskaan tule puhuttua odottamisesta kun se ei häiritse, joten muut ehkä olettavat ettei tällaista ajallisesti tapahdu toiseen suuntaan. Itse en sitä niin tajuaisi odottamiseksi, en ainakaan tunnetasolla rekisteröisi onko odotettu pitkään tai ei.

"Mitä meinaat? Onko sinulla skitsofrenia?"

Ehkä tulkitsen yliherkästi kysymyksen asiattomaksi, eikä skitsofreniassa sinänsä ole hävettävää jos siitä kärsisi. Mutta koen tämän vastauksen olevan hyvä esimerkki siitä, miksi on kohtuutonta tosielämässä olettaa  että oikeista haasteista kärsivät ihmiset ilomielin avautuvat arjessa siitä, miksi ovat esimerkiksi myöhässä tai käytös on joskus muuten poikkeavaksi tulkittavaa. Vaikka teoriatasolla siitä seuraisi parempaa yhteisymmärrystä ja tilanne paranisi jos vastapuoli saisi tietää "oikean" syyn, seuraa yrityksestä liian usein myös hyökkäys, häpäisyä ja vähättelyä. Ennakkoluuloihin perustuen. Tällä ei ole niin väliä jos voi muuttaa kyseisen asian ja näin välttää syrjinnän. Koska ei voi, se on vain peitettävä. On psyykkisesti helpompaa tulla jopa väärinymmärretyksi, kuin pilkatuksi ominaisuudesta, jota häpeät itsekin, mutta jonka kanssa joudut elämään. Se tekee kipeää.

Vierailija
328/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tärkeilevä paskiainen joka menettäisi hermonsa sen takia että kaveri myöhästyy 10 minuuttia. Relatkaa!

16 tärkeilevää paskiaista ilmoittautui ja alapeukutti. Hahhahaaa

Vierailija
329/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tärkeilevä paskiainen joka menettäisi hermonsa sen takia että kaveri myöhästyy 10 minuuttia. Relatkaa!

Eikä minun itsetuntoni ole kiinni siitä jos joku myöhästyy muutaman minuutin. Se rakentuu ihan muille asioille.

Vierailija
330/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen ystävä. En pystynyt lukemaan ketjua pitkälle, koska alkoi suututtaa niin vietävästi! Miksi näitä ymmärretään eikä panna ruotuun!

Kuulostaa siltä että raivoissasi haluaisit mätkiä häntä turpaan, kerta/myöhästynyt minuutti. Teillä tiukkapipoisilla taitaa olla vihanhallintaongelmia.

Vierailija
331/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sori että utelen (olen eri kirjoittaja kuin tuo kenelle vastasit), mutta haluaisin oikeasti ymmärtää, miten tämä menee. Kerrot, että jos jätät kaiken ylimääräisen pois aamusta, jopa aamupalan, myöhästyt silti. Keksitkö siis tilalle jotain muuta ylimääräistä tekemistä? Eihän se niin voi mennä, että myöhästyt koska tuijotat puoli tuntia seinää paremman tekemisen puutteessa."

En keksi mitään ylimääräistä tekemistä. En myöskään myöhästy kahta tuntia enkä vältttämättä sovitusta ajankohdastakaan, mutta lähes aina siitä aikataulusta, jonka olen mielessäni suunnitellut.

Vierailija
332/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa myöhästelijöistä on itsekkäitä, osa tahallaan näyttää valtaansa, osa välinpitämättömiä ja pieni osa on näitä neurologisen syyn omaavia Jos tietää olevansa tapamyöhästelijä  voi kotona laittaa kellon vaikka 10 min etuaikaan tai sovitun tapaamisen 15 min aikaisempaan. Aamuisin voi laittaa kellon herättämään 15 min aikaisemmin. Omalla kohdalla muutamia hyviä esimerkkiä muutoksesta, tapamyöhästelijä työkaveri kysyi kyytiä kotiin poikkeuksellisesti, lupasin ja sanoin että lähden heti työajan päätyttyä, häntä ei näkynyt ja lähdin, oli tullut 10 min myöhemmin kyselemään, sen jälkeen oli paikalla aina ajoissa. Toinen myöhästelijä kiertomatkalla, aina odotettiin kunnes opas hermostui ja sanoi että nyt sitten lähdetään aikataulun mukaan ja jos ei ole paikalla saa tulla omin kustannuksin perässä, eipä tarvinnut enää odotella. Tapamyöhästelijöitä ei kannata kiltisti odotella sillä todellakin voi muuttaa tapansa jos haluaa. Ja nämä EI KOSKE neurologisen syyn omaavia, vain näitä tahallaan myöhästelijöitä.

Vierailija
333/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa myöhästelijöistä on itsekkäitä, osa tahallaan näyttää valtaansa, osa välinpitämättömiä ja pieni osa on näitä neurologisen syyn omaavia Jos tietää olevansa tapamyöhästelijä  voi kotona laittaa kellon vaikka 10 min etuaikaan tai sovitun tapaamisen 15 min aikaisempaan. Aamuisin voi laittaa kellon herättämään 15 min aikaisemmin. Omalla kohdalla muutamia hyviä esimerkkiä muutoksesta, tapamyöhästelijä työkaveri kysyi kyytiä kotiin poikkeuksellisesti, lupasin ja sanoin että lähden heti työajan päätyttyä, häntä ei näkynyt ja lähdin, oli tullut 10 min myöhemmin kyselemään, sen jälkeen oli paikalla aina ajoissa. Toinen myöhästelijä kiertomatkalla, aina odotettiin kunnes opas hermostui ja sanoi että nyt sitten lähdetään aikataulun mukaan ja jos ei ole paikalla saa tulla omin kustannuksin perässä, eipä tarvinnut enää odotella. Tapamyöhästelijöitä ei kannata kiltisti odotella sillä todellakin voi muuttaa tapansa jos haluaa.

Mene hoitoon hoiden harhakuvitelmien kanssa.

Vierailija
334/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on todella lopettaa odottaminen, jos ei joku pysty ajallaan saapumaan paikalle, tulkoon perästä omalla kustannuksella.  Pari kertaa on haukut tullut kun en ole autolla odottanut vaan lähtenyt sovittuna aikana. Se on oma vika jos ei pysty yhdessä sovittuna aikana olla lähtö valmiina. 

Vierailija
335/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleppa ens kerralla itse myöhässä ja katso reaktiot ... oppiskohan oleen

Vierailija
336/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän hämmentävä ketju, kun päällimmäisenä keskustelusta välittyy, että myöhästelijät eivät kerta kaikkiaan pysty edes yrittämään mitään keinoja myöhästymisen estämiseksi tai edes vähentämiseksi. Kerta kaikkiaan mikään ei auta, sen tietää jo etukäteen, hiuksiakaan ei voi pestä edellisiltana, se on kiellettyä. Eikä voi varata puolta tuntia vartin sijaan, koska siinä tapauksessa tarvitsee tunnin (?).

Ihan vain pieni ehdotus: eikö tästä voisi informoida niitä odottajia etukäteen? Niin voisitte yhdessä pohtia, kannattaako edes sopia mitään sellaisia menoja, joissa pitäisi odotella.

No, selvästikään et pysty samaistumaan tilanteeseen. Jos myöhästymisistä kärsivä pystyisi organisoimaan aikansa paremmin- ongelmaa ei olisi. Ei

"Olen jättänyt aamuista kaiken ylimääräisen pois (meikki, aamiainen, tavaroiden pakkaaminen, auton tankkaus jne). En tiedä miksi kaikkeen menee silti ihan yhtä paljon aikaa. Luuletko että minusta on niin kivaa olla myöhässä, että teen sitä ihan huvikseni?"

Laita itsesi täysin valmiiksi illalla ja nukut autossa ratin ääressä. Kun herätys tulee, polkaiset käyntiin ja menoksi. 

Vierailija
337/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaikisen myöhästelijän voi kouluttaa olemaan ajoissa, kun lyö tarpeeksi paljon vastaan sanktioita. Esimerkkejä oman lähipiirin myöhästelijöiden kouluttamisesta. Henkilö X halusi tulla yöksi luokseni. Sanoin, että olen kotona klo: 20.00-22.30 välillä ja silloin pääsee sisään ja voi tulla. Sen jälkeen ei ole vastaanottoa. Kun henkilöä ei näkynyt klo: 22.30, laitoin puhelimen äänettömälle ja menin nukkumaan. Aamulla näin, että henkilö oli soittanut klo: 00.45 ja yrittänyt päästä sisään. Henkilö oli siis joutunut menemään yöksi hotelliin. Seuraavalla kerralla X osasi olla ajoissa, kun halusi yökylään.

Toisessa tapauksessa henkilö Y halusi kyydin ja lupasin sen hänelle. Odotin vartin verran sovitun ajan jälkeen ja kun siihen mennessä ei tullut, lähdin menemään ja käskin viestillä tulla perässä omalla kustannuksella. Taas jotenkin maagisesti Y osasi olla seuraavan kerran ajoissa.

Ei ole olemassa kuin hyvin harvoja hyväksyttäviä syitä myöhästyä (esim. liikenneonnettomuudet, vakavat sairatumiset). Mikään muoti-ilmiö, kuten "neurotyypillisyys" ei ole peruste. Jos lähteminen on hankalaa, niin nouse vaikka viideltä aamulla ja ole paikalla 4 tuntia ennen odottamassa, niin olet taatusti ajoissa.

Vierailija
338/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kuten asia on "aina jos olemme sopineet jotain, myöhästyt ja sekoilet niin pahasti että tuhlaat koko päiväni kun laitat mut odottamaan"

Tämän kun kuulin itse niin se nöyrrytti todella paljon, en ollut jotenkin vaan ajatellut asiaa toisen ihmisen näkökulmasta ja kuinka välinpitämättömältä vaikutin ja se piti kertoa mulle että tajusin. 

Samoin oli joku kaveri joka käyttäytyi mua kohtaan samoin ja sanoin siitä. Keskustelimme asiasta ja hän oli sitä mieltä, ettei pysty muuttamaan tapojaan ja näin ollen kaveruutemme hiipui pois. Sanoin että harmi homma ettet pysty, mutta itselleni liian vaivalloista tällainen sun tapa olla ja elää, mutta moikataan tavatessa ja niin myös teimme.

Vierailija
339/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että raivoissasi haluaisit mätkiä häntä turpaan, kerta/myöhästynyt minuutti. Teillä tiukkapipoisilla taitaa olla vihanhallintaongelmia.

Nyt kertoi joku itsestään ja paljon.

Vierailija
340/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaikisen myöhästelijän voi kouluttaa olemaan ajoissa, kun lyö tarpeeksi paljon vastaan sanktioita. Esimerkkejä oman lähipiirin myöhästelijöiden kouluttamisesta. Henkilö X halusi tulla yöksi luokseni. Sanoin, että olen kotona klo: 20.00-22.30 välillä ja silloin pääsee sisään ja voi tulla. Sen jälkeen ei ole vastaanottoa. Kun henkilöä ei näkynyt klo: 22.30, laitoin puhelimen äänettömälle ja menin nukkumaan. Aamulla näin, että henkilö oli soittanut klo: 00.45 ja yrittänyt päästä sisään. Henkilö oli siis joutunut menemään yöksi hotelliin. Seuraavalla kerralla X osasi olla ajoissa, kun halusi yökylään.

Toisessa tapauksessa henkilö Y halusi kyydin ja lupasin sen hänelle. Odotin vartin verran sovitun ajan jälkeen ja kun siihen mennessä ei tullut, lähdin menemään ja käskin viestillä tulla perässä omalla kustannuksella. Taas jotenkin maagisesti Y osasi olla seuraavan kerran ajoissa.

Ei ole olemassa kuin hyvin harvoja

Oma lapseni on neuronkirjolla, ja hän on aina ajoissa kun sovitaan. Jos hän myöhästyy niin myöhästyminen johtuu kulöä hänestä itsestään, mutta ei suoraan, vaan sellaisen mutkan kautta jota hän ei tullut ajatelleeksi. Tästä syystä hän voi kyllä myöhästyä, mutta ei kroonisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä