Verkkouutiset: Ensin koulutus ja ura, sitten lapsi - näin vanhempi sukupolvi opetti nuoret lykkäämään lastentekoa
Kolmikymppiset eivät saa enää lapsia - ja opettajan mukaan he eivät tee mitään väärin. He elävät juuri niin kuin heitä on opetettu: ensin opiskellaan, sitten kerätään CV-merkintöjä, sitten matkustellaan, sitten vasta harkitaan perhettä - ja vain jos on vakityö, vakipari ja vakaa mieli. Jokainen raskauden yritys tuntuu urapommilta, etenkin naisille. Lopputulos? Tyhjät päiväkodit, rapistuvat koulut ja eläkejärjestelmä, joka ei kestä.
Missä vaiheessa "älä tee hätiköityjä päätöksiä" muuttui "älä tee lapsia ollenkaan"? Syyllinen ei ole mikään sukupolvi, vaan se aikuisten sukupolvi, joka vuosia sitten syötti näille nyt 30-vuotiaille liian kapean käsityksen "oikeasta ajasta". Nyt sama sukupolvi raapii päätään: "miksi syntyvyys laskee?" No miksi luulette. Jos jokainen elämänvaihe pitää suorittaa järjestyksessä kuin byrokratian checklista, jää perhe perustamatta. Elämä ei toimi niin.
Pitäisikö meidän lopettaa tämä "täydellisen hetken" palvonta ja antaa nuorille lupa olla vähän holtittomia - myös lasten kanssa?
https://www.verkkouutiset.fi/a/opettajan-arvio-taman-vuoksi-lastenhanki…
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on sinulle ongelma?
Kyllähän tämä on silleen vähän ongelma koko maalle kun sadan vuoden kuluttua ei ole suomalaisia enää jäljellä. Kuka tulee maksamaan sun eläkkeen sitten kun olet vanha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä on silleen vähän ongelma koko maalle kun sadan vuoden kuluttua ei ole suomalaisia enää jäljellä. Kuka tulee maksamaan sun eläkkeen sitten kun olet vanha?
Kultapieni, sinä maksat jo eläkettäni.
Ennen kolmekymppisessä oli vikaa, jos ei ollut perhettä.
Nyt voi olla lapseton, eikä haittaa ketään.
Haluatko tänne enemmän kolmen lapsen yh-äitejä vinkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, se olikin sitten "mä sain jo mun, haistakaavittu kaikki muut"...
Vierailija kirjoitti:
Ennen kolmekymppisessä oli vikaa, jos ei ollut perhettä.
Nyt voi olla lapseton, eikä haittaa ketään.
Haluatko tänne enemmän kolmen lapsen yh-äitejä vinkumaan?
Miten olisi jos teille alkaisi kelpaamaan ne kunnolliset miehet, eikä pelkästään haluta jotain kuubalaista mustaihoista jännämiestä kuten tuo minna parikka?
Ajattelin kylläihan itse kenenkään sitä minulle opettamatta, että ensin kandee saada nuo talousasiat kondikseen, ennen kuin lapsia edes harkitaan.
No nytkö se on sitten oikein opetettu ettei niitä lapsia tehdä...anna mun kaikki kestää näitä koottuja selityksiä :-D En ole moisiin "opetuksiin" ikinä törmännyt. Ja silti ihan itse valitsin olla tekemättä lapsia, omilla aivoilla asiaa ajattelin ja omat päätökseni tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, se olikin sitten "mä sain jo mun, haistakaavittu kaikki muut"...
Jaha, näin sinä kirjoitat pahaa tuntemattomasta ihmisestä.
Näinhän se menee. Mutta nykyään ei ole tilaa eikä varaa olla holtiton, koska yhteiskunta on muuttunut. Ongelma on rakenteissa. Aukko CV:ssä ja olet ikuisesti köyhä.
Kyllähän tuo on totta. Itse unelmoin lukioikäisenä, että saisin ekan lapseni heti lukion jälkeen. Ulkopuolelta kuitenkin tuli vahvat paineet, että pitää ensin opiskella ammatti ja saada työ ennen perheen perustamista. Opiskelemaan pääseminen oli haastavaa ja minulla oli useita välivuosia. Nyt vastavalmistuneena melkein kolmekymppisenä työttömänä olen aivan yhtä persaukinen kuin lukion jälkeen, aikaa vaan on kulunut ja hedelmällisyys laskenut. Taidan olla lähempänä 35 vuotta ennen kuin voisi olla vakityö ja jotenkin vakaa elämäntilanne.
Minulla kävi noin. En tosin syytä siitä vanhempaa sukupolvea. En vaan halunnut lasta niin paljon että olisin vaihtanut opiskelijabileet ja matkustellut vauvan hoitoon tai alkanut matalapalkkaisissa pätkätöissä perhettä perustamaan. Äitini hankki lapset työttömänä. Jos minulla olisi ollut tarpeeksi vauvakuume, olisin tehnyt samoin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo on totta. Itse unelmoin lukioikäisenä, että saisin ekan lapseni heti lukion jälkeen. Ulkopuolelta kuitenkin tuli vahvat paineet, että pitää ensin opiskella ammatti ja saada työ ennen perheen perustamista. Opiskelemaan pääseminen oli haastavaa ja minulla oli useita välivuosia. Nyt vastavalmistuneena melkein kolmekymppisenä työttömänä olen aivan yhtä persaukinen kuin lukion jälkeen, aikaa vaan on kulunut ja hedelmällisyys laskenut. Taidan olla lähempänä 35 vuotta ennen kuin voisi olla vakityö ja jotenkin vakaa elämäntilanne.
Ei, sen saa ehkä, jos kouluttautuu, vasta noin 50-vuotiaana eli ei enää hedelmällisenä.
15 jatkaa: Ja miehet eivät ole kiinnostuneita lasten teosta, kuin vasta, kun olet lähemmäs 40 ja itse ovat 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maahan muuttajathan sen tekee, ei hätää siis.
En muista tuollaisia ohjeita saaneeni tai antaneeni. Se on totta, että ensin opiskellaan ja sitten mennään töihin, mutta matkustelu, CV:n täyttö jne. on nuorten omaa keksintöä. Lapsia voi varsin hyvin tehdä 24v iässä, ei tarvitse reissata ympäri maailmaan 20 vuotta.
Se, mitä nykyisessä lapsiperhepuheessa ei tajuta, on että jos saa lapset nuorena, niin keski-ikä on tosi vapaata ja huoletonta aikaa. On varaa, aikaa ja kykyä harrastaa ja vaikka matkustella, jos haluaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä nuorena!
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä nykyisessä lapsiperhepuheessa ei tajuta, on että jos saa lapset nuorena, niin keski-ikä on tosi vapaata ja huoletonta aikaa. On varaa, aikaa ja kykyä harrastaa ja vaikka matkustella, jos haluaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä nuorena!
Paitsi se ura jää saamatta kun jää kjoulutus ja työura hankkimatta tai sitten on kotona lasten kanssa. Ei ole varaa, on itsarikaksio kaupungin vuokraslummissa ja huoli ruokajonoon ehtimisestä.
.