Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Joka viides nuori saa toimeentulotukea – ja tämän sukupolven pitäisi maksaa sinunkin eläkkeitäsi

Vierailija
23.03.2018 |

Te jotka nyt maksatte eläkemaksuja, uskotteko todella saavanne joskus rahanne takaisin eläkkeen muodossa?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan toimeentulotukee+asumistukee+työmarkkinatukee yhteensä 1350e

Siihen päälle maksetaan sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkinen terveydenhuolto.

En tohon "nuorten" ryhmään enää kuulu ku oon jo 32

Ei kuitenkaan motivoi kauheesti kun työkkäristä ehdotetaan että hakisin johonkin täysiaikaiseen paskahommaan, jossa palkka 1395e/kk bruttona.

Jokainen voi ite laskea kannattaako.

Älä valehtele..

Kerrotko mikä viestissäni on mielestäsi valetta, niin avaan sitä sinulle.

T: viesti27

Ihan selvä juttu kyberhomo. Olet täällä passissa kyttäämässä, lietsomassa ja mielipidevaikuttamassa.

Vierailija
62/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen päälle maksetaan sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkinen terveydenhuolto.

Ei kuitenkaan motivoi kauheesti kun työkkäristä ehdotetaan että hakisin johonkin täysiaikaiseen paskahommaan, jossa palkka 1395e/kk bruttona.

ja uskot, että yhteiskunta voi maksaa elämisesi myös 20 vuoden kuluttua. tulet pettymään

Maksaa tai ei maksa, jää nähtäväksi.

Usko että maksaa vielä silloinkin. Jos ei maksa, niin on mielenkiintoista millainen yhteiskunta tämä silloin on.

Mä kyllä keksin keinon selviytyä joka tapauksessa.

t: viesti27

Saat varmaan vähän nykyistä toimeentulotukea pienempää eläkettä. Joudut koko elämäsi täyttämään anomuksia ja juoksemaan Kelassa ja sossussa selvittämässä elämääsi. Kun olet vanha ja sairas, se rajoittaa keinoja "selviytyä joka tapauksesa".

Vanhana tulee varmasti olemaan vaikeampaa monellakin osa-alueella...Tämä on itsestään selvää. Siksi elänkin nyt, enkä "sitten joskus eläkkeellä".

Sitten kun olen niin vanha ja sairas etten selviydy, joudankin kuolla pois.

Riskinsä tuossakin. Moni ensin pelkää kuolla ja lopulta, ettei kuolekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku kampanja tai agenda menossa kun näitä aloituksia on systemaattisesti joka päivä?

Siltä vähän vaikuttaisi...varmaan joku kokkareiden iskuryhmä näiden takana.

Vierailija
64/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko sulla lapsia? suurin hyväksytty asumiskulu yksin asuvalla on 675e+toimeentulotuen perusosa 491e = 1166e

Vierailija
65/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele..

Kerrotko mikä viestissäni on mielestäsi valetta, niin avaan sitä sinulle.

Ihan selvä juttu kyberhomo. Olet täällä passissa kyttäämässä, lietsomassa ja mielipidevaikuttamassa.

Olen täällä kertomassa omasta tilanteestani, koska se liittyyn keskustelun aiheeseen.

Erittäin heikosti perustelit viestini valheellisuuden....

Vierailija
66/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sulla lapsia? suurin hyväksytty asumiskulu yksin asuvalla on 675e+toimeentulotuen perusosa 491e = 1166e

Ei ole lapsia.

Asun yksin.

Virallisesti tuo 675e (taisi muuten nousta tuosta jo?) on suurin hyväksytty asumismeno, mutta myös suuremmat menot hyväksytään. Vaatimuksena siihen on, että aktiivisesti hakee halvempaa asuntoa (pitää asuntohakemukset vireillä) Täältä päin vain on lähes mahdottomuus saada noin halpaa asuntoa, ellei sitten käy superjoulu, ja saa kaupungilta kämppää. Ja sitähän ei tietysti saa, jos ei ole asunnoton.

vuokrani on 850e. siihen lisäksi tuo 491e, niin päästää, summaan 1341. Huijasin siis 9 euroa yläkanttiin, mutta nuo muut kelan maksamat laskut kyllä nostavat summan lähelle 1400 euroa.

Vierailija
67/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äläpä, kun on viiskymppisiä työssäkäyviäkin, jotka saavat toimeentulotukea. Palkka on niin pieni, ettei sillä elätetä perhettä. Ja on paljon ihmisiä, joiden työsuhteet ovat pelkkää lyhytaikaista pätkää ja välissä työttömyysjaksoja ja sen vuoksi ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, koska tukien hakeminen ja saaminen kestää. Me, joilla - vielä toistaiseksi - on vakituinen työpaikka ja palkka, jolla pystyy elämään, olemme kuolemassa sukupuuttoon.

Vierailija
68/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin tämän takia minulla on nyt 36-vuotiaana 70 000 euroa säästöinä ja sijoituksina ja meinaan jatkaa säästämistä.

Uskomatonta että täysi-ikäinen voi vaan päättää muuttaa pois kotoa jonnekin makaamaan ja kaikki maksetaan.

Aika vähän oot saanu kasaan tohon ikään mennessä.

Hyvä alku kuitenkin.

T. 22v 85t€ osakkeissa ja talletuksissa. (Itse palkkatöistä olen säästänyt, uskoo ken uskoo)

Vierailija
69/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusmaailma on ihan kummallinen ja vinksahtanut, jos laskee "kannattaako ollenkaan tehdä töitä, kun saman rahan saa olla tekemättä mitää". Monet käyvät töissä, palkka ei silti riitä ja saavat palkan päälle asumistukea. Todella törkeää heitä kojtsan heittäytyä täysin vapaamatkustajaksi, koska ei vain kannata.

Joku on vikana, jos ei itsensä elättäminen ole automaattinen tavoite ilman mitään kannattavuuslaskelmia.

Kummasti nämä samat rutisijat eivät ole barrikadeilla ajamassa korkeampaa palkkatasoa omalla alallaan jne. vaikka sitä aikaa työttömänä olisi vaikka muille jakaa. Minä minusta minuun.

Vierailija
70/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Silti nykynuorisolla ja nuorilla aikuisilla tuntuu olevan loputtomasti rahaa, kun matkustelevat paljon ja pystyvät ylläpitämään autoa, asumaan hyvillä alueilla ja istumaan iltapäivisin trendikahviloissa Macbookin kanssa. Ripsipidennyksetkin maksaa n. 100€/kk ja niihinkin on varaa tuhlata.

Lisäksi asuvat Hgin keskusta-asunnoissa joiden vuokrat eivät todellakaan ole lähiötasoa. Päällä on 900-1000 euron merkkiuntuvatakit, olalla 1500+ euron luksusmerkkikäsilaukut. Hakevat sushia lounaaksi harva se päivä eli siihen menee varmaan toistasataa viikossa. Syövät illalliset viineineen uusimmissa pintapaikoissa.

Vierailija
71/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko eläkehomma on asia joka tuntuu olevan ihmisille hankala käsittää. Eläkerahastoihin on pumpattu vivuttamalla valtava kupla ja aarteen päällä pitäisi saada istuskella velvoittaen tulevat polvet tekemään sanelluilla ehdoilla saneltua työtä. Valitettavasti talouden lainalaisuudet nyt vaan on sellaiset, että käskemällä ei ostovoimaa synny. Inflaatio kyllä nakertaa ylisuuret eläkkeet tulevaisuudessa jos taloudessa ei ole joustovaraa. Tai sitten voi painua pois Suomesta.

Olisitte rakentaneet paremman järjestelmän ja investoineet kotimaan reaalitalouden tuottavuuteen. Mitäs läksit, kikkelis kokkelis.

Vierailija
72/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatusmaailma on ihan kummallinen ja vinksahtanut, jos laskee "kannattaako ollenkaan tehdä töitä, kun saman rahan saa olla tekemättä mitää". Monet käyvät töissä, palkka ei silti riitä ja saavat palkan päälle asumistukea. Todella törkeää heitä kojtsan heittäytyä täysin vapaamatkustajaksi, koska ei vain kannata.

Joku on vikana, jos ei itsensä elättäminen ole automaattinen tavoite ilman mitään kannattavuuslaskelmia.

Kummasti nämä samat rutisijat eivät ole barrikadeilla ajamassa korkeampaa palkkatasoa omalla alallaan jne. vaikka sitä aikaa työttömänä olisi vaikka muille jakaa. Minä minusta minuun.

Se on jokaisen itse tehtävä se päätös omalla kohdallaan. Ei tämä homma nyt niin hyvin ole järjestetty, että siinä kannattaisi ehdoin tahdoin kyselemättä olla mukana.

Vierailija
73/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kamoon hei nyt...Et säkään  1400e bruttopalkalla töihin lähtisi

Vierailija
74/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ymmärrettävää.

MUTTA tuohonkin hommaan on todennäköisesti kymmeniä halukkaita hakijoita, eli ei ole väliä vaikka osa ei myykään itseään halvalla.

Eikä tukien alennus/poisto auta mitään koska töitä ei ole kaikille.

Jos töitä olisi halukkaille niin miksiköhän monet joutuu hakemaan töitä kuukausi/vuosikaupalla?

Typerien ihmisten logiikkaa:

Samaan aikaan tuet on liian isot ja työttömät laiskoja

Samaan aikaan töitä ei saa hakemisesta huolimatta

Ja sitten ratkaisuna poistaa tuet?

Tulevaisuudessa ei vain enää ole rahaa mitä jakaa

Rahaa olisi enemmän jaettavaksi, jollei yritykset käyttäis joka ikistä porsaanreikää maksaakseen vähemmän veroa. Luitko esim. tällä viikolla miten Fortum kikkailee?

Vierailija
75/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei aamuisin saa nousemaan alle 3200e/kk

Vierailija
76/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian on ollut jo kauan tiedossa, mutta vasta suurten ikäluokkien eläköidyttyä siihen on uskallettu puuttua. Sen jälkeen on luotu kolme eri automaattia, joiden avulla eläkkeet pystytään maksamaan. 

Ensinnäkin työnantajan ja työntekijän maksamat eläkemaksut nousevat jatkuvasti huoltosuhteen heikentyessä. Toisekseen eläkkeitä leikataan jatkuvasti elinaikakertoimella. Kolmanneksi eläkeikää korotetaan koko ajan eliniän pidentyessä.

Eli uskon, että eläkkeelle pääsee jatkossakin, mutta aina vain vanhempana ja pienemmälle eläkkeelle. Siksi olen koko ikäni säästänyt ja sijoittanut, vaikkei käärinliinoissani olisikaan taskuja.

Saako kysyä minkä ikäinen olet?

47-vuotias. Kun aloitin työelämässä reilut parikymmentä vuotta sitten, oletin pääseväni eläkkeelle 65 vuotiaana ja saavani 40 vuoden työuran jälkeen eläkettä 60% palkastani.

Nyt alin eläkeikäni on 65v. 9kk ja tavoite-eläkeikä 67v. 10 kk. Odotin saavani eläkettä noin 2500€, mutta nyt laskuri tarjoaa 2250€. 

Ja tuokin eläke tulee olemaan sitten kun olet 67 v. erittäin hyvä. Nykyinen pätkätyöläinen pääsee ehkä noin puolentoista tonnin eläkkeeseen, vaikka olis tehny pätkää sen 40 vuotta. 

Jos palkkatulot on vuodessa noin 28 000, se kerryttää eläkettä sen 40 euroa. Kymmenessä vuodessa 400 euroa, 40 vuotta tuo sen 1600 euroa. 

Niin ja tässä laskelmassa tuo 28 000 vuodessa on aika hyvä työtulo pätkätöitä tekevälle. 

Tulevaisuudessa meillä on iso työhön kykenemättömien joukko ja iso köyhien eläkeläisten joukko, jotka eivät ole työtuloillaan kyenneet hankkimaan omaa asuntoa. 

Vierailija
77/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä koko eläkehomma on asia joka tuntuu olevan ihmisille hankala käsittää. Eläkerahastoihin on pumpattu vivuttamalla valtava kupla ja aarteen päällä pitäisi saada istuskella velvoittaen tulevat polvet tekemään sanelluilla ehdoilla saneltua työtä. Valitettavasti talouden lainalaisuudet nyt vaan on sellaiset, että käskemällä ei ostovoimaa synny. Inflaatio kyllä nakertaa ylisuuret eläkkeet tulevaisuudessa jos taloudessa ei ole joustovaraa. Tai sitten voi painua pois Suomesta.

Olisitte rakentaneet paremman järjestelmän ja investoineet kotimaan reaalitalouden tuottavuuteen. Mitäs läksit, kikkelis kokkelis.

Tekstissäsi ei ole kyllä päätä eikä häntää.

Eläkerahastoja on kasvatettu viime vuosina varsin ripeästi, mutta mistään "vivuttamisesta" tai "kuplasta" ei ole mitään syytä puhua. Eläkerahastojen idea on toimia puskurina huoltosuhteen heiketessä. (Eli kun eläkemaksujen maksajia on vähemmän verrattuna eläkkeen saajiin)

Kuka on sanonut, että käskemällä syntyisi ostovoimaa...? Inflaation vaikutus eläkkeisiin riippuu täysin siitä, miten eläkkeitä nostetaan, miten joku talouden "joustovara" siihen liittyy?

"Investoineet kotimaan reaalitalouden tuottavuuteen..." just....

Vierailija
78/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten on aika vaikea päästä töihin, kun me lähestulkoon eläkeikäiset pidämme työpaikat itsellämme, ja eläkeikä sen kuin nousee. 

Edes kesätyöpaikkoja ei ole nuorille tarjolla. 

Vierailija
79/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Silti nykynuorisolla ja nuorilla aikuisilla tuntuu olevan loputtomasti rahaa, kun matkustelevat paljon ja pystyvät ylläpitämään autoa, asumaan hyvillä alueilla ja istumaan iltapäivisin trendikahviloissa Macbookin kanssa. Ripsipidennyksetkin maksaa n. 100€/kk ja niihinkin on varaa tuhlata.

Matkustaminen on nykyään halpaa, jos varaa lennot ajoissa ja yöpyy hostellissa. Itsellä meni Riikaan, Gdanskiin ja Malagaan vain 250e/vko sis. kaiken.

En tiedä montakaan nuorta, jolla olisi auto, ja niilläkin joilla on, niin se on joku vanhempien vanha 2. auto.

Asuminen hyvällä alueellakin on ihan mahdollista, jos asuu solussa/kämppiksen/puolison kanssa ja saa asunnon vaikka jonkun säätiön kautta. Asumistukeakin saa hyvin.

Trendikahviloissa käynti ei nyt kovin montaa euroa maksa. Enemmän sitä rahaa uppoaa baareihin, jotka ei enää houkuttele nykyisiä nuoria entiseen tapaan. Alkoholin käyttö nuorten keskuudessa on ollut laskussa jo pitkään.

Vierailija
80/125 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstissäsi ei ole kyllä päätä eikä häntää.

Eläkerahastoja on kasvatettu viime vuosina varsin ripeästi, mutta mistään "vivuttamisesta" tai "kuplasta" ei ole mitään syytä puhua. Eläkerahastojen idea on toimia puskurina huoltosuhteen heiketessä. (Eli kun eläkemaksujen maksajia on vähemmän verrattuna eläkkeen saajiin)

Kuka on sanonut, että käskemällä syntyisi ostovoimaa...? Inflaation vaikutus eläkkeisiin riippuu täysin siitä, miten eläkkeitä nostetaan, miten joku talouden "joustovara" siihen liittyy?

"Investoineet kotimaan reaalitalouden tuottavuuteen..." just....

Eläkerahastot on mukana aivan samassa pankkimaailman globaalissa finansialisaatiossa kuin kaikki muutkin. Rahalla tehdään rahaa, minkäänlaisesta kansallisesta eläkepolitiikasta on luovuttu aikoja sitten. Samoin kuin on luovuttu työllisyyspolitiikastakin. Näiden kahden pitäisi olla tiukasti naimisissa keskenään jos ollaan muka huolissaan siitä onko eläkkeillä ostovoimaa tulevaisuuden Suomessa. Itse pidän todennäköisempänä, että tulevaisuudessa (seuraavassa finanssikriisissä) tehdään sama mikä Yhdysvalloissa, eli yksinkertaisesti pankit ja korporaatiot vain putsaavat eläkerahastot itselleen ja jättävät edunsaajat puille paljaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä