IS: Joka viides nuori saa toimeentulotukea – ja tämän sukupolven pitäisi maksaa sinunkin eläkkeitäsi
Te jotka nyt maksatte eläkemaksuja, uskotteko todella saavanne joskus rahanne takaisin eläkkeen muodossa?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan toimeentulotukee+asumistukee+työmarkkinatukee yhteensä 1350e
Siihen päälle maksetaan sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkinen terveydenhuolto.
En tohon "nuorten" ryhmään enää kuulu ku oon jo 32
Ei kuitenkaan motivoi kauheesti kun työkkäristä ehdotetaan että hakisin johonkin täysiaikaiseen paskahommaan, jossa palkka 1395e/kk bruttona.
Jokainen voi ite laskea kannattaako.
Miksi olet valinnut loisen elämän? Miksi et käy töissä?
Tavallaan tämä elämä valitsi minut. Olin masentunut monta vuotta, ja on suorastaan ihme miten hyvässä kunnossa nykyään olen. Tämä syrjäytti minut pahiten työelämän saralla, enkä tuon jakson jälkeen ole enää päässyt takaisin oravanpyörään. Voin kyllä myöntää etten ole viime aikoina enää paljoa edes yrittänyt.
Voisin kyllä tehdä jotain mielekästä työtä, mutta sellaista ei vain ole tarjolla minun spekseilläni. Mitään paskarantuja en lähde pöntöistä orjapalkalla pyyhkimään.
Mulla on sellainen homma jota duunailen täysin itsenäisesti ja pimeästi. tästä mahdollisuus saada 150-500 euroa kuussa ylimääräistä, riippuen vähän miten kovaa jaksaa panostaa. Tuollaisen orjahomman kun ottaisi vastaan, niin luultavasti ei tätä "ylimääräistä" tuloa jaksaisi enää hankkia
T: viesti27
Vanhempien vika jos nuori joutuu nostamaan toimeentulotukea.
Ei ole kannustettu töihin tai annnettu yhtään alkupääomaa.
Kuka WT viskaa lapsen 18v ulos ilman kasvatusta tai latin latia? Tt tukea ei saa jos on varallisuutta.
Nälkäänkö niiden sitten pitäisi kuolla? Kyllä toimeentulotuki on parempi kuin ei mitään tukea. Töitä ei ole ja nuorilla on kauhea kilpailu vähistä työpaikoista. Kaikki solidaarisuus ja hyväntahtoisuus on mennyttä, mikä masentaa surkean työllisyystilanteen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Silti nykynuorisolla ja nuorilla aikuisilla tuntuu olevan loputtomasti rahaa, kun matkustelevat paljon ja pystyvät ylläpitämään autoa, asumaan hyvillä alueilla ja istumaan iltapäivisin trendikahviloissa Macbookin kanssa. Ripsipidennyksetkin maksaa n. 100€/kk ja niihinkin on varaa tuhlata.
Carpe diem on nykynuorison motto. Eletään velaksi ja uskotaan, että joku kyllä maksaa lopulta laskun
Toimeentulotuensaajia on runsaasti myös vanhemmissa ikäluokissa, ei se mikään nuorten yksinoikeus ole.
Vierailija kirjoitti:
Nälkäänkö niiden sitten pitäisi kuolla? Kyllä toimeentulotuki on parempi kuin ei mitään tukea. Töitä ei ole ja nuorilla on kauhea kilpailu vähistä työpaikoista. Kaikki solidaarisuus ja hyväntahtoisuus on mennyttä, mikä masentaa surkean työllisyystilanteen lisäksi.
Eihän tässä siitä ole kyse
Heh... kyllä se seuraava sukupolvi ne eläkkeet maksaa, oli se sitten kuinka pullamössö tahansa. Vaikka joka viides nuori saisi toimeentulotukea, niin 80% nuorista on siis töissä ja maksaa niitä eläkemaksuja. Kuitenkin valtaosa jokaisesta ikäluokasta pystyy työntekoon.
Mitä tulee näihin, jotka ovat itse säästäneet sen eläkkeensä. Ne sijoitukset eivät tuota mitään, jos seuraavien sukupolvien työn tuottavuus on nolla.
Olen törmännyt epärealistisuuteen palkan suhteen. Odotetaan että suppeilla opiskeluilla pitäisi voida ansaita useita tonneja kuussa että lähdettäisiin tai 'vaivaannuttaisiin' lähtemään töihin. Oma arvo lasketaan suuremmaksi kuin kyvyt ja taidot edellyttävät. Realistisuus puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen päälle maksetaan sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkinen terveydenhuolto.
Ei kuitenkaan motivoi kauheesti kun työkkäristä ehdotetaan että hakisin johonkin täysiaikaiseen paskahommaan, jossa palkka 1395e/kk bruttona.
Ihan ymmärrettävää.
MUTTA tuohonkin hommaan on todennäköisesti kymmeniä halukkaita hakijoita, eli ei ole väliä vaikka osa ei myykään itseään halvalla.
Eikä tukien alennus/poisto auta mitään koska töitä ei ole kaikille.
Jos töitä olisi halukkaille niin miksiköhän monet joutuu hakemaan töitä kuukausi/vuosikaupalla?
Typerien ihmisten logiikkaa:
Samaan aikaan tuet on liian isot ja työttömät laiskoja
Samaan aikaan töitä ei saa hakemisesta huolimattaJa sitten ratkaisuna poistaa tuet?
Tuo on täysin totta; vaikka olisin työttömänä hamaan tappiin saakka, ei sillä olisi mitään merkitystä työllisyyden kannalta. Meillä on karkeasti sanottuna 10%:lle työttömistä tarjota työpaikka. Tähän lasketaan sellaiset oikeat, täysiaikaiset työpaikat. Ei mitään kurssipelleilyjä, harjoitteluorjuutuksia tai nollasoppareita.
Voidaan siis kysyä: jos 90% työttömistä tulee kuitenkin jäämään ilman istumapaikaa tässä tuolileikissa, niin eikö se ole vain hyvä jos osa heittäytyy leikistä pois, ja parantaa näin ollen jäljellä olevien mahdollisuutta päästä istumaan? Vielä jos puhutaan kaltaisestani pitkäaikaistyöttömästä olemattomalla työhistorialla...Minä olen se kaikista epätodennäköisin työllistyjä. Miksei voida vain hyväksyä tosiasioita.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja uskot, että yhteiskunta voi maksaa elämisesi myös 20 vuoden kuluttua. tulet pettymään
Maksaa tai ei maksa, jää nähtäväksi.
Usko että maksaa vielä silloinkin. Jos ei maksa, niin on mielenkiintoista millainen yhteiskunta tämä silloin on.
Mä kyllä keksin keinon selviytyä joka tapauksessa.
t: viesti27
Saat varmaan vähän nykyistä toimeentulotukea pienempää eläkettä. Joudut koko elämäsi täyttämään anomuksia ja juoksemaan Kelassa ja sossussa selvittämässä elämääsi. Kun olet vanha ja sairas, se rajoittaa keinoja "selviytyä joka tapauksesa".
Vanhana tulee varmasti olemaan vaikeampaa monellakin osa-alueella...Tämä on itsestään selvää. Siksi elänkin nyt, enkä "sitten joskus eläkkeellä".
Sitten kun olen niin vanha ja sairas etten selviydy, joudankin kuolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Silti nykynuorisolla ja nuorilla aikuisilla tuntuu olevan loputtomasti rahaa, kun matkustelevat paljon ja pystyvät ylläpitämään autoa, asumaan hyvillä alueilla ja istumaan iltapäivisin trendikahviloissa Macbookin kanssa. Ripsipidennyksetkin maksaa n. 100€/kk ja niihinkin on varaa tuhlata.
Tähän ilmiöön törmää myös nuorten ja nuorten aikuisten suosimassa Instagramissa. Ihan överiksi menevää kulutusjuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli väkilukua kohti eniten psyykkisesti viallisia nuoria aikuisia, jotka saa sossutukea kun eivät kykene työelämään eli sairaseläkkeelle töistä ennenkuin työt ovat edes alkaneet.
Tuosta uutisesta oli muutama vuosi, taitaa olla luku noussut vielä entisestään?
Tähän ratkaisuksi suosittelisin, että koulukiusaaminen ruvettais oikeasti ottamaan vakavasti. Mutta kun ei, hyssytellään sen kivakoulun kanssa nuoret sairauseläkkeille ja toimeentulotuille kun ei muuhun toimintaan ole kiinnostusta.
Toimenentulotuki pois, niin alkaa ne vähän huonommatkin työt maistumaan!
Mä olen yliopistoon suoraan lukiosta lähtenyt nuori, ja olen monesti harkinnut vain opinnoista tiputtautumista, 30 000 euron säästöjeni jättämistä sukanvarteen ja työttömyys- ja asumistukien nostoa. Opiskelen alaa, jolla pitäisi muka olla lähes varma työllisyys ja hyvä palkka, mutta itse en ole koskaan saanut edes kesätöitä, omalta alalta tai sen ulkopuolelta, vaikka minulla on alallani työelämässä tarvittavia taitoja (puhun esim kuutta kieltä sujuvasti, alkeet vielä useammasta) vaikka muille jakaa. Kokemus vain puuttuu.
Olen vähään maalliseen tyytyväinen ja tykkään elämässä vain syntyjen syvien ajattelusta, oppimisesta ja "olemisesta", eli pystyn ainakin terveenä pysyessäni elämään ruhtinaallisesti, vaikka käteen jäisi vain 150 euroa kuussa. En tarvi merkkilaukkua, meikkejä, lapsia tai leffalippuja. Joku kaupungin vuokrayksiö eteläisellä ikkunalla riittäisi mulle hyvin, voisin muuttaa sinne viherkasveineni ja kirjahyllyineni enkä tarvitsisi bussikortteja tai etelänmatkoja. Joskus sitä vain oikeasti miettii, miksi tässä elämässä jaksaa kiduttaa itseään epävarmuuden oravanpyörässä. Olen filosofinen tyyppi ja pidän opiskelusta itseisarvona ja luen ja kirjoitan paljon vapaaehtoisiakin kurssitekstejä, mutta kun tämä on vain välivaihe ennen sitä, kun potkaistaan pellolle ja käsketään työllistymään ja tekemään jotakin mekaanista ja kehittämätöntä seuraavat 50 vuotta. Ja opiskelijan tukia ei saa nosteltua loputtomiin, vaikka elänkin 225 eurolla plus 312 euron asumistuella erittäin tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele..
Vierailija kirjoitti:
Toimenentulotuki pois, niin alkaa ne vähän huonommatkin työt maistumaan!
Onko lampaalta kadonnut kirjoitustaito babylonin rattaissa? :DDDDDD
Bää Bää sulle vaan! Avasin juuri päivän toisen kaljan : ))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele..
Kerrotko mikä viestissäni on mielestäsi valetta, niin avaan sitä sinulle.
Onko joku kampanja tai agenda menossa kun näitä aloituksia on systemaattisesti joka päivä?
Saat varmaan vähän nykyistä toimeentulotukea pienempää eläkettä. Joudut koko elämäsi täyttämään anomuksia ja juoksemaan Kelassa ja sossussa selvittämässä elämääsi. Kun olet vanha ja sairas, se rajoittaa keinoja "selviytyä joka tapauksesa".