Perjantain nostalgiaketju: Miten meikkasitte teineinä?
Katselin kaupungilla vastaantulevia huoliteltuja nykyteinejä ja jäin muistelemaan omia nuoruusvuosien meikkityylejä. Vaikutteet otettiin silloin vielä isosiskoilta ja välineet & tekniikat olivat hyvin yksinkertaisia verrattuna siihen, mikä katukuvan perusteella vaikuttaisi olevan nykyään valtavirtaa.
Jaan oman muistoni: aloin meikata päivittäin mennessäni yläasteelle vuonna 1998. Meikkini koostui oikeastaan koko yläasteen ajan Anytimen vaaleimmasta kivipuuterista (sävy 00), ripsarista ja mustasta kajalista, joita molempia käytin avokätisesti. Huulilla rakastin Lumenen huurteista nudepunaa, sellaista Nylon Beat-sävyä. Kulmakarvoja nypin ohuemmiksi, mutta en meikannut niitä ollenkaan.
Nykymuotiin verrattuna vuosituhannen vaihteen teinimeikki ainakin pikkukaupungissa oli yksinkertainen ja vähän karu. Meikkipohjat olivat yleensä omaa ihoa vaaleampia eikä siihen aikaan harrastettu varjostuksia, korostuksia tai edes poskipunaa. Tuotteiden suhteen ei ollut isoa valinnanvaikeutta, kun S-market myi Lumenen ja Anytimen perusvalikoimaa ja Lumeneen ei yleensä ollut varaa.
Kommentit (342)
Näin pari luokkakuvaa itsestäni ja JÄRKYTYIN :I
Kulmat olin nyppinyt mahdollisimman ohuiksi, silmien ympärillä pandarajaukset, sekä paljon pinkkiä huulikiiltoa. Herranjestas. Hävettää.
N24
Vierailija kirjoitti:
Näin pari luokkakuvaa itsestäni ja JÄRKYTYIN :I
Kulmat olin nyppinyt mahdollisimman ohuiksi, silmien ympärillä pandarajaukset, sekä paljon pinkkiä huulikiiltoa. Herranjestas. Hävettää.
N24
Niin ja tosiaan hiukseni olivat päältä blondit ja alta milloin minkäkin väriset, yleensä pinkit tai punaruskeat.
Kamalaa.
N24
Vierailija kirjoitti:
Meikäläinen on teihin verrattuna ikäluokkaa metusalem, kävin nimittäin yläasteeni kultaisella kasarilla eli vuosina 1987-90. Silloin oli tosi vähän valinnanvaraa meikkipuolella verrattuna nykypäivän runsaudenpulaan. Pierre Robert, Constance Carroll, IsaDora, Gemey (myöhemmin Maybelline) ja Arcancil sekä kotimainen Lumene, muutamia sarjoja mainitakseni. Itse kiinnostuin kosmetiikasta vasta lukioaikoina, yläasteella meikkasin vain kivipuuterin ja ripsivärin verran. Huuliin sai kiiltoa Body Shopin purkkihuulirasvoilla, niitä oli eri tuoksuisina: mansikka, kiivi jne.
2 tässä, olen samaa ikäluokkaa. Muistan myös Mary Quant-meikit joissa oli tosi rajut värit, Revlonin, Arcancilin, sitten ihonhoitotuotteissa käytin kalliita (äiti osti) Jean d´Avece ja Babor-tuotteita. Oli myös Juvena.. Body Shop oli uutta ja joka toinen taisi tuoksua White Muskille. Yves Rocher kauppoja oli siellä täällä, myös kauneushoitoloita. Tilasin jostain Beauty without Cruelty meikkejä koska halusin meikkejä joita ei testattu eläimillä. Kemppareita eli kemikaliokauppoja oli paljon, niissä oli meikkejä, koruja, parfyymeja, hiustuotteita. Tuoksuista in olivat myös Poison, YSL:n Paris, Balache tms halpistuoksu sekä tietysti kaikki peruskauppojen tuoksuvat deodoranttisarjat ja Fleur de Hollandet ja muut kevyet tuoksut. Vanhemmat 70-luvun naiset ostivat mm. mustaa kajalia "intian basareista". Oliko sellainen sampoo merkki kuin Jane Hellen? Ne tuoksuivat aivan ihanalle. Solariumeja oli joka nurkalla. Mun kaverilla oli kotona oma..
Ostin kaupoista lehtiä pysyäkseni kartalla maailman meikkaustyyleistä - kun ei ollut nettiä. Ja tietysti katsoin Music TV:tä ja sitä sky-kanavaa tai jotain. Lehtiä oli ainakin Seventeen, Vogue, Mademoiselle, Glamour, Cosmopolitan, Elle. Musiikkilehdistä The Face, Smash Hits, Bravo. Jälkimmäisessä oli tosin vaikka mitä.
Amerikkalaisissa lehdissä kuten Seventeen oli usein tosi hyviä perusohjeita esim. erilaisista silmämeikeistä. Brittilehdissä taas oli rohkeampia tyylejä. Brittiläisen cosmopolitanin mukana tuli joskus Zest-liite, missä oli kaikkea mahdollista detox, jumppa, meikki ym juttuja. Suomalaisista lehdistä oikeastaan vain Muoti ja Kauneus oli sellainen luettava. Kauneus ja terveys oli joskus ihan ok. Mutta muihin verrattuna suomilehdet oli harmaita ja tylsiä. Ärsyttää kun niitä aina laitetaan kaikkiin "muistellaan kasaria" juttuihin..
Vierailija kirjoitti:
älyttömän suositussa dödössä oli useita eri tuoksuja sekä kaikissa puteleissa erilaiset naisen kuvat, olikohah merkki nyt Dade?
Date. Mun suosikki oli sininen mut sain lahjaksi vihreän. http://www.skrotnissen.no/index.php?act=viewProd&productId=121810
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä nuoria ihmisiä. Itse olin teini kasarilla. Silloin ei kulmille tehty mitään, eivätkä teinit käyttäneet poskipunaa. Itse käytin vihreää ripsaria, lilaa luomiväriä ja puuteria. Jotkut käyttivät vaaleita, jopa valkoisia huulipunia. Sininen ripsari oli erittäin suosittua.
Kyllä käytettiin poskipunaa. Se vedettiin viiruksi ja joskus jopa ohimolle asti. Myös "egyptinpuuterilla" tehtiin varjostuksia, se oli käytännössä contouria. Ja valkoista korostushohdetta.
Mä taisin kyllä olla melko guru.
Yläasteella en nyppinyt kulmiani, amiksessa lähtivätkin sitten kaikki ! Muistan, kun mulla posahti umppari ja en suostunut sairaalaan ennenkuin olin piirtänyt itselleni kulmakarvat :D
Meikkivoide oli pitkään liian tumma, kunnes löysin valkoiselle iholleni paremman sävyn ja puuteria levitin huuliinkin, eihän siinä mitään jos olisin vain pohjustanut huulet mutta jätin ne noin ..
Kun luin jostain, että sininen luomiväri korostaa sinivihreitä silmiä niin levitin sinistä luomiväriä kulmakarvoihin asti! Sellaista vaaleansinistä jossa oli kimalletta. Ja se kimalle varisi päivän mittaan pitkin poskia.
Jossain vaiheessa oli myös muotia meikata hiukset, eli käytettiin hiusmascaroita ja minulta löytyivät sininen sekä pinkki, niitä sitten vedin tyytyväisenä puhkiblondattuun hiirenhäntään.
Vierailija kirjoitti:
Meikäläinen on teihin verrattuna ikäluokkaa metusalem, kävin nimittäin yläasteeni kultaisella kasarilla eli vuosina 1987-90. Silloin oli tosi vähän valinnanvaraa meikkipuolella verrattuna nykypäivän runsaudenpulaan. Pierre Robert, Constance Carroll, IsaDora, Gemey (myöhemmin Maybelline) ja Arcancil sekä kotimainen Lumene, muutamia sarjoja mainitakseni. Itse kiinnostuin kosmetiikasta vasta lukioaikoina, yläasteella meikkasin vain kivipuuterin ja ripsivärin verran. Huuliin sai kiiltoa Body Shopin purkkihuulirasvoilla, niitä oli eri tuoksuisina: mansikka, kiivi jne.
Mä kävin yläasteen 83-86. :p
täällä se sini-pinkkiä huulipunaa käyttänyt kasariteini muistelee myös ihania shamppoo -merkkejä noilta ajoilta. Agree tuoksui todella hyvälle ja Jane Hellenin meikkimainoksen muistan vieläkin... Jane Jane Jane Helleeeeen...
Meikkasin?
En tiedä voiko meikkaamiseksi sanoa seiskaluokkalaisesta lähtien satunnaisesti laitettua kivipuuteria, ripsiväriä ja jotakin huulirasvaa/äidiltä lainattua huulipunaa. Joskus kokeilin myös alaluomen rajausta mustalla kajalilla, mutta en edes itse pitänyt lopputuloksesta, thank god! En muutenkaan ikinä ole oppinut käyttämään luomiväriä, en vieläkään, edes yli 25 vuoden jälkeen.
Harvoista kuvista päätellen olen satunnaisesti myös sutinut paksuihin kulmakarvoihin jotakin väriä, ehkä ripsaria tai silmänrajauskajalia? Kulmakarvat olivat myös usein rehottavat.
Sen muistan, että pesin kuitenkin kasvoni aamuin ja illoin. Rasvaamisen kanssa sitten olikin vähän niin ja näin.... ei ihme jos ihon pinta on ollut korppu jos ei käytä rasvaa, pesee kasvot kaksi kertaa vuorokaudessa ja sutii koko komeuden päälle kivipuuteria. Ehkä teinin aktiivinen talintuotanto on vähän tasapainottanut asiaa?
En mitenkään. En silloin ollut vielä kiinnostunut naisena olemisesta ja toisaalta silloin 1990-luvulla oltaisiin vielä pidetty melko erikoisena, jos teinipoika olisi meikannut vaikka oikeastihan minä olin jo silloin tytön sielu pojan kehossa, en vain tajunnut sitä itse. Nyt olen nainen miehen kehossa, tai siis sieluni on nainen ja kehoni on mies.
Vierailija kirjoitti:
1997-1998 teininä oli käytössä Joe Blascon meikkivoide ja joku high lighter (en muista millä nimellä silloin oli), irtopuuteri, kahdesta väristä koostunut lila tai ruskea silmämeikki, nestemäinen eyelinerkynä, ripsari, huultenrajauskynä ja huulikiilto :D Meikkiin meni aamuisin 30 minuuttia. Oi niitä aikoja.
Jatkan vielä, että glitteriä käytettiin kynsissä ja liimattiin naamaan mennessämme teknobileisiin. Silloin niitä järjestettiin ikärajattomina, en tiedä onko enää sellaisia.
Bling bling-kynsitarroja liimattiin kirkkaalla kynsilakalla bindiksi (?) otsalle....
Laitoin ainoastaan huulipunaa.
t.mies
Aloitin meikkaamisen kunnolla yläasteelle siirtyessä. Aivan väärän sävyistä äidiltä lainattua meikkivoidetta, aurinkopuuteria, paljon mustaa kajaalia sekä ylä- että alaluomiin, vesirajaan myös. Vähintään kolme kerrosta ripsaria. Kulmat tein äidin ruskealla luomivärillä. Poskipunaa aloin lisätä kai yhdeksännellä luokalla. Sellasia muistoja 😂 koulussa joku poika huomautti että meikkivoide on ihan väärän väristä. Nolostuneena ostin sopivamman sävyn.
Näistä sellaiset 10 vuotta
Minäpä olen niin vanha, että muistan ajan ennen kierreripsiväriä. Ostettiin kakkumaskara, eli ripsiväri oli kiinteä pötkylä, joka kasteltiin, ja ripsiharjaa sitten rassattiin siinä. Jos ei ollut vettä lähituntumassa, syljettiin harjaan - aivan, luitte oikein, syljettiin! - ja sitten levitettiin ripsiin. Huonosti, eli kaikilla oli hämähäkinjalkaripset.
En yläasteella muista meikanneeni (kävin vuodet 95-98). Mutta lukion ekalla otetussa valokuvassa minun pöydälläni näkyy Maybellinen meikkivoide. En ole koskaan meikannut paljon, enemmän olen laittanut hiuksia ja keskittynyt pukeutumiseen. Tuolloin lukiossa minulla oli Frendien kuuluisa Rachel - kampaus ja AITO kelsiturkki 70-luvulta. Ai kamala :D
Olin myös aikaani hieman edellä japanilaisen kirjekaverini ansiosta, ja otin hiuksiini ja tyyliini mallia japanilaisista 90-luvun lopun teinimuotilehdistä.
No siis mä olen syntynyt vuonna -70 joten olin teini 80-luvulla. Silloin meikit oli oikeasti aika kalliita, halpissarjoja taisi olla vain Anytime ja se oli ihan kuraa. Lumenea, Max Factoria, Pierre Robertia ja Revlonia käytettiin, eli kohtuuhintaisia markettisarjoja.
Pakkeloin naamani tummaksi, koska silloin oli muotia käyttää tosi ruskeaa meikkivoidetta. Silloin muka näytti "terveeltä". Mistään mineraalimeikeistä ja meikkipuutereista ei oltu edes kuultu, ainoa oikea tapa tehdä meikkipohja oli meikkivoide + puuteri. Toisin sanoen hirveä pakkeli.
Kulmia ei juurikaan nypitty, tämä tuli muotiin vasta 90-luvulla. Meikkityyli oli muutenkin tosi tätimäinen, sellainen railihulkkosmeikki. Tummaa huulipunaa ja huultenrajauskynää. Kajalia paljon sekä ylä- että alaluomelle, ja sitä ei juurikaan häivytetty edes alaluomella (vrt. prinsessa Diana).
🇺🇦🇮🇱
Ai niin, pakko mainita vielä Yves Rocher! Erityisesti on jäänyt mieleen siitä sarjasta sellainen ällösti helmiäinen vaalea huulipuna, jonka nimi oli Huurteinen Koralli. Muistan vieläkin, miltä se tuoksui ja maistui!
Oli myös Kaunis Nainen -kosmetiikkamyymäläketju, jossa oli joskus tosi erikoisiakin tuotteita, kuten vaalean sinistä helmiäiskynsilakkaa. Sitä oli pakko saada, kun se oli niin ihkua. Neonvärisiä kynsilakkoja käytettiin myös.
🇺🇦🇮🇱
Muistan tuon pinkki-sinisen huulipunan! :D Olen käynyt myös yläasteeni 87-syksystä eteenpäin.
Itsehän meikkasin hyvinkin hillitysti, käytin vain sähkönsinistä ripsiväriä, sinistä kajalia ja vaaleata huulipunaa :´D Sopivat hyvin seiskaluokkalaisen lookiin, kun käytin äitini sähkönsinistä paitapuseroa, jossa oli kunnon olkatoppaukset.