Perjantain nostalgiaketju: Miten meikkasitte teineinä?
Katselin kaupungilla vastaantulevia huoliteltuja nykyteinejä ja jäin muistelemaan omia nuoruusvuosien meikkityylejä. Vaikutteet otettiin silloin vielä isosiskoilta ja välineet & tekniikat olivat hyvin yksinkertaisia verrattuna siihen, mikä katukuvan perusteella vaikuttaisi olevan nykyään valtavirtaa.
Jaan oman muistoni: aloin meikata päivittäin mennessäni yläasteelle vuonna 1998. Meikkini koostui oikeastaan koko yläasteen ajan Anytimen vaaleimmasta kivipuuterista (sävy 00), ripsarista ja mustasta kajalista, joita molempia käytin avokätisesti. Huulilla rakastin Lumenen huurteista nudepunaa, sellaista Nylon Beat-sävyä. Kulmakarvoja nypin ohuemmiksi, mutta en meikannut niitä ollenkaan.
Nykymuotiin verrattuna vuosituhannen vaihteen teinimeikki ainakin pikkukaupungissa oli yksinkertainen ja vähän karu. Meikkipohjat olivat yleensä omaa ihoa vaaleampia eikä siihen aikaan harrastettu varjostuksia, korostuksia tai edes poskipunaa. Tuotteiden suhteen ei ollut isoa valinnanvaikeutta, kun S-market myi Lumenen ja Anytimen perusvalikoimaa ja Lumeneen ei yleensä ollut varaa.
Kommentit (342)
En käyttänyt meikkivoidetta. Tein vain eyelinerilla pandasilmät ja jossain vaiheessa muutin sitä niin, että laitoin sisänurkkiin valkoista kajalia, aka olin ernu.
Olin yläasteella 2000-luvun alussa. Muotia oli mattainen iho, ihonväriset huulet ja ne lokinpaskat sekä ohueksi nypityt kulmat, joita ei paljon meikkailtu.
Dream matte moussea kului paljon! Samoin Rimmelin kivipuuteria. Elin goottinuoruuden, johon kuului rajaukset, tummat luomivärit ja ohuet kulmat. Aika usein tein eyelinerilla kissarajausten seuraksi myös silmien sisänurkkiin "kolmiomaiset" rajaukset. Näitä ei näy nykynuorilla :D Niin ja eyelinerilla rajattiin ripsiraja mustalla, mutta vesiraja tehtiin valkoisella kajalilla, samoin joskus ne "lokinpaskat".
Nykynuoret ovat taitavia meikkaamaan. On meikkiblogit- ja vlogit, ja jokaisella tuppukylälläkin myydään esim. Tokmannilla ihan hyviä meikkejä. Meikit ovat myös kehittyneet älyttömästi lähiaikoina, nykyään hinta ei näy laadussa.
Pitäisiköhän ostaa tuota Matte moussea taas kokeiluun... :D
Onpa täällä nuoria ihmisiä. Itse olin teini kasarilla. Silloin ei kulmille tehty mitään, eivätkä teinit käyttäneet poskipunaa. Itse käytin vihreää ripsaria, lilaa luomiväriä ja puuteria. Jotkut käyttivät vaaleita, jopa valkoisia huulipunia. Sininen ripsari oli erittäin suosittua.
Sininen kajali, sininen ripsari ja punainen luomiväri.
Siunakkoon...=)))
Minä tilasin meikkini Yves Rocherilta. Sävyt eivät aina osuneet ihan kohdalleen, mutta toisaalta senaikaisissa tuotteissa pigmenttiä oli niin vähän, että se ei pahemmin haitannut. Meikkipussissa oli kutakin tuotetta yksi versio kerrallaan, esim. yksi huulipuna, yksi luomiväri, yksi värivoide.
Yläasteella 1980-83.
Muutamalla luokkakaverilla oli täysi meikki joka päivä, päällimmäisenä oranssihtava puuteri.
Mulla oli vain ripsiväri ja vihreä yves rocherin kajalkynä. Föönasin kyllä tukan joka päivä Diana-tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin jo laittaa kuvani. 😂 Mutta siis, minun teini-iässäni 90-2000-luvun vaihteessa oli in glitterluomivärit ja vahvat rajaukset. Ainakin meilläpäin. 😄 Ja pinkki huulipuna! Sellainen kiiltävä kimaltava. Oi, mulla on tossa just kuva kun olin 14v. 1998.
Itse käytin meikkivoidetta ja meikkipuuteria sekä poskipunapuikkoa. Satsasin yleensä meikkeihin ja käytin mm. Maybellinen meikkejä. Mutta monella kaverilla oli paljon simppelimpi meikki. Näyttivät usein siltä, kuin naamaa olisi uitettu jauhopussissa. Onneksi itselläni on tummempi iho ja osasin käyttää vähän ”parempia” meikkejä. En ole tainnut koskaan käyttää mitään jauhomaista puuteria.
Kaverin kanssa just joku aika sitten puhuttiin näistä ja naureskeltiin, kun meidän aikaan tekoripset oli muoviset härpäkkeet ja tekokynnet kiinnitettiin itse kotona suoraan liimalla. Usein pakkauksen mukana oli joku pilipaliliima ja kun se ei pysynyt, laitettiin pikaliimaa. Itse en niitä tekokynsiä käyttänyt, onneksi on hyvät omat kynnet, mutta moni kaveri käytti. Ja kun tekokynsi katkesi, koko sormi saattoi tulehtua. Yhdelle kaverille naurettiin, kun ei tullut kouluun kun sormi tulehtui. Siitä tuli sisäpiirin juttu: ”Kouluun ei voi mennä jos kynsi katkeaa”. 😂 Pitkään mietin mistä tää tuli, mutta nyt tosiaan muistin. 😂
Olen samanikäinen ja muistan myös noi luokkakavereilla. Ite olin "aikuisempi" jakkupuvussa 😂 ja koko meikki ruskealla. Samalla pronssinvärisellä kynällä kulmat silmät ja huultenrajaus, huuliin mattaa tummanpunaista. Kalpea naama ja tummanruskeaa luomiväriä. Kuvittelin kauhean kaksoisleuan (anorektikko) ja vedin sinne aurinkopuuterilla ekat "contourit"
Vierailija kirjoitti:
Minä tilasin meikkini Yves Rocherilta. Sävyt eivät aina osuneet ihan kohdalleen, mutta toisaalta senaikaisissa tuotteissa pigmenttiä oli niin vähän, että se ei pahemmin haitannut. Meikkipussissa oli kutakin tuotetta yksi versio kerrallaan, esim. yksi huulipuna, yksi luomiväri, yksi värivoide.
Tosiaan, tuotteet käytettiin loppuun ennen seuraavan ostamista. Kaverillani oli kolme erilaista huulipunaa ja sitä pidettiin yleisesti liioitteluna.
Aloitin meikkaamisen 16-vuotiaana kun menin lukioon. Käytin jotain meikkivoidetta ja puuteria, ja muistaakseni ripsiväriä. Vähän myöhemmin myös kulmaväriä ja poskipunaa. Olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin, kun en vieläkään oikein osaa meikata.
N26
Vierailija kirjoitti:
Meikäläinen on teihin verrattuna ikäluokkaa metusalem, kävin nimittäin yläasteeni kultaisella kasarilla eli vuosina 1987-90. Silloin oli tosi vähän valinnanvaraa meikkipuolella verrattuna nykypäivän runsaudenpulaan. Pierre Robert, Constance Carroll, IsaDora, Gemey (myöhemmin Maybelline) ja Arcancil sekä kotimainen Lumene, muutamia sarjoja mainitakseni. Itse kiinnostuin kosmetiikasta vasta lukioaikoina, yläasteella meikkasin vain kivipuuterin ja ripsivärin verran. Huuliin sai kiiltoa Body Shopin purkkihuulirasvoilla, niitä oli eri tuoksuisina: mansikka, kiivi jne.
samaa ikäluokkaa, tai itse asiassa vuoden vanhempi vielä eli dinosaurus :D... Constance Carroll - oi mikä nimi menneisyydestä! Itse muistan että käytin lilaa ripsiväriä... kaikilla oli sinistä ja halusin olla erilainen. Huulet olivat valkoiset.... en enää muista millä ne edes maalasin. Muistan että oli pinkki pieni hylsy ja huulipuna oli pinkkiä jossa sinisiä kuvioita ( joo, todellakin ) - muitaako kukaan muu? Meikkivoidemerkkiä en enää muista, mutta iho oli vitivalkoisen ja vaaleanpunaisen risteytys. Kulmia en nyppinyt ollenkaan vielä yläasteella, ne olivatkin melkoiset villit pehkot. Voi noita aikoja :)
dream matte mousse, joka oli kyllä melko hyvän sävyinen, mutta ei sopinut iholleni siihen päälle paksusti puuteria, eli todella tunkkaisen näköinen iho.
Kulmakarvat liian tummalla kulmakynällä piirtäen ja hieman siittiömalliin, mutta paksummin. Silmiin lokinpaskat ja runsaasti ripsaria. Huuliin en laittanut mitään. En vieläkään osaa käyttää huulilla muuta kun kiiltoa tai huulirasvaa.
Teininä ensimmäinen meikkivoiteeni oli omalle iholle jälkikäteen katsottuna ihan törkeän keltasävyinen, sukulaiselta saatu. Peitin paksulla meikkivoidekerroksella usein pelkät huulet, joskus myös koko naaman. Silmiin piirsin yläluomiin rajaukset jollain tylpällä kajaalilla ja silmien ulkonurkkiin semmoiset tylpät suhruiset "siivekkeet". Lisäksi ripsiväriä. Kulmakarvoja ei silloin oikein kukaan meillä päin meikannut, korkeintaan värjäsi. Itse en värjännyt, koska kulmakarvani ovat luonnostaan mustat.
Luojan kiitos minulla ei koskaan ollut mitään radikaalimpaa meikkivaihetta, jo nuo arkimeikit ovat niin hävettävää katseltavaa. Paljon nätimpi olisin ollut ilman. :D
Olisiko ollut v. -96 tai -97, kun jokaisella kaverilla oli huulissa Lumenen nro 19. Sitä tummaa sävyä ei tahdo enää mistään löytää (olisin ysärifestareille kovasti halunnut). Ja vaalea kivipuuteri sen kaverina sekä mustaa ripsaria (merkillä ei väliä).
Lukiolaisena reilut kaksikymmentä vuotta sitten tyylini oli niin aikuista, niin aikuista. Vaalea mattainen meikkivoide, jonka päälle varmuuden vuoksi kivipuuteria. Huulipuna oli ruskea ja mattainen, luomiväri oli ruskea ja mattainen, hitto, poskipunakin oli rusehtava ja ei kovin heleä sekään. (Täytyy kyllä myöntää, että siihen aikaan halusinkin nimenomaan näyttää vanhemmalta. No, sittemmin vuodet ovat toteuttaneet toiveeni.)
Kun vertaa upeisiin nykyteineihin, joista on vaikea sanoa ovatko 12v vai 21v näytin siltä mikä olinkin: Teinitytöltä jolla oli intoa, muttei taitoa. Anytime oli suosittu meikkisarja ja jonkin verran kosmetiikkaa tilattiin myös Yves Rocherilta. Arkimeikkini oli liian vaalean puuterin pölläyttämistä rasvaiseen naamaan, mustaa ripsiväriä paksuina kökköinä ja paksut mustat kajaliviivat alaluomelle. Tuosta ajasta onkin jäänyt käsite "kajaliöverit"...
Vaaleanviolettia luomiväriä kulmakarvoihin asti, ripsari. Meikkivoiteella sellanen kunnon maski naamaan ja puuteria PALJON. Huulikiiltoa. Hiuksissa vaaleat palkkiraidat. Joskus saatoin lainata äidiltäni vaikkapa aurinkopuuteria :D
Kullanhohtoiset luomet ja huulet. Rajaukset huuliin kulmakynällä (vissiin ainoa ruskea kynä joka minulla oli :D)
1997-1998 teininä oli käytössä Joe Blascon meikkivoide ja joku high lighter (en muista millä nimellä silloin oli), irtopuuteri, kahdesta väristä koostunut lila tai ruskea silmämeikki, nestemäinen eyelinerkynä, ripsari, huultenrajauskynä ja huulikiilto :D Meikkiin meni aamuisin 30 minuuttia. Oi niitä aikoja.
Pikkukaupungin ylä-aste 90-luvulla: Kalpeita jauhonaamoja huulet ruskeiksi maalattuna, eikä kellään ollut väriä kulmissa tai rajausta huulissa, se ei liittynyt grungeen vaan siihen, ettemme yksinkertaisesti ymmärtäneet moisten välineiden tarpeellisuutta.! Puuteria levitettiin niin, että pölisi ja vaikutelma oli tosiaan "kaatunut naama edeltä jauhopussiin", meikkivoide taas oli usein liian tumma tai sitten sitä ei ollut lainkaan. Pretty..
Anytime oli tosiaan se The meikkisarja ja älyttömän suositussa dödössä oli useita eri tuoksuja sekä kaikissa puteleissa erilaiset naisen kuvat, olikohah merkki nyt Dade?
Kaverin kaksikymppinen isosisko opetti huulimeikin tekemisen vuonna 1996: ensin piirretään ruskealla kynällä rajat vähän huulten oikeiden reunojen ulkopuolelta ja sitten väritetään huulet peitepuikolla. Vähän kiiltoa päälle.