Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perjantain nostalgiaketju: Miten meikkasitte teineinä?

Vierailija
23.03.2018 |

Katselin kaupungilla vastaantulevia huoliteltuja nykyteinejä ja jäin muistelemaan omia nuoruusvuosien meikkityylejä. Vaikutteet otettiin silloin vielä isosiskoilta ja välineet & tekniikat olivat hyvin yksinkertaisia verrattuna siihen, mikä katukuvan perusteella vaikuttaisi olevan nykyään valtavirtaa.

Jaan oman muistoni: aloin meikata päivittäin mennessäni yläasteelle vuonna 1998. Meikkini koostui oikeastaan koko yläasteen ajan Anytimen vaaleimmasta kivipuuterista (sävy 00), ripsarista ja mustasta kajalista, joita molempia käytin avokätisesti. Huulilla rakastin Lumenen huurteista nudepunaa, sellaista Nylon Beat-sävyä. Kulmakarvoja nypin ohuemmiksi, mutta en meikannut niitä ollenkaan.

Nykymuotiin verrattuna vuosituhannen vaihteen teinimeikki ainakin pikkukaupungissa oli yksinkertainen ja vähän karu. Meikkipohjat olivat yleensä omaa ihoa vaaleampia eikä siihen aikaan harrastettu varjostuksia, korostuksia tai edes poskipunaa. Tuotteiden suhteen ei ollut isoa valinnanvaikeutta, kun S-market myi Lumenen ja Anytimen perusvalikoimaa ja Lumeneen ei yleensä ollut varaa.

Kommentit (342)

Vierailija
1/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleansininen luomiväri ja vaalea Juicy Tubes huulikiilto yhdistettyinä törkeään määrään ripsaria. Kulmakarvat nypin ohuiksi mutta vältin siittiölookin sentään :D Palkkiraidat hiuksissa, pohja oli punaruskea ja paksut blondit raidat siinä päällä...

Vierailija
2/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kokeilin kynsilakkaa ja huulikiiltoa, mutta äiti kielsi ne. Kaverini "meikkasi" kostuttamalla puuvärikyniä ja hinkkaamalla niitä kasvoihinsa (kyllä, ihan oikeasti).

Yläasteella löysin kasiluokkalaisena äitini vanhan meikkikynän eikä äiti voinut enää perustella meikkikieltoa :D Aloitin Yves Rocherin minitesterihuulipunilla ja eka luomiväri oli testeripakkaus, jossa vaaleaa ja sinistä luomiväriä. Opettelin sillä banaanivarjostuksen. Pian tutkin hulluna kaikkia ulkomaisia lehtiä ja meikkijuttuja, sekä Muoti ja Kauneus -lehteä. Perusmeikki oli pitään puuteri, huulikiilto/puna (esim. helmiäisvalkoinen), luomiväri, kajali, ripsari ja parfyymi. Aika pian kokeilin kaiken mahdollisen: siniset, keltaiset, mustat kynsilakat. Täysin valkoisen meikkivoiteen, täysin mustan huulipunan ja luomivärin (enkä ollut edes gootti, se oli kasaria), violetit huulet, värilliset kajalit ja ripsivärit (punainen ripsari oli hyvä), neonväriset hiusvärisuihkeet, kimalteet iholla ja hiuksissa. Iltamenoihin saatoin vähän vanhempana meikata vaalean meikkipohjan, matan puuteripinnan irtopuuterilla, poskipunan näyttävästi ohimoille, vaalean korostusvoiteen poskipään yläosaan, huultenrajaus, puna, kiilto, kajali, rajaus, luomiväri, ripsiväri ja kimalteet päälle. Sekä tietysti kynnet. Jos ei ollut lakkaa, käytin tekokynsiä.

Kirjoittelen tätä tässä pelkässä korealaisessa meikkivoiteessa parhaillaan joten kyllä minä hieman rauhoituin siitä..

Se mitä en tainnut koskaan meikata oli kulmakarvat. Mun mielestä ne oli ihan hyvät sellaisenaan. Kasarillahan ne sai ollakin tuuheat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jo laittaa kuvani. 😂 Mutta siis, minun teini-iässäni 90-2000-luvun vaihteessa oli in glitterluomivärit ja vahvat rajaukset. Ainakin meilläpäin. 😄 Ja pinkki huulipuna! Sellainen kiiltävä kimaltava. Oi, mulla on tossa just kuva kun olin 14v. 1998.

Itse käytin meikkivoidetta ja meikkipuuteria sekä poskipunapuikkoa. Satsasin yleensä meikkeihin ja käytin mm. Maybellinen meikkejä. Mutta monella kaverilla oli paljon simppelimpi meikki. Näyttivät usein siltä, kuin naamaa olisi uitettu jauhopussissa. Onneksi itselläni on tummempi iho ja osasin käyttää vähän ”parempia” meikkejä. En ole tainnut koskaan käyttää mitään jauhomaista puuteria.

Kaverin kanssa just joku aika sitten puhuttiin näistä ja naureskeltiin, kun meidän aikaan tekoripset oli muoviset härpäkkeet ja tekokynnet kiinnitettiin itse kotona suoraan liimalla. Usein pakkauksen mukana oli joku pilipaliliima ja kun se ei pysynyt, laitettiin pikaliimaa. Itse en niitä tekokynsiä käyttänyt, onneksi on hyvät omat kynnet, mutta moni kaveri käytti. Ja kun tekokynsi katkesi, koko sormi saattoi tulehtua. Yhdelle kaverille naurettiin, kun ei tullut kouluun kun sormi tulehtui. Siitä tuli sisäpiirin juttu: ”Kouluun ei voi mennä jos kynsi katkeaa”. 😂 Pitkään mietin mistä tää tuli, mutta nyt tosiaan muistin. 😂

Vierailija
4/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meikannut.

Vierailija
5/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siitä vähän outo, että olen aina meikannut hyvin. Johtuu varmaan äidistäni, jolla oli aina hyvä meikki, ja hän opasti meikkiostoksissa. Pahin huti oli sininen luomiväri ja liian paksut kajal-rajaukset.

Sitä en voi käsittää, että yläaste- ja lukioaikoina heräsin 1,5 h ennen bussille lähtöä, jotta ehdin pestä ja laittaa hiukset ja meikata. Nuorena ja nättinä, kun ei olisi mitään meikkiä edes tarvinnut. Ei sitä enää nykyään jaksaisi, vaikka tarvetta olisi :D

Vierailija
6/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintakuivalle, röpelöiselle iholle Dream matte moussea, joka hapettuessaan muuttui oranssiksi. Valkoiset lokinpaskat silmien sisänurkkiin ja huulille tuhti peitevoidekerros. Nam! Hiuksissa oli syvä sivujakaus ja lakkasin otsatukan puoliksi liikkumattomaksi levyksi kasvojen eteen. 

Vierailija
7/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen on teihin verrattuna ikäluokkaa metusalem, kävin nimittäin yläasteeni kultaisella kasarilla eli vuosina 1987-90. Silloin oli tosi vähän valinnanvaraa meikkipuolella verrattuna nykypäivän runsaudenpulaan. Pierre Robert, Constance Carroll, IsaDora, Gemey (myöhemmin Maybelline) ja Arcancil sekä kotimainen Lumene, muutamia sarjoja mainitakseni. Itse kiinnostuin kosmetiikasta vasta lukioaikoina, yläasteella meikkasin vain kivipuuterin ja ripsivärin verran. Huuliin sai kiiltoa Body Shopin purkkihuulirasvoilla, niitä oli eri tuoksuisina: mansikka, kiivi jne.

Vierailija
8/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin yläasteella 10 vuotta sitten, ja silloin oli tää juttu että meikkivoiteella meikattiin huulet ihan semmosiks ihon värisiks. Sitten oli mustalla rajaukset ja kunnolla ripsaria (ei mitään luomivärejä käytetty) ja itse en tajunnut että myös kulmia voi meikata joten kulmat oli saman väriset kuin muu iho. Joten tyylini oli valkoinen naama ja mustat tuhruset silmät :)

Vierailija
9/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi luomiväri-huulikiiltopaketti, jossa oli kaksi tahmaista huulikiiltoa: vaaleanpunainen ja pinkki. Luomivärit olivat vaaleansininen, -vihreä ja -pinkki. Lisäksi oli joku Anytimen ripsari, vaalea kivipuuteri ja joku halpa harmahtava ja todella paksu meikkivoide.

Variaatiota meikeilleni sain laittamalla eri luomuväriä ylä- ja alaluomelle :D.

Vierailija
10/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuet, tummanruskealla kynällä korkeiksi kaariksi piirretyt kulmakarvat 

Valkoinen luomiväri koko luomella 

Musta ripsari + musta kajalkynä 

Huulikiiltoa, paljon huulikiiltoa

Mulla oli myös cascada/pesukarhu/amistukka, eli tummat alta ja puhkivaalennetut päältä 

Vierailija
11/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 90-luvun lopussa vaalea, paksu kerros joe blascon meikkivoidetta, ohueksi nypityt kulmakarvat, joita olin vahvistanut Lumenen ruskealla kulmakynällä. Meikkivoidetta laitoin myös huuliin ja siihen nuden väristä kiiltoa päälle. Luomiväriä en käyttänyt, mutta paksut rajaukset mustalla kajalkynällä ja tuhdisti mustaa kanebon ripsiväriä. Hiukset oli blondatut ja permanenttikiharat. Leveälahkeiset vaaleat farkut, jotka oli muuten järjettömän tiukat ja matalavyötäröiset. Paidat oli pieniä, tiukkoja ja usein vaaleanpunaisia tai pinkkejä, push up rintaliivit oli ihan must. Ja kaikki tekoturkistakit yms.

Vierailija
12/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alkupuoliskolla meikkivoidetta, paksua peitevoidetta napista ja irtopuuteria. Ripsiväriä. Meikkini päätarkoitus oli peittää kamala kalpea kirjava akneihoni. Joskus jäin oikeasti koulusta pois kun en saanut möykkyjä piiloon ja itketti liikaa.

Poskipunaa en käyttänyt kun kuvittelin olevani muutenkin punoittava. Kulmakarvoja en meikannut, mutta en myöskään erityisesti nyppinyt kun ne olivat jo valmiiksi hyvät eli kapeat.

Koin aina olevani sen verran ulkopuolinen ja nolo tyyppi että se säästi minut suurimmalta osalta kaikista teinijutuista, olisihan se nyt ollut täysin typerää tällaisen mitään rajauksia vaikkapa vetää tai muuta "yrittää".

Vierailija
13/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella en laittanut iholle mitään mutta silmiin vihreää luomiväriä ja vihreää ripsiväriä ja kajal alaluomen sisäpinnalle. Joskus myöhemmin myös anytime puuteria.

Vierailija
14/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman ikäinen kuin ap ja tyylikin suunnilleen sama. Eli paljon ripsiväriä ja mustaa kajalia. Sekä se sama Anytimen puuteri 00-sävynä. Jotain sen ajan valokuvia kun katsoo, näytän ihan turpiin saaneelta ruumiilta :D

Vierailija
15/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kauheat määrät glitteriä, silloin 2000-luvun alussa oli glittergeelejä joita sitten lätkin ympäri naamaa(kulmaluihin, silmäluomiin, poskipäihin). Ehkä pahin hutihankinta oli vihreä glitterhuulikiilto :D 

Vierailija
16/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkasin meidän vessan seinät ja meikkinä käytin jotain äiskän vessasta löytämääni hienoa meikkikynää. En kyllä ollut tapahtumahetkenä vielä edes koulussa.

T: Mies 1985

Vierailija
17/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meikannut teininä. Se on yleistynyt mun nuoruudesta. 

Vierailija
18/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000- luvun alussa luin jostain lehdestä, että punertavat luomivärit sopisi vihreille silmille. Niinpä käytin punaista huulipunaa luomilla. Silmät rajasin mustalla kajalilla niin ylhäältä kuin alhaaltakin. Meikkivoide oli maybellinen matte mousse. Huuliin tai poskiin en laittanut mitään, koska silmät oli se juttu... Ei ollut YouTube tutoriaaleja silloin, ja sen kyllä huomaa kun katsoo vanhoja kuvia. Nykyteinit osaa meikata varsin taidokkaasti vaikkakin monella menee överiksi, mutta noin teknisesti ovat taitavampia kuin me silloin...

Vierailija
19/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin teini joskus 2000-luvun alussa. Nypin tummat ja paksut kulmakarvani liian ohuiksi. Olin sentään tyylikkäämpi kuin useat kaverini, jotka sheivasivat kokonaan kulmakarvansa ja vetivät kulmakynällä (epäsymmetriset) viivat tilalle. Luomissa oli jotain vaaleaa luomiväriä, kajaalia oli silmien sisäluomissa. Huulikiiltona oli jotain vaaleaa huulikiiltoa. Puuteria piti laittaa älytön kasa ja meikkivoiteen sävy oli nykyisiin verrattuna ihan oranssi.

Vierailija
20/342 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin pitkälti samoja tuotteita kuin äiti. Lumenen peittävää mattameikkivoidetta ja yhdessä tilailtiin Coloselta peitevoidenappi ja irtopuuteri ja Oriflamelta kaikenlaista kokeiluun.

Ripsivärini oli yläasteella Maybellinen Full'n'soft, paras ripsiväri ikinä. Muistan kun se lopetettiin.