Yllätyin hirveästi, kun työpaikamme siivooja asuukin uudehkolla omakotitalo alueella! :D
Toki on vakituisessa työssä mutta palkkahan aivan surkea.
Miten yksin elävä 50v nainen voi asua omakotitalossa vieläpä tuollaisella uudella alueella?
Kommentit (88)
Sillä on varmaan 40 vuoden laina tai sit pappa betalar
Tekee siivoustyön lisäksi toista duunia (voi olla myös maailman vanhin ammatti jota harjoittaa)
On voittanut lotossa
Tai hänellä on rikas/hyvin toimeentuleva mies
Hohhoijaa. Minkä vuoksi muuten mainitset siivoojan iän? Etkö ihmettelis asuinpaikkaa, jos ikä olisi 30 tai 67?
Leskenä pitkään elänyt tätini oli siivooja. Ikänsä teki kahta työtä. Perunkirjassa oma asunto Hesan keskustassa. Pankkitilillä rapiat 400.000 euroa.
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Ai niin, se siivoustyöntekijöiden halveksunta lopetettiin jo kymmeniä vuosia sitten. Onko ap jo dementiaiässä, kun tuollaisen aloituksen teki?
oma kotitaloalueella omakoti taloalueella oma kotitalo alueella oma koti taloalueella oma koti talo alueella
Pienistäkin tuloista voi opetella sijoittamaan. Ja muutenkin: ei ne suuret tulot, vaan ne menot tulojen mukaan. Minäkin siivosin työkseni, julkisella, reilun parin tonnin brutolla. Olin kolmevitosena velaton, nelikymppisenä on enää toinen jalka työelämässä. Sillä palkalla on myös kasvatettu lapsi, elätetty sairas puoliso ennen eläkepäätöstä ja rahoitettu vapaat, joilla on opiskeltu korkeakoulututkinto. Miksi yksi omakotitalo olisi mahdoton, etenkin tuossa iässä?
Vierailija kirjoitti:
Osaakohan se siivooja sinua paremmin yhdys sanoja? Asuminen uudehkolla omakotitalo alueella ei isoja tuloja vaadi, mutta jos se olisi omakotitaloalue, niin tilanne olisi toinen.
oletko sinä pilkun nussia vai pilkun nussija
Vierailija kirjoitti:
Mulla palkka siivoojana (laitoshuoltajana) kunnalla 2100€/kk ja lisiä saan 300€/kk (lähinnä sunnuntaitöistä). Vois sitä huonompaakin palkkaa saada. Ja kyllä, asun omakotitalossa ja mulla on ihan kiva auto.
Mä saan kunnalla paljon vähemmän. Tuntiliksa on reilu 11€.
Jos vaikka harrastaa, sivutyönä maailman vanhinta ammattia, mitä hemmettiä se kellekään kuuluu.
Mä oon siivooja ja mulla on 120.000 euron asunto perseen alla. Ei mitään rahaongelmii, säästän joka kuukausi, teen mitä mieli tekee. Ei oo miestä, ei perintöö, ei lottovoittoo. Työlläni kaiken kustannan. Ei siivooja oo mikää reppana jos sitä luulet.
Voiko ap:n kaltaisia idiootteja oikeasti olla olemassa ???
Jos tää Suomi makaa samankaltaisten aivojen varassa kuin ap niin kannattaa todella olla huolissaan!
Ja mä olen..ollut jo niin kauan kuin olen tätä palstaa lukenut.
Mun isoisän uus vaimo aikanaan teki siivoushommia ajankulukseen kun isoisä teki reissuhommia. Tykkäsi myös kun sai vähän "taskurahaa" jolla sitten osteskeli entisestä liitostaan olevalle aikuiselle tyttärelleen ja tämän lapsille eli omille lapsenlapsilleen kaikenlaista mitä ei sitten erikseen tarvinnut puolisolle mainita. Siivouskeikoille meni firman juoksutytöille varatulla vanhalla fiiulla mutta muuten ajeli mersulla ja tykkäs esitellä timantteja ja turkkejaan.
No pappa delas ja uudelle vaimolle jäi kivasti täpäkkää jolla elelee edelleen ja tekee joskus siivoushommia kun muilta kiireiltään ehtii. Asustaa ihan kivassa pikku "kartanossa" kivalla asuinalueella:)
Mä taas olen järkyttynyt, jos 40-50-vuotiailla on vielä velkaa eikä sitä asuntoa/taloa ole vielä maksettu. Puolisoni kanssa valmistuimme 23-vuotiaina ja siitä asti tehty töitä. Jo ekana työvuonna säästöön jäi tosi paljon, koska oli tottunut elämään opintotuella. Siispä ostimme ok-talon noin 24-vuotiaina ja se on nyt 40-vuotiaina maksettu. Onneksi on, koska nyt on työttömyyttä ja sairautta perheessämme.
Tuossa iässä on ehtinyt olla muitakin parempi palkkaisia töitä. Tai avioliitto minkä aikana kerryttänyt omaisuutta, niin hyvä homma. Ei kannata köyhtyä liitossa, vaikka on ’vain siivooja’.
Voi miten tuttua! Miehen kanssa ollaan ihan tavallisia duunareita, vähän riippuen kuka katsoo niin pieni/keskituloisia. Eli esimerkiksi päivähoitoon tuloja katsottaessa ollaankin kovatuloisia mutta yleisellä mittapuulla pienituloisia. Muutama vuosi sitten muutettiin isoon taloon ja vaihdettiin samalla toinen auto, itse olin silloin vielä vanhempainvapaalla. Johan pienessä kylässä alkoi juorut kulkea että nuo ne on voittaneet varmaan lotossa. Oikeastihan me myytiin voitolla aiempi osake josta oli lainaa maksettu jo kymmenen vuotta, katettiin siis talon myyntihinnasta leijonansiivu myyntivoitolla. Ja autokin oli kymmenen vuotta vanha 200 tuhatta ajettu muutaman tonnin rutku, mitä nyt korimalliltaan ”iätön”. Kyllähän tämä nykyinen talo on omastakin mielestä ”liian hieno” tälläisille duunareille mutta kyllä ihan työllä ja pankkilainalla saavutettu. Ollaan tosi säästäväisiä ja mitään turhaa ei hankita. Säästöjä on ja lainakin on maltillinen. Etelässäkin käydään, budjetilla tosin mutta kuitenkin. Kai se vaan ottaa jollekin koville että paskaduunarikin voi jotain elämässään hankkia eikä vaan punkkaa kaupungin vuokraslummissa.
Meidän siivooja matkustaa ihan hirveästi. Aina on menossa jonnekin päin maailmaa. Hänen miehensä on oikein hyväpalkkainen. Siivooja siivoo ihan omaksi huvikseen, että on jotain tekemistä. Ei edes tee kokopäivätyötä.
Mistä ihmiset ylipäätään kuvittelevat tietävänsä siivoojan elämäntarinan? Itsekin aloitin äsken osa-aikaisen siivoustyön. Minulla on korkeakoulututkinto ja runsaasti työkokemusta, mutta haluan toiselle alalle, joten siivoojan työ sopii mainiosti opintojen rahoittamiseen. Olen ehtinyt hankkia omistusasunnon kalliilta alueelta. Teen tätä muutaman vuoden, kunnes työllistyn uudessa ammatissani. Pidän muuten kovasti siivoustyöstä ja arvostan sitä ammattina.
Minä ihmettelen sitä, että tällaisena avoimen tiedon valtakautena, ihmiset ihmettelevät "miten jolloin voi olla varaa?" Onko nämä ihmettelijät sieltä Gaussin käyrän ei - niin - fiksusta - päästä, vai kieltävätkö he itseltään sen tiedon, että rahaa voi käyttää eri tavoin?
Omassa tuttavapiirissä on valitettavasti muutama tällainen, joka suureen ääneen paheksuu että ei voi olla ilman velkaa varaa tuollaiseen. Jos eräänkin ihmettelijän rahankäytön ottaisi parempaan tarkasteluun, sieltä paljastuisi monta seikkaa siihen miksi toinen voi ja hän ei. Hyvänä esimerkkinä Suomessa on auto, joka on monelle eräänlainen statussymboli. mutta joka on myös melkoinen rahareikä jos sen on ostanut velalla ja on itse pienituloinen. Ja tässä yhdessäkin ihmettelijäperheessä auto vaihdetaan uudempaan (korkeintaan neljä vuotta vanhaan) parin vuoden välein, ja opiskelevalla perheenäidillä on oltava myös oma autonsa, vaikka oppilaitos, lasten päiväkoti yms. on muutaman kilometrin säteellä. Ja sitten itketään kateudesta, kun toinen samanlainen perhe käy etelässä kerran vuodessa ja pystyy tekemään asioita mitä hän ei. Jännä homma, mistä voisi johtua?
Meillä on töissä konttoristina n. 50v sinkkunainen, joka asuu isossa asunnossa kaupungin keskustassa, ajelee töihin uudehkolla autolla ja kiertelee aina lomilla ympäri maailmaa mitä hienommissa kohteissa. Joskus kysyin varovasti, että miten hänellä on noin ylelliseen elämäntyyliin varaa. Kertoi olleensa takavuosina isänsä omistamassa firmassa osakkaana ja tehneensä siellä hyvän tilin, kunnes olivat myyneet firman eteenpäin hyvällä voitolla. Töissä hän on kuulemma vain ns. rakkaudesta lajiin ja siksi, että hänestä kotona makaaminen olisi tylsää, kun on ikänsä tottunut tekemään töitä. Mikään pakko hänen ei kuulemma olisi, mutta sanoi että tykkää työstään ja siitä että saa olla ihmisten kanssa tekemisissä.