Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyinen sterilointilaki on nykyisellään epäreilu.

Vierailija
21.03.2018 |

Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.

Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.

Eikö meillä nuorilla ihmisillä olekaan oikeutta päättä omista kehoistamme?

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Lapsena, teininä, 24- vuotiaana ajattelin etten IKINÄ halua lapsia, koska vihaan niitä, en ole äidillinen blaa blaa ja ajattelin samalla lailla sterilisaatiosta!!! Halusin sinne ja oli epäreilua, että en saanut ikäni puolesta sitä.

Noh, lapsi sitten tuli hankittua muutaman vuoden päästä...

Olen myös äärimmäisen onnellinen siitä, että olen ihmisenä kehittynyt ja kypsynyt todella paljon enkä koe olevan edes sama ihminen enää kun 24-vuotiaana.

T: 36v

Kivat sulle. Lapsena, teininä, 24-vuotiaana ajattelin etten IKINÄ halua lapsia koska en pidä niistä, en ole äidillinen, blaa blaa ja halusin sterilisaatiota ja oli epäreilua etten saanut sitä.

30-vuotiaana olin samaa mieltä, mutta olin juuri mennyt naimisiin ja yhteiskunnan painostuksesta päätin jatkaa hormonien napsimista siltä varalta jos mieli vielä kuitenkin muuttuisi. 35-vuotiaana olin samaa mieltä, mutta söin vielä vähän aikaa hormoneita siltä varalta että iskisikin viime hetken vauvakuume. Ei iskenyt. Sen sijaan vatsatautien yms. takia joutui pitämään aina varalla kortsuja ja kylppärissä oli raskaustesti siltä varalta että kaikki menisi pahasti pieleen.

39-vuotiaana totesin että jos joku vauvakuume vielä puskasta iskisikin, niin ylipainoisen verenpainetautisen 39-vuotiaan naisen jonka suvussa on parikin ikävää perinnöllistä sairautta on ehkä syytä jättää raskautuminen väliin jo oman terveyden takia ja jättää perinnöksi maailmalle jotain muuta kuin paketti keskinkertaisia geenejä.

Hankin sterin, enkä ole katunut sekuntiakaan. Ainoa mikä harmittaa on, että odotin näinkin kauan ja kärvistelin vielä pitkään kolmenkympin yli juuri näiden kylläsesinunkinmielimuuttuu-idioottien takia.

Ei tämä nyt mikään elämää suurempi asia ole, mutta olisi voinut olla yksi pieni stressinaihe vähemmän jos steriin suhtauduttaisiin vähemmän dramatisoiden ja sen olisi saanut esim. 25-vuotiaana.

Vierailija
82/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Lapsena, teininä, 24- vuotiaana ajattelin etten IKINÄ halua lapsia, koska vihaan niitä, en ole äidillinen blaa blaa ja ajattelin samalla lailla sterilisaatiosta!!! Halusin sinne ja oli epäreilua, että en saanut ikäni puolesta sitä.

Noh, lapsi sitten tuli hankittua muutaman vuoden päästä...

Olen myös äärimmäisen onnellinen siitä, että olen ihmisenä kehittynyt ja kypsynyt todella paljon enkä koe olevan edes sama ihminen enää kun 24-vuotiaana.

T: 36v

Minä en saanut steriä ja teetin aviomieheni kanssa yksissä tuumin abortin kun kierukka petti. Ihan oikeastiko haluat ylentää itseäsi tuolla tavalla kun tuollaisen ylimielisyyden ja holhoamisen hinta on turhaan päätetty ihmiselämä? Jos joku tulee katumapäälle, niin mitä sitten, pienempi paha se on kuin abortti. Se, että olen erilainen ihminen kuin parikymppisenä ei tarkoita sitä, että koko persoona menisi uusiksi... Tai että kaikki haluaisivat kolmansia pyöriä onnelliseen avioliittoonsa. Onneksi nyt ollaan täysi-ikäisiä kummatkin ja piuhat on poikki viimein. Mutta oli kyllä turha abortti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.

Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.

Eikö meillä nuorilla ihmisillä olekaan oikeutta päättä omista kehoistamme?

Voi lapsikulta! Tiedän niin monta jotka 17-25 iässä ovat olleet niin vakaumuksellista lapsetonta että! Kunnes sitten 36-vuotiaana on alkanut perheytyminen kiinnostaa. Jätä aikuisten asiat aikuisille :)

Vähänkös ylimielinen kommentti😊 Kyllä 23- vuotias on ihan aikuinen ihminen ja ajattelee omilla aivoillaan. Jos sinä olet nyt 36- vuotias tai 40- vuotias niin et voi tehdä mitään päätöksiä koska voithan olla ihan eri mieltä 60- vuotiaana.

Kuule kun nämä sterilisaation tehneet päälle kolmekymppisetkin tulevat toisiin aatoksiin. Uutta lasta ruvetaankin haluamaan, kun aiemmat lapset ovat hieman kasvaneet isommiksi pikkulapsivaiheesta. Tai kun tuleekin ero ja elämään tulee uusi kumppani, halutaankin taas vauvaa. 

Sterilisaation purkuleikkauksia ei tehdä julkisella jo pelkästään sen vuoksi, että onnistumistulokset ovat niin huonot. Tallinnassakin sterilisaation purku maksaa lähemmäs 2000 e. 

Alle nelikymmpisellä naisella sterilisaation purkuleikkaus onnistuu 50-80 % naisista. Miehillä purkuleikkaus onnistuu 70%:lla, jos sterilisaatiosta on aikaa alle 3 vuotta, mutta vain 30 %:lla, jos aikaa sterilisaatiosta on 15 vuotta.

Vierailija
84/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaation katujille on aina vaihtoehtona adoptiokin. Sen että jotkut eivät tunne itseään ei pitäisi olla toisten esteenä saada sterilisaatio

Kyllä sen nimenomaan pitää olla esteenä. Asiasta on punnittava kokonaishyödyt ja -haitat ja tehtävä päätös niiden perusteella. Toistaiseksi asiantuntijat ovat olleet sitä mieltä, että 30-vuoden ikäraja on tarpeen. Ja hyvä niin.

Vierailija
85/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterin purku on yhtä tyhjän kanssa, nykyisin mieluummin tehdään sitten suoraan keinohedelmöitys. Että maksakaa mieluummin se omasta pussistanne.

Vierailija
86/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voisi suositella kaikille DEMAREILLE, tai sellaisina itseään pitäville.

Vierailija
87/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä vähän perseestä kun kärsii ahdistuksesta ja raskaaksi tuleminen on pahin pelkoni. Pelkään yli kaiken kuulla olevani raskaana vasta siinä vaiheessa, kun abortti ei olisi enää mahdollinen. En pidä lapsista, en siis yhtään oli sitten kyseessä kaverin lapsi tai oma sisarus. Tuplaehkäisy käytössä, teen joka kuukausi useamman raskaustestin. No, rahaa siihenkin menee. Sillä rahalla mikä menee kondomeihin, e-pillereihin ja raskaustesteihin vuodessa pääsisin ulkomaanmatkalle joka vuosi.

Sterilisaatiota saan silti odottaa vielä monta vuotta :) perkele

Vierailija
88/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vain hoetaan siitä pienestä prosentista joka katuu steriä, mutta entä se isompi osuus joka on päätökseensä tyytyväinen? Kenenkäänkö ei pitäisi saada steriä koska joukossa on aina pari jotka tekee vääriä päätöksiä? Mikä siinä on niin vaikeaa sisäistää että on aikuisten oikeasti ihmisiä jotka eivät tahdo lapsia koskaan. Maksaisin sterin välittömästi omasta pussistani jos voisin, mutta ilmeisesti en ole vielä 29 vuotiaana tarpeeksi aikuinen päättämään omasta kehostani. Tatuointeja, lävistyksiä ja kauneusleikkauksia kyllä voi ottaa mutta auta armias kun kyseessä onkin munasarjat.

Vierailija
89/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua lapsia, ei harrasta seksiä

Typerä mielipide, sori vaan.

Paitsi jos keskustelu koskee vahinkoraskauksia (tai "vahinkoraskauksia"), jossa mies tahtoisi abortin. Silloin peukutukset kyseiseen kommenttiin on päinvastoin.

Ihme kaksinaismoralismia.

Vierailija
90/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterin purku on yhtä tyhjän kanssa, nykyisin mieluummin tehdään sitten suoraan keinohedelmöitys. Että maksakaa mieluummin se omasta pussistanne.

Ei siihen Kela-korvauksia sterilisaation tehnyt saakaan, jos kumppani on sama. 

Vierailija
91/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua, että ihminen saa muuttaa sukupuoltaan reilusti alle kolmikymppisenä ja hankkia steriloinnin, mutta tavallinen nainen tai mies, joka elää oikeassa sukupuolessa, ei saa.

Aika hassua, että sinä kuvittelet asian olevan noin mustavalkoinen. Transsukupuolinen ei

todellakaan "hanki" sitä sterilisaatiota vaan se tulee hänelle pakosti hormonihoidon sivutuotteena.

Kuvitteletko sinä tosiaan että kaikki transsukupuoliset on lääkärille lääkärin vastaanotolla

huutamassa innoissaan hänelle että - anna nyt se sterilisaatio tänne nyt.

Ota huomioon että myös meidän ihana valtio velvoittaa lisääntymiskyvyttömyyden jos henkilö

haluaa tulla juridisesti tunnustetuksi vastakkaiseen sukupuoleen. Transsukupuolisetkin ovat ihan tavallisia naisia ja miehiä siinä missä muutkin ihmiset. Eikä sitä sukupuolta mitään muuteta vaan korjataan.

Mieluummin minä transsukupuolisena elän sen lisääntymiskyvyttömyyden kanssa kuin sen täysin sanoin kuvaamattoman pahan olon kanssa joka oli ennen korjaantumisprosessia. En ole muutenkaan ikinä lapsia halunut niin ei ongelmaa. Transsukupuolinen ei ihan oikeasti oikein voi valita (sitä tietyssä mielessä) että ollakko lisääntymiskyvytön tai ei.

Vierailija
92/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä. Vielä kaks vuotta mulla odottamista. Oon aina tienny etten lisäänny, mutta ei oo oikeutta omaan kehoon...

Minusta sopiva steri-ikä olisi 25-vuotta.

Miksi ei 18 vuotias saa itse päättää kehostaan?

Vierailija
93/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ehdotti purun maksamista omasta pussista, mutta ivf:n maksaminen on paljon järkevämpää rahankäyttöä.

Vierailija
94/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen Kela-korvauksia sterilisaation tehnyt saakaan, jos kumppani on sama. 

Ap ehdotti purun maksamista omasta pussista, mutta ivf:n maksaminen on paljon järkevämpää rahankäyttöä.

Vierailija
95/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein unohtuu, että sterilisoidusta voi silti myöhemmin tulla äiti/isä. Eli jos sterilisoitu päättääkin joskus lapsen adoptoida niin mikään ei sitä estä. Tiedän tasan tarkkaan, ettei minulle ole mitään väliä sillä onko mahdollinen tuleva lapsi biologisesti omani vai ei. Olisin varmaan käynyt steriloitavana jo nyt jos se olisi mahdollista vaikka yli 25 v lapsettomille, mutta kun ei. Sterilisaatioon menevä kantaa itse vastuun päätöksestään ja on naurettavaa sanoa, etteikö 25-vuotias siihen muka kykenisi. 100%n varmuudella ei tietenkään voi sano, etteikö mieli koskaan muuttuisi ja joskus niitä lapsia sitten haluaisi, mutta kuten sanoin aina on adoptio. Tulevalla puolisolla voi myös olla lapsia jo entuudestaan. Sterilisaatio katkaisee siis vain yhden lastensaantikeinon.

Vierailija
96/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko harrastaa yhdyntää?

Vierailija
97/113 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein unohtuu, että sterilisoidusta voi silti myöhemmin tulla äiti/isä. Eli jos sterilisoitu päättääkin joskus lapsen adoptoida niin mikään ei sitä estä. Tiedän tasan tarkkaan, ettei minulle ole mitään väliä sillä onko mahdollinen tuleva lapsi biologisesti omani vai ei. Olisin varmaan käynyt steriloitavana jo nyt jos se olisi mahdollista vaikka yli 25 v lapsettomille, mutta kun ei. Sterilisaatioon menevä kantaa itse vastuun päätöksestään ja on naurettavaa sanoa, etteikö 25-vuotias siihen muka kykenisi. 100%n varmuudella ei tietenkään voi sano, etteikö mieli koskaan muuttuisi ja joskus niitä lapsia sitten haluaisi, mutta kuten sanoin aina on adoptio. Tulevalla puolisolla voi myös olla lapsia jo entuudestaan. Sterilisaatio katkaisee siis vain yhden lastensaantikeinon.

Adoptio tulee kalliiksi, odotus kestää vuosia, eikä todellakaan kaikkia huolita adoptiovanhemmiksi. Kielteisen päätöksen voi aikaansaada maasta riippuen ylipaino, sairaudet, ikä tai esimerkiksi ammatti (esimerkiksi kaatopaikanhoitajaa ei hyväksytty adoptiovanhemmaksi kohdemaan taholta) .

Vierailija
98/113 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoreettinen ajatus: teini-iässä kaikilta miehiltä kerätään spermaa säilöön, jonka jälkeen heidät kastroidaan. Siihen loppuu vahinkoraskaudet ja säätäminen ehkäisyn kanssa.

Vierailija
99/113 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä. Vielä kaks vuotta mulla odottamista. Oon aina tienny etten lisäänny, mutta ei oo oikeutta omaan kehoon...

Minusta sopiva steri-ikä olisi 25-vuotta.

Miksi ei 18 vuotias saa itse päättää kehostaan?

Lait ovat ensijaisesti yhteiskunnan hyötyä varten. 18-vuotias ei saa myöskään ajaa autoa ilman turvavyötä, ei saa nauttia löytämäänsä sientä (jos se on laittomaksi päihteeksi luokiteltu) eikä hän saa sopia seksin myynnistä julkisella paikalla.

Vierailija
100/113 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoreettinen ajatus: teini-iässä kaikilta miehiltä kerätään spermaa säilöön, jonka jälkeen heidät kastroidaan. Siihen loppuu vahinkoraskaudet ja säätäminen ehkäisyn kanssa.

Olisi kiinnostavampi mielipide, jos et paljastaisi elämäm kouluisuuttasi kirjoittamalla kastroinnista vasektomian sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi