Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyinen sterilointilaki on nykyisellään epäreilu.

Vierailija
21.03.2018 |

Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.

Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.

Eikö meillä nuorilla ihmisillä olekaan oikeutta päättä omista kehoistamme?

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko te kaikki, joille ei mikään ehkäisymenetelmä sovi, kertoa minkälaisia oireita saatte kondomeista ja mitä kaikkia erilaisia kondomeita olette kokeilleet?

Minulle ei tule mitään oireita, mutta kondomien kanssa on jatkuvasti pelko niiden pettämisestä ja melkein jatkuvasti saa olla tekemässä raskaustestejä. 

nim. alaikäisenä kondomin käytöstä huolimatta raskautunut ja abortin tehnyt

Vierailija
42/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän jännä, kun 18-vuotiasta ihmistä pidetään lain silmissä aikuisena ja vastuullisena muistakin päätöksistään, mutta tätä asiaa omasta kehostaan hän ei saa täysi-ikäisenä päättää. Toki jotkut varmasti sterilisaatiota katuisivat ja mieli lasten saannin suhteen voisi muuttua, jos operaation näin nuorena voisi hankkia. Mutta saatathan sä tehdä muitakin kauaskantoisia, peruuttamattomia ratkaisuja nuorena ja niiden kanssa on vain sitten elettävä. Eli ikärajaa alaspäin ja jos purkua joskus haikailee, niin maksettakoon omasta pussista.

Mietipä nyt asiaa kuitenkin hiukan. Todella moni katuisi sitä päätöstä ja oireilisi psyykkisesti sen takia, ja toisaalta todella moni lapsi jäisi syntymättä, jos nuoria alettaisiin steriloimaan. Valtion kannalta melko tuhoisaa. Ja kaikki tämä siksi, että nuoret saisivat panna ilman kortsua ja levittää seksitauteja entistä enemmän.

Entäpä ne nuoret aikuiset niinkuin minä, jotka ovat jo naimisissa, eivätkä halua lapsia, eikä muut ehkäisymenetelmät toimi?

Periaatteessa minut pakotetaan aborttiin, jos tulen vahingossa raskaaksi. Abortti ei ole mikään pikkujuttu psyykkistä terveyttä, sekä hormonitoimintaa ajatellen. Silti se olisi nyt ja aina ainoa vaihtoehto.

Kaikki naiset ei halua olla äitejä.

N24

Miten niin muut ehkäisymenetelmät ei toimi? Kondomikaanko ei toimi? No sitten on ehkä aika siirtyä vaginaalisesta penetraatiosta toisenlaiseen seksiin. Ei lakeja ruveta tuollaisten poikkeustapausten takia muuttelemaan, kun kokonaishaitat lisääntyisivät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän jännä, kun 18-vuotiasta ihmistä pidetään lain silmissä aikuisena ja vastuullisena muistakin päätöksistään, mutta tätä asiaa omasta kehostaan hän ei saa täysi-ikäisenä päättää. Toki jotkut varmasti sterilisaatiota katuisivat ja mieli lasten saannin suhteen voisi muuttua, jos operaation näin nuorena voisi hankkia. Mutta saatathan sä tehdä muitakin kauaskantoisia, peruuttamattomia ratkaisuja nuorena ja niiden kanssa on vain sitten elettävä. Eli ikärajaa alaspäin ja jos purkua joskus haikailee, niin maksettakoon omasta pussista.

Mietipä nyt asiaa kuitenkin hiukan. Todella moni katuisi sitä päätöstä ja oireilisi psyykkisesti sen takia, ja toisaalta todella moni lapsi jäisi syntymättä, jos nuoria alettaisiin steriloimaan. Valtion kannalta melko tuhoisaa. Ja kaikki tämä siksi, että nuoret saisivat panna ilman kortsua ja levittää seksitauteja entistä enemmän.

Entäpä ne nuoret aikuiset niinkuin minä, jotka ovat jo naimisissa, eivätkä halua lapsia, eikä muut ehkäisymenetelmät toimi?

Periaatteessa minut pakotetaan aborttiin, jos tulen vahingossa raskaaksi. Abortti ei ole mikään pikkujuttu psyykkistä terveyttä, sekä hormonitoimintaa ajatellen. Silti se olisi nyt ja aina ainoa vaihtoehto.

N24

Miten niin muut ehkäisymenetelmät ei toimi? Kondomikaanko ei toimi? No sitten on ehkä aika siirtyä vaginaalisesta penetraatiosta toisenlaiseen seksiin. Ei lakeja ruveta tuollaisten poikkeustapausten takia muuttelemaan, kun kokonaishaitat lisääntyisivät. 

Haistappa huilu.

Kondomi on erittäin epävarma ehkäisykeino.

Vierailija
44/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän itekin, etten koskaan oo lapsia aatellu, en tykkää lapsista, koko perhe-elämä kuvottaa ja ''äitinä'' oleminen, ei oikeasti yhtään mitään syytä sellaiseen ryhtyä. Halun vaa olla mielekkäässä työssä ja tehdä jotain merkittävää.

Itseasiassa voisin harkita yhtä lasta, jos saisin olla niinkuin isät on, vaan kun minä olen se joka kärsii raskaudet ja repeän, ja sitten vielä se napero jäis mun vastuulle. Jos vaan vois vaikka synnyttää sen ja sit heittää iskän harteille. Iskä hoitaa tarhat, flunssat, ruuat, vaatteet, sotkut, tinttailut, kasvatuksen, kaiken. Minä sitten joskus maksan perheloman, josta isä sitten huolehtii eniten että kaikki sujuu. Ja leikin sillontällön muksun kanssa, se on ihan kivaa.

Asiasta melkein eksyen; elikkä siis silti oon sujut sen kanssa, ettei sterilisointi noin vain onnistu. Moni tulisi katumaan, sillä ihminen muuttuu ja kasvaa niin paljon vuosien myötä. Itse en katuisi. Mutta kuinka moni oikeasti voi olla varma.

Vierailija
45/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollakulla tietoa, paljonko operaatio tulee maksamaan ja paljonko maksaa hormonaalinen ehkäisy esim kymmeneksi vuodeksi? Siis yhteiskunnalle. 

En tiedä mitä maksaa toimenpide, mutta nopeasti laskin kymmenessä vuodessa pillereideni maksavan 600€ ja veikkaisin toimenpiteen maksavan vähintään nelinkertaisesti.

Mutta kysyinkin mitä maksaa yhteiskunnalle. Tuleehan siitä kustannuksia kun käyt uusimassa pillerireseptiä tai asentamassa kierukkaa, siis työlle. ei ehkäisyneuvolatkaan ilman työvoimaa pyöri. 

Ei kyllä maksa yhteiskunnalle mitään kun asioi yksityisellä gynellä ja reseptin uusiminen hoituu puhelimessa käyntien välissä.

Vierailija
46/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä, ei kai sterilisaatiota saa julkisella vain sillä perusteella, ettei halua lapsia??? Noin niinkuin ikinä, iästä viis.

Mielestäni yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä, jos sellaiset turhuudet verorahoilla maksetaan. Sitten saisi kyllä but liftit ja silaritkin saada yhteiskunnan kirstusta.

Jos on tärkeääsaada piuhat poikki ilman lääketieteellistä perustetta niin maksa ole hyvä ihan itse.

Vierailija
47/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa etten ikinä sanonut suoria sanoja gynekologille. Steri oli kuulemma aivan mahdoton ajatuskin ikäiselleni (silloin 26v) ja koska hormonit ei sopineet, niin kuparikierukka oli ainoa vaihtoehto, kortsu ei käynyt koska sain siitä hiertymiä ja fissuuran, jota sitäkin hoidettiin kauan ja hartaasti. Kierukka otti ja petti kuitenkin ja voi herran jeesus sitä tuomitsevaa saarnaa, minkä sain lääkäriltä aborttia pyytäessä. Pahinta kai oli se, että olin juuri mennyt naimisiin ja olisi kai niin hyvät edellytykset perheen perustamiseen, mutta kun en hitto vieköön halua silti lapsia. Onneksi mies "täysi-ikäistyi" aiemmin ja teetti vasektomian heti kun oli mahdollista.

Vierailija
48/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollakulla tietoa, paljonko operaatio tulee maksamaan ja paljonko maksaa hormonaalinen ehkäisy esim kymmeneksi vuodeksi? Siis yhteiskunnalle. 

En tiedä mitä maksaa toimenpide, mutta nopeasti laskin kymmenessä vuodessa pillereideni maksavan 600€ ja veikkaisin toimenpiteen maksavan vähintään nelinkertaisesti.

Mutta kysyinkin mitä maksaa yhteiskunnalle. Tuleehan siitä kustannuksia kun käyt uusimassa pillerireseptiä tai asentamassa kierukkaa, siis työlle. ei ehkäisyneuvolatkaan ilman työvoimaa pyöri. 

Ei kyllä maksa yhteiskunnalle mitään kun asioi yksityisellä gynellä ja reseptin uusiminen hoituu puhelimessa käyntien välissä.

Tuolla logiikalla sterilisaatiotkaan ei maksa mitään, kun kaikkihan ottavat sen yksityisellä. 

Vierailija
49/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko te kaikki, joille ei mikään ehkäisymenetelmä sovi, kertoa minkälaisia oireita saatte kondomeista ja mitä kaikkia erilaisia kondomeita olette kokeilleet?

Niistä ei sinänsä mitään "oireita" tule. Mutta ovat kamalan tuntuisia, latistavat tunnelman, sekä kuivattavat paikat. Pahin asia niissä on, että voivat hajota.

Verorahojahan tuleekin käyttää jotta teidän tunnelma ei latistu ;DDD

Jos kortonkia käyttää oikein niin sen pettämisvaara on promilleissa mitattavissa.

Vierailija
50/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaduttaa etten ikinä sanonut suoria sanoja gynekologille. Steri oli kuulemma aivan mahdoton ajatuskin ikäiselleni (silloin 26v) ja koska hormonit ei sopineet, niin kuparikierukka oli ainoa vaihtoehto, kortsu ei käynyt koska sain siitä hiertymiä ja fissuuran, jota sitäkin hoidettiin kauan ja hartaasti. Kierukka otti ja petti kuitenkin ja voi herran jeesus sitä tuomitsevaa saarnaa, minkä sain lääkäriltä aborttia pyytäessä. Pahinta kai oli se, että olin juuri mennyt naimisiin ja olisi kai niin hyvät edellytykset perheen perustamiseen, mutta kun en hitto vieköön halua silti lapsia. Onneksi mies "täysi-ikäistyi" aiemmin ja teetti vasektomian heti kun oli mahdollista.

Minullekin ehdotettiin kuparikierukkaa, koska tarvitsen varman, pitkäaikaisen ehkäisykeinon. Kondomi ei sitä ole. Mulle on aiemmin laitettu mirena, enkä enää koskaan käy sitä asetushelvettiä läpi. Sain koko hommasta pahat traumat. Itken gynetarkistuksissa.

Tässä sitten pitää pelätä raskautta ja mennä kondomin turvin. Abortti pitää tehdä jos tulen raskaaksi.

Meilläkin "täydellinen" aika hankkia lapsia. Omakin mies on vanhempi kuin minä, enää vuosi pitää odotella hänen.

N24

Vierailija
51/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaa voitaisiin alentaa, mutta vain lääketieteellisestä syystä hoidettaisiin julkisesti. Muut menkööt yksityiselle sterilointiin. Ja tietysti purku omasta pussista.

Vierailija
52/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua, että ihminen saa muuttaa sukupuoltaan reilusti alle kolmikymppisenä ja hankkia steriloinnin, mutta tavallinen nainen tai mies, joka elää oikeassa sukupuolessa, ei saa.

Vierailija
53/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä, ei kai sterilisaatiota saa julkisella vain sillä perusteella, ettei halua lapsia??? Noin niinkuin ikinä, iästä viis.

Mielestäni yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä, jos sellaiset turhuudet verorahoilla maksetaan. Sitten saisi kyllä but liftit ja silaritkin saada yhteiskunnan kirstusta.

Jos on tärkeääsaada piuhat poikki ilman lääketieteellistä perustetta niin maksa ole hyvä ihan itse.

Maksetaanhan muistakin ehkäisymuodoista julkisista varoista ja myös abortit. Miksi ei siis myös sterilisaatioista? Parempi se kuitenkin on kuin toistuvat abortit ja ei-toivotut lapset. 

Vierailija
54/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Haistappa huilu.

+ lateksittomat kondomit ovat ihan helvatan kalliita.

Vierailija
55/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Haistappa huilu.

Niinpä!

Vierailija
56/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Haistappa huilu.

Ja tämä yhteiskunnan ongelma siksi että?

Vierailija
57/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 45, kaltaiset voivat halutessaan luovuttaa munasolujaan, mikäli lisääntyminen ilman vastuuta kiinnostaa.

Itse sain sterin antaessani lapseni adoptioon. Tuskan ja taistelun takana oli niin steri kuin adoptioon anto. Olin kuin valtion omaisuutta jolla ei ollut mitään muuta virkaa kuin lisääntyä ja tuottaa valtiolle uusia veronmaksajia.

Eli kyllä, voit saada sterin aikaisemminkin, mutta varaudu sosiaaliseen itsemurhaan ja sun omia oikeuksia kyseenalaistaviin hihhuleihin!

Vierailija
58/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaanhan muistakin ehkäisymuodoista julkisista varoista ja myös abortit. Miksi ei siis myös sterilisaatioista? Parempi se kuitenkin on kuin toistuvat abortit ja ei-toivotut lapset. 

Sterilisaatiota ei ihan oikeana riskialttiina leikkauksena tulisi edes verrata muihin ehkäisykeinoihin. Puhumattakaan sterilisaation kustannuksista.

Vierailija
59/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.

Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.

Voi lapsikulta! Tiedän niin monta jotka 17-25 iässä ovat olleet niin vakaumuksellista lapsetonta että! Kunnes sitten 36-vuotiaana on alkanut perheytyminen kiinnostaa. Jätä aikuisten asiat aikuisille :)

Vierailija
60/113 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsikulta! Tiedän niin monta jotka 17-25 iässä ovat olleet niin vakaumuksellista lapsetonta että! Kunnes sitten 36-vuotiaana on alkanut perheytyminen kiinnostaa. Jätä aikuisten asiat aikuisille :)

Vähänkös ylimielinen kommentti😊 Kyllä 23- vuotias on ihan aikuinen ihminen ja ajattelee omilla aivoillaan. Jos sinä olet nyt 36- vuotias tai 40- vuotias niin et voi tehdä mitään päätöksiä koska voithan olla ihan eri mieltä 60- vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä