Nykyinen sterilointilaki on nykyisellään epäreilu.
Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.
Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.
Eikö meillä nuorilla ihmisillä olekaan oikeutta päättä omista kehoistamme?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Aika hassua, että ihminen saa muuttaa sukupuoltaan reilusti alle kolmikymppisenä ja hankkia steriloinnin, mutta tavallinen nainen tai mies, joka elää oikeassa sukupuolessa, ei saa.
Ei saakaan, koska se vähentää jo ennestään alhaista syntyvyyttä, altistaa seksitaudeille ja viidesosa steriloiduista alle kolmekymppisistä katuu toimenpidettä, mikä altistaa heidät mt-ongelmille. Seksin harrastaminen ei edelleenkään ole mikään ihmisoikeus!
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10362150
"The cumulative probability of expressing regret during a follow-up interview within 14 years after tubal sterilization was 20.3% for women aged 30 or younger at the time of sterilization and 5.9% for women over age 30 at sterilization."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.
Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.
Eikö meillä nuorilla ihmisillä olekaan oikeutta päättä omista kehoistamme?
Voi lapsikulta! Tiedän niin monta jotka 17-25 iässä ovat olleet niin vakaumuksellista lapsetonta että! Kunnes sitten 36-vuotiaana on alkanut perheytyminen kiinnostaa. Jätä aikuisten asiat aikuisille :)
Ensinnäkin, suomessa 18 -vuotias on täysi-ikäinen eli olen ollut aikuinen jo hyvän aikaa. Toisekseen, minä olen 100% varma etten ole niin itsekäs että lisääntyisin. Jätän lisääntymisen itsekkäille ihmisille joita ei maapallon ja luonnon hyvinvointi kiinnosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä mielenkiintoista, että 18-vuotias saa silikonirinnat, tatuointeja ym. paskaa.
Näille aiheille oma ketju, kiitos. Ap
Olisipa minunkin ongelmat näin pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Nro 45, kaltaiset voivat halutessaan luovuttaa munasolujaan, mikäli lisääntyminen ilman vastuuta kiinnostaa.
Itse sain sterin antaessani lapseni adoptioon. Tuskan ja taistelun takana oli niin steri kuin adoptioon anto. Olin kuin valtion omaisuutta jolla ei ollut mitään muuta virkaa kuin lisääntyä ja tuottaa valtiolle uusia veronmaksajia.
Eli kyllä, voit saada sterin aikaisemminkin, mutta varaudu sosiaaliseen itsemurhaan ja sun omia oikeuksia kyseenalaistaviin hihhuleihin!
Ei sovi minulle, en voi sietää ajatusta, että siellä täällä vilisee minun geenien tuotoksia. Omassa perheessä sitten. Jätän vain lisääntymättä mielummin.
-45
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä 'otan sterilisaation ja puran sen jos tulen toisiin ajatuksiin'. Ei sterilisaatioita tehdä väliaika ratkaisuiksi, vaan ihan pysyviksi ratkaisuiksi.
Juuri näin. En ymmärrä miksi lääkärit suostuu purkuun jos kerran ollaan oltu jo "niin varmana" omasta mielipiteestään.
Sterin saa jos vaihtaa sukupuoltaan. Tai no, se on pakko tehdä. Tekee sen ja sitten peruu sukupuolen vaihdon. No joo, huono vitsi, sori älkää loukkaantuko. Mutta onhan se kumma, ettei 25 vuotias suomalainen ole yhtä fiksu kuin pohjoismaiset naapurinsa ja kykenevä tähän päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Sillä rajauksella, että itse maksaa kokonaan sterilisaation purun.
Ei niitä julkisella tehdäkään.
Olen samaa mieltä. Ja mitäs sitten jos tulee katumapäälle eikä pysty saamaan lapsia? Onpahan pari ihmistä vähemmän maapallolla. Katujille voisi suositella adoptiota. Itselläni on 2 lasta, mutta mun täytyy kärsiä hormonaalisesta ehkäisystä vielä 5 vuotta ennen kuin olen oikeutettu steriin. Kolmatta lasta en enää halua, tai jos haluankin 39 vuotiaana niin adoptoin sellaisen tai pari jostain kriisialueelta. Kaikkia hyödyttävä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 30v ikäraja on täysin abrsurdi ja naurettava varsinkin miehillä. Miehet voivat kuitenkin käydä ampumassa muutaman varastoon jos sitten tuleekin katumanpäälle. Eli tuo ”kun ei sitä tiedä miten sitten vanhana” argumentti on täysin invalidi. Lisäksi miehen sterilisaati vähentäisi vahinkoraskauksia huomattavasti, ja sitä voi käyttää ehkäisykeinona vaikka olisikin tarkoitus hankkia niitä lapsia myöhemmin.
Kyllähän naisetkin sterilisaation jälkeen voivat saada lapsia koeputkihedelmöityksellä.
Ei siitä sterilisaatiosta ole mitään hyötyä. Housut voi pitää jalassa jos ei tahdo lapsia.
Tästä keskustelusta tulikin mieleen. Mitä jos lähtee ottamaan sterilisaation naapurivaltioon kun Suomessa joutuu odottamaan vuosia? Sitten kun palaa Suomeen niin tuleeko kirurgi veitsensä kanssa ovesta ja sanoo että nyt pistetään piuhat yhteen? Jos ei, niin miksei sitten se suomalainen 25-vuotias ei voisi ottaa sterilisaatiota Suomessa? Tuo Suomessa oleva ikäraja voisi ihan helposti olla sen viisi vuotta alempi.
Mäkin tiesin 22-vuotiaaksi asti etten halua lapsia koskaan, ja 23-vuotiaana mulla olikin suunniteltu vauva kainalossa. Joillakin mieli muuttuu. Nyt oon miettinyt steriä, koska lapset tehty ja ikääkin tarpeeksi. Mutta oon lukenut kauhujuttuja steriä seuranneista ennenaikaisista vaihdevuosista, muista hormoniongelmista ja haluttomuudesta. Uskaltaako sellaista hankkia. Kortsusta ei tule sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ja mitäs sitten jos tulee katumapäälle eikä pysty saamaan lapsia? Onpahan pari ihmistä vähemmän maapallolla. Katujille voisi suositella adoptiota. Itselläni on 2 lasta, mutta mun täytyy kärsiä hormonaalisesta ehkäisystä vielä 5 vuotta ennen kuin olen oikeutettu steriin. Kolmatta lasta en enää halua, tai jos haluankin 39 vuotiaana niin adoptoin sellaisen tai pari jostain kriisialueelta. Kaikkia hyödyttävä ratkaisu.
No nimenomaan! Minultakin lääkäri kysyi, mitä sitten, jos haluankin lapsia myöhemmin. Vastasin, että sille ei sitten voi mitään ja sitten eletään sen tilanteen kanssa. Miksi ylipäätään on olemassa sellainen vaihtoehto, että sen voisi perua? Mihin sitä vaihtoehtoa tarvitsee? Siinä ei ole kyse kuin omasta oikukkaasta haaveesta, mutta sterilisaatiossa sentään on kyse ihmisen terveydestä ja ihmiselämästä, jota kukaan ei toivonut.
On se kiva käyttää 17 vuotiaasta 30 vuotiaaksi kaiken maailman hormonimyrkkyjä ja kierukoita kun tietää ettei halua lapsia. Vaikea nauttia seksielämästä kun ehkäisy aiheittaa rajuja mielialavaihteluita, masennusta, haluttomuutta, finnejä, kuivuutta ja niin edelleen. Sopiva ikä olisi 25 niin kuin muissakin pohjoismaissa. Onneksi itselläni enää vuosi kärvistelyä. Kaiken päälle sitten nämä "älä sitten harrasta seksiä jos et halua lapsia!!!" virnuilijat. Koko nuoruus pitäisi siis pihdata, olla nauttimatta omasta seksuaalisuudestaan tai parisuhteen läheisyydestä vaikka ihan hyvin voisi teetättää verrattain helpon toimenpiteen jolla murheet ehkäisystä olisivat ohi.
Heh. Lapsena, teininä, 24- vuotiaana ajattelin etten IKINÄ halua lapsia, koska vihaan niitä, en ole äidillinen blaa blaa ja ajattelin samalla lailla sterilisaatiosta!!! Halusin sinne ja oli epäreilua, että en saanut ikäni puolesta sitä.
Noh, lapsi sitten tuli hankittua muutaman vuoden päästä...
Olen myös äärimmäisen onnellinen siitä, että olen ihmisenä kehittynyt ja kypsynyt todella paljon enkä koe olevan edes sama ihminen enää kun 24-vuotiaana.
T: 36v
Sterilisaation katujille on aina vaihtoehtona adoptiokin. Sen että jotkut eivät tunne itseään ei pitäisi olla toisten esteenä saada sterilisaatio
Toimenpiteenähän steri ei potilaan näkökulmasta juuri poikkea siitä että synnyttämättömälle laitetaan kierukka. Samat infektio-ym. riskit siinä on, kun joudutaan kohdunsuuta ronkkimaan. Paitsi tietysti että sterin saa nukutuksessa. Pieni lisäriski kuten anestesia aina, mutta toisaalta ei tule traumoja kivuliaasta toimenpiteestä. Leikkauksen jälkeiset kivut vähäisiä.
Peruuttamattomuuskaan ei ole kaikille negatiivinen asia. Ainakin minulle tulee aina hyvä mieli kun ajattelen ettei minun enää ikinä tarvitse stressata ehkäisystä tai pelätä raskautta. Vasta otettuani sterin tajusin että harteilta putosi iso taakka jota olin kantanut siitä asti kun seksielämän aloitin.
Minäkin aikoinaan kauhistelin asiaa. En kuitenkaan mennyt 30-vuotiaana toimenpiteeseen. Lapsia ei ole eikä tule, mutta en vaan näe tarvetta tuhlata veronmaksajien rahoja ja ottaa komplikaatioriskiä sellaisen asian vuoksi, jonka hoitaa pillereillä tai kierukalla näpsäkästi, bonuksena finnitön sileä iho ja vuodottomuus.
(Ei sovi estrogeeni eikä keltarauhashormonikaan kaikille, tiedän kyllä.)
Kieltämättä mielenkiintoista, että 18-vuotias saa silikonirinnat, tatuointeja ym. paskaa.