Nykyinen sterilointilaki on nykyisellään epäreilu.
Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.
Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.
Eikö meillä nuorilla ihmisillä olekaan oikeutta päättä omista kehoistamme?
Kommentit (113)
Ei se nyt voi olla niin äärimmäisen tuskaista käyttää ehkäisyä siihen asti, että täyttää 30.
Mielestäni toimenpiteitä, jotka eivät ole mitenkään välttämättömiä, ei tulisi tehdä ainakaan julkisella puolella. Esimerkiksi pelkästään kosmeettiset leikkaukset, sektio pelon vuoksi, sterilisaatio vain koska en halua lapsia.
Ylipäänsä kirurgiset toimenpiteet ovat aina terveysriski, yksinkertaisillakin kirurgisilla operaatioilla saattaa olla kuolemaan johtavat seuraukset, joten turhia leikkauksia ei tulisi tehdä ollenkaan.
Minusta sterilisaation purkuja ei tarvitsisi tehdä ollenkaan. Kun tämä olisi ehdoton sääntö, niin näitä "ei vaiskaan" -tyypeistä ei tulisi mitään kustannuksia, kun ei sitä mahdollisuutta edes olisi.
Itselleni on tehty sterilisaatio ja todellakin ällistyin, kun minulle juurta jaksain selitettiin, että purku on tosi vaikea toimenpide ja siksi pitää olla ehdottoman varma. Ei tullut mieleenikään, että joku tekee tosiaan sterilisaation sillä mielellä, että saahan sen purettua. Ajattelin jo alusta asti, että jos tulen katumapäälle, niin kestän oman päätökseni seuraukset kuin aikuinen ihminen enkä ala nillittämään turhasta.
Olen täysin samaa mieltä. Oon nyt 24-vuotias. Kamalat sivuvaikutukset hormonaalisesta ehkäisystä, jota käytin 11 vuotta. Kokeilin kaikki mahdolliset läpi, pillerit, kierukan, implantin.. Nyt ihoni on pilalla selästä ja kasvoista, pelkkää aknearpikudosta. Hiukset tippuneet tuppoina ja ohentuneet, iho on kauttaaltaan mennyt huonoksi, sain jotain ihme kystia, sekä vuodin kapselin takia yli 8 viikkoa putkeen ja sain anemian.
Silloin päätin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn, ja pyysin steriä gyneltä. Ei tullut kuuloonkaan.
Minua vain katsottiin päästä varpaisiin halveksuvasti. "se on mahdotonta sinun iässäsi"
Ärsyttää, vaikka täytän kriteerin, että muut ehkäisykeinot eivät sovi, niin silti en steriä saa. En ole ikinä, koskaan halunnut lapsia. En omaa yhtäkään äidillistä solua.
Ainiin, mainitsinko että gyneni on itse neljän lapsen äiti?
Onko jollakulla tietoa, paljonko operaatio tulee maksamaan ja paljonko maksaa hormonaalinen ehkäisy esim kymmeneksi vuodeksi? Siis yhteiskunnalle.
Onhan se vähän jännä, kun 18-vuotiasta ihmistä pidetään lain silmissä aikuisena ja vastuullisena muistakin päätöksistään, mutta tätä asiaa omasta kehostaan hän ei saa täysi-ikäisenä päättää. Toki jotkut varmasti sterilisaatiota katuisivat ja mieli lasten saannin suhteen voisi muuttua, jos operaation näin nuorena voisi hankkia. Mutta saatathan sä tehdä muitakin kauaskantoisia, peruuttamattomia ratkaisuja nuorena ja niiden kanssa on vain sitten elettävä. Eli ikärajaa alaspäin ja jos purkua joskus haikailee, niin maksettakoon omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakulla tietoa, paljonko operaatio tulee maksamaan ja paljonko maksaa hormonaalinen ehkäisy esim kymmeneksi vuodeksi? Siis yhteiskunnalle.
Varmaan tullut aika kalliiksi, kun olen lääkärillä joutunut ravaamaan sivuoireitten vuoksi monen monta kertaa, ja olenkin juuri 11 vuotta hormonaalista ehkäisyä käyttänyt. (nyt lopettanut)
t.nro 24
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt voi olla niin äärimmäisen tuskaista käyttää ehkäisyä siihen asti, että täyttää 30.
Mielestäni toimenpiteitä, jotka eivät ole mitenkään välttämättömiä, ei tulisi tehdä ainakaan julkisella puolella. Esimerkiksi pelkästään kosmeettiset leikkaukset, sektio pelon vuoksi, sterilisaatio vain koska en halua lapsia.
Ylipäänsä kirurgiset toimenpiteet ovat aina terveysriski, yksinkertaisillakin kirurgisilla operaatioilla saattaa olla kuolemaan johtavat seuraukset, joten turhia leikkauksia ei tulisi tehdä ollenkaan.
Joillekin nyt eivät ihan todella muut ehkäisymenetelmät sovi!
Ikäraja alemmaksi kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä. Oon nyt 24-vuotias. Kamalat sivuvaikutukset hormonaalisesta ehkäisystä, jota käytin 11 vuotta. Kokeilin kaikki mahdolliset läpi, pillerit, kierukan, implantin.. Nyt ihoni on pilalla selästä ja kasvoista, pelkkää aknearpikudosta. Hiukset tippuneet tuppoina ja ohentuneet, iho on kauttaaltaan mennyt huonoksi, sain jotain ihme kystia, sekä vuodin kapselin takia yli 8 viikkoa putkeen ja sain anemian.
Silloin päätin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn, ja pyysin steriä gyneltä. Ei tullut kuuloonkaan.
Minua vain katsottiin päästä varpaisiin halveksuvasti. "se on mahdotonta sinun iässäsi"
Ärsyttää, vaikka täytän kriteerin, että muut ehkäisykeinot eivät sovi, niin silti en steriä saa. En ole ikinä, koskaan halunnut lapsia. En omaa yhtäkään äidillistä solua.
Haukut gynen lortoksi ja laitat vaihtoon.
Masturboi. Ei seksin harrastaminen ole mikään ihmisoikeus.
Itselle tehty sterilisaatio 39vuotiaana ja neljännen lapsen jälkeen. Olen tyytyväinen. Mutta olen myös tyytyväinen siitä, etten tehnyt sitä vaikka 20vuotiaana. Olisin nyt ilman lapsia. Parikymppisen ja vielä kolmikymppisenäkin kun olin ihan varma, etten ikinä halua lapsia. Mutta koska maailma liikakansoittuu, olisi hyvä, jos joka puolella maailmaa ihmiset pääsisivät heti täysi-ikäiseksi tultuaan ilmaiseen sterilisaatioon ja vasektomiaan. Jos joku tulisi katumapäälle, voisi purkamisen maksaa itse. Ja koska on hyvin epätodennäköistä, että purku onnistuu, ei lapsia syntyisi ja maapallo pelastuisi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä maksaa toimenpide, mutta nopeasti laskin kymmenessä vuodessa pillereideni maksavan 600€ ja veikkaisin toimenpiteen maksavan vähintään nelinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli, mutta hän on ihan mukava, vaikka onkin kovin tuomitseva. En jaksa tapella asian kanssa, kun tuntuu että kaikki lääkärit on samaa mieltä. Tässä sitä sitten pitää pelätä raskautta vielä 6 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän jännä, kun 18-vuotiasta ihmistä pidetään lain silmissä aikuisena ja vastuullisena muistakin päätöksistään, mutta tätä asiaa omasta kehostaan hän ei saa täysi-ikäisenä päättää. Toki jotkut varmasti sterilisaatiota katuisivat ja mieli lasten saannin suhteen voisi muuttua, jos operaation näin nuorena voisi hankkia. Mutta saatathan sä tehdä muitakin kauaskantoisia, peruuttamattomia ratkaisuja nuorena ja niiden kanssa on vain sitten elettävä. Eli ikärajaa alaspäin ja jos purkua joskus haikailee, niin maksettakoon omasta pussista.
Mietipä nyt asiaa kuitenkin hiukan. Todella moni katuisi sitä päätöstä ja oireilisi psyykkisesti sen takia, ja toisaalta todella moni lapsi jäisi syntymättä, jos nuoria alettaisiin steriloimaan. Valtion kannalta melko tuhoisaa. Ja kaikki tämä siksi, että nuoret saisivat panna ilman kortsua ja levittää seksitauteja entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää ensin haukkua?
Eikö sitä vaan voi laittaa vaihtoon?
Voisitteko te kaikki, joille ei mikään ehkäisymenetelmä sovi, kertoa minkälaisia oireita saatte kondomeista ja mitä kaikkia erilaisia kondomeita olette kokeilleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt asiaa kuitenkin hiukan. Todella moni katuisi sitä päätöstä ja oireilisi psyykkisesti sen takia, ja toisaalta todella moni lapsi jäisi syntymättä, jos nuoria alettaisiin steriloimaan. Valtion kannalta melko tuhoisaa. Ja kaikki tämä siksi, että nuoret saisivat panna ilman kortsua ja levittää seksitauteja entistä enemmän.
Entäpä ne nuoret aikuiset niinkuin minä, jotka ovat jo naimisissa, eivätkä halua lapsia, eikä muut ehkäisymenetelmät toimi?
Periaatteessa minut pakotetaan aborttiin, jos tulen vahingossa raskaaksi. Abortti ei ole mikään pikkujuttu psyykkistä terveyttä, sekä hormonitoimintaa ajatellen. Silti se olisi nyt ja aina ainoa vaihtoehto.
Kaikki naiset ei halua olla äitejä.
N24
Ei nykytilanteessa ole mitään järkeä. Jos teinikin voi tehdä peruuttamattoman päätöksen hankkiutua raskaaksi, miksi peruuttamaton päätös olla hankkiutumatta olisi isompi asia? Ei miksikään. Miksi sterilisaation katuminen on jotenkin ihan kamala mörkö, mutta lasten hankkimisen katuminen sellainen tabu ettei siitä puhuta lainkaan?
Sterilisaation ikäraja tulisi olla max 25 vuotta. Sterilisaation purku luonnollisesti maksettava omasta pussista jos sellaista alkaakin haluamaan. Tosin sehän ei tunnetusti aina onnistu, etenkään naisilla.
Kustannuksia mietittäessä sterilisaation hintaa ja riskejä ei pitäisi verrata toiseen ehkäisymenetelmään vaan siihen mitä vahinkoraskaus ja sitä seuraava ei-toivotun lapsen kasvun tukeminen yhteiskunnalle kustantaa. Sitäkin voi miettiä, aiheutuuko isompi kärsimys siitä että sterin ottanut nainen tulee katumapäälle ja joutuu elämään valintansa kanssa vaiko siitä että tänne ylikansoitettuun maailmaan syntyy lisää ei-toivottuja ihmisiä.
Jos on sitä mieltä että sterilisaation pitää olla vaikeasti saatavilla, on sitten myös sitä mieltä että ei-toivottujen lasten syntyminen on hyvä asia eikä heidän pahoinvoinnillaan ole väliä, sekä sitä mieltä että nainen ei kykene ottamaan vastuuta lisääntymispäätöksestään.
t: vela 41 v, ei mieli muuttunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä maksaa toimenpide, mutta nopeasti laskin kymmenessä vuodessa pillereideni maksavan 600€ ja veikkaisin toimenpiteen maksavan vähintään nelinkertaisesti.
Mutta kysyinkin mitä maksaa yhteiskunnalle. Tuleehan siitä kustannuksia kun käyt uusimassa pillerireseptiä tai asentamassa kierukkaa, siis työlle. ei ehkäisyneuvolatkaan ilman työvoimaa pyöri.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te kaikki, joille ei mikään ehkäisymenetelmä sovi, kertoa minkälaisia oireita saatte kondomeista ja mitä kaikkia erilaisia kondomeita olette kokeilleet?
Niistä ei sinänsä mitään "oireita" tule. Mutta ovat kamalan tuntuisia, latistavat tunnelman, sekä kuivattavat paikat. Pahin asia niissä on, että voivat hajota.
Päinvastoin, naisillahan se ei haittaa mitään niin kauan kuin kohtua ei poisteta.