Nykyinen sterilointilaki on nykyisellään epäreilu.
Aliarvioidaan ihmisiä. Aivan kuin alle 30v ei muka ole valmis sellaisiin päätöksiin??? Itse olen 23v ja tiedän 100% etten tahdo lapsia. Ajattelin niin jo lapsena ja jos olisi ollut mahdollista olisin ottanut sterin jo heti täysi-ikäisenä.
Mielestäni lakia tulee muuttaa: sterin saa jo 20 -vuotiaana ja purku sitten maksetaan omasta pussista kokonaan jos tullaan katumapäälle. Kyllä tuo riski joutua maksamaan itse lisää sitä että harkitaan hyvin tarkkaan. En minä tahdo odottaa h*lvetti 7 vuotta.
Eikö meillä nuorilla ihmisillä olekaan oikeutta päättä omista kehoistamme?
Kommentit (113)
Juu. Mutta ei tulla sitten vinkumaan sterilisaation purkua julkiselta puolelta. Kun mieli muuttuu.
100% varmuudella et tiedä mitkä on ajatukset esim. 37 vuotiaana, joka muuta väittää puhuu absoluuttista paskaa.
Kyllähän se pitäisi saada vähintään muiden pohjoismaiden tasolle. Paras olisi täysi-ikäisyyden raja eli kun olet 18-vuotias, voit päättää asiasta.
Sen ikäisenä voit puskea niitä lapsiakin jo maailmaan, ilman että tehdään lasuja.
Vierailija kirjoitti:
100% varmuudella et tiedä mitkä on ajatukset esim. 37 vuotiaana, joka muuta väittää puhuu absoluuttista paskaa.
No, väitätkö että 18-vuotiaana osaa tehdä järkevän päätöksen lapsen synnyttämisestä? Niinpä. Se on se vapaa tahto, minkä luulisi demokraattisessa maassa olevan itsestäänselvyys.
t. 50-vee vela
Sillä rajauksella, että itse maksaa kokonaan sterilisaation purun.
Jos ei halua lapsia, ei harrasta seksiä
Vierailija kirjoitti:
Typerä mielipide, sori vaan.
En ymmärrä näitä 'otan sterilisaation ja puran sen jos tulen toisiin ajatuksiin'. Ei sterilisaatioita tehdä väliaika ratkaisuiksi, vaan ihan pysyviksi ratkaisuiksi.
Sterilisaatioista ja niiden purkamisesta on tilastotietoa. Lääkärin näkökulmasta on eettinen ongelma tehdä toimenpiteitä, jotka eivät ole välttämättömiä ja joihin liittyy suuri mahdollisuus tulla katumapäälle.
Mä tiesin jo 17-vuotiaana, että en halua lapsia, eikä haluamiseni ole siitä mihinkään vuosien varrella muuttunut. Ei ole tullut mitään vauvakuumeita. Kun olen pikkuvauvojen ja nappuloiden kanssa ollut hetken tekemisissä, niin päätökseni on aina vain vahvistunut - ei kiitos omia. Ja saman miehen kanssa olen ollut jo sieltä 17-vuotiaasta saakka.
N42
Sen pitäisi olla 40v. Mieli voi muuttua 30v. jälkeen.
Tuo 30v ikäraja on täysin abrsurdi ja naurettava varsinkin miehillä. Miehet voivat kuitenkin käydä ampumassa muutaman varastoon jos sitten tuleekin katumanpäälle. Eli tuo ”kun ei sitä tiedä miten sitten vanhana” argumentti on täysin invalidi. Lisäksi miehen sterilisaati vähentäisi vahinkoraskauksia huomattavasti, ja sitä voi käyttää ehkäisykeinona vaikka olisikin tarkoitus hankkia niitä lapsia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän sama kuin sanoisi että jos ei halua joutua kolariin niin ei pitäisi koskaan matkustaa millään kulkuneuvolla.
Sitten pitäisi myös lisääntyminen olla kielletty alle 30-vuotiailta. Se on yhtä peruuttamaton toimenpide, ja vielä vahingoittaa puolustuskyvytöntä lastakin samalla. Sterilisointi ei vahingoita ketään.
Mun mielestä tästä ois hyvä avata keskustelua kyllä. Sterilisaatio on selektiivinen leikkaus ja minusta se siksi heijastuu kauneuskirurgiaan. Siispä jos joku semmoisen tahtoo itselleen teettää niin teettäköön, mutta se maksetaan itse. Se nyt on ilmiselvää että jos joku haluaa operaationsa purkaa niin se on maksettava omasta pussista mutta en ymmärrä kyllä sitä miksi operaatio alunperinkään pitäisi saada verorahoin kustannettuna.
Ainoastaan silloin kun sterilisaatiolle on lääketieteellinen peruste niin sen saisi julkiselta puolelta omavastuuhintaan.
Mitään ikärajoja en leikkaukselle kannata, täysi-ikäistyttyään olkoon kuka vaan valmis tekemään päätöksen sterilisaatiosta yhdessä lääkärin kanssa.
Se raja perustuu tutkimuksiin. Mitä nuorempi henkilö, sitä todennäköisemmin hän katuu sterilointia.
Vierailija kirjoitti:
Se raja perustuu tutkimuksiin. Mitä nuorempi henkilö, sitä todennäköisemmin hän katuu sterilointia.
Miehillähän tämä ei haittaa koska siittiöitä voi pakastaa myöhepää käyttöä varten. Eli ei ole mitään syytä miksi 23v mies ei voisi mennä vasektomiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillähän tämä ei haittaa koska siittiöitä voi pakastaa myöhepää käyttöä varten. Eli ei ole mitään syytä miksi 23v mies ei voisi mennä vasektomiaan.
Taitaa ainakin nuoret naiset vierastaa melko lailla keinohedelmöitystä. Pienemmästäkin on sikoja jätetty.
Aivan ehdottomasti pitäisi laskea sitä ikärajaa. Ei ehkä kuitenkaan 18v, sen ikäinen on kuitenkin aika nuori vielä, 20v voisi olla parempi. Ja sitten tietysti se, että maksetaan itse se purku, jos mieli muuttuu.
Äläpä. Vielä kaks vuotta mulla odottamista. Oon aina tienny etten lisäänny, mutta ei oo oikeutta omaan kehoon...
Minusta sopiva steri-ikä olisi 25-vuotta.