Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viestien avaaminen ja vastaamatta jättäminen

Käytänkö puhelinta poikkeavasti?
20.03.2018 |

Kännykkään tulleen viestin sisällön voi silmämääräisesti katsoa aloitusnäytöstä. Alun katsomalla hahmottaa yleensä sen, onko kyseessä jokin akuutti asia vai ei.

Ellei aikaa syventyä kiireettömään asiaan vastaamiseen ole, niin jätän yleensä viestin avaamatta, jotta se näkyisi näytöllä muistuttamassa siitä, että viestin pariin pitää palata sopivan hetken tullen. On toiminut hyvin tähän asti.

Miksi niin moni kuitenkin avaa heti viestit ja jättää vastaamatta vaikkapa pariin päivään? Tämä vaikuttaa aika tylyltä ja parin kerran jälkeen selitykset siitä, että kiireisenä ei muistanut vastata heti, alkavat kuulostaa hiukan epäuskottavilta.

Kommentit (241)

Vierailija
81/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että Whatsapp kerää tietojanne ja on Facebookin omistama.

Vierailija
82/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin whatsapin ja johan helpotti. Tekstiviesteistä kukaan ei näe olenko "paikalla" vai en. Nyt tosin ihmiset tuntuvat vastailevan hitaammin, mutta minua se ei haittaa. Soitan/yritän soittaa, jos on kiireistä asiaa.

Mä taas laitoin ihan sieltä whatsupin asetuksista että ei näytä milloin olen paikalla. Mut toki on helpompaa vain heittää hyvä viestinnän väline roskakoriin, kun ei ollut esiasetuksiltaan juuri haluamasi mukainen. 

Tiedän, että milloin "olen viimeksi ollut paikalla" -tiedon saa piilotettua, mutta saako sen piiloon, kun "olen paikalla"?

Minuakin kiinnostaisi tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin whatsapin ja johan helpotti. Tekstiviesteistä kukaan ei näe olenko "paikalla" vai en. Nyt tosin ihmiset tuntuvat vastailevan hitaammin, mutta minua se ei haittaa. Soitan/yritän soittaa, jos on kiireistä asiaa.

Mä taas laitoin ihan sieltä whatsupin asetuksista että ei näytä milloin olen paikalla. Mut toki on helpompaa vain heittää hyvä viestinnän väline roskakoriin, kun ei ollut esiasetuksiltaan juuri haluamasi mukainen. 

Tiedän, että milloin "olen viimeksi ollut paikalla" -tiedon saa piilotettua, mutta saako sen piiloon, kun "olen paikalla"?

Aiphonella sieltä asetukset > whatsup > keittiön alahylly > foliorulla > kääriydy

Tolla pitäisi onnistua sekin!

Vierailija
84/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon te oikein saatte viestejä tai kuinka huono muisti teillä on? Kun moni on täällä kirjoittanut, että ei MUISTA vastata viesteihin. Kyllä minun on vaikea kuvitella, että en muistaisi vastata minulle puhelimeen tulleeseen viestiin. Yleensä vastaan heti tai viimeistään kun pääsen rauhassa tekstaamaan. Eri asia on, jos viestin lähettäjä ei odotakaan vastausta.

Vierailija
85/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiphonella sieltä asetukset > whatsup > keittiön alahylly > foliorulla > kääriydy

Ei valitettavasti ole kuin android :'(

p.s. xD

Vierailija
86/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti ole kuin android :'(

p.s. xD

Tämä keskustelu vahvisti myös omaa näkemystä siitä, että hämmästyttävän moni ei joko osaa tai ymmärrä käyttää googlea tiedonhakuun. 😯

Vierailija
87/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan puhelimen tosi usein äänettömälle kun haluan esim. kotona olla rauhassa, pelata tai katsoa leffaa ym. Värinä on päällä mutta sekin ainoastaan puheluissa joten en edes huomaa aina jos joku viestejä lähettelee.

Sitten kun jossain vaiheessa puhelinta vilkaisen, on samalta henkilöltä tullut 3 viestiä joissa ensimmäisessä on joku kysymys, toisessa on sama kysymys eri muodossa ja kolmannessa lukee huhuu!? tai haloo!? tai jotain vastaavaa.

Sanonkin aina ihmisille että jos on asiaa, niin soittakaa. Viestejä en välttämättä huomaa enkä jaksa puhelinta muutenkaa vahdata vähän väliä onko joku ottanut yhteyttä.

Välillä teen myös sitä että jätän tahallaan vastaamatta jollekin spämmi viesteille varsinkin jos niissä ei oikeasti ole mitään järkevää. Esim. jatkuva kuvien tunkeminen viesteihin milloin mistäkin täysin turhasta on asia johon en jaksa juuri koskaan vastailla mitään.

Jos puhelin on äänettömällä niin miten huomaat puhelun?

Vierailija
88/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on sellainen kännykkä, josta viestin lähettäjä ei näe, olenko avannut viestin vai en.

Vierailija
89/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on sellainen kännykkä, josta viestin lähettäjä ei näe, olenko avannut viestin vai en.

Vastaamatta jättäminen voi silti herättää muissa hämmennystä, oli viestin avannut tai ei. Ihmettelin joskus sitä, kun eräs tuttava ei päivän aikana vastannut viestiini. Illalla asia selvisikin, kun tämän ihmisen puoliso soitti. Tuttava oli päivällä tehnyt itsemurhan.

Vierailija
90/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on ajautunut vähän sivuraiteille alkuperäisestä tarkoituksestani. Halusin siis tietää sen, että jos helposti unohdat vastata avaamiisi viesteihin ellet heti vastaa, niin mikset muuta toimintatapaasi? Jatkuva anteeksipyyntöjen lateleminen joka suuntaan unohdusten takia ei kuulosta hauskalta puuhalta.

Vierailija
91/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis itse ole ihmisenä mitenkään virheetön yksilö, mutta viesteihin vastaaminen ei minulta unohdu, koska avaamattomina ne loistavat kännykän näytöllä muistuttamassa siitä, että viesteihin on kohtuullisessa ajassa vastattava jotakin.

Vierailija
92/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni viesteihin vastaaminen ja chattailu on aina ollut jotenkin työlästä. En ole sitä tyyppiä joka osaa vastata nopeasti. Jos tuntuu, että en osaa kirjoittaen välittää sitä tunnetta mikä on, niin viestin muotoilussa saattaa varsinkin hieman vieraammalle kestää ja kestää. Mieluummin puhun puhelimessa. Asiatkin tulee nopeammin puhuen selvitettyä kuin jollain pitkällä viestien vaihdolla.

Vierailija
93/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset vastaa niille joille haluaa. Mitä enemmän välittää sitä nopeemmin tulee yleensä vastaus.

Itselleni tulee viestejä ihmisiltä joille en vastaa välttämättä yhtään mitään takas.

Okei, kusipäiden kokoontumisajoihin tuli taas yksi ilmoittautuminen lisää.

Vierailija
94/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaamatta jättäminen voi silti herättää muissa hämmennystä, oli viestin avannut tai ei. Ihmettelin joskus sitä, kun eräs tuttava ei päivän aikana vastannut viestiini. Illalla asia selvisikin, kun tämän ihmisen puoliso soitti. Tuttava oli päivällä tehnyt itsemurhan.

No hyvä, että soitti jo illalla. Muuten olisit saattanut saada tiedon tuttavasi itsemurhasta vasta seuraavana päivänä. 

Vierailija
95/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin jätän viestin yläpalkkiin "roikkumaan" ja avaan sen sitten kun on aikaa vastatakin, juuri siksi ettei se unohtuisi.

En lukenut kaikkia viestejä eli ehkä asia on jo puitu, mutta missä puhelimessa notifikaatiot jäävät yläpalkkiin roikkumaan? Siis joo, tuohon näytöllehän ne pärähtävät, jos puhelin on esim. lukittu, mutta jos vaikkapa vastaan puhelimeen tai teen jotain puhelimella, niin siitähän ne sitten jo katoavatkin. Ainakin iPhonessa mielestäni näin. Näyttö ei ole siis jokin kumuloituva tekemättömien tehtävien näyttö, vaan joka kerta, kun siihen koskee, notifikaatiot myös häviävät. 

Minulla ei tosin tätä ongelmaa ole, koska vastaan kaikille likimain välittömästi enkä jätä mitään roikkumaan. Mutta noin teknisesti kiinnostaisi tietää,  miten tuo on edes mahdollista. 

Vierailija
96/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä viestit katsovat ja vastaamatta jättävät ihmiset myös sellaisia, jotka kadulla tuttavan tai ystävän nähdessään äkkiä kääntävät päänsä pois ja yrittävät teeskennellä etteivät ole nähneet toista tai kuulleet moikkausta? Perusteluna se, "ettei huvittanut jutella sen kanssa silloin".

On supertylyä jättää toisen ihmisen yhteydenotto täysin huomiotta jos sen selvästi on jo viestin avaamalla huomannut ja lukenut. Sosiaaliset taidot ovat tällöin hyvin heikolla tasolla.

Viestin avattuaanhan voi huonolla hetkellä todeta toiselle olevansa juuri nyt kiireinen ja palaavansa asiaan myöhemmin. Olihan aikaa kuitenkin sen verran, että ehti lukea toisen viestinkin, joten ihan mielettömän kova kiire ei silloin selvästikään ollut.

Ihmisten ignooraaminen on sellaisen ilkeän ihmisen käytöstä, joka haluaa aivan tarkotuksella tuottaa toisille pahaa mieltä.

Aamen!

Ja yksi tällainen ihminen on "ystäväni". Täys mulkvisti, mitään ystävää ole nähnytkään oikeasti. Joskus olisi kyllä hauska samaistua siihen tunteeseen, että kun kaveri tietää jo esim. toisen viestistä, että vastaamattomuus loukkaa/huolettaa toista, niin silti tämä vain jatkaa sitä. Kun itse en pääse mitenkään kiinni siihen tunteeseen. Jos joku sanoo minulla AIJJAIJAI, on erittäin vaikeata kuvitella itseäni nauramassa paskaista naurua ja jatkamassa hommaa. Ei, kyllä mä viimeistään silloin ymmärrän, että nyt pitää tehdä asia toisin - todennäköisesti ymmärrän jo sitä ennenkin. Voin ymmärtää, että joku psykopaattimurhaajakiduttaja ei lopeta, kun toinen kärsii, mutta kun on kyse ns. normaaleista ihmisistä, en ymmärrä tahallista tuskan tuottamista. 

Vierailija
97/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni viesteihin vastaaminen ja chattailu on aina ollut jotenkin työlästä. En ole sitä tyyppiä joka osaa vastata nopeasti. Jos tuntuu, että en osaa kirjoittaen välittää sitä tunnetta mikä on, niin viestin muotoilussa saattaa varsinkin hieman vieraammalle kestää ja kestää. Mieluummin puhun puhelimessa. Asiatkin tulee nopeammin puhuen selvitettyä kuin jollain pitkällä viestien vaihdolla.

Soitatko lähiaikoina jollet jaksa viestitellä takaisin? Jos teet näin, niin käytöksesi on minusta ihan fiksun oloista.

Vierailija
98/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin jätän viestin yläpalkkiin "roikkumaan" ja avaan sen sitten kun on aikaa vastatakin, juuri siksi ettei se unohtuisi.

En lukenut kaikkia viestejä eli ehkä asia on jo puitu, mutta missä puhelimessa notifikaatiot jäävät yläpalkkiin roikkumaan? Siis joo, tuohon näytöllehän ne pärähtävät, jos puhelin on esim. lukittu, mutta jos vaikkapa vastaan puhelimeen tai teen jotain puhelimella, niin siitähän ne sitten jo katoavatkin. Ainakin iPhonessa mielestäni näin. Näyttö ei ole siis jokin kumuloituva tekemättömien tehtävien näyttö, vaan joka kerta, kun siihen koskee, notifikaatiot myös häviävät. 

Minulla ei tosin tätä ongelmaa ole, koska vastaan kaikille likimain välittömästi enkä jätä mitään roikkumaan. Mutta noin teknisesti kiinnostaisi tietää,  miten tuo on edes mahdollista. 

Mulla on ollut tämä ominaisuus parissa viimeisessä Android-puhelimessa. Luulin sen ennen tätä keskustelua löytyvän lähes joka puhelinmallista. Aina oppii uutta!

Vierailija
99/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ainakin on inhottavaa kun laittaa jollekin tyyliin :" moikka, haluisitko lähtee joku päivä kahville? Pitää kertooki sulle se yks juttu sit yms :)"

Ja sitt näkee ett viesti luettu ja senki jälkee käyty monta kertaa wa:pissa mutta vastaus sulle tulee vasta 36 tunnin kuluttua. Kyllä tulee olo, että sä et oo kovin arvostettu.

Teoriassa mahdollista että vastaanottaja on lukenut viestin töissä, ja käy paljon wa:pissa keskustelemassa jonkun kanssa jonk kanssa puhuu jostain mieltä järkyttäneestä asiasta ja sen takia ei vastaa sulle, MUTTA sitten kun vihdoin joskus myöhemmin tapaatte, kyseinen ihminen pälättää miten on ollu pitämässä hauskaa toisten kavereidensa kanssa ja muutenkin jutellessanne näprää puhelintaan. Tällaisten kokemuksien takia olen vainoharhainen, jos joku on lukenut viestini mutteo vastaa. Itse myös välttelen viestien avaamista kiireessä ja jos vaningossa avaan, vastaan nopeasti ja saatan mainita että otan paremmalla ajalla yhteyttä.

Vierailija
100/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta ainakin on inhottavaa kun laittaa jollekin tyyliin :" moikka, haluisitko lähtee joku päivä kahville? Pitää kertooki sulle se yks juttu sit yms :)"

Ja sitt näkee ett viesti luettu ja senki jälkee käyty monta kertaa wa:pissa mutta vastaus sulle tulee vasta 36 tunnin kuluttua. Kyllä tulee olo, että sä et oo kovin arvostettu.

Teoriassa mahdollista että vastaanottaja on lukenut viestin töissä, ja käy paljon wa:pissa keskustelemassa jonkun kanssa jonk kanssa puhuu jostain mieltä järkyttäneestä asiasta ja sen takia ei vastaa sulle, MUTTA sitten kun vihdoin joskus myöhemmin tapaatte, kyseinen ihminen pälättää miten on ollu pitämässä hauskaa toisten kavereidensa kanssa ja muutenkin jutellessanne näprää puhelintaan. Tällaisten kokemuksien takia olen vainoharhainen, jos joku on lukenut viestini mutteo vastaa. Itse myös välttelen viestien avaamista kiireessä ja jos vaningossa avaan, vastaan nopeasti ja saatan mainita että otan paremmalla ajalla yhteyttä.

Tuosta syystä en käytä kännykällä sovelluksia, joista näkee, olenko avannut viestin.