Viestien avaaminen ja vastaamatta jättäminen
Kännykkään tulleen viestin sisällön voi silmämääräisesti katsoa aloitusnäytöstä. Alun katsomalla hahmottaa yleensä sen, onko kyseessä jokin akuutti asia vai ei.
Ellei aikaa syventyä kiireettömään asiaan vastaamiseen ole, niin jätän yleensä viestin avaamatta, jotta se näkyisi näytöllä muistuttamassa siitä, että viestin pariin pitää palata sopivan hetken tullen. On toiminut hyvin tähän asti.
Miksi niin moni kuitenkin avaa heti viestit ja jättää vastaamatta vaikkapa pariin päivään? Tämä vaikuttaa aika tylyltä ja parin kerran jälkeen selitykset siitä, että kiireisenä ei muistanut vastata heti, alkavat kuulostaa hiukan epäuskottavilta.
Kommentit (241)
Mä tykkään lukea mitä on laitettu samoin tein. Jos se on vaikka avautuminen kaverilta, tai koulujuttuja. Jos koen ettei viesti ole mikään hirveän kiireellinen, saatan jättää vastaamiseen parempaan hetkeen (esim kun pääsen kotiin), jotta voin pohtia hyvää vastausta. JOS viesti on puolitutulta tms, vastaan yleensä heti, tai sitten että kirjoitan myöhemmin. Miksei viestiä saa lukea? Miksi pitää aivan samalla sekuntilla vastata? Kyllähän nyt hyvä ystävä ymmärtää, ettet ilkeyttäsi tee mitään.
Samoin minä oletan, että jos on kiireellistä asiaa, minulle soitetaan. Viesteihin vastaan silloin kun kerkeän. Ja kyllä, joskus kerkeän lukea viestin, mutten vastata. Ja joskus kerkeää whatsapp-viesti pompata ruudulle, painan "sulje", joka jostain ihmeen syystää näkyy lähettäjälle niin että olisin avannut sovelluksen ja lukenut viestin, vaikken näin ole tehnyt. Ei oo iha neroja nuo whastappin koodaajatkaa :D
Vastaan kyllä kaikille saman päivän aikana, mut pointti edelleen se, et jos laitat viestiä, etkä soita, ei voi olettaa et toinen reagoi pikasesti. Ja se, et ihmisillä on muutaki elämää ku viestittely eli vaikka huomaisin viestin ja en heti vastaa, se kertoo vaan et nyt mulla on muutaki tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään lukea mitä on laitettu samoin tein. Jos se on vaikka avautuminen kaverilta, tai koulujuttuja. Jos koen ettei viesti ole mikään hirveän kiireellinen, saatan jättää vastaamiseen parempaan hetkeen (esim kun pääsen kotiin), jotta voin pohtia hyvää vastausta. JOS viesti on puolitutulta tms, vastaan yleensä heti, tai sitten että kirjoitan myöhemmin. Miksei viestiä saa lukea? Miksi pitää aivan samalla sekuntilla vastata? Kyllähän nyt hyvä ystävä ymmärtää, ettet ilkeyttäsi tee mitään.
Tulkinta toisen käytöksestä on myönteinen silloin, jos unohduksia viesteihin vastaamisen kanssa sattuu harvoin. Jos niitä tapahtuu usein, niin silloin henkilö alkaa vaikuttaa pelkältä selittelijältä. Yleensä nimittäin ihmiset pyrkivät itse korjaamaan omaa käytöstään, mikäli kokevat sen olevan jollain tavalla ongelmallista. Esimerkiksi huomaavat muiden sen takia heitä välttelevän tai käytöksellään osoittavan merkkejä mielipahasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa kytätä ovatko toiset katsoneet viestejä vai ei? Niihin on oikeus vastata silloin, kun itsestä siltä tuntuu. Koko ajan ei tarvitse pitää muihin yhteyttä ellei jaksa.
Se on loistava keino näyttää tyypille paikkansa hierarkiassa. Tärkeille ihmisille vastaan heti. Turha suuttua kun et ole minulle tärkeä, se on minun päätökseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa kytätä ovatko toiset katsoneet viestejä vai ei? Niihin on oikeus vastata silloin, kun itsestä siltä tuntuu. Koko ajan ei tarvitse pitää muihin yhteyttä ellei jaksa.
Se on loistava keino näyttää tyypille paikkansa hierarkiassa. Tärkeille ihmisille vastaan heti. Turha suuttua kun et ole minulle tärkeä, se on minun päätökseni.
Turha myöskään suuttua siitä, jos tuollaisen seurauksena en enää pidä yhteydenpidon arvoisena.
M29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylyä. Toivottavasti et ole minun ystäväpiirissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylyä. Toivottavasti et ole minun ystäväpiirissäni.
Osa ihmisistä on niin kieroon kasvaneita, että he eivät näe ihmissuhteita muuna kuin valtapelinä. Tällaisesta seurasta kannattaa ottaa äkkiä jalat alle, kun pelin juonen on huomannut.
Mulla on sellainen lapsuudesta saakka hyvä kaveri. Teineinä ja nuorina aikuisina oltiin paljon yhdessä. Vielä senkin jälkeen, yritettiin ainakin.
Nykyään käy usein niin, että jos laitan tälle kaverille viestin, hän kyllä lukee sen, mutta ei vastaa. Aika monta vuotta ajattelin aina, että hän on kiireinen. Ei sitä aina muista. Nykyään en lähettele enää ollenkaan viestejä. Ei hänkään minulle. Harmi, mutta näin sitä elämässä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä viestit katsovat ja vastaamatta jättävät ihmiset myös sellaisia, jotka kadulla tuttavan tai ystävän nähdessään äkkiä kääntävät päänsä pois ja yrittävät teeskennellä etteivät ole nähneet toista tai kuulleet moikkausta? Perusteluna se, "ettei huvittanut jutella sen kanssa silloin".
On supertylyä jättää toisen ihmisen yhteydenotto täysin huomiotta jos sen selvästi on jo viestin avaamalla huomannut ja lukenut. Sosiaaliset taidot ovat tällöin hyvin heikolla tasolla.
Viestin avattuaanhan voi huonolla hetkellä todeta toiselle olevansa juuri nyt kiireinen ja palaavansa asiaan myöhemmin. Olihan aikaa kuitenkin sen verran, että ehti lukea toisen viestinkin, joten ihan mielettömän kova kiire ei silloin selvästikään ollut.
Ihmisten ignooraaminen on sellaisen ilkeän ihmisen käytöstä, joka haluaa aivan tarkotuksella tuottaa toisille pahaa mieltä.
Jos jostain whatsapp-viesteistä muodostuu noin tärkeä asia elämässä, kannattaisikohan hieman vähentää sitä puhelimenkäyttöä?
Samaa olen ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä viestit katsovat ja vastaamatta jättävät ihmiset myös sellaisia, jotka kadulla tuttavan tai ystävän nähdessään äkkiä kääntävät päänsä pois ja yrittävät teeskennellä etteivät ole nähneet toista tai kuulleet moikkausta? Perusteluna se, "ettei huvittanut jutella sen kanssa silloin".
On supertylyä jättää toisen ihmisen yhteydenotto täysin huomiotta jos sen selvästi on jo viestin avaamalla huomannut ja lukenut. Sosiaaliset taidot ovat tällöin hyvin heikolla tasolla.
Viestin avattuaanhan voi huonolla hetkellä todeta toiselle olevansa juuri nyt kiireinen ja palaavansa asiaan myöhemmin. Olihan aikaa kuitenkin sen verran, että ehti lukea toisen viestinkin, joten ihan mielettömän kova kiire ei silloin selvästikään ollut.
Ihmisten ignooraaminen on sellaisen ilkeän ihmisen käytöstä, joka haluaa aivan tarkotuksella tuottaa toisille pahaa mieltä.
Hanki työ ja elämä, niin sinullakin olisi muuta tekemistä kuin vahtia kännykkää koko ajan. Jos sinulla on jo työ, niin tee sitä mistä sinulle maksetaan äläkä kuluta työaikaa henkilökohtaisiin viesteihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain whatsapp-viesteistä muodostuu noin tärkeä asia elämässä, kannattaisikohan hieman vähentää sitä puhelimenkäyttöä?
Samaa olen ihmetellyt.
Ihmiset ovat sosiaalisiaä olentoja, jotka kaipaavat toimivaa vuorovaikutusta toisten kanssa. Kyse ei ole kännykästä tai pikaviestisovelluksesta. Tässä keskustelussa on kyse pohdinnasta sen suhteen, miten ihmissuhteissa toimitaan ja niitä pidetään yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki työ ja elämä, niin sinullakin olisi muuta tekemistä kuin vahtia kännykkää koko ajan. Jos sinulla on jo työ, niin tee sitä mistä sinulle maksetaan äläkä kuluta työaikaa henkilökohtaisiin viesteihin
Käytätkö omaa työaikaasi tähän keskusteluun osallistumiseen ja viestien lukemiseen? 🤔
Mun puhelin on niin keskiaikainen romu, että sillä pystyy selaamaan Facebookia ja lukemaan viestit, mutta vastaamaan en pysty enkä kommentoimaan vaikkapa päivitykseen. Vastaan sitten kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun puhelin on niin keskiaikainen romu, että sillä pystyy selaamaan Facebookia ja lukemaan viestit, mutta vastaamaan en pysty enkä kommentoimaan vaikkapa päivitykseen. Vastaan sitten kotoa.
Pidän mielessä sen, että tämä voi olla joskus selitys ellei henkilöllä uutta kännykkää ole käytössään.
Jätin whatsapin ja johan helpotti. Tekstiviesteistä kukaan ei näe olenko "paikalla" vai en. Nyt tosin ihmiset tuntuvat vastailevan hitaammin, mutta minua se ei haittaa. Soitan/yritän soittaa, jos on kiireistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen lapsuudesta saakka hyvä kaveri. Teineinä ja nuorina aikuisina oltiin paljon yhdessä. Vielä senkin jälkeen, yritettiin ainakin.
Nykyään käy usein niin, että jos laitan tälle kaverille viestin, hän kyllä lukee sen, mutta ei vastaa. Aika monta vuotta ajattelin aina, että hän on kiireinen. Ei sitä aina muista. Nykyään en lähettele enää ollenkaan viestejä. Ei hänkään minulle. Harmi, mutta näin sitä elämässä käy.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei ihmissuhteissa kannata roikkua silloin, jos niissä on jo pidempään jatkanutta voimakasta yksipuolisuutta jossain jutuissa.
ihmiset vastaa niille joille haluaa. Mitä enemmän välittää sitä nopeemmin tulee yleensä vastaus.
Itselleni tulee viestejä ihmisiltä joille en vastaa välttämättä yhtään mitään takas.
Vierailija kirjoitti:
Jätin whatsapin ja johan helpotti. Tekstiviesteistä kukaan ei näe olenko "paikalla" vai en. Nyt tosin ihmiset tuntuvat vastailevan hitaammin, mutta minua se ei haittaa. Soitan/yritän soittaa, jos on kiireistä asiaa.
Mä taas laitoin ihan sieltä whatsupin asetuksista että ei näytä milloin olen paikalla. Mut toki on helpompaa vain heittää hyvä viestinnän väline roskakoriin, kun ei ollut esiasetuksiltaan juuri haluamasi mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas laitoin ihan sieltä whatsupin asetuksista että ei näytä milloin olen paikalla. Mut toki on helpompaa vain heittää hyvä viestinnän väline roskakoriin, kun ei ollut esiasetuksiltaan juuri haluamasi mukainen.
Tiedän, että milloin "olen viimeksi ollut paikalla" -tiedon saa piilotettua, mutta saako sen piiloon, kun "olen paikalla"?
Kyllä siitä saa loukkaantua (ei ole pakko) jos toistuvasti huomaat olevasi kaverin mappi ö:ssä tai tärkeysjärjestyksessä sijalla 147, siinä heti "puhuva punatulkku"-videon kommentoinnin ja kynsinauhojen rasvaamisen välissä. Ihan vankkaa keittiöpsykologiaa, että mitä tärkeämpi tai mitättömämpi ihminen on, sitä innokkaammin tai hitaammin hänelle vastataan.
Yksi kerta tai selkeä muu syy henkilön elämäntavassa ei tietenkään tätä tarkoita. Mutta varmasti työelämässäkin arvotatte ne tyypit, jotka "voi odottaa". Taas. Aina. Kattellaan syssymmällä tai 15. päivä.