Viestien avaaminen ja vastaamatta jättäminen
Kännykkään tulleen viestin sisällön voi silmämääräisesti katsoa aloitusnäytöstä. Alun katsomalla hahmottaa yleensä sen, onko kyseessä jokin akuutti asia vai ei.
Ellei aikaa syventyä kiireettömään asiaan vastaamiseen ole, niin jätän yleensä viestin avaamatta, jotta se näkyisi näytöllä muistuttamassa siitä, että viestin pariin pitää palata sopivan hetken tullen. On toiminut hyvin tähän asti.
Miksi niin moni kuitenkin avaa heti viestit ja jättää vastaamatta vaikkapa pariin päivään? Tämä vaikuttaa aika tylyltä ja parin kerran jälkeen selitykset siitä, että kiireisenä ei muistanut vastata heti, alkavat kuulostaa hiukan epäuskottavilta.
Kommentit (241)
WhatsAppin kanssa älä tee sitä virhettä, että avaat sen keskustelun jos joku epämiellyttävä tyyppi lähettää viestiä. Tai sellainen kenelle et haluaisi vastata sillä hetkellä. Siinä kun tahtoo näkyä milloin sinä olet ollut viimeksi paikalla ja viestin nähnyt. Viestiin vastaamatta jättäminen saattaa tuntua silloin kiusalliselta. Itselleni laittaa joka viikonloppu viestiä yksi työpaikan semi-juntti mies humalassa ja ei aina kiinnosta yhtään aloittaa mitään keskustelua sillä hetkellä. Parempi vain antaa olettaa, etten ole viestejä nähnyt :D
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ihminen tai asia ei vaan paskaakaan kiinnosta, niin vastaaminen viivästyy. Sitä vaan vastaa kun jaksaa, jos muistaa. Luulis sunkin osaavan vetää johtopäätökset?
Tällainen ihminen, joka ei heti vastaa ja perustelee asiaa unohduksilla voi tosiaan vain olla kyllästynyt yhteydenpitoon. Silti, usein tältä ihmiseltä tulee myös viestejä, että koska nähdään seuraavan kerran ja olisiko meillä aikaa poiketa käymään siellä. Joten ihan automaattisesti tästä ei aina ole kyse.
Lähinnä tarkoituksena oli pohtia sitä, että jos näitä unohduksia sattuu tuon tuosta, niin miksi omassa toimintatavassa ei tehdä muutoksia. Eihän viestejä tarvitse availla jos on äärimmäisen kiireinen tai väsynyt. Vai onko silloin niin addiktoitunut puhelimeensa, että saapuneet viestit on aina pakko katsoa mahdollisimman pian kokonaan vaikkei niihin ehtisikään vastata? Yritän ymmärtää tätä asiaa paremmin.
Käytänkö kännykkää poikkeavasti? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä viestit katsovat ja vastaamatta jättävät ihmiset myös sellaisia, jotka kadulla tuttavan tai ystävän nähdessään äkkiä kääntävät päänsä pois ja yrittävät teeskennellä etteivät ole nähneet toista tai kuulleet moikkausta? Perusteluna se, "ettei huvittanut jutella sen kanssa silloin".
On supertylyä jättää toisen ihmisen yhteydenotto täysin huomiotta jos sen selvästi on jo viestin avaamalla huomannut ja lukenut. Sosiaaliset taidot ovat tällöin hyvin heikolla tasolla.
Viestin avattuaanhan voi huonolla hetkellä todeta toiselle olevansa juuri nyt kiireinen ja palaavansa asiaan myöhemmin. Olihan aikaa kuitenkin sen verran, että ehti lukea toisen viestinkin, joten ihan mielettömän kova kiire ei silloin selvästikään ollut.
Ihmisten ignooraaminen on sellaisen ilkeän ihmisen käytöstä, joka haluaa aivan tarkotuksella tuottaa toisille pahaa mieltä.
Omat sosiaaliset taitosi ovat heikolla tasolla, kun et osaa sopeutua muuttuvien viestintätapojen mukana muuttuvaan sosiaaliseen etikettiin. Kun kerran joudutaan olemaan viestien tavoitettavissa 24/7, niin tietenkään viestin saaminen ei enää voi velvoittaa välittömään vastaukseen. Haloo. Toisten sosiaalisia taitoja kritisoivana sinulla luulisi olevan tämän verran ymmärrystä.
Tietenkään ei ole pakko vastata heti, mutta kertoo yleensä lähettäjän merkityksestä sinulle kuinka kauan vastausta saa odottaa. Luulisi jokaisella 36h sisään esim löytyvän joku hetki vastata (vaikka vain kiireitä pahoitelken ja ilmoittaen palaavansa asiaan).
M29Tätä juuri hain takaa! Jos vastausta saa odotella todella pitkään, niin se alkaa herättää ihmetystä. Tällöin voi käydä mielessä sekin, että onko ystävälle esimerkiksi sattunut jotain sen jälkeen, kun hän lukenut viestin eikä siksi pysty vastaamaan.
Sinä aloitit valittamalla siitä, että viesteihin ei vastata silloin, kun ne on luettu. Vasta myöhemmin otit esille sen, että viikossa pitäisi vastata.
Minä ainakin unohdan asioita helposti. Kurjaa jos ihmiset siitä loukkaantuvat. Luen viestin, päätän vastata kohta, ja sitten asia saattaa unohtua tunniksi, päiväksi, kokonaan. En tee tätä tahallani, näin vain käy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on kyllä aika mielenkiintoinen ja näyttää hyvin käytännössä sen, miten eri tavat ja säännöt ihmisillä on. Keskenään ystäviä ovat sitten ne, joiden tavat ja säännöt sopivat yhteen. Avasin tämän keskustelun, koska itse kuulun siihen porukkaan, jonka "ei tarvitsekaan olla aina tavoitettavissa". Suomeksi sanottuna puhelinkäyttäytymiseni on hyvin turhauttavaa ihmiselle, joka odottaa vastausta nopeasti. Enkä tee sitä pahallani tai välinpitämättömyydestä, sillä olen vähän pönttö mitä sosiaalisiin taitoihin tulee enkä aina esimerkiksi ymmärrä, miksi johonkin höpöhöpöviestiin pitäisi edes välttämättä vastata. Jännästi ystäväni ovat lähinnä miehiä, joilla ei myöskään ole käsitystä näistä monimutkaisista sosiaalisista pelisäännöistä, joita yhteen tekstiviestiin voikaan liittyä.
Onpa jännää.
Vierailija kirjoitti:
Käytänkö kännykkää poikkeavasti? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä viestit katsovat ja vastaamatta jättävät ihmiset myös sellaisia, jotka kadulla tuttavan tai ystävän nähdessään äkkiä kääntävät päänsä pois ja yrittävät teeskennellä etteivät ole nähneet toista tai kuulleet moikkausta? Perusteluna se, "ettei huvittanut jutella sen kanssa silloin".
On supertylyä jättää toisen ihmisen yhteydenotto täysin huomiotta jos sen selvästi on jo viestin avaamalla huomannut ja lukenut. Sosiaaliset taidot ovat tällöin hyvin heikolla tasolla.
Viestin avattuaanhan voi huonolla hetkellä todeta toiselle olevansa juuri nyt kiireinen ja palaavansa asiaan myöhemmin. Olihan aikaa kuitenkin sen verran, että ehti lukea toisen viestinkin, joten ihan mielettömän kova kiire ei silloin selvästikään ollut.
Ihmisten ignooraaminen on sellaisen ilkeän ihmisen käytöstä, joka haluaa aivan tarkotuksella tuottaa toisille pahaa mieltä.
Omat sosiaaliset taitosi ovat heikolla tasolla, kun et osaa sopeutua muuttuvien viestintätapojen mukana muuttuvaan sosiaaliseen etikettiin. Kun kerran joudutaan olemaan viestien tavoitettavissa 24/7, niin tietenkään viestin saaminen ei enää voi velvoittaa välittömään vastaukseen. Haloo. Toisten sosiaalisia taitoja kritisoivana sinulla luulisi olevan tämän verran ymmärrystä.
Tietenkään ei ole pakko vastata heti, mutta kertoo yleensä lähettäjän merkityksestä sinulle kuinka kauan vastausta saa odottaa. Luulisi jokaisella 36h sisään esim löytyvän joku hetki vastata (vaikka vain kiireitä pahoitelken ja ilmoittaen palaavansa asiaan).
M29Tätä juuri hain takaa! Jos vastausta saa odotella todella pitkään, niin se alkaa herättää ihmetystä. Tällöin voi käydä mielessä sekin, että onko ystävälle esimerkiksi sattunut jotain sen jälkeen, kun hän lukenut viestin eikä siksi pysty vastaamaan.
Sinä aloitit valittamalla siitä, että viesteihin ei vastata silloin, kun ne on luettu. Vasta myöhemmin otit esille sen, että viikossa pitäisi vastata.
Edelleen olen sitä mieltä, että olisi normaalin oloista vastata parin tunnin siitä, kun on lukenut viestin eikä ole ilmoittanut että tarvitsee vaikka aikaa jonkin asian selvittämiseen. Yleensä parissa tunnissa ehtii jo pohtia mielessään monenlaisia asioita, jos vastauksen viestiin on syystä tai toisesta oltava laajempi kuin pelkkä kyllä tai ei.
Itse olen ratkaissut vastaamattomien ihmisten ongelman helpolla - jos ei vastaa pariin päivään, deletoin keskustelun ja blokkaan ihmisen pois whatsappista.
On tullut kommentteja että "miksi", ja olen sanonut että jos kysyn jotain tai kommentoin eikä sinulla ole käytöstapoja vastata päivän sisään, niin en tarvitse sinua whatsappiin jossa pidän vain ihmisiä jotka eivät vituta minua - tekstiviestit ja puhelin toimii edelleen, jos sulla on oikeasti asiaa.
Elämä on liian lyhyt ajan haaskaamiseen sellaisille jotka eivät ole samalla aaltopituudella vaan laskevat olevansa jotenkin ylempänä. Sori, mutta eivät ole kuin hiekanmuruja kengässä, joten tyhjennän kengän ja jatkan matkaa.
Minä luotan edelleen siihen, että jos jotain todella akuuttia tai kriittistä täytyy minun tietää tai on meneillään, niin minulle soitetaan ja jos en vastaa jätetään ääniviesti, ja mahdollisesti vielä tekstari/tai whatsap viesti. Koen vähän hassuksi sen, että aktiiviset somettajat kuvittelee kaikkien olevan samanlaisia. Katson whatsupin korkeintaan kerran päivässä.
Ja oletan myös, että jos joku haluaa keskustella kanssani jostain vähänkää monimutkaisemmasta niin hän soittaa, koska ei näppäillessä saa mitään kunnon keskustelua aikaiseksi tai se on ainakin todella puuduttavaa.
Minulla taas oletus on aina se, että jos asiaan riittää whatsap viesti tai tekstari, niin sillä ei ole kiire eikä ko ihminen halua keskustella, vaan on vain jokin kiireetön asia, johon voi palata sitten kun ehtii. En tosiaan ota vastuuta siitä, jos jonkun ego ja itsetunto on kiinni ko viestissä.
Tämä näin neuvoksi teille nuoremmille, jotka kenties ihmettelette miksi se 50 v ei noteeraa viestejä kuin sinun mielestä liian myöhään. Ja koittakaa kestää, jos hän ihan puhelintä käyttää soittamiseen teillekinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä luotan edelleen siihen, että jos jotain todella akuuttia tai kriittistä täytyy minun tietää tai on meneillään, niin minulle soitetaan ja jos en vastaa jätetään ääniviesti, ja mahdollisesti vielä tekstari/tai whatsap viesti. Koen vähän hassuksi sen, että aktiiviset somettajat kuvittelee kaikkien olevan samanlaisia. Katson whatsupin korkeintaan kerran päivässä.
Ja oletan myös, että jos joku haluaa keskustella kanssani jostain vähänkää monimutkaisemmasta niin hän soittaa, koska ei näppäillessä saa mitään kunnon keskustelua aikaiseksi tai se on ainakin todella puuduttavaa.
Minulla taas oletus on aina se, että jos asiaan riittää whatsap viesti tai tekstari, niin sillä ei ole kiire eikä ko ihminen halua keskustella, vaan on vain jokin kiireetön asia, johon voi palata sitten kun ehtii. En tosiaan ota vastuuta siitä, jos jonkun ego ja itsetunto on kiinni ko viestissä.
Tämä näin neuvoksi teille nuoremmille, jotka kenties ihmettelette miksi se 50 v ei noteeraa viestejä kuin sinun mielestä liian myöhään. Ja koittakaa kestää, jos hän ihan puhelintä käyttää soittamiseen teillekinpäin.
Päivän sisällä vastaaminen on minusta ihan normaalia, erityisesti jos et tiheämmin viestejä käy lukemassa. Tässä tapauksessa saattaisin myös itse soittaa perääsi jos huomaisin parin tunnin sisällä ettet viestiä ole huomannut ja kaipaisin siihen vastausta.
Itse olen introvertti ja pidän enemmän viestien lähettämisestä kuin toisille soittelusta. Puhelut vievät minulta paljon enemmän energiaa kuin viestien lähetettely. Toki jos sovittavaa on paljon tai asialla kiire, niin saatan silloin soittaa.
mulla on oikeus lukea omat viestini ja vastata niihin silloin kun se mulle parhaiten sopii. mielestäni on naurettavaa, kun jotkut stressaa että "apua, nyt se näkee et oon lukenu sen viestin ja ihmettelee miksen vastaa! pakko vastata vaikka tarvonkin tässä samalla räntäsateessa ja loskassa kaksia kottikärryjä työntäen!" vastaan tietysti tärkeisiin viesteihin heti, ja vähemmän tärkeisiin sitten kun ehdin. haluan yleensä vähän miettiä mitä vastaan, enkä tykkää esim. bussissa näpytellä viestejä. koskaan en tahallani roikota vastaamista, mutta onhan se joskus vahingossa unohtunut seuraavaan päivään. hyväksyn tämän tietysti myös kavereilleni.
Vierailija kirjoitti:
Käytänkö puhelinta poikkeavasti? kirjoitti:
Kännykkään tulleen viestin sisällön voi silmämääräisesti katsoa aloitusnäytöstä. Alun katsomalla hahmottaa yleensä sen, onko kyseessä jokin akuutti asia vai ei.
Ellei aikaa syventyä kiireettömään asiaan vastaamiseen ole, niin jätän yleensä viestin avaamatta, jotta se näkyisi näytöllä muistuttamassa siitä, että viestin pariin pitää palata sopivan hetken tullen. On toiminut hyvin tähän asti.
Miksi niin moni kuitenkin avaa heti viestit ja jättää vastaamatta vaikkapa pariin päivään? Tämä vaikuttaa aika tylyltä ja parin kerran jälkeen selitykset siitä, että kiireisenä ei muistanut vastata heti, alkavat kuulostaa hiukan epäuskottavilta.
En näe aloitusnäytöstä viestien sisältöä. Sen näen että onko tullut joku viesti. Työsähköpostia en pääsääntöisesti avaa vapaa-ajalla.
Selvä juttu! Minulla vain on useammassa puhelimessa ollut tämä ominaisuus jo pitkään, niin luulin sen olevan vakio-ominaisuus. Ei selvästi sitten olekaan, kiitos tiedosta.
Työsähköposteihin vastaamatta jättäminen vapaa-ajalla on järkevää toimintaa. Osaat rajata työasiat pois arjestasi. Se on hyvä juttu. Pidemmistä poissaoloista varmaan teilläkin laitetaan yleensä automaattinen vastausviesti ilmoittamaan yhteydenottajalle ettet ole paikalla päivään X asti?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ratkaissut vastaamattomien ihmisten ongelman helpolla - jos ei vastaa pariin päivään, deletoin keskustelun ja blokkaan ihmisen pois whatsappista.
On tullut kommentteja että "miksi", ja olen sanonut että jos kysyn jotain tai kommentoin eikä sinulla ole käytöstapoja vastata päivän sisään, niin en tarvitse sinua whatsappiin jossa pidän vain ihmisiä jotka eivät vituta minua - tekstiviestit ja puhelin toimii edelleen, jos sulla on oikeasti asiaa.
Elämä on liian lyhyt ajan haaskaamiseen sellaisille jotka eivät ole samalla aaltopituudella vaan laskevat olevansa jotenkin ylempänä. Sori, mutta eivät ole kuin hiekanmuruja kengässä, joten tyhjennän kengän ja jatkan matkaa.
Ihailtavan napakka tyyli! Olet selvästi miettinyt tätä asiaa. Toki jos toiselle on sattunut jotain ja hän ei ole siksi vastannut, niin siinä tapauksessa varmaan huolit hänen takaisin wa-keskusteluihin asian selvittyä?
Ei tarvitse olla 24/7 tavoitettavissa, mutta mulla menee jo hieman yli ymmärryksen, että aktiivinen ja osaava somen käyttäjä, joka selvästi on usein kännykkä kädessä, toistuvasti "unohtaa" tai "ei huomaa" viestejä. Ja jopa minä torvi tiedän, että välillä on ihan hyvä katsoa esim Messenger etusivu, jospa ilmoitus on mennyt ohi. Siinä kyllä hyvin selkeästi näkyy asiat ja muistuu mieleen.
Enpä jaksa huhuilla perään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla 24/7 tavoitettavissa, mutta mulla menee jo hieman yli ymmärryksen, että aktiivinen ja osaava somen käyttäjä, joka selvästi on usein kännykkä kädessä, toistuvasti "unohtaa" tai "ei huomaa" viestejä. Ja jopa minä torvi tiedän, että välillä on ihan hyvä katsoa esim Messenger etusivu, jospa ilmoitus on mennyt ohi. Siinä kyllä hyvin selkeästi näkyy asiat ja muistuu mieleen.
Satunnaisia unohduksia voi toki käydä kenelle vain, mutta itsekin olen yrittänyt tietoisesti opetella pois toisten perään huhuilusta. Jos yhteiset kivat jutut jäävät toisen unohdusten tai passiivisuuden takia roikkumaan tai menevät ohi, niin sittenhän ne jäävät. Se on sitten yhtälailla molempien menetys, ei vain oma harmin aihe. Ei ole itsestä kiva toimia muistuttajana ja se jopa saattaa passivoida toista entisestään, kun toinen alkaa luottaa siihen, ettei hänen edes tarvitse mitään yrittää muistaa toisen aina tarvittaessa kysellessä perään.
Itse laitan puhelimen tosi usein äänettömälle kun haluan esim. kotona olla rauhassa, pelata tai katsoa leffaa ym. Värinä on päällä mutta sekin ainoastaan puheluissa joten en edes huomaa aina jos joku viestejä lähettelee.
Sitten kun jossain vaiheessa puhelinta vilkaisen, on samalta henkilöltä tullut 3 viestiä joissa ensimmäisessä on joku kysymys, toisessa on sama kysymys eri muodossa ja kolmannessa lukee huhuu!? tai haloo!? tai jotain vastaavaa.
Sanonkin aina ihmisille että jos on asiaa, niin soittakaa. Viestejä en välttämättä huomaa enkä jaksa puhelinta muutenkaa vahdata vähän väliä onko joku ottanut yhteyttä.
Välillä teen myös sitä että jätän tahallaan vastaamatta jollekin spämmi viesteille varsinkin jos niissä ei oikeasti ole mitään järkevää. Esim. jatkuva kuvien tunkeminen viesteihin milloin mistäkin täysin turhasta on asia johon en jaksa juuri koskaan vastailla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun on nyt pakko psykologisoida. Te, jotka etsitte merkityksiä sille, että viestin saaja ei vastaa heti tai unohtaa vastata, koette helposti tulevanne hylätyksi. Mistä se sitten kunkin kohdalla johtuu, en tiedä. Mutta kannattaa lopettaa suuren merkityksen antaminen sille, missä tahdissa ihmiset vastaavat. Toiset eivät ole hanakoita naputtelemaan viestejä. Toisilla on sen verran paljon asioita elämässään, että asiat tuppaavat unohtumaan.
Joissain suhteissa on tietenkin sekin skenaario, että omassa tavassa olla yhteydessä on jotain sellaista, joka painostaa toista ihmistä. Mulla on yksi sellainen tuttu (joka asuu samalla kylällä), jonka puheluihin vastaamista välttelen. Hän puhuu, puhuu ja puhuu eikä lopeta, vaikka yrittää vihjailla. (Mm. kerran meni ulkomaan prepaid tyhjäksi, kun hän ei vihjailuista huolimatta lopettanut. TÄmä oli ensimmäine puhelumme, joten oli vaikea olla jämäkkä.) Peiliin katsominen voi olla vaikeaa, mutta se voi myös helpottaa, kun takertuva yhteydenpito vie vähemmän energiaa.
Ihan hyvä pointti, mutta ihmisillä on oikeus hakeutua sellaisiin ihmissuhteisiin, jotka tuottavat mielihyvää. Jos vastausten odottelu pitkään samalta ihmiseltä saa aina mielen mustaksi, niin siinä tapauksessa tämän ihmisen seurasta yleensä vähitellen hankkiudutaan ajan saatossa eroon. Ellei siis esimerkiksi reipas keskustelu asiasta auta korjaamaan tilannetta mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin unohdan asioita helposti. Kurjaa jos ihmiset siitä loukkaantuvat. Luen viestin, päätän vastata kohta, ja sitten asia saattaa unohtua tunniksi, päiväksi, kokonaan. En tee tätä tahallani, näin vain käy.
Tämä unohtelu varmaan näkyy ihmissuhteissasi siten, että jotkut seuraasi käytöksesi takia välttelevät. Minkä todennäköisesti tiedät itsekin. Oletko yrittänyt kehittää itsellesi jotain muistisääntöjä, jotta sinulta ei vastaaminen niin usein unohtuisi? Yritätkö aktiivisesti tehdä jotain ongelmallesi vai selitteletkö vain muille, että sinä vain olet tuollainen ja se on muiden ongelma miten he käytöksestäsi auheutuvaa mielipahaa sietävät?
En taida ymmärtää kysymystä. Työviesteihin vastaan tietysti niin pian kuin mahdollista, kuitenkin vain työaikana. Privaviesteihin sopivalla hetkellä. Kiireiset asiat odotan hoidettavan soittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Olen minäkin joskus unohtanut viestiin vastata, mutta en myöskään ymmärrä niitä jotka eivät voi yksinkertaiseen kysymykseen vastata parin päivän sisällä.
Mä saatan töissä lukea esim. Facebook-viestit, mutta en useinkaan ala niihin silloin vastaamaan, paitsi oikeasti akuutteihin viesteihin. Vastaan paremmalla ajalla, kun ehdin oikeasti keskittyä lukemaan viestin kunnolla ja miettimään vastaustani. Jos joku haluaa huomioni ja vastaukseni NYT, niin suosittelen lähettämään tekstiviestin tai soittamaan. Useimmiten vastaan Facebook-viesteihinkin töistä päästyäni tai viimeistään seuraavana päivänä, hyvin harvoin unohdan.