Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viestien avaaminen ja vastaamatta jättäminen

Käytänkö puhelinta poikkeavasti?
20.03.2018 |

Kännykkään tulleen viestin sisällön voi silmämääräisesti katsoa aloitusnäytöstä. Alun katsomalla hahmottaa yleensä sen, onko kyseessä jokin akuutti asia vai ei.

Ellei aikaa syventyä kiireettömään asiaan vastaamiseen ole, niin jätän yleensä viestin avaamatta, jotta se näkyisi näytöllä muistuttamassa siitä, että viestin pariin pitää palata sopivan hetken tullen. On toiminut hyvin tähän asti.

Miksi niin moni kuitenkin avaa heti viestit ja jättää vastaamatta vaikkapa pariin päivään? Tämä vaikuttaa aika tylyltä ja parin kerran jälkeen selitykset siitä, että kiireisenä ei muistanut vastata heti, alkavat kuulostaa hiukan epäuskottavilta.

Kommentit (241)

Vierailija
101/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä viestit katsovat ja vastaamatta jättävät ihmiset myös sellaisia, jotka kadulla tuttavan tai ystävän nähdessään äkkiä kääntävät päänsä pois ja yrittävät teeskennellä etteivät ole nähneet toista tai kuulleet moikkausta? Perusteluna se, "ettei huvittanut jutella sen kanssa silloin".

On supertylyä jättää toisen ihmisen yhteydenotto täysin huomiotta jos sen selvästi on jo viestin avaamalla huomannut ja lukenut. Sosiaaliset taidot ovat tällöin hyvin heikolla tasolla.

Viestin avattuaanhan voi huonolla hetkellä todeta toiselle olevansa juuri nyt kiireinen ja palaavansa asiaan myöhemmin. Olihan aikaa kuitenkin sen verran, että ehti lukea toisen viestinkin, joten ihan mielettömän kova kiire ei silloin selvästikään ollut.

Ihmisten ignooraaminen on sellaisen ilkeän ihmisen käytöstä, joka haluaa aivan tarkotuksella tuottaa toisille pahaa mieltä.

Omat sosiaaliset taitosi ovat heikolla tasolla, kun et osaa sopeutua muuttuvien viestintätapojen mukana muuttuvaan sosiaaliseen etikettiin. Kun kerran joudutaan olemaan viestien tavoitettavissa 24/7, niin tietenkään viestin saaminen ei enää voi velvoittaa välittömään vastaukseen. Haloo. Toisten sosiaalisia taitoja kritisoivana sinulla luulisi olevan tämän verran ymmärrystä.

En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta mikäs tämän "tiedon" lähde on? Eikös pikaviestimiä ym. tule koko ajan lisää sen takia, että myös ajatellaan, että vastataan pikaisesti eikä tuhannen vuoden päästä? En ole koskaan aiemmin kuullut teoriaa, että kun joudutaan olemaan 24/7 tavoitettavissa, niin se tarkoittaa sitä, että viestiin ei tarvitse välittömästi vastata. Eihän tällöin edes ole tavoitettavissa 24/7, jos vastailee silloin tällöin. 

Vierailija
102/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytänkö kännykkää poikkeavasti? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ihminen tai asia ei vaan paskaakaan kiinnosta, niin vastaaminen viivästyy. Sitä vaan vastaa kun jaksaa, jos muistaa. Luulis sunkin osaavan vetää johtopäätökset?

Tällainen ihminen, joka ei heti vastaa ja perustelee asiaa unohduksilla voi tosiaan vain olla kyllästynyt yhteydenpitoon. Silti, usein tältä ihmiseltä tulee myös viestejä, että koska nähdään seuraavan kerran ja olisiko meillä aikaa poiketa käymään siellä. Joten ihan automaattisesti tästä ei aina ole kyse.

Lähinnä tarkoituksena oli pohtia sitä, että jos näitä unohduksia sattuu tuon tuosta, niin miksi omassa toimintatavassa ei tehdä muutoksia. Eihän viestejä tarvitse availla jos on äärimmäisen kiireinen tai väsynyt. Vai onko silloin niin addiktoitunut puhelimeensa, että saapuneet viestit on aina pakko katsoa mahdollisimman pian kokonaan vaikkei niihin ehtisikään vastata? Yritän ymmärtää tätä asiaa paremmin.

Minä avaan ja luen usein WhatsApp-viestejä silloin kun aikaa ei ole vastaamiseen. Kuten esimerkiksi bussissa työmatkalla tai töissä kahvitauolla. Syy viestien avaamiseen on se, että olen utelias tietämään, mitä minulle on viestitelty. Näin voin myös mielessäni vähän valmiiksi suunnitella, mitä vastaan kun on aikaa vastata. Ja toki lukemalla viestit mahdollisimman pian niiden saapumisen jälkeen, saan tietää myös, jos joku asia on niin kiireellinen, että siihen olisi hyvä reagoida mahdollisimman pian, eikä vasta sitten kun oikeasti on aikaa paneutua vastaamiseen.

Kaikkein kännykässähän se viestien sisältö ei näy aloitusnäytössä, kai sinä sen tiesit? Omassani se näkyy n. minuutin verran sen jälkeen kun viesti on tullut, sitten se häviää. Eli jos mulla ei ole puhelin kädessä juuri sillä hetkellä kun viesti tulee, en mitenkään voi tietää sen sisältöä, ellen mene WhatsAppiin lukemaan sitä. Ja yritän toki viimeistään seuraavana päivänä vastata viesteihin, mutta se ei ole mulle tullut ennen tätä keskustelua mieleenkään, että niitä ei pitäisi edes lukea jos ei ehdi heti vastaamaan. En ole tullut ajatelleeksikaan että joku voi loukkaantua siitä, että hänen viestinsä luetaan, mutta ei heti esim samana päivänä vastata vaan vasta myöhemmin.

No, jos joku mun kavereistani siitä loukkaantuu, niin loukkaantukoon. Minä aion jatkossakin lukea saamani viestit mahdollisimman pian kun huomaan viestin tulleen ja vastata sitten paremmalla ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omasta mielestäni on tylyä jos itse ensin kysyy kahville ja sitten kun vastaan että no milloin mennään, niin pari päivää kestää vastata. Tarkempaa paikkaa ja aikaa kysyttäessä taas menee päivä. Eikä tässä ole mistään treffeistä kyse tai sen tyyppisestä pelailusta. Ihan tältä perustalta en vältiä tutustua häneen enempää.

Vierailija
104/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ratkaissut vastaamattomien ihmisten ongelman helpolla - jos ei vastaa pariin päivään, deletoin keskustelun ja blokkaan ihmisen pois whatsappista.

On tullut kommentteja että "miksi", ja olen sanonut että jos kysyn jotain tai kommentoin eikä sinulla ole käytöstapoja vastata päivän sisään, niin en tarvitse sinua whatsappiin jossa pidän vain ihmisiä jotka eivät vituta minua - tekstiviestit ja puhelin toimii edelleen, jos sulla on oikeasti asiaa. 

Elämä on liian lyhyt ajan haaskaamiseen sellaisille jotka eivät ole samalla aaltopituudella vaan laskevat olevansa jotenkin ylempänä. Sori, mutta eivät ole kuin hiekanmuruja kengässä, joten tyhjennän kengän ja jatkan matkaa.

Itse vihaan blokkaamista ja pidän sitä jotenkin henkisesti keskenkasvuisten ihmisten helppona ratkaisuna. Olen pari kertaa lyhytaikaisesti blokannut jonkun, mutta lähtökohtaisesti jätän sen aina toisille - silloinkin, vaikka minut blokattaisiin. 

Silti tästä kommentista tuli vähän sellainen ahaa-olo eli totta, toisaalta miksi ei. Että voisihan sen ottaa yleisenä linjauksena, että toimii noin, jos huomaa, että toiset ihmiset tuottavat pahaa mieltä ja heillä on aikaa lähinnä toisille ihmisille. Jos heitä ei kerran kiinnosta, niin hommanhan voisi tehdä helpoksi heille ja poistua itse kuvioista, jolloin heidän ei tarvitse enää myöskään ahdistua tai ärsyyntyä viesteistä. :)

Vierailija
105/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä viestit katsovat ja vastaamatta jättävät ihmiset myös sellaisia, jotka kadulla tuttavan tai ystävän nähdessään äkkiä kääntävät päänsä pois ja yrittävät teeskennellä etteivät ole nähneet toista tai kuulleet moikkausta? Perusteluna se, "ettei huvittanut jutella sen kanssa silloin".

On supertylyä jättää toisen ihmisen yhteydenotto täysin huomiotta jos sen selvästi on jo viestin avaamalla huomannut ja lukenut. Sosiaaliset taidot ovat tällöin hyvin heikolla tasolla.

Viestin avattuaanhan voi huonolla hetkellä todeta toiselle olevansa juuri nyt kiireinen ja palaavansa asiaan myöhemmin. Olihan aikaa kuitenkin sen verran, että ehti lukea toisen viestinkin, joten ihan mielettömän kova kiire ei silloin selvästikään ollut.

Ihmisten ignooraaminen on sellaisen ilkeän ihmisen käytöstä, joka haluaa aivan tarkotuksella tuottaa toisille pahaa mieltä.

Omat sosiaaliset taitosi ovat heikolla tasolla, kun et osaa sopeutua muuttuvien viestintätapojen mukana muuttuvaan sosiaaliseen etikettiin. Kun kerran joudutaan olemaan viestien tavoitettavissa 24/7, niin tietenkään viestin saaminen ei enää voi velvoittaa välittömään vastaukseen. Haloo. Toisten sosiaalisia taitoja kritisoivana sinulla luulisi olevan tämän verran ymmärrystä.

En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta mikäs tämän "tiedon" lähde on? Eikös pikaviestimiä ym. tule koko ajan lisää sen takia, että myös ajatellaan, että vastataan pikaisesti eikä tuhannen vuoden päästä? En ole koskaan aiemmin kuullut teoriaa, että kun joudutaan olemaan 24/7 tavoitettavissa, niin se tarkoittaa sitä, että viestiin ei tarvitse välittömästi vastata. Eihän tällöin edes ole tavoitettavissa 24/7, jos vastailee silloin tällöin. 

Minä en ole tuo edellinenkään kirjoittaja, mutta olen pikkuhiljaa kyllästynyt sekä pikaviesteihin että 24/7 tavoitettavissa olemiseen. Minusta pikaviestit ovat tehneet kommunikoinnista kalseaa ja tunteetonta. Toinen laittaa viestiä syöpänsä uusiutumista ja toinen vastaa heti "Ok, jutellaan joskus paremmalla ajalla ". Itse ainakin haluan vastata ajatuksen kanssa ja siten, että mulla on myös aikaa ja mahdollisuus laittaa useampiakin viestejä.

Vierailija
106/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei millään pahalla, mutta vaikutat vähän ylimieliseltä. Ei sinun tapasi tehdä asioita ole ainoa oikea. Joka tapauksessa, kaikkea hyvää sinulle :)

Vierailija
107/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ratkaissut vastaamattomien ihmisten ongelman helpolla - jos ei vastaa pariin päivään, deletoin keskustelun ja blokkaan ihmisen pois whatsappista.

On tullut kommentteja että "miksi", ja olen sanonut että jos kysyn jotain tai kommentoin eikä sinulla ole käytöstapoja vastata päivän sisään, niin en tarvitse sinua whatsappiin jossa pidän vain ihmisiä jotka eivät vituta minua - tekstiviestit ja puhelin toimii edelleen, jos sulla on oikeasti asiaa. 

Elämä on liian lyhyt ajan haaskaamiseen sellaisille jotka eivät ole samalla aaltopituudella vaan laskevat olevansa jotenkin ylempänä. Sori, mutta eivät ole kuin hiekanmuruja kengässä, joten tyhjennän kengän ja jatkan matkaa.

Itse vihaan blokkaamista ja pidän sitä jotenkin henkisesti keskenkasvuisten ihmisten helppona ratkaisuna. Olen pari kertaa lyhytaikaisesti blokannut jonkun, mutta lähtökohtaisesti jätän sen aina toisille - silloinkin, vaikka minut blokattaisiin. 

Silti tästä kommentista tuli vähän sellainen ahaa-olo eli totta, toisaalta miksi ei. Että voisihan sen ottaa yleisenä linjauksena, että toimii noin, jos huomaa, että toiset ihmiset tuottavat pahaa mieltä ja heillä on aikaa lähinnä toisille ihmisille. Jos heitä ei kerran kiinnosta, niin hommanhan voisi tehdä helpoksi heille ja poistua itse kuvioista, jolloin heidän ei tarvitse enää myöskään ahdistua tai ärsyyntyä viesteistä. :)

Voisin itse toimia näin, ellen pelkäisi myöhemmin saavani kuulla jotain kautta X:n joutuneen sairaalaan ja tajunneen siellä, ettei hänellä ole lainkaan ystäviä. Tähän lopputulokseen hän olisi siis päätynyt siksi, ettei kukaan ei ole kysellyt perään, vaan hänet ovat kaikki tämän viestittelytauon aikana poistaneet kavereista. Ja nyt on niin alamaissa asiasta, ettei enää halua itse tavata ketään, vaan on eristäytynyt asuntoonsa.

Vierailija
108/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin jätän viestin yläpalkkiin "roikkumaan" ja avaan sen sitten kun on aikaa vastatakin, juuri siksi ettei se unohtuisi.

En lukenut kaikkia viestejä eli ehkä asia on jo puitu, mutta missä puhelimessa notifikaatiot jäävät yläpalkkiin roikkumaan? Siis joo, tuohon näytöllehän ne pärähtävät, jos puhelin on esim. lukittu, mutta jos vaikkapa vastaan puhelimeen tai teen jotain puhelimella, niin siitähän ne sitten jo katoavatkin. Ainakin iPhonessa mielestäni näin. Näyttö ei ole siis jokin kumuloituva tekemättömien tehtävien näyttö, vaan joka kerta, kun siihen koskee, notifikaatiot myös häviävät. 

Minulla ei tosin tätä ongelmaa ole, koska vastaan kaikille likimain välittömästi enkä jätä mitään roikkumaan. Mutta noin teknisesti kiinnostaisi tietää,  miten tuo on edes mahdollista. 

Mulla on ollut tämä ominaisuus parissa viimeisessä Android-puhelimessa. Luulin sen ennen tätä keskustelua löytyvän lähes joka puhelinmallista. Aina oppii uutta!

Mulla on kyllä tosi vanha iPhone eli voi olla, että toi ominaisuus löytyykin jo lähes kaikista nykypuhelimista. Voi myös olla, että puhelimen asetuksista ne muistutukset saisi pysymään. Pitääpä tutkailla. 

Vierailija
109/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei ole pakko vastata heti, mutta kertoo yleensä lähettäjän merkityksestä sinulle kuinka kauan vastausta saa odottaa. Luulisi jokaisella 36h sisään esim löytyvän joku hetki vastata (vaikka vain kiireitä pahoitelken ja ilmoittaen palaavansa asiaan).

M29

Tätä juuri hain takaa! Jos vastausta saa odotella todella pitkään, niin se alkaa herättää ihmetystä. Tällöin voi käydä mielessä sekin, että onko ystävälle esimerkiksi sattunut jotain sen jälkeen, kun hän lukenut viestin eikä siksi pysty vastaamaan.

Sinä aloitit valittamalla siitä, että viesteihin ei vastata silloin, kun ne on luettu. Vasta myöhemmin otit esille sen, että viikossa pitäisi vastata.

Edelleen olen sitä mieltä, että olisi normaalin oloista vastata parin tunnin siitä, kun on lukenut viestin eikä ole ilmoittanut että tarvitsee vaikka aikaa jonkin asian selvittämiseen. Yleensä parissa tunnissa ehtii jo pohtia mielessään monenlaisia asioita, jos vastauksen viestiin on syystä tai toisesta oltava laajempi kuin pelkkä kyllä tai ei.

Siis parin tunnin päästä viestin lukemisesta pitäisi ehtiä vastaamaan?? Oletko koskaan kuullut sellaisesta asiasta kuin kokopäivätyö? Se yksi työpäiväkin kestää yleensä sen kahdeksan tuntia ja monilla on vielä ehkä pitkä työmatkakin siihen päälle. Pitää hakea muksut päiväkodista ja alkaa laittamaan ruokaa nälkäkiukkuisille heti kun päästään kotiin. Sitten on millajoosepin harrastus, ja vasta ehkä siinä välissä ennen kuin harrastus loppuu, on aikaa vastata päivän aikana tulleisiin viesteihin. Anteeksi nyt, mutta kyllä sä aikamoinen hätähousu olet, jos kahden tunnin sisällä vastausta kaipaat.

Vierailija
110/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin whatsapin ja johan helpotti. Tekstiviesteistä kukaan ei näe olenko "paikalla" vai en. Nyt tosin ihmiset tuntuvat vastailevan hitaammin, mutta minua se ei haittaa. Soitan/yritän soittaa, jos on kiireistä asiaa.

Mä taas laitoin ihan sieltä whatsupin asetuksista että ei näytä milloin olen paikalla. Mut toki on helpompaa vain heittää hyvä viestinnän väline roskakoriin, kun ei ollut esiasetuksiltaan juuri haluamasi mukainen. 

Tiedän, että milloin "olen viimeksi ollut paikalla" -tiedon saa piilotettua, mutta saako sen piiloon, kun "olen paikalla"?

Aiphonella sieltä asetukset > whatsup > keittiön alahylly > foliorulla > kääriydy

Tolla pitäisi onnistua sekin!

Ei valitettavasti ole kuin android :'(

p.s. xD

Tämä keskustelu vahvisti myös omaa näkemystä siitä, että hämmästyttävän moni ei joko osaa tai ymmärrä käyttää googlea tiedonhakuun. 😯

En ole löytänyt vastausta Googlesta. Eli voiko "Olen paikalla" -tiedon piilottaa?

Vierailija
111/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin whatsapin ja johan helpotti. Tekstiviesteistä kukaan ei näe olenko "paikalla" vai en. Nyt tosin ihmiset tuntuvat vastailevan hitaammin, mutta minua se ei haittaa. Soitan/yritän soittaa, jos on kiireistä asiaa.

Mä taas laitoin ihan sieltä whatsupin asetuksista että ei näytä milloin olen paikalla. Mut toki on helpompaa vain heittää hyvä viestinnän väline roskakoriin, kun ei ollut esiasetuksiltaan juuri haluamasi mukainen. 

Tiedän, että milloin "olen viimeksi ollut paikalla" -tiedon saa piilotettua, mutta saako sen piiloon, kun "olen paikalla"?

Aiphonella sieltä asetukset > whatsup > keittiön alahylly > foliorulla > kääriydy

Tolla pitäisi onnistua sekin!

Ei valitettavasti ole kuin android :'(

p.s. xD

Tämä keskustelu vahvisti myös omaa näkemystä siitä, että hämmästyttävän moni ei joko osaa tai ymmärrä käyttää googlea tiedonhakuun. 😯

En ole löytänyt vastausta Googlesta. Eli voiko "Olen paikalla" -tiedon piilottaa?

No ainakin itse olen nähnyt kavereiden onlineja, vaikka piilottelevat last seenia, joten olen olettanut, että ei ole mahdollista.

Vierailija
112/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei millään pahalla, mutta vaikutat vähän ylimieliseltä. Ei sinun tapasi tehdä asioita ole ainoa oikea. Joka tapauksessa, kaikkea hyvää sinulle :)

Tällä palstalla yleensä sekä pääsee tasapuolisesti sekä antamaan että vastaanottamaan kritiikkiä, jos yhtään aktiivisemmin täällä toimii. Joskus jotain saattaa jäädä mieleen itämäänkin. Kiitos samoin, hyvää jatkoa myös sinulle! 😊

Vierailija
113/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se näissä viestijutuissa mielestäni vähän niin on, kuten jotkut jo sanoivatkin, että jos kiinnostaa, niin kiinnostaa. Kyllä sitä silloin vastaa. Harvassa ovat ne jantterit, jotka ovat kaikille tasapuolisen hitaita. Pälyilevät vain viestejä, mutta kenenkään viesti ei kiinnosta vastaamisen verran kuin aikaisintaan viikon tai kahden kuluttua. Tuskin. No, ehkä jotkut sellaiset ihmiset, jotka ovat ylipäänsä tulleet pitkin hampain WhatsAppiin tmv., voivat olla tällaisia. 

Tavallaan en vaan itse ymmärrä jälleen kerran, miksi tällaisessa tahallisessa hidastelu-/ignorointitilanteessa ei sitten vaan sano, että kuule, en halua sulta viestejä enkä myöskään jaksa itse vastata niihin. Että moikkaillaan kadulla ja vaihdetaan kuulumisia tai soitellaan kerran vuodessa tai nähdään kaveriporukalla. Eihän tuo nyt mitään rakettitiedettä silleen oo tuota sanoa. 

Mutta erikoisesti aika on tehnyt ihmisistä kusipäitä. Ennen vastattiin lankapuhelimeen, jos oltiin vaan kotona. Soitettiin takaisin heti, kun voitiin. Jo lapsi osasi puhelinetiketin. Aika kultaa muistoja eli toki silloinkin osa soitteli ahkerammin kuin toiset.

Vierailija
114/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyt herranjestas. Kenellä on aikaa kytätä, onko toinen lukenut viestin vai ei? Mä vastaan viesteihin sillon kun ehdin, saatan kyllä lukea ne aiemmin. Rasittaa tommoset ap:n kaltaiset, joille se on maailman suurin loukkaus, ettei joku heti vastaa viestiin.

Ja tolla logiikalla se on ihan yhtä loukkaavaa, että jättää viestin katsomatta vastatakseen siihen myöhemmin. Ihan kuin joku uskoisi, ettet muka ole kahteen päivään ollut Whatsappissa paikalla ja nähnyt toisen viestiä.

Vierailija
115/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nyt herranjestas. Kenellä on aikaa kytätä, onko toinen lukenut viestin vai ei? Mä vastaan viesteihin sillon kun ehdin, saatan kyllä lukea ne aiemmin. Rasittaa tommoset ap:n kaltaiset, joille se on maailman suurin loukkaus, ettei joku heti vastaa viestiin.

Ja tolla logiikalla se on ihan yhtä loukkaavaa, että jättää viestin katsomatta vastatakseen siihen myöhemmin. Ihan kuin joku uskoisi, ettet muka ole kahteen päivään ollut Whatsappissa paikalla ja nähnyt toisen viestiä.

Niin no siis senhän nyt yleensä näkee, että se toinen tosiaan on ollut paikalla ja sujuvasti lukenut toisten viestejä. Eli kyllä, ihan yhtä loukkaavaa tuo jälkimmäinen, ellei jopa loukkaavampaa. Se on sitten eri asia, jos tosiaan mitään liikehdintää ei ole ollut pariin päivään, jolloin voi olla vaikkapa sairaalassa. 

Vierailija
116/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei ole pakko vastata heti, mutta kertoo yleensä lähettäjän merkityksestä sinulle kuinka kauan vastausta saa odottaa. Luulisi jokaisella 36h sisään esim löytyvän joku hetki vastata (vaikka vain kiireitä pahoitelken ja ilmoittaen palaavansa asiaan).

M29

Tätä juuri hain takaa! Jos vastausta saa odotella todella pitkään, niin se alkaa herättää ihmetystä. Tällöin voi käydä mielessä sekin, että onko ystävälle esimerkiksi sattunut jotain sen jälkeen, kun hän lukenut viestin eikä siksi pysty vastaamaan.

Sinä aloitit valittamalla siitä, että viesteihin ei vastata silloin, kun ne on luettu. Vasta myöhemmin otit esille sen, että viikossa pitäisi vastata.

Edelleen olen sitä mieltä, että olisi normaalin oloista vastata parin tunnin siitä, kun on lukenut viestin eikä ole ilmoittanut että tarvitsee vaikka aikaa jonkin asian selvittämiseen. Yleensä parissa tunnissa ehtii jo pohtia mielessään monenlaisia asioita, jos vastauksen viestiin on syystä tai toisesta oltava laajempi kuin pelkkä kyllä tai ei.

Siis parin tunnin päästä viestin lukemisesta pitäisi ehtiä vastaamaan?? Oletko koskaan kuullut sellaisesta asiasta kuin kokopäivätyö? Se yksi työpäiväkin kestää yleensä sen kahdeksan tuntia ja monilla on vielä ehkä pitkä työmatkakin siihen päälle. Pitää hakea muksut päiväkodista ja alkaa laittamaan ruokaa nälkäkiukkuisille heti kun päästään kotiin. Sitten on millajoosepin harrastus, ja vasta ehkä siinä välissä ennen kuin harrastus loppuu, on aikaa vastata päivän aikana tulleisiin viesteihin. Anteeksi nyt, mutta kyllä sä aikamoinen hätähousu olet, jos kahden tunnin sisällä vastausta kaipaat.

Säkö et millään ehdi vastata lyhyesti että on kiire ja vastaat paremmin myöhemmin?

Vierailija
117/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M29

Olen hiukan hämmentynyt siitä, miten moni omasta mielestään hirveän kiireinen ihminen oikein onkaan löytänyt aikaa notkua mukana tässä keskustelussa. 😆

Vierailija
118/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon huomannut myös sen, että joku voi sanoa, että "vastaan paremmalla ajalla eli kun tullaan sieltä ja sieltä". No, nytkin on mennyt kuukausia yhdestä asiasta, enkä usko, että kaveri enää tähän tulee palaamaan. En siis oikein usko, että kyse on kroonisesta kiireestä, vaan siitä, että ei vaan viitsitä vastata. 

Eli siis tietenkään tuotakaan ei kannata sanoa, jos sitä ei todella tarkoita. 

Vierailija
119/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä se näissä viestijutuissa mielestäni vähän niin on, kuten jotkut jo sanoivatkin, että jos kiinnostaa, niin kiinnostaa. Kyllä sitä silloin vastaa. Harvassa ovat ne jantterit, jotka ovat kaikille tasapuolisen hitaita. Pälyilevät vain viestejä, mutta kenenkään viesti ei kiinnosta vastaamisen verran kuin aikaisintaan viikon tai kahden kuluttua. Tuskin. No, ehkä jotkut sellaiset ihmiset, jotka ovat ylipäänsä tulleet pitkin hampain WhatsAppiin tmv., voivat olla tällaisia. 

Tavallaan en vaan itse ymmärrä jälleen kerran, miksi tällaisessa tahallisessa hidastelu-/ignorointitilanteessa ei sitten vaan sano, että kuule, en halua sulta viestejä enkä myöskään jaksa itse vastata niihin. Että moikkaillaan kadulla ja vaihdetaan kuulumisia tai soitellaan kerran vuodessa tai nähdään kaveriporukalla. Eihän tuo nyt mitään rakettitiedettä silleen oo tuota sanoa. 

Mutta erikoisesti aika on tehnyt ihmisistä kusipäitä. Ennen vastattiin lankapuhelimeen, jos oltiin vaan kotona. Soitettiin takaisin heti, kun voitiin. Jo lapsi osasi puhelinetiketin. Aika kultaa muistoja eli toki silloinkin osa soitteli ahkerammin kuin toiset.

Huonosti käyttäytyviä ihmisiä on tietysti ollut aina. Nykyään vain ihmisten sosiaaliset piirit ovat aiempaa laajempia ja tieto huonoista käytösmalleista leviää laajemmin toisten tietoisuuteen. Huono käytös tulee nykyään aiempaa nopeammin näkyväksi, mutta samaan aikaan on mahdollista yrittää solmia suhteita laajempaan joukkoon ihmisiä. Eli jos ennen kotikylässä pilasit ihmissuhteesi huonolla käytöksellä, niin sait rangaistuksena varmemmin olla yksin kuin nykyään.

Vierailija
120/241 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M29

Olen hiukan hämmentynyt siitä, miten moni omasta mielestään hirveän kiireinen ihminen oikein onkaan löytänyt aikaa notkua mukana tässä keskustelussa. 😆

Mä olen notkunut tässä keskustelussa aika tarkalleen 34 minuuttia. Kohtä poistun taas koneelta, menen laittamaan ruokaa ja syön, sen jälkeen lähden viemään koiran ulos, sitten käyn suihkussa ja sen jälkeen menen nukkumaan.