Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajaksi vai sairaanhoitajaksi?

Vierailija
19.03.2018 |

Ääh, punnitsen näiden kahden välillä. Sairaanhoitajan opinnot ovat laajemmat mutta mietityttää onko minusta tekemään kliinistä hoitotyötä (esim. kanylointi, katetrointi, suolenpätkät ym.) kun olen sillä tavalla herkkä. Toisaalta onko lähihoitajan työ joka tapauksessa samanlaista, jos tekee vanhustyötä, vaipanvaihdot ym. eritteet)

Onkohan palkoissa eroa? Ihmisten auttaminen silti kiinnostaisi. Mietin voisinko lukea sairaanhoitaja ja jos hoitoala ei olisikaan minua varten, olisiko outoa olla vaikka lähihoitajan työssä päiväkodissa sairaanhoitajan papereilla?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin duuni on perseestä.  Komennetaan kuin koiraa, mutta ehkä sä tykkäät siitä?

Itse en hoitoalalle menisi töihin koskaan.  

Vierailija
42/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja mieluummin. Siitä voi sitten helposti ja nopeasti jatkaa kätilöksi, ensihoitajaksi, terveydenhoitajaksi tai yliopistoon opettajaksi lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin duuni on perseestä.  Komennetaan kuin koiraa, mutta ehkä sä tykkäät siitä?

Itse en hoitoalalle menisi töihin koskaan.  

Ethän sinä tiedä siitä työstä yhtään mitään, kun et ole hoitoalalla koskaan ollutkaan. Paraskin puhuja siis? 😂

Vierailija
44/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat yhtä hyviä

Vierailija
45/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnkuvassa esim sairaalassa ei suuria eroja, kyllä monessa paikassa lähihoitajakin kanyloi ja katetroi.

Sairaanhoitajan palkka parempi.

Samalla vaivalla sitä opiskelee sairaanhoitajaksi, sillä tutkinnolla myös helpompi jatkokouluttautua.

Sairaanhoitajalla ei ole pätevyyttä lasten hoitoon päiväkodissa. Sairaanhoitajan tutkinto ei siis oikeuta suoraan toimimaan lähihoitajana.

Toisaalta taas esim. yliopistollisissa sairaaloissa ei juuri lähihoitajia ole, ja eläköityvätkin korvataan sairaanhoitajilla.

Oysiin on ainakin viime aikoina haettu juuri lähihoitajia.

Vierailija
46/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan palkka ei ole mitenkään todella tuntuvasti lähihoitajan palkkaa isompi, ja tähän nähden sairaanhoitajalla on vastuuta aivan liikaa. Palkka siis laahaa pahasti perässä vastuuseen nähden eli sanoisin, että ei kannata ryhtyä, mutta toisaalta minä en alalla viihtynyt alun perinkään. Ehkä en siis ole hyvä neuvomaan tässä asiassa.

Vierailija
47/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lähihoitajat tekevät sairaaloissa? Joskus kuitenkin haetaan lähihoitajia myös sairaaloihin, mutta mihin tehtäviin.  Vai onko tässä kuitenkin joku kompa. Ihan samoihin tehtäviin mihin sairaanhoitajakin voitaisiin valita mutta kun lähihoitajalle voi maksaa vähemmän niin...

Vierailija
48/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lähihoitajat tekevät sairaaloissa? Joskus kuitenkin haetaan lähihoitajia myös sairaaloihin, mutta mihin tehtäviin.  Vai onko tässä kuitenkin joku kompa. Ihan samoihin tehtäviin mihin sairaanhoitajakin voitaisiin valita mutta kun lähihoitajalle voi maksaa vähemmän niin...

Samaa työtä siellä tehdään. Ainoa ero, että suonensisäiset lääkkeet antaa sh.

Vierailija
49/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten palvelutaloissa, terveyskeskuksissa,  lähihoitajat ja sairaanhoitajat tekevät pitkälti samoja hommia. sairaanhoitajat saavat laittaa iv-lääkityksiä ( suonen sisäisesti) lähihoitajilla ei ole oikeutta tähän. Lääkettä ihon alle, lihakseen i.m. ( pistoksina ) lh voi ja joutuukin antamaan. Lääkeluvat pitää olla kunnossa.  Niin lähihoitajilla kuin sairaanhoitajilla.  Sairaanhoitajilla laajemmat tentit.'Työ, melkeinpä aina vuorotyötä.

Iltoja, öitä, viikonloppuja. Nämä vuorolisät nostavat palkkaa.

Päivätyössä vain peruspalkka, esim.päiväkoti

Lähihoitajan papereilla voi hakea moniin paikkoihin. Useimmat käyneet ensin lähihoitajiksi ja sitten hakeutuneet opiskelemaan sairaanhoitajiksi.  lh, papereilla voi tehdä n. keikkatytötä vaikka koko sh.opiskelun ajalta.

Vierailija
50/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnkuvassa esim sairaalassa ei suuria eroja, kyllä monessa paikassa lähihoitajakin kanyloi ja katetroi.

Sairaanhoitajan palkka parempi.

Samalla vaivalla sitä opiskelee sairaanhoitajaksi, sillä tutkinnolla myös helpompi jatkokouluttautua.

Sairaanhoitajalla ei ole pätevyyttä lasten hoitoon päiväkodissa. Sairaanhoitajan tutkinto ei siis oikeuta suoraan toimimaan lähihoitajana.

Toisaalta taas esim. yliopistollisissa sairaaloissa ei juuri lähihoitajia ole, ja eläköityvätkin korvataan sairaanhoitajilla.

Oysiin on ainakin viime aikoina haettu juuri lähihoitajia.

Samoin Tyksissä on valloillaan lähäreiden uusi tuleminen.

Vierailija
51/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn mukavuus riippuu siitä mitä haluaa tehdä. Minä tykkään työstäni kehitysvammaisten ohjaajana. Siksi lähihoitaja suuntautumisena vammaistyö on minulle hyvä koulutus. Jos joku muu alkaa kiinnostaa, voin vuodessa hankkia toisen suuntautumisen ja hakeutua vaikka hammashoitajaksi tai lastenhoitajaksi. Toisaalta voisin pyrkiä amk: hon tai yliopistoon. Mutta nyt olen tyytyväinen työhöni. Siisti, fyysisesti kevyt sisätyö.

Vierailija
52/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn mukavuus riippuu siitä mitä haluaa tehdä. Minä tykkään työstäni kehitysvammaisten ohjaajana. Siksi lähihoitaja suuntautumisena vammaistyö on minulle hyvä koulutus. Jos joku muu alkaa kiinnostaa, voin vuodessa hankkia toisen suuntautumisen ja hakeutua vaikka hammashoitajaksi tai lastenhoitajaksi. Toisaalta voisin pyrkiä amk: hon tai yliopistoon. Mutta nyt olen tyytyväinen työhöni. Siisti, fyysisesti kevyt sisätyö.

Sehän se hankalaa onkin, kun ei osaa varmaksi sanoa minkälaista työtä itselleen toivoo, tai mitä haluaa tehdä. Ehkä sekin selviää aikanaan.

Ap

Vierailija
53/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vinkki; ei kannata opiskella terveydenhuoltoalalle lainkaan. Huono palkka, arvostus täys nolla. Työnantaja pompottaa hoitajia aivan miten tykkää. Pienellä porukalla tehdään töitä äärirajoilla potilasturvallisuus vaarantaen. En suosittele tätä alaa kenellekään.

Terv. 20 vuotta hoitajana

Aina nää samat tarinat. Olet vain itse väärällä alalla, joten älä hauku alas vaan vaihda mieluummin itse alaa! Ei ihminen viihdy paikassa, johon ei sovi. Tunnen ja tiedän lukuisia hoitajia, jotka viihtyvät työssään oikein hyvin minä mukaan lukien. Siksi suoraan sanottuna v*tuttaa tämä alan jatkuva mollaaminen.

Äläpä nyt viitsi mollata tuon kirjoittajan kokemuksia. Olen itse päätellyt, että naisvaltaisen hoitoalan palkat ja työn resurssointi ei tule ikinä muuttumaan juuri tuollaisen asenteen ja tuollaisten neuvojen takia. Sekö että kritisoi alan/tiettyjen työpaikkojen järjettömäksi mennyttä henkilöstöresurssointia tai johtamista on asennevamma ja on sopimaton itse työhön? Okei. Puurretaan edelleenkin ilman sijaisia vaatimattomina hiirulaisina:)

Se, että kritisoi em. asioita ei ole sinuun kohdistuva henkilökohtainen loukkaus. Pitääkö vääntää rautalangasta?

Vierailija
54/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa työtä siellä tehdään. Ainoa ero, että suonensisäiset lääkkeet antaa sh.

Erona on joillain osastoilla myös se, että sairaanhoitajalla on enemmän vastuuta esimerkiksi viikonloppuisin kun lääkäriä ei ole paikalla. Ollaan tavallaan tiiminvetäjiä ja vastuussa ilman tiiminvetäjän koulutusta tai palkanlisää...  Sairaanhoitajilla myös paikasta riippuen tiettyjä vastuuvuoroja ja enemmän vastuuta lääkärinkierroista. Riippuu tosiaan paikasta ja käytännöistä onko tämä hyvä vai huono asia.

Vierailija
55/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrinen sairaanhoitaja kirjoitti:

Onko todella niin, että nykyisin sairaanhoitajakoulutukseen "mennään" ? Silloin, kun itse pyrin opiskelemaan ( 80-luvulla ) Helsingissä, oli erittäin vaikeaa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi!

Pisteitä 2-päiväiseen pääsykokeeseen sai kerätyksi vain lukion ja yo-todistuksen arvosanoilla. Monet pyrkivät useina vuosina, vaikka kaikilla hakijoilla oli lähes 6 "ällän" yo-paperit! Koulutus oli ehkä nykyistä korkealuokkaisempaa, koska ainakin Helsingissä oli samat proffat luennoimassa kuin lääkiksessä ja erikoistumaan päästäkseen oli pyrittävä uudelleen yhtä vaikein perustein. Jos sisäänpääsy on nykyisin noin helppoa, ehdotan lämpimästi, että "menet" opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Riippuu ihan omista valmiuksistasi. Sama opiskelija-aines ei pyri kaikkiin kouluihin joten sisäänpääsyprosentit eivät välttämättä kerro kaikkea. Pyrin sh:ksi, kertasin 3 iltaa peruskoulutason matikkaa ja jotain fraaseja ryhmähaastatteluun = pääsin reilusti yli pisterajan. Luin yliopiston pääsykokeisiin 2 kk 30 h/viikossa, pääsin reilusti yli pisterajan. 

Koulutuksen oli pakko olla ennen korkealuokkaisempaa, koska nykyisesta amk-opetuksesta on vaikea päästä alaspäinkään. Kaikkea muuta käsitellään mutta ei sitä mitä töissä tehdään ja miksi tehdään kuten tehdään. 

Vierailija
56/56 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi samaa mieltä. ! Tehnyt hoitotyötä useammassa paikassa ja ns,vanhanajan sairaanhoitaja koulutuksen saaneet joskus ohjaneet aloittelevia lääkäreitä!

Nykyisin voi sairaanhoitajaksi lukea myös  monimuotona . ! Ei myöskään työharjoitteluista saa tarpeeksi kokemusta.  Vanhanajan perushoitajatkin osaavat enempi !

Pitää olla tosi aktiivinen opiskelija jos meinaa työelämässä pärjätä.!

Vaatimalla vaatia että pääsee tekemään eikä vain vierestä katsoa.

Huonoilla tiedoilla kun valmistuu niin heistä tulee myös arkoja eikä uskalla sitten hakea niitä ns. " oikeita sh paikkoja "