Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajaksi vai sairaanhoitajaksi?

Vierailija
19.03.2018 |

Ääh, punnitsen näiden kahden välillä. Sairaanhoitajan opinnot ovat laajemmat mutta mietityttää onko minusta tekemään kliinistä hoitotyötä (esim. kanylointi, katetrointi, suolenpätkät ym.) kun olen sillä tavalla herkkä. Toisaalta onko lähihoitajan työ joka tapauksessa samanlaista, jos tekee vanhustyötä, vaipanvaihdot ym. eritteet)

Onkohan palkoissa eroa? Ihmisten auttaminen silti kiinnostaisi. Mietin voisinko lukea sairaanhoitaja ja jos hoitoala ei olisikaan minua varten, olisiko outoa olla vaikka lähihoitajan työssä päiväkodissa sairaanhoitajan papereilla?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrinen sairaanhoitaja kirjoitti:

Onko todella niin, että nykyisin sairaanhoitajakoulutukseen "mennään" ? Silloin, kun itse pyrin opiskelemaan ( 80-luvulla ) Helsingissä, oli erittäin vaikeaa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi!

Pisteitä 2-päiväiseen pääsykokeeseen sai kerätyksi vain lukion ja yo-todistuksen arvosanoilla. Monet pyrkivät useina vuosina, vaikka kaikilla hakijoilla oli lähes 6 "ällän" yo-paperit! Koulutus oli ehkä nykyistä korkealuokkaisempaa, koska ainakin Helsingissä oli samat proffat luennoimassa kuin lääkiksessä ja erikoistumaan päästäkseen oli pyrittävä uudelleen yhtä vaikein perustein. Jos sisäänpääsy on nykyisin noin helppoa, ehdotan lämpimästi, että "menet" opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Sairaanhoitajan tutkinto on monelle se vaihtoehto kun on liian huono oikeisiin korkeakoulututkintoihin. Kertoohan sen nyt sekin, että tutkintoon saa aikuisopiskella kaksi päivää kk --lähiopetuksella. Ei siis kovinkaan kummoista ja laadukasta. Tutkinnon kesto ja laatu perustuvat lähes yksinomaan työharjoitteluihin.

Vierailija
22/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja ja lähihoitaja eivät ole sama asia millään tavalla. Työtehtävät ovat joissain samantyylisiä, mutta joissain paikoissa taas aivan todella erilaisia. Lisäksi päiväkodeissa ei työskentele kyllä kukaan sairaanhoitaja! Lähihoitajia kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, että nykyisin sairaanhoitajakoulutukseen "mennään" ? Silloin, kun itse pyrin opiskelemaan ( 80-luvulla ) Helsingissä, oli erittäin vaikeaa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi!

Pisteitä 2-päiväiseen pääsykokeeseen sai kerätyksi vain lukion ja yo-todistuksen arvosanoilla. Monet pyrkivät useina vuosina, vaikka kaikilla hakijoilla oli lähes 6 "ällän" yo-paperit! Koulutus oli ehkä nykyistä korkealuokkaisempaa, koska ainakin Helsingissä oli samat proffat luennoimassa kuin lääkiksessä ja erikoistumaan päästäkseen oli pyrittävä uudelleen yhtä vaikein perustein. Jos sisäänpääsy on nykyisin noin helppoa, ehdotan lämpimästi, että "menet" opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Sairaanhoitajan tutkinto on monelle se vaihtoehto kun on liian huono oikeisiin korkeakoulututkintoihin. Kertoohan sen nyt sekin, että tutkintoon saa aikuisopiskella kaksi päivää kk --lähiopetuksella. Ei siis kovinkaan kummoista ja laadukasta. Tutkinnon kesto ja laatu perustuvat lähes yksinomaan työharjoitteluihin.

Katotaan jos joudut sairaalaan niin alkaa kummasti sairaanhoitajien hoito kelpaamaan..... En ymmärrä mikä kaltaisiasi ihmisiä vaivaa.

Vierailija
24/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoitan sinua menemään työkkärin kautta työhöntutustumaan esimerkiksi jonkun kaupunginsairaalan tai terveyskeskuksen vuodeosastolle. Huomaat siellä aika nopeasti onko sinusta siihen vai ei. Näin tein itse aikoinani kun minuakin epäilytti kestäisinkö hoitoalalla. Olin 2 kk terveyskeskuksessa hoiva-apulaisen nimikkeellä työkkärin kautta, ja hain sen jälkeen opiskelemaan. 

Vierailija
25/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja ja lähihoitaja eivät ole sama asia millään tavalla. Työtehtävät ovat joissain samantyylisiä, mutta joissain paikoissa taas aivan todella erilaisia. Lisäksi päiväkodeissa ei työskentele kyllä kukaan sairaanhoitaja! Lähihoitajia kyllä.

Juu se tulikin jo selväksi, ettei sh papereilla ole asiaa päiväkotiin. Onneksi asutaan Suomessa, jossa on helppo vaihtaa ammattia. Voihan olla että hoitotyö onkin minun juttuni, tai sitten ei kerta kaikkiaan ole. En osaa sanoa etukäteen.

Ap

Vierailija
26/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole ollenkaan huono vaihtoehto, kiitos vinkistä!

Ap

Vierailija
27/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu sairaalassa siis ^

Ap

Vierailija
28/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähihoitajana hoivakodissa ja meillä sairaanhoitaja tekee aivan eri tehtäviä kuin lähihoitajat. Me lähärit nimenomaan teemme kaiken perushoidon, meidän sh ei tee ollenkaan perushoitoa vaan hoitaa paperihommia. Tiedän kyllä, että jossain on toisin ja sairaanhoitajatkin tekevät perushoitoa. Suuresti riippuu paikasta.

Itse olen ajatellut opiskella vielä sairaanhoitajaksi. Olisi kiva olla esim. Leikkaussalissa Instrumenttihoitajana tai anestesiahoitajana, psykiatrisena hoitajana tai ihan vaikka jossain poliklinikalla. Kyllähän ne nyt on ihan eri hommia kuin tämä lähärin työ. Sairaanhoitajalla valinnanvaraa riittää, ja siksi minäkin siihen tutkintoon tähtään.

Vierailija
29/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lähihoitajana hoivakodissa ja meillä sairaanhoitaja tekee aivan eri tehtäviä kuin lähihoitajat. Me lähärit nimenomaan teemme kaiken perushoidon, meidän sh ei tee ollenkaan perushoitoa vaan hoitaa paperihommia. Tiedän kyllä, että jossain on toisin ja sairaanhoitajatkin tekevät perushoitoa. Suuresti riippuu paikasta.

Itse olen ajatellut opiskella vielä sairaanhoitajaksi. Olisi kiva olla esim. Leikkaussalissa Instrumenttihoitajana tai anestesiahoitajana, psykiatrisena hoitajana tai ihan vaikka jossain poliklinikalla. Kyllähän ne nyt on ihan eri hommia kuin tämä lähärin työ. Sairaanhoitajalla valinnanvaraa riittää, ja siksi minäkin siihen tutkintoon tähtään.

Kiitos vinkistä.

Tietysti terveydenhoitaja on myös yksi vaihtoehto, nehän voivat olla esim. koulussa/työterveydessä ja eikö se ole usein enemmän terveyden edistämistä ja ohjaamista? : )

Ap

Vierailija
30/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuorovaikutus ja ihmisten kanssa oleminen on se sun juttu, suosittelen lämpimästi sairaanhoitajan ammattia. Ei sh välttämättä tee pistämistä ym, vaan voi olla esim polilla ohjaamassa diabeetikoita tai psyk. puolella.

Terveydenhoitajan työ voisi myös olla sua varten, lastenneuvolassa, koulussa, työterveydessä... myös vanhusten kotisairaala on mukavaa hommaa.

Tsemppiä pääsykokeisiin! Terv sh

Vierailija
31/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuorovaikutus ja ihmisten kanssa oleminen on se sun juttu, suosittelen lämpimästi sairaanhoitajan ammattia. Ei sh välttämättä tee pistämistä ym, vaan voi olla esim polilla ohjaamassa diabeetikoita tai psyk. puolella.

Terveydenhoitajan työ voisi myös olla sua varten, lastenneuvolassa, koulussa, työterveydessä... myös vanhusten kotisairaala on mukavaa hommaa.

Tsemppiä pääsykokeisiin! Terv sh

Kiitoksia! 💖

Ap

Vierailija
32/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin ensisijaisesti sh-linjalle, mutta hyvä pitää mielessä ettei välttämättä niin vaan kävellä sisään ammattikorkeaan ainakaan pääkaupunkiseudulla.

Itsellä oli 2v sitten suunnitelma hakea kumpaankin ja opiskella niin kauan lähihoitoa kunnes pääsen sisään ammattikorkeaan. Monesti saa hyväksiluettua jotakin AMK:ta ajatellen (meidän koulussa eka harkka ja muutamia kursseja) ja pääsee ainakin jo vähän sisälle alaan. Oli siis lähihoitajakoulupaikka, mutta pääsin onneksi ensimmäisellä haulla sh-linjalle. Ja juu ei lähihoitajakoulutukseenkaan välttämättä suorilta pääse, mutta huomattavasti helpompi päästä sisään kuitenkin.

Sh:na laajemmin vaihtoehtoja ja eteneminenkin mahdollista. Ei ole kaduttanut!

Vierailija
33/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sairaanhoitajaopiskelija. Kiinnostukseni alaa kohtaan sai alkunsa, kun oma äitini sairastui vakavasti ja joutui viettämään paljon aikaa sairaalassa ja muissakin terveydenhuollon paikoissa. Kävin äitiä katsomassa aina, ja näin sairaanhoitajia jatkuvasti. Jonain päivänä sitten vaan totesin, että hitsi vie, minäkin haluan tehdä tuollaista työtä. Oli niin ihanaa, kun äiti aina kehui miten mukavia kaikki sairaanhoitajat ovat ja miten kiva hänellä on olla siellä vuodeosastolla. Se sai minutkin niin hyvälle mielelle.

Haluan tehdä työtä, jossa voin auttaa toisia oikeasti. Sairaat ihmiset tarvitsevat apua, ja minä haluan työkseni olla sitä apua antamassa.

Vierailija
34/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juurikin, jos vaikkapa en pääse nyt sairaanhoitajaksi, mutta saisin paikan lähihoitajakouluun, voisinki kesken lh opintojen hakea sairaanhoitajaopintoihin vaikka ensi keväänä?

Vierailija
35/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kouluttauduin ensin lähäriksi, ja nyt opiskelen terveydenhoitajaksi, ja olen tosi tyytyväinen. Lähärin aloitusaikoina ajattelin samoin kuin sinä, etten halua olla tekemisissä veren, neulojen tai eritteiden kanssa, mutta siihen tottuu harkoissa. Töissä olen kuitenkin ollut psyk. puolella, joten sielä pistoksia ja eritteitä kohtaa hyvin harvoin. Ero amiksella ja amk:lla on suuri. terkka/ sh opinnoissa asiat käsitellään huomattavasti syvällisemmin ja laajemmin kuin lähäriopinnoissa. karkeasti ajateltuna lähärinä riittää, kun tietää mitä pitää tehdä, mutta sh:n pitää tietää _miksi_  se asia tehdään, ja miksi se tehdään juuri tietyllä tavalla. 

Vierailija
36/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkki; ei kannata opiskella terveydenhuoltoalalle lainkaan. Huono palkka, arvostus täys nolla. Työnantaja pompottaa hoitajia aivan miten tykkää. Pienellä porukalla tehdään töitä äärirajoilla potilasturvallisuus vaarantaen. En suosittele tätä alaa kenellekään.

Terv. 20 vuotta hoitajana

Vierailija
37/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajalla on enemmän vaihtoehtoja kuin sairaanhoitajalla. Lh on ainoa sekä sosiaali- että terveysalan ammattilainen. Hoitotyötä voi tehdä muualla kuin sairaalassa. Jos juuri sairaalatyö kiinnostaa, niin sitten sh on parempi vaihtoehto.

Vierailija
38/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnkuvassa esim sairaalassa ei suuria eroja, kyllä monessa paikassa lähihoitajakin kanyloi ja katetroi.

Sairaanhoitajan palkka parempi.

Samalla vaivalla sitä opiskelee sairaanhoitajaksi, sillä tutkinnolla myös helpompi jatkokouluttautua.

Sairaanhoitajalla ei ole pätevyyttä lasten hoitoon päiväkodissa. Sairaanhoitajan tutkinto ei siis oikeuta suoraan toimimaan lähihoitajana.

Toisaalta taas esim. yliopistollisissa sairaaloissa ei juuri lähihoitajia ole, ja eläköityvätkin korvataan sairaanhoitajilla.

Vierailija
39/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vinkki; ei kannata opiskella terveydenhuoltoalalle lainkaan. Huono palkka, arvostus täys nolla. Työnantaja pompottaa hoitajia aivan miten tykkää. Pienellä porukalla tehdään töitä äärirajoilla potilasturvallisuus vaarantaen. En suosittele tätä alaa kenellekään.

Terv. 20 vuotta hoitajana

Aina nää samat tarinat. Olet vain itse väärällä alalla, joten älä hauku alas vaan vaihda mieluummin itse alaa! Ei ihminen viihdy paikassa, johon ei sovi. Tunnen ja tiedän lukuisia hoitajia, jotka viihtyvät työssään oikein hyvin minä mukaan lukien. Siksi suoraan sanottuna v*tuttaa tämä alan jatkuva mollaaminen.

Vierailija
40/56 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajalla on enemmän vaihtoehtoja kuin sairaanhoitajalla. Lh on ainoa sekä sosiaali- että terveysalan ammattilainen. Hoitotyötä voi tehdä muualla kuin sairaalassa. Jos juuri sairaalatyö kiinnostaa, niin sitten sh on parempi vaihtoehto.

Sairaanhoitajalla on paljon mukavammat työtehtävät. Lisäksi sh saa vuorotyössä hyvää palkkaa.