Hahmotatko vuoden ja kuukaudet kellon muodossa vai palkkina?
Näetkö mielessäsi vuoden ja kuukaudet kellona, pysty- tai vaakapalkkina, pelkkinä numeroina vai jonain muuta?
Kommentit (95)
Kuukaudet ovat lista ylhäältä alas tammikuusta joulukuulle ja vuodenajat ovat kuukausien taustaväri, liukuvärjäyksellä.
Aikajanana tai jotain sinnepäin. Ei kellona ainakaan, koska sehän olisi vähän kuin sama vuosi toistuisi koko ajan. Ei tässä ympyrää mennä, vaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kellona ja vastapäivään myös!
Sama. Liittyyköhän kätisyyteen, olen vasuri.
Ruudukko on ehkä se paras kuvaus, mutta ajatelen aikaa aikajanana. Tosin aika ei ole suorajana vaan yksi ainut olemassa oleva piste vailla menneisyyttä ja tulevaisuutta.
Sellaisena kuukausiruudukkona, vähän kuin seinäkalenterina, jossa ruudut ovat vuodenajan mukaisella värillä. Sellaisena liukuvärinä siis vaihtuu väri vuodenajasta toiseen.
Kuukaudet hahmotan vastapäivään kulkevana kellona, jossa kesä on yläpuolella.
Viikonpäivät hahmotan vastapäivään kulkevana pyöreämuotoisena kolmiona. Maanantai alkaa kolmion vasemmasta alanurkasta.
Kuukaudet ja vuodenajat kulkevat kellon tyyppisenä isona kehänä Tammikuu alkaa noin klo 9:n kohdalla.
Vuodet näen pitkänä vasemmalta oikealle kulkevana palkkina.
Vuosi on kellotaulu, jossa 1 eli tammikuu on ylhäällä keskellä. Viikko on jana, maanantai vasemmalla ensimmäisenä.
Kellon muodossa, vastapäivään.
Viikonpäivät kiertävät myös vastapäivään, mutta ei ympyrän vaan eräänlaisen soikion muodossa. Ma-pe kaartuu loivasti ylöspäin ja sitten yhtäkkiä tulee viikonloppu josta jyrkkä käännös takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minä näen kuukaudet vastapäivään kulkevana kellona jossa uudenvuodenpäivä on kello kuudessa ja kesä kympin ja kahden välissä.
Mulla ihan sama! :)
Vuosi on lähes nurin päin olevan S:n muotoinen. Viikko on yhdestä kohtaa kupera pyöreäreunainen palkki. Kuukaudella ei ole selvää muotoa, ne ovat vain eri sävyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Liittyyköhän kätisyyteen, olen vasuri.
Ei liity, minä olen oikeakätinen...
Minulla kuukaudet kulkevat vaakapalkkina vasemmalta oikealle, ja nyt joulukuu on tosi kaukana oikeassa reunassa, lähes näkymättömissä. Viikonpäivät myös samalla tavalla. Vuodenajoista ei mitään kuvaa.
Kissanminttu kirjoitti:
Ihana kysymys! Olen aina hahmottanut vuoden päinvastaiseen suuntaan kuin kello kulkee. Kerran ala-asteella oikein riitelin parhaan kaverin kanssa siitä, mihin suuntaan vuosi kulkee :) Lisäksi minun väärinpäin kulkevassa vuodessa on tarkat värit, jotka vaihtuvat liukumalla. Nyt ollaan esimerkiksi siirtymässä sinisestä vaaleansinisen kautta keltaiseen ja siitä vihreään :D
Hei jee, mäkin hahmotan vastapäivään, talvi ylhäällä ja kesä alhaalla! Mut värejä mun kellossa ei oo :'(
En tajua miten voi nähdä kellon muodossa. Mulla se on vaakasuora jana. Myös viikonpäivät on jana.
En ymmärrä kysymystä, enkä oikein käsitä mitä tässä ketjussa käsitellään... Ihan on mysteerisiä vastauksia.
En kait sitten hahmota mitenkään. Päivät, kuukaudet ja vuodet vaan vierii eteenpäin sen kummemmin ajattelematta.
Vuosi, vuodenajat ja kuukaudet hahmottuu vastapäivään pyörivänä kellotauluna siten että vuodenvaihde on klo 12.
Kun koko ala-asteen ajan tuijottaa sellaista Martta Wendelin -tyylistä opetustaulua missä kuukaudet on esitetty vastapäivään menevänä kellona, ja joka kuukauden kohdalla on jotain lapsia vuodenaikapuuhissa, niin jotainhan siitä pakosti jää takaraivoon! :)
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi vastapäivään?? Tuleeko talven jälkeen syksy?
Ympyränä tai kellona niin että vuodenvaihde on klo 12 kohdalla. Nyt eletään maaliskuussa klo 2 ja 3 välistä aikaa.