Hahmotatko vuoden ja kuukaudet kellon muodossa vai palkkina?
Näetkö mielessäsi vuoden ja kuukaudet kellona, pysty- tai vaakapalkkina, pelkkinä numeroina vai jonain muuta?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellona ja vastapäivään myös!
Ai miksi vastapäivään?? Tuleeko talven jälkeen syksy?
Miksi tulisi? Mun kellossa talvi on ylhäällä, sitten tulee kevät (kellotaulun vasemmalla puolella), sitten tulee kesä (alhaalla) ja sitten tulee syksy (kellotaulun oikealla puolella).
Vierailija kirjoitti:
Vuosi on lähes nurin päin olevan S:n muotoinen. Viikko on yhdestä kohtaa kupera pyöreäreunainen palkki. Kuukaudella ei ole selvää muotoa, ne ovat vain eri sävyisiä.
Vuosi on minullekin kuin nurin päin S ja kuvilla ja väreillä, mutta kuukausi on ristikko ja mustavalkoinen ja viikko on palkit ja värit.
Kellona, mutta se alkaa kutosesta - ja siinä on värit jokaiselle kuulle. Lisäksi joihinkin kuukausiin yhdistyy vahvasti jokin ääni tai tuoksu.
Mä näen vuoden u:n muotoisena ja peräkkäisistä vuosista muodostuu u-kirjainten muotoinen ketju. Nyt meen lukemaan muiden vastaukset, onko kellään muulla tällaista näkymää...
Vuosi on ympyrä jossa kesä alhaalla. Jos ajattelen yhtä kuukautta se on palkki, mutta kokonaisuus on kyllä kello.
Kissanminttu kirjoitti:
Ihana kysymys! Olen aina hahmottanut vuoden päinvastaiseen suuntaan kuin kello kulkee. Kerran ala-asteella oikein riitelin parhaan kaverin kanssa siitä, mihin suuntaan vuosi kulkee :) Lisäksi minun väärinpäin kulkevassa vuodessa on tarkat värit, jotka vaihtuvat liukumalla. Nyt ollaan esimerkiksi siirtymässä sinisestä vaaleansinisen kautta keltaiseen ja siitä vihreään :D
Sama! Paitsi että muoto on sellainen pehmeäkulmainen neliö, ei ympyrä. Vuodenajat vaihtuvat kulmissa.
Kuukaudet ja viikon päivät sellaisena jännänä pitkulaisena kuviona. Kuukausista alkaa tammikuusta ja päättyy joulukuuhun.
Viikon päivät päinvastaisella, ikään kuin peilikuviolla alkaen ma loppuen su.
Vuodenajat näen O:na.
Vierailija kirjoitti:
En hahmota, ja se onkin iso ongelma. Jos en erikseen keskity ajattelemaan asiaa, en tuosta noin vaan "tajua", että keskiviikon jälkeen on torstai, näin esimerkiksi. Siis TIEDÄN, että on, mutten TAJUA. Jos ymmärrätte? Sama päivämäärien kanssa. Juuri tänään oivalsin, että maaliskuuhan alkaa olla loppupuolella. Viimeksi KIINNITIN päivämäärään HUOMIOTA 5.3., joten olen tässä koko ajan ollut niin, että "on 5. pv". Ja tosiaan jos jokin deadline vaikkapa on 1.6., saatan vielä 25.5. miettiä, että siihenhän on aikaa vaikka kuinka, kokonainen kuukausi. Mistä sitten ikinä johtuukaan. Mutta tosiaan, en hahmota. Pitäisi kai joka päivä keskittyen kiinnittää huomiota kuluvaan viikonpäivään ja päivämäärään. Ja kuukauteen.
APUA, en itsekään tajunnut, että ollaan muka loppukuun puolella jo! Täysin samat oireet, mikä aiheuttaa satunnaista panikointia.
Viikonpäivät on mulla vähän kuin vierekkäisten astioiden tai lokeroiden rivi, joka alkaa maanantaista, mutta on "päättymätön", eli ennen maanantaita on kuitenkin sunnuntai. Nämä astiat täynnä kunkin päivän "fiilistä", kullakin oma olemuksensa tai tunnelmansa, myös väri. Viikonlopun astiat isompia :D
Siis ettekö te hahmota aikaa ihan ilman mitään vuosikalentereita ja värejä? Kyllä minä näen esim. koko vuoden ilman mitään tuommoista. Kuulostaa vaikealta. Omistan erittäin rikkaan mielikuvituksen, hahmotan tilaa ja aikaa, silti en ymmärrä miksi teette asiasta noin hankalan.
Itse hahmotan kellonmuotoon ja vastapäivään, eli joulukuu kohdassa 12, tammikuu kohdassa, helmikuu 10 ja jne.
Kellona, ykkönen on tietenkin tammikuu jne
Kellona myötäpäivään, niin kuukaudet kuin vuodenajatkin. Viikko on sen sijaan vaan pötkylä.
Kuukaudet ympyränä kellon tapaan, mutta ne menee/kasvaa vastapäivään.
Talvikuukaudet ylhäällä ja kesäkuukaudet alhaalla.
Mun kello menee vastapäivään vaikka olen oikeakätinen :) Mä veikkaan että nää erilaiset tavat nähdä vuoden kulku johtuu jostain lapsuuden kirjasta/opetustaulusta tms.