Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hahmotatko vuoden ja kuukaudet kellon muodossa vai palkkina?

Vierailija
19.03.2018 |

Näetkö mielessäsi vuoden ja kuukaudet kellona, pysty- tai vaakapalkkina, pelkkinä numeroina vai jonain muuta?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellona ,kulkee eteenpäin kuten vuosikin 1=tammikuu,2=helmikuu jne...

Vierailija
42/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kk mustavalkoisena kalenteriruudukkona. Viikot mustavalkoisena vaakapalkkina vasemmalta oikealle. Vuodenajoista en ole kiinnostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudet ympyränä, jossa itse olen tarkastelemassa joulukuun kohdalla. Tammikuu on oikealla, siitä järjestyksessä helmi-maalis-huhti-touko, kesäkuu on ihan vastakkaisella puolella ja takaisin päin tultaessa loput kuukaudet. Lisäksi on vielä niin, että kuukausien tiheys on verrannollinen aikaan, eli tammi-helmi-maalis-huhtikuu ovat kaukana toisistaan, sitten touko-kesä-heinä-elo yhdessä sumpussa (koska kesä menee aina äkkiä) ja loppuvuosi taas hyvin harvakseltaan.

Arkipäivät ovat suora palkki, sitten pe-la-su muodostavat sellaisen pitkän kaaren, joka liittyy taas maanantaihin.

Vierailija
44/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on kello, hahmotan sen vastapäivään: tammikuu on 11-12 jne.  Värejä ei ole ihan niin vahvana kuin joillain, mutta sävyjä on siellä täällä. Joulukuu on punainen, mikä ylläri. Hahmotan vuotta aina sen kuukauden kohdalta, mitä eletään. Vähän kuin itse seisoisin siellä kellotaulussa.

Viikonpäivät on sellainen soikio, joka on hieman kallellaan oleva, rengasmainen. Kuin renkaat planeetan ympärillä taiteellisesti kuvitettuna. Viikonpäivät menee myötäpäivään. 

Numerot on palkkeina, alhaalta ylöspäin. 

Vierailija
45/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapäivään oleva kello taitaa olla kuukausien kohdalla. Se tosin ei ole pystyasennossa oleva kello vaan maatapitkin oleva. Vähän niinkuin rallirata. Sitä en osaa selittää miksi vastapäivään on minun päässäni se oikea suunta. Myötäpäivään tarkasteleminen olisi kuin kirjoittaisi vasemmalla kädellä ja kokee häiritseväksi sen että käsi on tekstin päällä (en ole vasenkätinen). Eikös aivot muutenkin käännä nämä asiat vähän tälla tavalla mielessä.

Vierailija
46/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissanminttu kirjoitti:

Ihana kysymys! Olen aina hahmottanut vuoden päinvastaiseen suuntaan kuin kello kulkee. Kerran ala-asteella oikein riitelin parhaan kaverin kanssa siitä, mihin suuntaan vuosi kulkee :) Lisäksi minun väärinpäin kulkevassa vuodessa on tarkat värit, jotka vaihtuvat liukumalla. Nyt ollaan esimerkiksi siirtymässä sinisestä vaaleansinisen kautta keltaiseen ja siitä vihreään :D

Sulla on varmaan ollut lapsena samanlainen vuosikiekko kuin mulla :) Talvikuukaudet oli sinisellä, kesäkuukaudet vihreällä ja kuukaudet meni nimenomaan vastapäivään.

Vierailija
47/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmiulotteisena siten että X akselilla on päivät, Y akselilla on kuukaudet ja z akselilla viikonpäivät

Vierailija
48/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kysymys! :)

Eipä ole tuollainen kellomahdollisuus ole tullut ikinä mieleenkään, kyllä kuukaudet on semmosia palkkeja vasemmalta oikealle :)

Vierailija
49/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hahmota, ja se onkin iso ongelma. Jos en erikseen keskity ajattelemaan asiaa, en tuosta noin vaan "tajua", että keskiviikon jälkeen on torstai, näin esimerkiksi. Siis TIEDÄN, että on, mutten TAJUA. Jos ymmärrätte? Sama päivämäärien kanssa. Juuri tänään oivalsin, että maaliskuuhan alkaa olla loppupuolella. Viimeksi KIINNITIN päivämäärään HUOMIOTA 5.3., joten olen tässä koko ajan ollut niin, että "on 5. pv". Ja tosiaan jos jokin deadline vaikkapa on 1.6., saatan vielä 25.5. miettiä, että siihenhän on aikaa vaikka kuinka, kokonainen kuukausi. Mistä sitten ikinä johtuukaan. Mutta tosiaan, en hahmota. Pitäisi kai joka päivä keskittyen kiinnittää huomiota kuluvaan viikonpäivään ja päivämäärään. Ja kuukauteen.

Mulla on samantapaista, tosin ei noin pahasti. Kuukaudet menee välillä sekaisin vieläkin, ne ei ole samanlaisessa järkevässä järjestyksessä kuin viikonpäivät. Se, miten monta päivää missäkin kuussa on on vieläkin minulle mysteeri. Olen opetellut ne monesti, mutta tuo tieto katoaa aina kun sitä ei tarvitse hetkeen. Mitään diagnoosia ei ole, mutta vanhemmillani on sen suuntaisia ongelmia etten edes uskalla tutkituttaa itseäni. Toisella lukihäiriö, toisella dyskalkuliaa ja visuaalista hahmotushäiriötä. Joo, sain hyvät geenit.

Vierailija
50/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on tosiaan pohdittu aiemminkin täällä. Yleensä vuosi hahmotetaan niin kuin se on aikanaan lapsena ekan kerran opetettu. Esim. meilä eskarissa oli seinällä "vuosikello" ja siitä opin hahmottamaan kuukaudet niin että vuodenvaihde on klo 12, kesä-heinäkuun vaihde klo 6. 

Samoin ns. synestesissa on oikeasti monella kyse siitä että ensimmäisessä aapisessa kirjaimet ja numerot ovat olleet tietynvärisiä ja ne muistaa aikuisenakin vaikka ei ehkä enää hahmota että ne tuli siitä lapsuuden aapisesta.

Vierailija
51/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tuota vasta päivään hahmotusta ,eihän siinä ole mitään logiikkaa? 12 on joulukuu kuten kuukausikin 12.sta ,miten vuoden ensimmäinen kuukausi on 11_? Omituista

Sen kohdalla tietty lukee 1 eikä 11. Miten se nyt olis omituista? Myötäpäivään kulkevassa kellossahan ne kuukaudet kulkee väärinpäin.

Vierailija
52/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkina, joka muuttaa asentoaan sen perusteella, mitä vuodenaikaa/kuukautta ajattelen :) Voin myös liikkua palkissa, niin menneissä kuin tulevissakin. Vuosikymmen on kymmenen palkin pötkö, vuosisata selvä kokonaisuus jne. :)

Vierailija
53/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tuota vasta päivään hahmotusta ,eihän siinä ole mitään logiikkaa? 12 on joulukuu kuten kuukausikin 12.sta ,miten vuoden ensimmäinen kuukausi on 11_? Omituista

Asia vain on niin eli se tapa tuntuu toisista normaalilta, ymmärrettävältä. Ehkä se ei heille ole "kellotaulu" lainkaan, vaan yksinkertaisesti ympyrä, jaettuna 12 osaan, ja jako alkaa luontevasti vasemmalta kuten esim. kirjoittaminen.

Minulle vuosi hahmottuu myös vastapäivään kiertäen, mutta ei täytenä ympyränä, vaan kuin U-kirjaimena, alkaen vasemmasta sakarasta, alhaalla kesäkuukaudet, nousee oikeaa sakaraa ylös joulukuuhun ja "hyppää" sieltä vuoden vaihtuessa uuteen U:hun. Minulla ehkä U eikä O, koska monet asiat elämässäni ovat muuttuneet juuri vuoden vaihtuessa eli siinä on katko, ei liukuva jatkumo.

Mitään värejä en hahmota, enkä kovin tarkkoja kuukausienkaan rajoja (elän viikkoja, en kuukausia).

Vierailija
54/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkina, joka muuttaa asentoaan sen perusteella, mitä vuodenaikaa/kuukautta ajattelen :) Voin myös liikkua palkissa, niin menneissä kuin tulevissakin. Vuosikymmen on kymmenen palkin pötkö, vuosisata selvä kokonaisuus jne. :)

Jatkan: nämä palkit on ylhäältä alas tai alhaalta ylös (ei koskaan vasemmalta oikealle tai oikealta vasemmalle) :)

Vierailija
55/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun viikko kulkee ma-pe vasemmalta oikealle palkkina mutta sitten la ja su on siinä yläpuolella oikealta vasemmalla niin että sunnuntaista laskeudutaan taas maanantaihin.

Vierailija
56/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahtena päällekkäisenä palkkina, vähän kuten pienessä kalenterissa. Yläpalkissa tammi-kesäkuu vasemmalta oikealle. Sitten vuosi hyppää heinäkuun 1. pv alempaan palkkiin ja jatkuu siitä heinä-joulukuu jne. 

Kuukaudet kuluvat siinä sitten kuten myös vastaavassa kalenterissa, päivät ylhäältä alas.

Olenkin tätä monesti miettinyt, miten muut sen hahmottavat. Mies ei käsitä koko kysymystä :D 

Mulla sama juttu, mutta jostain syystä yläpalkissa on tammi-elokuu ja alapalkissa syys-joulukuu, ja silti ne tuntuu yhtä suurilta. Ja päivät on myös ylhäältä alaspäin kuten kalenterissa yleensäkin.

Vierailija
57/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissanminttu kirjoitti:

Ihana kysymys! Olen aina hahmottanut vuoden päinvastaiseen suuntaan kuin kello kulkee. Kerran ala-asteella oikein riitelin parhaan kaverin kanssa siitä, mihin suuntaan vuosi kulkee :) Lisäksi minun väärinpäin kulkevassa vuodessa on tarkat värit, jotka vaihtuvat liukumalla. Nyt ollaan esimerkiksi siirtymässä sinisestä vaaleansinisen kautta keltaiseen ja siitä vihreään :D

Sama. Veikkaan että jossain oppikirjassa ehkä on ollut tällainen jako kuukausille? 

Vierailija
58/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuullaan olevana soikiona, joka kulkee vastapäivään. Eli alhaalla talvi ja ylhäällä kesä ovat pidemmät kuin sivuilla olevat syksy ja kevät.

Viikonpäivät sen sijaan kulkevat kuin pystyssä oleva soikio ja myötäpäivään: Maanantai on ylhäällä, perjantai alhaalla. Viikonloppu on yhtä pitkä kuin ti-ke-to. Viikonloppuna noustaan kohti maanantaita, ja maanantain jälkeen lähdetään laskeutumaan perjantaihin...

Näihin liittyy myös tietyt värit.

Olen kiistellyt näistä ala-asteikäisestä saakka muiden kanssa, syvään juurtunut malli. Syntymäpäivät ovat kaikki omanlaisiaan merkintöjä tuossa "munassa".

Vierailija
59/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kohdalla tietty lukee 1 eikä 11. Miten se nyt olis omituista? Myötäpäivään kulkevassa kellossahan ne kuukaudet kulkee väärinpäin.

Mitä? Kulkee väärin päin ? Kuinka niin? 1-12 kuten kuukaudetkin ! Miten mukavaa kun 12:sta lasketellaan myötämäkeen kesää kohti....kesän jälkeen se syksy puoli on yhtä tympeää kiipeämistä 12.sta ja jouluun...kukin tyylillään.

Vierailija
60/95 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden hahmotan kahtenatoista kalenteriruutuna (viikot vaakasuorissa riveissä). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi