Case Louhimies, yhtä asiaa en ymmärrä
Kun Törhösen nimi paljastui ja Pamela Tola oli mukana Ylen ohjelmassa, hän sanoi ettei ole kohdannut seksuaalista häirintää. Nyt Tola kuitenkin kertoo kohdanneensa häirintää. Miksi hän valehteli aiemmin?
Kommentit (291)
Tässä nyt on minusta kyse työpaikkakiusaamisesta ja työsuojelurikkeestä eikä niinkään seksuaalisesta häirinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Katy Perrystä ei kukaa sano mitään. Mitäs se teki. Vei ensisuudelman väkisin. Se on hyväksyttävää sit vissiin.
Ei ole, se oli oksettavaa. Toivottavasti Perry on saanut siitä kunnon huudot, jäätävä virhearvio häneltä. Ja toivotaan että ihmiset tuosta oppi jotain tärkeää. N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko edes Ylen artikkelia? Kyse oli alistamisesta, nöyryyttämisestä ja kiusaamisesta ennen kaikkea. Kuinka moni parikymppinen tyttö oikeasti uskaltaa puolustaa tuollaisissa tapauksessa itseään? On kyllä todella huolestuttavaa, että kuvausryhmästä vain yksi uskaltaa sanoa, että kuvaaminen kovassa aallokossa voi olla näyttelijälle hengenvaarallista.
Kuusniemi teki yli 10 vuotta yhteistyötä Louhimiehen kanssa. Miksi ihmeessä jos ohjaajan toimintatavat on noin kyseenalaiset?
Koska onnistui kuten itsekin kertoo välttämään pahimmat karikot Louhimiehen kanssa. Siihen voi olla monia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen sitä että kummasti on kuitenkin esim. Matleena Kuusniemellekin työt Louhimiehen leffoissa kelvannut, vaikka onkin ollut nyt niin kauhean paskaa kaikki. Vai muuttuiko kaikki oikeasti paskaksi Kuusniemenkin mielessä vasta siinä vaiheessa kun ne naisroolit menikin jollekin muulle? Matleenahan on yks Louhimiehen luottonäyttelijöistä.
No itse olen ollut ahdistelu työssäni alalla, johon mulla on suuri intohimo. Ei nuo tilanteet ole yksioikoisia, jos 1) tykkää työstä vaan 2) ei ihmisistä/ihmisestä jonka kanssa joutuu työn vuoksi olemaan tekemisissä.
Itse ainakin ajattelin, että en anna sen pask*pään estää minua tekemästä asioita joita haluan. En ollut mikään avuton uhri tilanteessa, vaan kyllähän vastasin ahdisteluun sanallisesti kieltämällä ja konkreettisesti estämällä, pistin kovan kovaa vastaan. Mutta silti eihän minun olisi pitänyt noin joutua tekemään, vaan se vastuu omasta toiminnastaan oli sillä ahdistelleella p*skapäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko edes Ylen artikkelia? Kyse oli alistamisesta, nöyryyttämisestä ja kiusaamisesta ennen kaikkea. Kuinka moni parikymppinen tyttö oikeasti uskaltaa puolustaa tuollaisissa tapauksessa itseään? On kyllä todella huolestuttavaa, että kuvausryhmästä vain yksi uskaltaa sanoa, että kuvaaminen kovassa aallokossa voi olla näyttelijälle hengenvaarallista.
Kuusniemi teki yli 10 vuotta yhteistyötä Louhimiehen kanssa. Miksi ihmeessä jos ohjaajan toimintatavat on noin kyseenalaiset?
Joskus joutuu tekemään töitä ilkeilevien ja asiattomien ihmisten kanssa, ja etenkin jos on kyse muuten hyvästä projektista voi ajatella että siedetäān nyt kun on väliaikaista. Ei se silti tarkoita että asiaton käytös olisi ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue se Ylen artikkeli. Ihmiset selviytyvät asioista eri tavalla.
Pihla Viitala myös sanoi luulleensa, että kyse on alasta, mutta tajunneensa paljon myöhemmin olleensa väärässä. Nuorena myös suostuu tietämättömyyttään asioihin, joihin ei tarvitsisi suostua.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä miehet eivät harrasta tällaisia julkisia tuomitsemiskamppanjoita naisia kohtaan, vaikka usein olisi aihettakin. Esimerkiksi Leena Meren taannoinen valehtelu johti Arhinmäen anteeksipyyntöön, vaikka ihan toisen henkilön olisi pitänyt pyytää anteeksi ja pahoitella tekoaan.
Kyllähän Arhinmäen ele oli ihan aito, eli ei ollut valehtelua. Tönimistä se ei ollut, mutta todella alentuvaa tulla naista taputtelemaan kämmenselällä rintaan. Kysyn vain olisiko tehnyt saman keskustellessaan Sipilän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Niin no, monessa työssä on vaaransa ja voi jopa menettää henkensä.
Näyttelijä lienee näistä kuitenkin se joka saa kovimman rahallisen korvauksen työstään. Jos työ ei miellytä niin siitä sitten vaan muihin töihin vaikkapa wessoja siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti tuntuu löytyvän ymmärrystä sikamaiselle käytöselle tämänkin ketjun miehiltä??
Ei kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Katy Perrystä ei kukaa sano mitään. Mitäs se teki. Vei ensisuudelman väkisin. Se on hyväksyttävää sit vissiin.
En tiennytkään että Katy Perry vaikuttaa suomalaisen elokuvaväen keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä miehet eivät harrasta tällaisia julkisia tuomitsemiskamppanjoita naisia kohtaan, vaikka usein olisi aihettakin. Esimerkiksi Leena Meren taannoinen valehtelu johti Arhinmäen anteeksipyyntöön, vaikka ihan toisen henkilön olisi pitänyt pyytää anteeksi ja pahoitella tekoaan.
Kyllähän Arhinmäen ele oli ihan aito, eli ei ollut valehtelua. Tönimistä se ei ollut, mutta todella alentuvaa tulla naista taputtelemaan kämmenselällä rintaan. Kysyn vain olisiko tehnyt saman keskustellessaan Sipilän kanssa?
Voi jessus.
Toiset heiluttavat hermostuessaan käsiään. Olen itse todistanut tuohtuneen ihmisen (miehen) läväyttäneen toista miespuolista henkilöä, jolle ei ollut edes puhumassa, Arhinmäen tavoin rintakehään. Mitään seksuaalista siinä ei ollut, eli ihan sama olisi voinut tapahtua Sippilänkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen sitä että kummasti on kuitenkin esim. Matleena Kuusniemellekin työt Louhimiehen leffoissa kelvannut, vaikka onkin ollut nyt niin kauhean paskaa kaikki. Vai muuttuiko kaikki oikeasti paskaksi Kuusniemenkin mielessä vasta siinä vaiheessa kun ne naisroolit menikin jollekin muulle? Matleenahan on yks Louhimiehen luottonäyttelijöistä.
Nimenomaan Kuusniemi on tehnyt parhaat elokuva- ja tv-työnsä Louhimiehen kanssa. Luulisi tosiaan olevan jollakin tavalla kiitollinen rooleistaan.
Tarkoitus pyhittää keinot. Ei niin välitä miten toimitaan kunhan lopputulos on hyvä. Tällä periaatteella esim. rikollisten kiduttaminen on ihan hyväksyttävää, jos sillä saadaan tärkeää tietoa rikosten ratkaisemisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus.
Toiset heiluttavat hermostuessaan käsiään. Olen itse todistanut tuohtuneen ihmisen (miehen) läväyttäneen toista miespuolista henkilöä, jolle ei ollut edes puhumassa, Arhinmäen tavoin rintakehään. Mitään seksuaalista siinä ei ollut, eli ihan sama olisi voinut tapahtua Sippilänkin kohdalla.
Arhinmäen käsien heiluttelussa ei ollut ehkä mitään seksuaalista, mutta naista alentava ele se oli ehdottomasti. Hän käytti patriarkaalista valtaansa ja osoitti dominoivansa keskustelua.
Jos kuumakalle ei hillitse itseään ja käsiään niin on syytä pysyä erossa ihmisistä.
Kyseiselle juopolle sopiikin paremmin se pöytiin sammuilu veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan Kuusniemi on tehnyt parhaat elokuva- ja tv-työnsä Louhimiehen kanssa. Luulisi tosiaan olevan jollakin tavalla kiitollinen rooleistaan.
Joo niin kiitollinen pitäisi olla, että pitäisi suun nätistä supussa ja katsoisi mitä tahansa käytöstä läpi sormien... haloo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Törhösen nimi paljastui ja Pamela Tola oli mukana Ylen ohjelmassa, hän sanoi ettei ole kohdannut seksuaalista häirintää. Nyt Tola kuitenkin kertoo kohdanneensa häirintää. Miksi hän valehteli aiemmin?
No eihän Louhimies ollut käynyt kopeloimassa Tolaa.
Turha paljastaa kortteja väärään aikaan.
Louhimiehestä ei keskusteltu silloin vielä.
No eikös nämä naiset toimi nyt täsmälleen samoin kuin mistä Louhimiestä syyttävät. Käyttävät valtaansa väärin? Ja vielä laskelmoidusti. Odotetaan oikeaa hetkeä tuoda asia julkisuuteen, että oma näkyvyys maksimoidaan, aikaisemmin se tämäkin olisi hukkunut niiden muiden metoo-kohujen sekaan.
Juuri näin! Huomionhakuisuutta ja valikoivaa muistamista.
Mitä luultavimmin nämä naiset olivat sen verran reiluja että antoivat Tuntematon-elokuvalle rauhan teattereissa koska siinä on kyse valtavan suuresta määrästä ammatti-ihmisiä ja vapaaehtoisia. Vaikka kaikki alalla tietää että Louhimies olisi pitänyt ottaa metoossa suurin piirtein ekana esiin. Mun mielestä tuo oli reilua muiden ihmisten kannalta. Nyt teatterilevitys alkaa olla ohi joten aivan oikeutetusti Louhiniemen tekemisiin on syytä puuttua. Seuraava nuori ihminen tuon kynsissä voi olla vaikka sinun tytär.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen juttu oli silloin työn alla ja oli sovittu ettei paljasteta mitään etukäteen.
A-studio oli myös Ylen juttu.
Pamela Tola oli ainoa joka suostui ohjelmaan. Kukaan muu ei halunnut puhua edes sitä vertaa julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus pyhittää keinot. Ei niin välitä miten toimitaan kunhan lopputulos on hyvä. Tällä periaatteella esim. rikollisten kiduttaminen on ihan hyväksyttävää, jos sillä saadaan tärkeää tietoa rikosten ratkaisemisen kannalta.
Tottakai rikollista voisi kiduttaa. Aiheittavathan hekin teoillaan ihmisille tuskaa ja se on heidän oma valintansa ja tekevät sen tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti tuntuu löytyvän ymmärrystä sikamaiselle käytöselle tämänkin ketjun miehiltä??
Mistä päättelet, että miehiltä?
Kyllä minun kokemukseni mukaan monet naiset ovat haluttomia taistelemaan oikeuksistaan ja pitävät jotenkin mukavuusalueena sitä, että miehellä on valta. Asettuvat tukemaan miehiä tällaisissakin tilanteissa ja ilkkuvat ongelmien esiin tuojia herkkähipiäisiksi mielensäpahoittajiksi.
Olen mies, ja eräässäkin yhdistyksessä yrittänyt kannustaa naisia tulemaan mukaan päätöksentekoon ja pois sieltä keittiöstä tekemästä kahvia miehille. Ei vaan tahdo naisiltakaan saada tukea tasa-arvolle.
Käsittääkseni Louhimiestä syytetään siitä, että hän on k**ipää eikä niinkään ahdistelusta.
Mielestäsi seksiterapian ehdottaminen ei ole seksuaalista ahdistelua?