Voiko etävanhempi saada lapsen muuttamaan 12 vuotiaana luokseen?
Meillä on yhteishuoltajuus ja lapsi on kirjoilla minulla, mutta asuu etävanhemman luona n. 40% ajasta. Muutimme samalle alueelle etävanhemman lähelle, joten molemmista kodeista on sama matka kouluun yms. Etävanhempi on kovin kateellinen lähivanhemman saamista tuloista kuten lapsilisä, pieni asumistuki jne ja tietenkin elatusmaksu. Hän on jo aiemmin jutellut lapselle, että tämä saa itse päättää missä haluaa asua. Lapsi täyttää pian 12 vuotta ja pelkään kovin mitä sitten tapahtuu. Voiko etävanhempi saada manipuloitua lapsen muuttamaan luokseen, koska "12 vuotias lapsi saa itse päättää missä haluaa asua". Mitä jos tämä menisi oikeuteen? Voidaanko minulta viedä vanhemmuus, koska lapsi nyt yhtäkkiä haluaisikin asua etävanhemman luona? Vaikka tälläkin hetkellä saa melkein puolet ajasta asua siellä. Ahdistaa menetänkö lapseni sen vuoksi, että etävanhempi himoitsee lapsesta saatavia "huimia" tuloja?
Kommentit (10)
Ei lapsi mitään saa päättää 12-vuotiaana, vaan hänen mielipiteensä otetaan huomioon huoltajuuskiistassa. Eli se, että hän täyttää sen 12 ei tarkoita sitä, että hän voi itse päättää kenen luona asuu kirjoilla. Etävanhempi ei myöskään voi vaihtaa lapsen osoitetta luokseen (jonka vaatisi jos haluaisi nuo tuet itselleen) ilman sinun allekirjoitustasi. Eli huoltajuuskiista tuossa on tulossa, jos ette keskenään saa sovittua eksäsi kanssa, ja silloin 12 vuotta täyttäneen mielipide otetaan huomioon, mutta hän ei mistään päätöstä tee.
haittaako se jos muutta toiselle, eiköhän käy sun luona samoin kuin nyt käy etä-vanhemmalla vai rahan menetystä mietit
Miettikää nyt vähän. Ei 12v saa PÄÄTTÄÄ mitään. Ainoa missä mielipide merkitsee jos vanhemmilla on erimielisyyttä, on tilanne jossa ollaan oikeudessa tai muuten viranomaisten avulla selvittämässä asiaa. Silloin lapsen mielipide huomioidaan. Kirjoja ei tarvitse muuttaa yhtään mihinkään vain siksi että lapsi niin haluaa.
Meillä olisi teini muuttanut aikanaan joka toinen viikko jos hänen mielensä mukaan olisi menty. Myöhemmin ollut kiitollinen siitä että pidin pääni. Jos muutolle ei ole mitään oikeaa syytä niin siihen ei tarvitse suostua. Lisäksi jos lapsi asuu jo niinkin tasapuolisesti kuin 40/60 vanhemmilla, ei se muutto juuri mitään muuttaisi. Siinä ei sikälikään ole mieltä että jos etä ei voi pitää tuon enempää lasta luonaan niin systeemihän on nyt reilu koska sinä hoidat enemmän lapsen juttuja jo nyt.
Ei ole mitään syytä muuttaa kirjoja sinne. Lapsihan asuu jo nyt aikalailla yhtä paljon molemmilla. Vaikka kirjat siirtyisivätkin toiseen kotiin niin olisit silti yhtä paljon lapsen kanssa. Tuo valinnan mahdollisuus on vain silloin jos esim oikeudessa tutkitaan asiaa ja pohditaan onko tarvetta muutokselle.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sille 11v ikäiselle, mitä se muutto etälle konkreettisesti merkitsee eli nosta esille ihan kaikki sellaiset asiat, jotka sinulla ovat paremmin. Tee positiivisella tavalla selväksi, että päättäjä on lapsi, mutta päätökseen kuuluu vastuu ja muistuta, että ikävät asiat ovat vain lapsen ongelma, evät nykyisen lähivanhemman, joka ei ryntää apuun, kun elämä on kurjaa. Exälle voi kertoa, että tehdään 50/50 -sopimus, jolloin elatusmaksuja ei tarvitse maksaa.
Mikä ihmeen urbaanilegenda tuo on ettei tarvi maksaa elareita jos on 50/50?
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Lapsi asuu siis puolet jo toisen luona. Sinä taidat itse tiukasti kiinni näistä rahaeduista. Lapsi periaatteessa voi päättää vaihtaa kotia yksinkertaisesti itse menemällä toiseen kotiin. Väkisin häntä ei voi sietää pois repiä.
Vierailija kirjoitti:
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Niin, onhan se hauskaa olla vanhempi kun itseä huvittaa. Pitää hauskaa kahvilassa ja syömässä. Miksi ihmeessä tuo ei onnistunut kun noudatit sopimusta? Kuvaavaa isyyttä, että meno on rentoa ja hauskaa vasta kun saa äidin kiusaksi itse päättää koska lapsiaan tapaa. Itseäni kans häiritsisi että isä sorkkisi minun ja lasten yhteisiä viikkoja sopimalla selän takana menoja. Tuo on ihan puhdasta kiusaamista. Ja tuo naurattaa ääneen että on hauska nähdä lapsia lyhyesti ja tiheästi :D Kuulostaa siltä että ei paljon vastuu maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se hauskaa olla vanhempi kun itseä huvittaa. Pitää hauskaa kahvilassa ja syömässä. Miksi ihmeessä tuo ei onnistunut kun noudatit sopimusta? Kuvaavaa isyyttä, että meno on rentoa ja hauskaa vasta kun saa äidin kiusaksi itse päättää koska lapsiaan tapaa. Itseäni kans häiritsisi että isä sorkkisi minun ja lasten yhteisiä viikkoja sopimalla selän takana menoja. Tuo on ihan puhdasta kiusaamista. Ja tuo naurattaa ääneen että on hauska nähdä lapsia lyhyesti ja tiheästi :D Kuulostaa siltä että ei paljon vastuu maistu.
Mutta kun nyt me kohtaamme oikeasti.
T:Etäisän näkökulma
Kerro sille 11v ikäiselle, mitä se muutto etälle konkreettisesti merkitsee eli nosta esille ihan kaikki sellaiset asiat, jotka sinulla ovat paremmin. Tee positiivisella tavalla selväksi, että päättäjä on lapsi, mutta päätökseen kuuluu vastuu ja muistuta, että ikävät asiat ovat vain lapsen ongelma, evät nykyisen lähivanhemman, joka ei ryntää apuun, kun elämä on kurjaa. Exälle voi kertoa, että tehdään 50/50 -sopimus, jolloin elatusmaksuja ei tarvitse maksaa.