Paljonko koiran pito keskimäärin maksaa/kuukausi?
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Kommentit (685)
Naurettavan vähän jos koira ei ole isokokoinen. Tietysti alussa pitää hommata perustarvikkeet, mutta ruoka ei maksa paljoa. Meidän koirista yksikään ei ole ollut ihastunut varsinaisiin koiranruokiin, vaan ne ovat kotiruuan ystäviä. Täydennyksenä tarvitaan sitten vitamiini-ja hivenainelisää, joka ei ole kallista.
Meillä on myös ollut hyvin terveet ja pitkäikäiset koirat, joten eläinlääkärikulutkin on rajoittuneet pääasiassa rokotuksiin.
Ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä. Terveen (ei siis myöskään allergioita) pienen tai keskikokoisen kanssa vi päästä hyvinkin vähällä.
Itsellä tällä hetkellä 30+- kiloinen, jolle sopii yksi erikoisruoka. Hampaissa hoidettavaa, ilmeisesti aiemman elämän kolhuja.
Toisena koirana 5- kiloinen sintti. Käy mikä tahansa ruoka, mutta toisaalta on ihan sama mitä ostaa, kun syö niin vähän, että halvalla pääsee joka tapauksessa. Muutoinkin terve, hammaskiveä joudutaan kyllä poistattamaan harjaamisesta huolimatta ja kyllähän noin pienillä (kääpiöillä) on hammasongelmat yleisiä.
Jos itse olisi koiraa hankkimassa kuluja ajatellen, niin pyrkisin etsimään pienen/pienehkön yleisesti terveen maineessa olevan rodun (rotu tai roduttomuus ei tietenkään kerro yksilön terveydestä mitään). Isolle koiralle maksaa kaikki enemmän; ruuat , lääkkeet, loishäädöt jne.
Ruoka maksaa noin 50 € kuussa ja lisäksi syötän ilmaiseksi saatuja peuran raakaluita. Hihnat ja pannat tarvitsee ostaa vain kerran kun ostaa heti alkuun kunnollisia. Itsellä välineissä useampi panta, vetovaljaat, koirajuoksuvyö, monitoimihihna, joustohihna, flexi, tavalliset valjaat jne. Eli jos haluaa monenlaista harrastevälinettä, nousee välinekustannukset. Harrastan agilityä omatoimisesti, hallikausikortti oli n. 400 €/ 6kk. Ison koiran takia piti ostaa farmari, siihen meni n. 2000 €. Koiran strerilointi maksoi 400 €, luustokuvat 200€, rokotukset joka toinen vuosi 70€. Itse en ole ottanut koiralle vakuutusta, laitan mieluummin vastaavan summan rahaa säästöön, koskaan ei ole ollut tilannetta ettenkö olisi yllättävistä ell laskuista selvinnyt.
Riippuu niin paljon, mitä syöttää koiralle. Mä olen päässyt koirien kanssa pienillä kuluilla ruokien suhteen, koirat opetettu koirien tavoille, eli ihmisten ruuanjämät/ruoka menee hyvin alas. Tietysti halvimmat kuivamuonat päälle, joskus raakalihaa ja luita. Jokainen koira oli todella hyväkuntoinen, ja eli pitkän elämän näillä eväillä. Tietysti on ollut paljon onnea matkassa, ettei ole allergioita ja muita ollut. Eläinlääkärikulut onkin sitten kalliita, jos jotain tapahtuu.
Olen itse valinnut aina rodut niin, ettei turkkia tarvitse hoitaa, koira on keskikokoinen ja sukujuuret olen koittanut tutkia tarkkaan. Tälläkin voi mennä pahasti vikaa, ei siinä mitään. Olisikohan "keskikulutus" sellaiset 50€ kuukausia, jos ei ole eläinlääkärikuluja. Kyseessä nyt siis 25kg koira. Meillä oli lapsena englanninmastiffin ja tanskandogin sekoitus, se söi sitten TODELLA paljon. Mutta äiti syötti sille ihan kotiruokaa koko sen kymmenvuotisen elämän. Tämä siis 80-luvulla.
0-2000€ per kuukausi, riippuen mitä pitää ostaa ja mitä sattuu tapahtumaan.
Koiraan menee mitä menee. Kuten täällä on aiemmin sanottu, kannattaa olla rahaa säästössä, jos jotain yllättävää tapahtuu, tai sitten hyvä vakuutus.
Aiemmin kun asuin omakotitalossa, oli isoja koiria, nyt kaksi 20-25 kilon kieppeillä olevaa pienempää koiraa, ruokakustannukset tosi pienet verrattuna entisiin. Samoin eläinlääkärikustannuksetkin olleet järkevällä tasolla, tämä on nyt on paljolti onnesta kiinni. Alussa kannattaa panostaa kunnon välineisiin, hyvä hihna/panta, heijastimet, takit jos koirat tarvitsee ym. Ei tarvitse olla sitten uusimassa niitä jatkuvasti. Itse olen käyttänyt aina "liian vahvaa" hihnaa ja pantaa, kestäneet käyttöä jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
0-2000€ per kuukausi, riippuen mitä pitää ostaa ja mitä sattuu tapahtumaan.
Mites 0€ pärjää? Aika laiha koira täytyy olla, että ilmalla pärjää
Pari/muutama vuosi sitten toinen koiristamme sairastui kennelyskän aiheuttamaan keuhkokuumeeseen. Jättirodusta on kyse. Ensiksi käytiin eläinlääkärissä ja antibioottikuuri. Se antibioottikuuri ei toiminu. Loppujen lopuksi, piti lähteä päivystykseen ja koira jäi sinne klinikalle kahdeksi päiväksi. Ell ei tienny jääkö koira henkiin. Tehohoito olisi ollu lähin Helsingissä, jonne meiltä siis 385km. Tämäkin vaihtoehto oli esillä.
Onneksi koira kuitenkin parani ja vieläkin porskuttaa.
Hintalappu tälle keissille oli n. 2000€.
Ei se ylläpito ole kallista, vaan ne muut kulut. Meillä menee tuoreruokaan noin kymppi viikossa, siis teen itse esim. maksasta, kanasta, riisistä, porkkanasta jne. pari kertaa viikossa satsin ja yksi kattilassa tehty satsi maksaa noin 5 euroa. Lisäksi raksuihin eli kuivaruokaan noin 20-25 euroa kuussa. Lenkin jälkeen voidaan antaa lenkkikeksi tai puruluu, noin 5 euroa viikossa.
Se muu mikä maksaa: rokotukset ja kaikki eläinlääkärikulut. Esim. viimeksi hampaan poisto röntgenkuvineen 450 euroa. Edellisen kerran ärhäkkä mahatautivirus, joutui nesteytykseen ja verikokeet otettiin, olisiko loppulasku ollut 280 euroa. Vakuutuksia on ollut, mutta lopetin vakuutuksen, kun en viitsi maksaa yli 400 euroa vuodessa, kun monesti ne vakuutukset ei korvaa. No nyt olisi saatu vakuutukseen tuo mahatautikäynti, mutta siinäkin on omavastuu. Normaaleja hampaanhoitokuluja ei vakuutus korvaa, eikä rokotuskäyntejä.
Mitä olette mieltä koirien "halparuuasta"? Tämä lienee niin yksilöllistä, kun tiedän koiria, jotka elivät pitkän elämän tyyliin Lidlin halvimmalla, ja toisaalta koiria joiden täytyy syödä arvokkaampaa ruokaa. Lienee rodusta/koirasta kiinni paljon?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ylläpito ole kallista, vaan ne muut kulut. Meillä menee tuoreruokaan noin kymppi viikossa, siis teen itse esim. maksasta, kanasta, riisistä, porkkanasta jne. pari kertaa viikossa satsin ja yksi kattilassa tehty satsi maksaa noin 5 euroa. Lisäksi raksuihin eli kuivaruokaan noin 20-25 euroa kuussa. Lenkin jälkeen voidaan antaa lenkkikeksi tai puruluu, noin 5 euroa viikossa.
Se muu mikä maksaa: rokotukset ja kaikki eläinlääkärikulut. Esim. viimeksi hampaan poisto röntgenkuvineen 450 euroa. Edellisen kerran ärhäkkä mahatautivirus, joutui nesteytykseen ja verikokeet otettiin, olisiko loppulasku ollut 280 euroa. Vakuutuksia on ollut, mutta lopetin vakuutuksen, kun en viitsi maksaa yli 400 euroa vuodessa, kun monesti ne vakuutukset ei korvaa. No nyt olisi saatu vakuutukseen tuo mahatautikäynti, mutta siinäkin on omavastuu. Normaaleja hampaanhoitokuluja ei vakuutus korvaa, eikä rokotuskäyntejä.
Jep, samanlainen kokemus. Vanhan koiran kahden hampaan poistoon ja silmänpatin leikkaukseen meni 1150€. Eli kannattaa varautua varsinkin kun koira vanhenee.
Hyvin vähän. Meidän 20 kiloinen sprinkku syö kuukaudessa noin 50€ ja siihen mahtuu jo luut ja kaikki. Ostamme aika kallista kuivaruokaa. Noin 60€ maksaa se 12 kilon säkki, mutta sitä kuluu vain 4 desiä päivässä ja kestää yli kuukauden. Meillä ei ole vakuutuksia. Mutta suosittelen kaikille koiran omistajille ottamaan koiran vastuuvakuutuksen. Mitään hoitokulu vakuutuksia ei kannata ottaa, mutta vastuuvakuutus, jos koira puree jotain, tiedän tapauksen jossa koira puri pientä lasta naamaan ja leikkaukset maksoivat kymmeniä tuhansia euroja, vakuutus korvasi, ilman olisi omistaja ollut hädässä. Samoin monia autoja ovat ne niin kiltit koirat tuhonneet. M37
Iso koira, reilu 70 kg
Ruokaan 70 €/15 kg riittää noin kuukauden. Matokuuri /vuosi 20€, punkkipanta /vuosi 40€, rokotukset/vuosi noin 50€. Vakuutukset/vuosi 250€.
Tässä pakolliset kulut. Muu on extraa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän. Meidän 20 kiloinen sprinkku syö kuukaudessa noin 50€ ja siihen mahtuu jo luut ja kaikki. Ostamme aika kallista kuivaruokaa. Noin 60€ maksaa se 12 kilon säkki, mutta sitä kuluu vain 4 desiä päivässä ja kestää yli kuukauden. Meillä ei ole vakuutuksia. Mutta suosittelen kaikille koiran omistajille ottamaan koiran vastuuvakuutuksen. Mitään hoitokulu vakuutuksia ei kannata ottaa, mutta vastuuvakuutus, jos koira puree jotain, tiedän tapauksen jossa koira puri pientä lasta naamaan ja leikkaukset maksoivat kymmeniä tuhansia euroja, vakuutus korvasi, ilman olisi omistaja ollut hädässä. Samoin monia autoja ovat ne niin kiltit koirat tuhonneet. M37
Oh...tietty kaikkea voi sattua, mut ei kai koiran nyt pitäisi purra lasta. Mua puri naapurin saksanpaimenkoira kunnolla 1982, eipä silloin saatu mitään korvauksia. No, onneksi ajat on erilaiset. Vakuutuksista samaa mieltä.
"Hyväkään" vakuutus ei sitten korvaa mitään, minkä vakuutusyhtiö katsoo perinnölliseksi vaivaksi.
Koirien vakuutukset on nykyään aivan hirveissä hinnoissa. Olen säästänyt sievoisen summan, kun en ole ottanut vakuutusta yhdellekään koiralleni. Kaikki on hoidettu kuitenkin parhaalla mahdollisella tavalla, niin että siitä ei ole kyse.
Meidän 600kg koira syö 100 eurolla kukaudesa
Meillä 25 kg sekarotuinen terve 1,5-vuotias koirapoika. Rokotuksiin on mennyt 40-50e/kerta (3kpl tähän mennessä), ruokaan menee noin 50e/kk, vakuutus 25e/kk, joka kattaa mm. lääkärikuluja 2000e/v. Kerran tarvinnut vatsalääkkeen 8e.
Aivan liikaa. Viimeisin lääkärikäynti oli yli 2000 tuhatta. Nyt sinnittelen kaikesta. uutta koiraa en ota, kun tämä rakas poistuu elämästäni.
Ruokaan menee isolla koiralla, joka syö raakaa lihaa ja omia kokkailuja n. 150e kuussa. Sillä saa 10kilon laatikoita kolme kappaletta, koira syö sen vajaan kilon lihaa päivässä.
Ruoka ei tosiaankaan ole se isoin menoerä, vaan eläinlääkäri. Joku ihan pienikin pyörähdys saattaa maksaa päälle 100e, saati jos pitää hampaille jotain tehdä.
Nuoren koiran kanssa ehdottomasti kannattaa hankkia hyvä vakuutus. Ensimmäiset 2-4vuotta se on ihan hyödyllinen.
Mutta joo, jos koiran meinaa hankkia ni kannattaa alkaa säästämään rahaa eläinlääkäriin. Joku täällä mainitsikin touhutonnin, sillä pääsee alkuun.