Paljonko koiran pito keskimäärin maksaa/kuukausi?
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Kommentit (685)
Ruokiin ja herkkuihin (hammastikut yms) isolle koiralle 60-100e/kk. Punkkilääkket ja rokotukset 100e/vuosi minimi. Mutta sitten pitää varautua lääkärimaksuihin.
Tulehdus maksoi meillä melkein 1200e (piti leikata) ja koiran itse hoitama hotspot jalassa melkein 2000e (puri siis oman jalkansa melkein kuolioon saakka, oli leikkaus ja pitkä toipuminen, kalliit lääkkeet ja sidetarpeet tms.). Toki nuo pelottelua, nykyisellä koirallani rokotusten lisäksi yksi 120e käynti vain ja ikää jo 7v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ajattele koiran hiilijalanjälkeä? Nuoret eivät tee lapsia sen takia ja joku taas ottaa elukan elätettäväksi.
Penskalla sitä vasta onkin iso hiilijalanjälki.
Voiko itsekkäämpää tekoa olla kuin jonkun rakin hyysääminen? Saatikka nämä rescuet. Huhhuh.
0e syö kotiruokaa ja vakuutuksia ei ole eikä tule
Kuitenkin, loppujen lopulta, kun jotain sattuu, se maksaa kaikki sun rahasi eikä riitäkään. Voit myös joutua taloudellisesti täysin ns. kuseen edes itse tietämättäsi, kun joudut vaikka tehohoitoon sairaalaan ja koira on sillä välin maksullisessa hoidossa, jonka lasku lankeaa sitten sinun maksettavaksesi.
On tosi fiksua ja vastuullista pohtia etukäteen asiaa.
Pieni koira tulee ruoan suhteen kalliimmaksi ja myös sen kanssa siirtyminen on edullisempaa. Et tarvitse omaaa autoa.
Eläinlääkärikulut on ne hirveät. Eikä ole mitäön koirien terveysasemaa, julkista. Tai tavallaan on ainakin Helsingissä eläinläöketieteellinen, mutta maksaa ihan sama eli se siitä.
Tamineita ei tarvitse sen kummmin ostaa. Hyvä hihna, panta/valjaat ja kakkapussit sekä kynnenleikkuusakset. Pienen koiran ruoka tulee halvaksi, vaikka parast syöttää, koska määrät niin pieniä. Hampaanpuhdistusvälineet (säästää sulta hammaskouluissa vuosienn vartella tonneja) Peti on oltava. Muttei sen tarvi olla joku ryöstöhintainen härpylä, meillä esim matala daybed oli koiran peti ja se oli meillä valmiiksi. Koira ei välttis ota omakseen ostamaasi erikoissänkyä, joten ei ehkä kande ostaa etukäteen vaan katsoa mihin koira haluaisi nukkumaan, vaihtelee nukkumapaikkaa öisin joka tap.
Koirakoulut minusta turha menoerä, jos perus seurakoirasta kyse. Jos ei osaa itse kouluttaa koiraansa, ei sitä pid hankkia. Helsingissä nuoret puudelinomistajat joskus luulevat, että se on kuin neuvola lapsen kanssa, pakko. Tietty jos jotain erikoisongelmaa on, niin eri asia sittwn.
Vierailija kirjoitti:
On tosi fiksua ja vastuullista pohtia etukäteen asiaa.
Pieni koira tulee ruoan suhteen kalliimmaksi ja myös sen kanssa siirtyminen on edullisempaa. Et tarvitse omaaa autoa.
Eläinlääkärikulut on ne hirveät. Eikä ole mitäön koirien terveysasemaa, julkista. Tai tavallaan on ainakin Helsingissä eläinläöketieteellinen, mutta maksaa ihan sama eli se siitä.
Tamineita ei tarvitse sen kummmin ostaa. Hyvä hihna, panta/valjaat ja kakkapussit sekä kynnenleikkuusakset. Pienen koiran ruoka tulee halvaksi, vaikka parast syöttää, koska määrät niin pieniä. Hampaanpuhdistusvälineet (säästää sulta hammaskouluissa vuosienn vartella tonneja) Peti on oltava. Muttei sen tarvi olla joku ryöstöhintainen härpylä, meillä esim matala daybed oli koiran peti ja se oli meillä valmiiksi. Koira ei välttis ota omakseen ostamaasi erikoissänkyä, joten ei ehkä kande ostaa etukäteen vaan katsoa mihin koira haluaisi nukkumaan, vaihtelee nukkumapaikkaa öisin joka tap.
Koirakoulut minusta turha menoerä, jos perus seurakoirasta kyse. Jos ei osaa itse kouluttaa koiraansa, ei sitä pid hankkia. Helsingissä nuoret puudelinomistajat joskus luulevat, että se on kuin neuvola lapsen kanssa, pakko. Tietty jos jotain erikoisongelmaa on, niin eri asia sittwn.
Oieni koira tulee ruoan suhteen HALVEMMAKSI, tarkoitin tietysti,
Vakuutus 30e/kk, nappulat 30e/kk, puruluut, namit, lelut yms. n. 20e/kk. Pieni 8kg koira jolla ei eritystä ruokavaliota tms., puruluita kuluu varmaan normaalia enemmän kun joka päivä saa yhden. Syö kotimaista, suht laadukasta nappulaa.
Eniten rahaa menee pari ekaa elinvuotta kun on koiran osto-/adoptiohinta, peti, hihnat, valjaat, kaulapannat, takit yms. kertahankinnat plus eläinlääkärit. Eniten rahaa mennyt varmaan elliin, joka vuosi rokotus ja perustarkastus n. 70e plus onnettomuudet ja sairastumiset. Kallein reissu oli hampaan poisto halkeaman takia, 550e josta vakuutuksen jälkeen jäi maksettavaa n. 150e.
Halvalla oon päässyt, onneksi.
Ruokaan ja puruluihin yht. 30-40€ / kk. Koiran paino 10 kg.
Nykyaikaisissa kierratyspihoissa on myös kuolleiden eläinten vastaanotto, tonnihinnoittelulla. Lieköhän minimi oli vastaanotolle kympin tai kaksi ja sille tonnille 200. Eli ei se kuluna hirveä ole.
meillä 17 kiloinen koira. ruokasäkki jossa on 15 kg maksaa 48 euroa ja kestää n. 1,5 kk. Lisäksi jotain luita ja nameja hankitaan kuukaudessa, eli max 60 € kuussa.
Kohta haetaan apteekista punkkipanta 70 € joka kestää pitkälle syksyyn. Ei paljoa muita kuluja, välineet (hihna valjaat, pyyhkeet, pedit jne) on hankittu vuosia sitten ja leluja suht harvakseltaan, kun vanhat on mieluisat.
Riippuu kai paljon siitä, onko kyseessä erikoiruokaa tai paljon hoitoa tarvitseva hauveli, että kuinka tyyriiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lemmikin omistaminen saattaa tuntua tyyriiltä, rahaa kuitenkin säästyy tonnitolkulla vuodessa koska et enää pääse matkustamaan ulkomaan lomakohteisiin.
Kas kun en ole tuota tiennyt ! 2 koiraa ja olen matkustellut niin Karibian maissa, kuin Thaimaassa ja Euroopassa, vaikka olen yksinasuja. Onhan hoitoloita, ystäviä, naapureita, jotka korvausta vastaan hoitavat mielellään. Minullakin käyvät kotona hoitamassa, on myös muita lemmikkejä
Ei minuakaan koira ole kyllä estänyt matkustamasta vaan vien hoitolaan reissun ajaksi. Teen etätöitä, joten ihan hyvillä mielin vien hoitolaan, kun muuten olen aina kotona. Tosin nyt koronan vuoksi jäi reissut vähiin.
En ole koskaan laskenut paljon koira maksaa kuukaudessa. Aamuisin syö raakaa lihaa ja nappuloita on aina tarjolla lisäksi. Eläinlääkärissä on tarvinnut käydä vain kerran vuodessa rokotuksessa (kop kop).
"Mami lähtee nyt lomalle, mamin kultamussukka pääsee nyt hoitolaan kolmeksi viikoksi"
Hoitola = 2x2 m koppi, 2 x 10 min "ulkoilua", häiriköitä naapurissa, pahaa ruokaa ja hylätyksi tulemisen tunne.
Hyvää lomaa mami!
Halvempi ottaa rakastaja niin ei tarvii kuin halutessa käydä "pissalenkillä"
Villakoirani ruokaan menee 25 euroa päivä elikkä jotain 700 - 800 euroa kuussa muut kulut vuositasolla noin 3500 euroa
Ruoka, päivähoito (vai jätätkö yksin työpäivän +harrastusten ajaksi esim 12-14tuntia) , vakuutus,lääkärissä käynti, lääkkeet ym ym, todella kallista. Hoitoviikot lähtiessäsi etelän lomalle tai laskettelureissulle.
Ihan turhaa rahanmenoa, kukaan ei rakkia tarvitse.
Nyt on isommat huolenaiheet kun piskin hankinta.
Koiran kustannuksista on vaikeaa antaa mitään selkeää hintalappua. Näihin kuitenkin kannattaa varautua;
-koiran osto hinta.
-bensakulut koiraa hakiessa. Muut koirasta johtuvat bensakulut. Tai muut kulkuvälineet koiran kuljetuksessa esim. juna/bussiliput.
-ruokakulut, muut; puruluut, herkut
-rokotukset, ikä; 12vko/16vko/1v. ja siitä vähintään 3 vuoden välein (jotkut rokotukset kuten kennelyskä 1 vuoden välein).
-matolääkkeet; aina n. 2 viikkoa ennen rokotusta ja sekä vuosittain 1-2 kertaa.
-tarvikkeet; mm. kupit, hihnat, pannat, lelut, pedit, kynsisakset, harjat, shampoot, pyyhkeet
-muut eläinlääkärin toimenpiteet, mm. sairastapaukset, steriloinnit/kastraatiot, kontrollit.
-muut mahdolliset kustannukset; rodusta riippuen turkinhoito kustannukset esim. trimmattava/nypittävä rotu; teetkö itse vai tekeekö trimmaaja. Trimmaajalla käynti säännöllisesti lisää kustannuksia. Esim. 1 tunnin trimmityöstä pienillä roduilla voi maksaa hyvinkin 55 €, riippuen toki paikkakunnasta ja usein tarvitaan pienillä 2h pesu+fööni+konetyöt.
Tässä pieniä esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ajattele koiran hiilijalanjälkeä? Nuoret eivät tee lapsia sen takia ja joku taas ottaa elukan elätettäväksi.
Penskalla sitä vasta onkin iso hiilijalanjälki.
Voiko itsekkäämpää tekoa olla kuin jonkun rakin hyysääminen? Saatikka nämä rescuet. Huhhuh.
Jaa millä tavoin? Itse en lapsia saa, koira tekee minut onnelliseksi, mitä väärää siinä on? Ei mitään. Koiraharrastuksissa tapaan myös ihmisiä ja tullut pari kaveriakin sieltä.
Meillä trimmattava pikkukoira eli noin 6-8 viikon välein kustantaa turkinhoito 80€. Edellisellä kasvoi karva nopeammin niin kerran kuussa piti käyttää.
Omiin kampaamoreissuihin mulla ei tuollasia summia mene, mutta tällaista se on koiranomistajan elämä.
Vierailija kirjoitti:
0e syö kotiruokaa ja vakuutuksia ei ole eikä tule
Ai teillä on ruokakin ilmaista?
Eikö ole vielä selvinnyt, että terveydenhoitoonkin voi kulua ja siihen on varauduttava puskurirahastolla