Paljonko koiran pito keskimäärin maksaa/kuukausi?
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Kommentit (685)
1300€ mennyt eläinlääkäriin tänä vuonna.
Trolli, älä edes mieti koiran hankkimista jos mietit paljonko se maksaa... Miettisivätpä ihmiset samaa kun hankkivat lasta. Vit_ttaa maksaa jonkun "vahingosta" tai "ihmisoikeudesta" hankkia muksu. Jos hankitte niin hoitakaa loppuun asti, vaikka pitäisi parissa työssä käydä.
Kannattaa myös varautua koiran lopetuskuluihin, jos ei olekaan teille sopiva. Meillä meni kolmeen lopetuspiikkiin ja tuhkauksiin reilusti yli tonni. Neljäs/nykyinen koira on meille täydellinen. Hyvää kannatti etsiä.
Elä hanki kirjoitti:
Jos pitää tehdä laskelma niin älä hanki. Ym. Lisäksi tulee hoitokulut, trimmaikset, rokotukset, vakuutukset, hoitopaikka maksut jos reissaa yms yms.... 300€/kk on minimi mikä kannattaa laskea.
Välilliset kulut, kuten tuhotut huonekalut, ripulin takia poissa töistä päivät yms....ovat kaikki vielä tuohon päälle. Kymmenen vuoden riipan olet hankkimassa ja melko varman sinkkuuden. Useimmat miehet eivät hirveästi lämpene koira vosuille.
Vastapuolena tulee itselle terveysetuja. Liikunnasta ja sinkkuudesta kun ei nimitellä vosuksi.
Mies vaatii, että koira syö vain barf-ruokaa, joten ruokiin menee 50-kiloiselle koiralle 100e kuussa. Nappula lienee halvempaa, mutta en tiedä raaskitaanko vaihtaa, kun koira on pysynyt niin terveenä vaikka on jo vanha. Jos vaikka ruokavalio on osa sitä terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös varautua koiran lopetuskuluihin, jos ei olekaan teille sopiva. Meillä meni kolmeen lopetuspiikkiin ja tuhkauksiin reilusti yli tonni. Neljäs/nykyinen koira on meille täydellinen. Hyvää kannatti etsiä.
Hommaa seuraava piikki itelles a s s h o l e!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa seuraava piikki itelles a s s h o l e!!!!!
Ei huonoja koiria kannata kenneliin jättää toisten riesaksi. Parasta päästää päiviltä.
Minä harkitsin koiraa tiettyä rotua yli 10v sitten näin ilmoituksen lehdessä, mutta arkailin..en saanut asiaa mielestäni joten otin yhteyttä ja maksoin 100mk etumaksua ja menetin yöuneni.
Otin kesälomaa jotta voisin tutustua koiranpentuun.
Kuitenkin kaikki sujui unelmaisesti, koira tuli ulkomailta joten olin nähnyt vain kuvia. Sekin epäilytti. Oli vasten periaattettani.
Koiranpentu tuotiin ja maksoin 1000mk.
Niin ihana että, terve, valiovanhemmat.
Jälkipostina tuli sertifikaattikin.
En ole laskenut kk kuluja, saa nappularuokaa ja cesaria, puruleluja, puruluita tarpeen mukaan.
Peti kestää kunnes hankin uuden.
Talvimantteli ja sadeviitta kestää pitkään.
Käy nypinnässä kolme kertaa vuodessa.
Minä luulin jos ottaa koiran ei pääse minnekkään. Luulin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi tulee viedä koira eläinlääkärin ovelle yöaikaan. Olemme jättäneet ruokaa sekä juomaa ja sitoneet hihnan ovenkahvaan. Ei ainakaan kaupungilla ole tullut koiriamme enää vastaan, että eiköhän ne ole päässeet tuskistaan.
Yksi tärkein kuluja karsiva homma on rotuvalinta. Eläinlääkäreiltä kannattaa kysyä tai vakuutusyhtiöiltä. Jos haluaa halvemmalla päästä, koira ei saa olla liian iso (luusto-ongelmat) tai pieni (kalleimpana tekijänä jatkuvat hammasongelmat). Sen tulisi rakenteeltaan muistuttaa perinteistä koiraa ilman voimakkaita jalostuksellisia piirteitä (lyttykuonot, erikoinen turkki, lyhyet jalat…)
Jos rotukoiraa haluaa, niin mielellään ns. käyttökoira tai ainakin sellaisen kaltainen, jolla jalostusta ohjaava tärkein tekijä on ollut terveys ja kestävyys. Sekarotuiset lähtökohtaisesti hieman terveempiä (heteroosi), jos rakenne terve. Allergiariskiä voi minimoida haastamalla nuorena puolustusjärjestelmää, kuten lapsillekin suositellaan (mullan ym. maistelu). Ruoka ei saa nuorena olla liian steriiliä, lämpökäsiteltyä nappulaa, vaan mukaan ihmisten mielellään jo vähän huonoksi menneitä tähteitä, jäniksen papanoita, hevosen lantaa, toisten koirien ulostetta jne.
Vaikka lemmikin omistaminen saattaa tuntua tyyriiltä, rahaa kuitenkin säästyy tonnitolkulla vuodessa koska et enää pääse matkustamaan ulkomaan lomakohteisiin.
Mulla sekarotuinen 25 kiloinen koiruli. Jo 16v. Rahaa menee ruokaan, takunpoistoon, kynnenleikkuuseen, vitamiineihin ja eläinlääkärille (ei vakuutusta) n. 100e/kk max. Ollut terve.
Onko täällä kokemusta Shiban kuluista?
Toivottavasti pian saadaan valtakunnallinen koiravero, pienille koirille 150 € / kk ja isoille
300 € / kk.
Itselläni perus haukku, ei erikoisruokavaliota. Paino 25kg. Syötän märkäruokaa, tölkin tai makkaran päivässä, myös kuivamuonaa jatkuvasti tarjolla. Kyllästyi halppis märkäruokiin, ei kelpaa enää halvin. Pitää ostaa vähän kalliimpaa ja laadukkaampaa ruokaa. Olen luvannut ja ostanut sille aina viikonloppu luun, jota se aina osaa odottaa viikonloppuna ilmoittaa kyllä jos unohtuu.
Rahaa kuluu ruokiin n. 70e kk siinä ne peruskulut ja tosiaan eläinlääkärikulut ainoat isommat kulut mitä tulee jos kaverin haluaa pitää hengissä pidempään.
Minulla 2 tosi isoa koiraa. Ruokana nyt n.1,5 kg kanaa, 2 litraa hyvää nappulaa ( viljatonta ) päivässä, luita ym ja munia( itseltä omakustannushintaan ). Toisella oli olkanivelien putsausleikkaukset 3000 e, sterilointi 600 e
Edellinen koira hankkimiskulut 2000 e e. ristisiteitten leikkaus, samalla kastraatio 4500 e, kysta varpaissa 1000 e ja tietenkin ruokakulut päälle.
Tällaisiin on hyvä varautua ison koiran kohdalla. Toki pikkukoirallakin leikkaukset maksavat yllättävän paljon, jos niitä tulee. Ruoka on vain osa kustannuksista
Sitten voi tulla tuhoja tekevä koira, sohvat, ovenpielet
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lemmikin omistaminen saattaa tuntua tyyriiltä, rahaa kuitenkin säästyy tonnitolkulla vuodessa koska et enää pääse matkustamaan ulkomaan lomakohteisiin.
Kas kun en ole tuota tiennyt ! 2 koiraa ja olen matkustellut niin Karibian maissa, kuin Thaimaassa ja Euroopassa, vaikka olen yksinasuja. Onhan hoitoloita, ystäviä, naapureita, jotka korvausta vastaan hoitavat mielellään. Minullakin käyvät kotona hoitamassa, on myös muita lemmikkejä
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kokemusta Shiban kuluista?
Noin 200e kuussa, ehkä max 400e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun en ole tuota tiennyt ! 2 koiraa ja olen matkustellut niin Karibian maissa, kuin Thaimaassa ja Euroopassa, vaikka olen yksinasuja. Onhan hoitoloita, ystäviä, naapureita, jotka korvausta vastaan hoitavat mielellään. Minullakin käyvät kotona hoitamassa, on myös muita lemmikkejä
Ei minuakaan koira ole kyllä estänyt matkustamasta vaan vien hoitolaan reissun ajaksi. Teen etätöitä, joten ihan hyvillä mielin vien hoitolaan, kun muuten olen aina kotona. Tosin nyt koronan vuoksi jäi reissut vähiin.
En ole koskaan laskenut paljon koira maksaa kuukaudessa. Aamuisin syö raakaa lihaa ja nappuloita on aina tarjolla lisäksi. Eläinlääkärissä on tarvinnut käydä vain kerran vuodessa rokotuksessa (kop kop).
Keskikokoinen paimen, meillä menee keskimäärin 150€/kk. Kannattaa tosiaan varautua ell kuluihin, meillä on koiralla hyvä vakuutus, mutta silti pidän n. tonnin puskuria ihan vaan koiraa varten.