Paljonko koiran pito keskimäärin maksaa/kuukausi?
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Kommentit (685)
Vierailija kirjoitti:
Varaisin n. 300 kuukautta kohti, ruokaan menee jo satanen, isolla koiralla kaksi.
Alapeukuttajat ostaa halvinta nappulaa mitä kaupanhyllyltä löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaisin n. 300 kuukautta kohti, ruokaan menee jo satanen, isolla koiralla kaksi.
Isolla koiralla 200e/kk ruokaan
Pienellä 100e/kk ruokaan
Mielenkiinnosta vaan, mitä sä omille koirille syötät? Minne se loppu menee?
Siis mitä te koirille syötätte? Meillä menee saksanpaimenkoiran ruokiin 50€/kk ja kääpiöpinserin ruokaan 15€/kk. Ja allergiaystävällistä eläinkaupan ruokaa syövät. Ja tosiaan noihin ruokakustannuksiin sisältyvät herkutkin, nekin ostetaan eläinkaupasta.
Komppaan edellistä. En ymmärrä lainkaan tuommoisia kuluja. Meillä on kohtuullisen iso (sekarotuinen, puolet labradoria) koira ja ruokaan meni pentuna noin 50 euroa kuussa kun syötin parempaa penturuokaa. Kun koira oli reilusti yli 1,5 vuotias, vaihdoin halvempaan ruokaan ja sillä menee ehkä 20 euroa kuussa. Lisäksi koira saa hyvin vähän perheen jämäruokia ja esimerkiksi lihasta semmoiset huonommat osat ruoanlaiton yhteydessä. Rokotukset, puruluut ja jotain herkkunameja päälle. Petit olen ommellut itse. Pari harjaa, kynsisakset, kaulapanta ja pari talutushihnaa ostin alussa, ei ole tarvinut uusia vielä.
Samalla tavoin eli edellinen sekarotuinen, joka kävi elämänsä aikana rokotusten lisäksi 3 kertaa eläinlääkärissä: kaksi ensimmäistä lievän tapaturman takia ja kolmannella kerralla lopetus. Se eli 16-vuotiaaksi ja sai jatkuvasti kehuja hyvästä kunnostaan, myös siellä eläinlääkärillä.
Tietysti jos valitsee sairaaksi tiedetyn rodun, voi varautua myös maksamaan itsensä kipeäksi.
Ajattelitko koskaan kuinka paljon enemmän meni sitä halpaa ruokaa...?Olen omistanut koiria yli 20v
Ja ennen ostin marketista sitä parin kympin luppaa joka lisääntyi koiran mahassa ja jäätävät jätökset, tai noin kolmen kympin jahti ja vahti. Paljon liikkuvilta koirilta loppuivat mm jalat, oli anturavaivaa jne. Ruokaa meni se 15kg säkki melkein kuukaudessa. Nykyään ostan lemmikkikaupasta n.60€ maksavan brid care 12kg säkin ja samankokoisella koiralla se kalliimpi säkki kestää puolet kauemmin, koira tekee jätöksiä puolet vähemmän ja voi reilusti paremmin.
Usein se hinta ei ihan kerro totuutta...
Meillä menee ruokaan enemmän siksi, että koira paljastui ruoka-aineallergikoksi, eikä voi syödä mitään siipikarjaa, nautaa, sikaa eikä peuraa sisältävää ruokaa, luita eikä nameja. Toisin sanoen nappulat, puruluut ja koulutusnamit on kaikki korkeampaa hintaluokkaa. (+ tietty aikoinaan tuon setvimiseen meni pari eläinlääkärikäyntiä ja vieläkin kalliimpaa eliminaatiodiettiruokaa useita kuukausia)
Ehkä 20 euroa tavallisena kuukautena. Meillä pieni koira, 30 euron ruokasäkki riittää pariksi kuukaudeksi. Kakkapusseja joutuu välillä ostaa.
Trimmissä käy pari kolme kertaa vuodessa, tämä maksaa 55e. Samalla ostetaan shampoo, tämä n. 25 euroa ja tätä pitää pari kertaa vuodessa ostaa.
Lisäksi saattaa tulla yllättäviä kuluja, kuten eläinlääkärikuluja. Nämä kalliita, pitää olla rahaa säästössä vaikka olisikin vakuutus. Ja välillä joutuu uusimaan tarvikkeita kuten hihnaa tai hakemaan jotain matolääkkeitä.
Tavallisena kuukautena siis n. 20 euroa, mutta kun noita trimmi- ja muita kuluja aletaan jakamaan tasaisesti jokaiselle kuukaudelle niin kyllä se hinta vaan nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat ostaa halvinta nappulaa mitä kaupanhyllyltä löytyy?
Mistä sä löydät kaupasta sadan euron ruokasäkin koiralle ja se yksikin kestää kauan. Ehkä 60kg koiralla voi mennä 100€
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 20 euroa tavallisena kuukautena. Meillä pieni koira, 30 euron ruokasäkki riittää pariksi kuukaudeksi. Kakkapusseja joutuu välillä ostaa.
Trimmissä käy pari kolme kertaa vuodessa, tämä maksaa 55e. Samalla ostetaan shampoo, tämä n. 25 euroa ja tätä pitää pari kertaa vuodessa ostaa.
Lisäksi saattaa tulla yllättäviä kuluja, kuten eläinlääkärikuluja. Nämä kalliita, pitää olla rahaa säästössä vaikka olisikin vakuutus. Ja välillä joutuu uusimaan tarvikkeita kuten hihnaa tai hakemaan jotain matolääkkeitä.
Tavallisena kuukautena siis n. 20 euroa, mutta kun noita trimmi- ja muita kuluja aletaan jakamaan tasaisesti jokaiselle kuukaudelle niin kyllä se hinta vaan nousee.
Koira kannattaa ehdottomasti trimmata itse... Mä esim trimmaan meidän sprinkun kuukauden parin välein ihan itse. Ei mitään järkeä maksaa trimmauksesta. Samoin pesu. Se pesuaine pullo kestää monta vuotta...
Ei paljoa, ruoka ja vakuutusmaksut eikä ruokaakaan tarvitse joka kk ostaa kun ostaa ison säkin kerralla. Ei tule myöskään ylimääräisiä yllätyksiä kun on vakuutusasiat kunnossa. Se on pieni hinta kuussa siitä mitä se ell käynti voi maksaa. Meidät yllätti se, ettei koiran pito olekaan niin kallista mitä annetaan aina olettaa. Varauduttiin isompaan summaan.
Meillä iso 45kg paimenkoira. Tarvikkeet on, koska aina ollut perheessä koiria, mutta ruokaan ja muihin säännöllisiin kuluihin menee n. 100€/kk. LISÄKSI meillä on eläinlääkärikuluihin koiran omalla säästötilillä varattuna aina 1000-2000€. Nykyisen koiran kanssa ei onneksi juurikaan ole noihin tarvinnut kajota, ollut hyvin terve, mutta jos vaivoja tulee, lasku voi olla melkoinen. Vakuutuksen sijaan olen aina laittanut muutaman kympin kuukaudessa sivuun ko. säästötilille. Meillä on toiminut hyvin. Berninpaimenkoiran vakuutus maksaisi mansikoita.
Toki, jos haluat harrastella koirasi kanssa tavoitteellisesti, kulut voivat olla vaikka kuinka suuret.
ruokaan 15€/kk, luihin ja herkkuihin ehkä joku 10€/kk, punkkipanta kerran vuodessa 37€, eläinlääkäri kerran vuodessa ~150€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira kannattaa ehdottomasti trimmata itse... Mä esim trimmaan meidän sprinkun kuukauden parin välein ihan itse. Ei mitään järkeä maksaa trimmauksesta. Samoin pesu. Se pesuaine pullo kestää monta vuotta...
Meillä on turkkikoira, Bichon frise. Saksilla leikattava rotu. Pitää kammata päivittäin ja pestä parin viikon välein, jos haluaa turkin pysyvän siistinä ja rodunomaisena eikä kihartuvan. Itse saksin kyllä trimmien välissä, saa olla useinkin leikkaamasta sillä rodusta ei irtoa karvaa.
Varmaan noihin koiran kuluihin vaikuttaa sekin, mitä sen koiran kanssa harrastaa ja mikä on oma elämäntilanne. Joku hyvätuloinen sinkku, jolla voi välillä työpäivät venähtää tai haluaa muuten vain koiralleen hyvän hoidon, saattaa laittaa koiran päivähoitoon ja maksaa siitä 300€/kk. Tai hän voi maksaa naapurin sporttiselle teinille koiran lenkityksestä työpäivän aikana. Metsästyskoirilla on todella kalliit tutkapannat, jotkut käy koirien uimapaikoissa, jotkut vievät koiran hierontaan (joko hoitona tai hemmotteluna) jne jne.
Itse ajattelisin, että jos joutuu miettimään, onko varaa, niin parempi olla hankkimatta.
Meillä kolme sekarotuista koiraa. 11kg, 8kg ja 40kg.
Ruokaan menee noin 60€ kuukaudessa, syövät ihan ok laatuista nappularuokaa 30€/10kg säkki, ruokaa menee n. 1,5 säkkiä kuukaudessa ja jonkin verran luita tai Dentastixejä tms. Ylärajaahan ruokakuluihin ei oikeastaan ole, jos syöttää superpremium ruokia 100€/7kg ja/tai raakaruokaa jne.
Panta/valjaat, hihna, ruokakupit, kynsisakset, shampoo, harja ja peti maksanut n. 100-150€ koiraa kohti. Meillä tosin vain kaksi kolmesta ylipäänsä nukkuu pedillä, niin niitä meillä on kaksi. Tähän saa myös uppoamaan järkyttävät määrät rahaa, jos haluaa, mutta vähemmälläkin pärjää.
Matokuurit 2x vuodessa maksaa sen 20-30€ per koira.
Ell kuluja menee rokotuksiin joitakin kymppejä per koira, pentuvaiheessa toki enemmän tehosteiden takia.
Eläinlääkärikuluja ei voi oikein ennustaa ennalta, toiset sairastavat enemmän ja toiset ovat tapaturma-alttiimpia. Meillä kolmesta koirasta kaksi on joutunut eläinlääkärissä asioimaan ylipäänsä muuten kuin rokotusten merkeissä (toinen 6v, toinen 11v), näistä kuluja on aiheutunut noin 600 euroa ylimääräistä per koira tähän mennessä.
Multa kuoli äskettäin 8-vuotiaana koira, jolla on pennusta asti läjä terveysongelmia, joten rahaa upposi eläinlääkäriin niin etten osaa laskea niin pitkälle, ja sen lisäksi se tarvitsi erikoisruokavalion ja kasan kaikenlaista oheishoitotuotetta lääkitysten lisäksi. Onneksi sillä oli vakuutus, joka korvasi jotain. (Rotu on yleisesti ottaen terve, tämän kanssa kävi huono tuuri.)
Koira pysyi huolella hoidettuna hyvässä kunnossa ja halusin sen kanssa harrastaa. Se sopi parhaiten kalliiseen ja hankalaan harrastuslajiin, joten kalliit treenit ja pitkien treeni- ja kisamatkojen bensat siihen päälle.
Viimein se sairastui syöpään ja sai siihen hoitoja ja tarvitsi tukituotteita ja ruoaksi ostettiin ihan mitä vaan se tarvitsi.
Tämä koira tuli siis ihan jumalattoman paljon kalliimmaksi kuin toinen samanrotuinen koiramme, joka sairasti harvoin, söi ihan mitä vaan ja jonka paras harrastuslaji on käytännössä ilmaista harrastaa ja halpaa kisata.
Oliko koira sen rahanmenon arvoinen? Ehdottomasti kyllä ja tekisin saman silmää räpäyttämättä uudestaan. Se oli niin rakas, luonteeltaan maailman ihanin ja ottaisin vaikka pankista lainaa, että saisin sen vielä pitää luonani.
Mulla ei nimittäin ole mitään parempaa käyttöä rahalle kuin omat rakkaat. Miehelläni ja minulla on hyvä tulotaso eikä lapsia, joten pakollisten ja yhteisten menojen jälkeen (kyllä maksan puolet kaikesta) laitan kaiken koiriin ja hevosin ja olen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja, sinkku, kyllä mietin etukäteen, onko rahaa. Ap
Sinkku: älä missään nimessä hanki koiraa! Jos sairastut tai loukkaat vaikkapa jalkasi, on vaikeaa ellei mahdotonta käyttää koira tarpeillaan - vähintään kolmesti päivässä säällä kuin säällä.
Meillä sekaroituinen (40 kg) ja säkillinen eläinkaupan ruokaa maksaa 40-50 € joka kestää n. 5-6 vk riippuen siitä miten paljon milloinkin saa jämiä (esim riisiä tms.). Lisäksi ravintolisä joka maksaa 20 € ja kestää n. 3 kk. Herkkuihin ja leluihin menee keskivertona n. 10-15 €/kk. Eläinlääkärikulut nyt tietysti on aina vähän ennalta-arvaamattomia eikä niitä oikein pysty budjetoimaan. Koiran elinaikana (8 v). on mennyt lääkärikuluihin yht. n. 600 €, sisältäen rokotukset. Muutamalla ystävällä sitten taas omien koiriensa kanssa uponnut eläinlääkäreihin tuhansia euroja muutamassa vuodessa joten tähänkin kannattaa varautua. Hihnat, pedit, talvitakki on ostettu laadukkaina heti alkuun joten niillä vaihtotarvetta ollut ehkä 2 krt tämän 8 v. aikana joten niihin ei ole paljoa uponnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolla koiralla 200e/kk ruokaan
Pienellä 100e/kk ruokaan
Mielenkiinnosta vaan, mitä sä omille koirille syötät? Minne se loppu menee?
Siis mitä te koirille syötätte? Meillä menee saksanpaimenkoiran ruokiin 50€/kk ja kääpiöpinserin ruokaan 15€/kk. Ja allergiaystävällistä eläinkaupan ruokaa syövät. Ja tosiaan noihin ruokakustannuksiin sisältyvät herkutkin, nekin ostetaan eläinkaupasta.
Komppaan edellistä. En ymmärrä lainkaan tuommoisia kuluja. Meillä on kohtuullisen iso (sekarotuinen, puolet labradoria) koira ja ruokaan meni pentuna noin 50 euroa kuussa kun syötin parempaa penturuokaa. Kun koira oli reilusti yli 1,5 vuotias, vaihdoin halvempaan ruokaan ja sillä menee ehkä 20 euroa kuussa. Lisäksi koira saa hyvin vähän perheen jämäruokia ja esimerkiksi lihasta semmoiset huonommat osat ruoanlaiton yhteydessä. Rokotukset, puruluut ja jotain herkkunameja päälle. Petit olen ommellut itse. Pari harjaa, kynsisakset, kaulapanta ja pari talutushihnaa ostin alussa, ei ole tarvinut uusia vielä.
Samalla tavoin eli edellinen sekarotuinen, joka kävi elämänsä aikana rokotusten lisäksi 3 kertaa eläinlääkärissä: kaksi ensimmäistä lievän tapaturman takia ja kolmannella kerralla lopetus. Se eli 16-vuotiaaksi ja sai jatkuvasti kehuja hyvästä kunnostaan, myös siellä eläinlääkärillä.
Tietysti jos valitsee sairaaksi tiedetyn rodun, voi varautua myös maksamaan itsensä kipeäksi.
Ajattelitko koskaan kuinka paljon enemmän meni sitä halpaa ruokaa...?Olen omistanut koiria yli 20v
Ja ennen ostin marketista sitä parin kympin luppaa joka lisääntyi koiran mahassa ja jäätävät jätökset, tai noin kolmen kympin jahti ja vahti. Paljon liikkuvilta koirilta loppuivat mm jalat, oli anturavaivaa jne. Ruokaa meni se 15kg säkki melkein kuukaudessa. Nykyään ostan lemmikkikaupasta n.60€ maksavan brid care 12kg säkin ja samankokoisella koiralla se kalliimpi säkki kestää puolet kauemmin, koira tekee jätöksiä puolet vähemmän ja voi reilusti paremmin.
Usein se hinta ei ihan kerro totuutta...
Nimenomaan se hinta ei kerro totuutta, kalliskin ruoka voi olla koiralle sopimaton ja edullisempi ihan sopiva. Halvin Xtra koiranruoka nyt ei varmasti ole kenellekään se paras vaihtoehto, mutta keskihintaisissa on ihan kelvollisia kyllä. Meidän koira ei voinut yhtään paremmin sillä 60e/säkkii ruualla kuin nyt 30e/säkki ruualla, päinvastoin oikeastaan. Nyt vähän stressaa itseä kun pitäisi vaihtaa senioriruokaan, että mistä löytyy herkkävatsaiselle koiralle passeli vaihtoehto, nykyisessä on liikaa energiaa koiran tämän hetken tarpeisiin.
Nasta juttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja, sinkku, kyllä mietin etukäteen, onko rahaa. Ap
Sinkku: älä missään nimessä hanki koiraa! Jos sairastut tai loukkaat vaikkapa jalkasi, on vaikeaa ellei mahdotonta käyttää koira tarpeillaan - vähintään kolmesti päivässä säällä kuin säällä.
Sinkku ei tarkoita samaa kuin erakko, jolla ei ole ystäviä ja sukulaisia jotka tulevat apuun tarvittaessa. Usein nimenomaan on muita läheisiä ihmissuhteita, kun ei ole sitä puolisoa jonka kanssa viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusta enemmän suosittelen laittamaan sivuun vakuutukseen menevän summan. Itsellä hoitokuluvakuutus maksaisi n. 200/kk kahdelle koiralle, joten laitan sivuun tuon summan varakassaan ja voi olla ettei niitä tarvitsekaan ja säästyypähän vakuutusmaksuilta, kun niissäkin on vuosittaiset kattosummat, jotka täyttyvät nopeasti.
Minkä rotuiselle ja ikäiselle maksaa noin paljon?! Mulla on kahdella pienellä koiralla 440€/vuosi. Eli reilu pari sataa vuodessa koiraa kohti
Nyt kiinnostaa minkä rotuiset koirat sulla on?
Meillä kääpiösnautserille (1) maksoi vakuutus yli 500 e/vuosi, kun otettiin heti pikkupennulle. Ja tuo oli halvin hinta.Koiria nyt 2 ja toistaiseksi 🤞 vakuutuksen piiriin meneviä ell kuluja tullut n. 2000 e yhteensä 6 vuodessa. Noistakin vakuutus olisi korvannut maks. 1500, eli 2 koiran puolentoista vuoden vakuutusmaksujen verran.
Näitä kun alkaa laskemaan, huomaa hyvin, miten turha kuluerä vakuutukset tällaisiin kohteisiin on. Tietysti, jos käy todella huono tuuri ja koira sairastuu/vammautuu ja rahaa alkaa mennä 5-numeroisia summia, on ehkä eri juttu. Tai jos on ns. arvokoira (jalostus tms.), kannattaa tietysti vakuuttaa.
Niillä korvauksilla on myös yläraja ja isohko omavastuu, että sitten kun aletaan mennä sinne 5-numeroisiin lukuihin niin eipä se vakuutuskaan enää kaikkea korvaa ja kalliiksi tulee silti. Jotkut siitä hyötyy, suurin osa jää tappiolle.
Vain varakkaat ja köyhät pitää koiria. Yleensä köyhillä, jotka elävät tulien varassa on suhteessa enemmän lemmikkejä kuin muilla, sitten itketään kun ei ole varaa. Lemmikki ei ole ihmisoikeus.
Koiran pito ei lopulta ole kovin kallista. Meillä 20kg sprinkku syö noin 30€kk, ostetaan 12kg säkki ruokaa ja se kestää pari kuukautta, ehkä ylikin ja maksaa n.60€, vesi, luita, rokotukset, ehkä maksimissaan 50€kk keskimäärin. Pieni koira varmasti puolet vähemmällä. Joku noutaja varmasti jo huomattavasti enemmän.