Paljonko koiran pito keskimäärin maksaa/kuukausi?
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Kommentit (685)
Royal Canin iso säkki maksoi joku 85 muutama vuosi sitten ja kesti vähän yli kuukauden. Sen lisäksi possunkorvat ja muut herkut. Turkinhoitoon ei mennyt rahaa eikä varusteisiin muuta kuin alkuhankinnat ehkä 100-200.
Jos koira sairastelee niin taivas on rajana. Omalla koiralla pelkät sydänlääkkeet maksoi 100e/kk elämän loppupäässä. Kuvaukset, tutkimukset, labrat ym. päälle. Satoja ja satoja euroja. Vakuutus maksoi kamalasti mutta korvasi tutkimuksia. Kaikki oli kuitenkin joka pennin arvoista.
Ei kannata ottaa koiraa kovin tiukalla budjetilla, kuten joku jo sanoikin.
Eikö nuo vakavasti sairaat lemmikit kannattaisi lopettaa kuin aiheuttaa turhaa kipua ja kärsimystä tarpeettomilla leikkauksilla?
Meillä menee 200-350 euroa kuukaudessa koiraan sisältäen kaikki (ruoat, herkut, tarvikkeet, harrastukset - joita on useita). Edullisemminkin pääsisi, mutta tykkään harrastaa monipuolisesti koiran kanssa erilaisia aktiviteetteja mm. tokoa, agilityä ja uimassakin koira käy toisinaan. Keskikokoisesta koirasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Osta vaikka mopo kirjoitti:
Simppeli vastaus: Jos sinun pitää miettiä onko sinulla rahaa lemmikkiin, kannattaa lemmikki jättää hankkimatta. Jo pelkkä yksi eläinlääkärissä käynti voi todennäköisesti olla kukkarollesi liikaa.
Minun mielestä on todella järkevää tehdä laskelmia etukäteen! Esim. jos kaikkien menojen jälkeen jää koiraan sijoitettavaksi ylimääräistä rahaa 7000€/vuosi, niin sillä pitäisi kyllä pärjätä hyvin.
Siis pthyi h**vetti! 7000€ johonkin piskiin vuodessa. Ei oo kyllä mitään tolkkua noissa hinnoissa.
Pera kirjoitti:
Sairaita ja vaivaisia koiria teillä. Mulla oli sekarotunen, lähinnä sheefferiä muistuttava koira. Eli 13 vuotiaaksi. Kuoli lopulta märkäkohtuun. Se taidettiin rokottaa ja antaa matolääkkeet joskus pentuna. Muuten ei ollut kun 3 eläinlääkäri reissua koko aikana. Hyvin maltilliset kustannukset. Ruokana nappuloita ja samaa safkaa, mitä ittekkin söin. Kallein oli viimesin lekuriläynti, kun todettiin se märkä kohtu. Ultras ja jotain kokeita otti. Lopuks nukutus ja hoitivat ruumiin hävityksen. Maksoi 160e kunnan eläinlääkärillä. Ne kaks muuta käyntiä oli jotain pari sataa laaki. Mitä tosta nyt sitten tulee? Ei paljon mitään. Oli hyvin terve ja hyvinvoiva koira. Eli halpa pitää.
Se että käydään vain rokotuksilla ei kerro kyllä yhtään mitään eläimen terveydestä. Vai näetkö nahan alle miltä esim. luusto näyttää?
Saisipa jonkun leasing-koiran fiksatuilla kuluilla, pitäisin sitä sen aikaa kunnes lapset kyllästyvät.
Lemmikki =lapsenkorvike kirjoitti:
Eikö nuo vakavasti sairaat lemmikit kannattaisi lopettaa kuin aiheuttaa turhaa kipua ja kärsimystä tarpeettomilla leikkauksilla?
Mikä on tarpeeton leikkaus tai vakavasti sairas? Kyllä ne eläinlääkäritkin sanoo ihan suoraan, milloin leikkauksesta tai hoidoista saadut hyödyt jää pienemmäksi kuin kärsimys elinikään nähden. Jos sillä leikkauksella pystytään korjaamaan vaivoja/sairauksia, parantamaan elämänlaatua ja/tai saamaan vuosia lisää elinikää, niin miksi ei? Tai jos se lääkitys lieventää oireita huomaamattomiin.
Kyllä mun seniorikoira elää aivan laadukasta ja kivutonta elämää, vaikka se on vielä yli 10v ikäisenä leikattu. Vaiva saatiin korjattua ja koira kuntoutettua entiseen (tai jopa parempaan) kuntoon. Sama sydänvian kanssa. Koska pidän koriasta huolen, ja käytän sitä eläinlääkärissä muutenkin kuin rokotuksissa. löytyi tuo vika vielä hyvin varhaisessa vaiheessa, ja lääkityksellä pystyttiin estämään läppävuodon kehittyminen sydämen vajaatoiminnaksi.
Kun sen lemmikin ottaa, silloin sitoutuu tarjoamaan sille parasta mahdollista hoitoa. Välillä se on leikkaus tai pysyvä lääkitys, joskus toiste se voi olla eläimen lopettaminen. Mulla on kyllä sen verran kova luotto meidän eläinlääkäriin, että hän sanoo kyllä, milloin hoitaminen ei ole enää järkevää
Koiranruuan hintaa miettiessä kannattaa ottaa huomioon, että parempilaatuisella ruualla koira pysyy terveempänä ja elää kauemmin. Kaikki tuntemani Lidlin halpisnappuloilla ruokittu koirat ovat sairastuneet jossain vaiheessa vakavasti sisäelintauteihin. Halpa ruoka voi kostautua korkeilla eläinlääkärikuluilla.
Riippuu paljon myös siitä onko koiralla rotuun liittyviä rasitteita, esim. paljon silmäongelmia tms. Terveen koiran kanssa maksat tietysti ruoasta, tarvikkeista, trimmauksesta ( jos on pitkäkarvainen), harrastukset ym.
Mulla on labukka ja siihen menee n. 150-200 € / kk peruskuluna, ruokaan, puruluihin, herkkuihin, lääkitykseen..
En juuri osta ylimääräisiä hömpötyksiä koiralleni: hänellä on yksi hihna ja panta, vanha petari petinä ja leluja päivitetään vain kun menee edelliset rikki. 3-4 pehmoa, pari palloa, pari aktivointilelua.
Erikseen on sitten eläinlääkärikäynnit. Ne ovat olleet yleensä 100-600 riippuen käynnistä, vaivasta ja kontrolleista.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikki =lapsenkorvike kirjoitti:
Mikä on tarpeeton leikkaus tai vakavasti sairas? Kyllä ne eläinlääkäritkin sanoo ihan suoraan, milloin leikkauksesta tai hoidoista saadut hyödyt jää pienemmäksi kuin kärsimys elinikään nähden. Jos sillä leikkauksella pystytään korjaamaan vaivoja/sairauksia, parantamaan elämänlaatua ja/tai saamaan vuosia lisää elinikää, niin miksi ei? Tai jos se lääkitys lieventää oireita huomaamattomiin.
Kyllä mun seniorikoira elää aivan laadukasta ja kivutonta elämää, vaikka se on vielä yli 10v ikäisenä leikattu. Vaiva saatiin korjattua ja koira kuntoutettua entiseen (tai jopa parempaan) kuntoon. Sama sydänvian kanssa. Koska pidän koriasta huolen, ja käytän sitä eläinlääkärissä muutenkin kuin rokotuksissa. löytyi tuo vika vielä hyvin varhaisessa vaiheessa, ja lääkityksellä pystyttiin estämään läppävuodon kehittyminen sydämen vajaatoiminnaksi.
Kun sen lemmikin ottaa, silloin sitoutuu tarjoamaan sille parasta mahdollista hoitoa. Välillä se on leikkaus tai pysyvä lääkitys, joskus toiste se voi olla eläimen lopettaminen. Mulla on kyllä sen verran kova luotto meidän eläinlääkäriin, että hän sanoo kyllä, milloin hoitaminen ei ole enää järkevää
Juurikin noin. Ei pidä harkita edes koiraa jos ei aio huolehtia koiran hyvinvoinnista, kuin lapsen.
Halvimmat nappulat vaan niin niillä pärjää? Hyi!
Laadukas koiranruoka maksaa. Puhumattakaan paljosta muusta huolenpidosta.
Kaikki muut kustannukset ovat nappikauppaa mutta eläinlääkärikulut voivat olla kovat ainakin pääkaupunkiseudulla. Etenkin jos koira elää kovin vanhaksi kuten omani 17-v. Vakuutus ei meillä korvannut kuin 10v ja siihen asti koira olikin varsin terve,eikä vakuutus kata terveen koiran huoltokuluja; hampaiden putsausta, sterilointia, rokotuksia. Polven ristiside kustansi epäonnen kera liki 10000€, korvan sitkeä tulehdus 1500€, lisääntynyt virtsaaminen ja kastelu jolle ei kattavissa kolme tonnia maksaneissa tutkimuksissa löytynyt syytä..
Minulla on pieni koira, joka on minulle yhtä arvokas ja rakas, kuin ihmisläheiseni. Paljon on mennyt rahaa, koska koirani on allergikko. Allergiaruoka maksaa 4e/purkki ja yhdestä syö 2-3 kertaa. Lääkärikäyntejä on vuosien mittaan kertynyt lukuisia eikä yksikään ole varmaan koskaan ollut alle 100e. Koiraltani leikattiin myös nisäkasvaimet, leikkaus maksoi 1500e. Hammashuoltoon on mennyt tuhasia euroja ja tämä on erittäin huomionarvoinen asia varsinkin, jos aikoo hankkia pienen koiran, joilla näitä hammas-ja ienongelmia erityisesti esiintyy.
Lisäksi, koska haluan koiralleni parasta, käytän häntä välillä mm. hieronnassa ja trimmaamossa pesulla (trimmausta ei tämä rotu tarvitse. Siinä olisikin sitten vielä oma menoeränsä).
Olen suunnilleen samoilla tuloilla kuin sinä ja myös sinkku. Hyvin olen saanut tuon kaiken maksettua ja se ilo, mitä koirani minulle tuottaa, ei ole mitattavisaa rahassa. Toivon kuitenkin, että kukaan ei ota lemmikkiä, jos ei realistisesti pysty sitä hoitamaan riittävän hyvin. Riittävän hyvä ei tietenkään sisällä vaikkapa koirahierontaa, mutta koiran on päästävä tarvittaessa lääkäriin ja saatava laadukasta ruokaa!
Pieni rotukoira meillä. Ruoka parasta mitä löytyy, mutta ei syö paljon, joten siihen menee n.30€/kk. Herkkuja annetaan vain vähän koulutuksessa ja puruluita pelkästään hirvennahkaisia jotka kestää kauan.
Passi ja rokotukset on. Alun jälkeen joka toinen vuosi rokotukset.
Vakuutusta ei olla vielä ainakaan otettu. Vähillä eläinlääkärikuluilla ollaan selvitty. Kerran söi puruluuta liian ison palan ja meinasi mennä suoli tukkoon. Lähti kuitenkin eläinlääkärin ohjeilla toimimaan. Toisen kerran peräpää tulehtui. Siihen riitti yksi ell käynti ja antibiootit 100e yht.
Koira maksoi 600€
Päälle peti, nappulasäkki, leluja, järsittävää. 150€
Kuukaudessa ei mitään, mutta eläinlääkäri pakolliset vuosirokotukset 60€
Koira syö nappuloita, leikkii leluillaan ja joskus ostan koiranherkkuja.
Koiraa harkitsin 10v aina oli muka huono hetki.
Lopulta löysin ilmoituksen koirasta ja tein rohkean päätöksen maksoin etumaksun ja menetin yöuneni.
Turhaan ihan paras koira! Niin paljon iloa ja hännäheilutusta, aina vastassa ovella ja valmis pusuttelemaan❣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pienen koiran kulut: nappula ruoka 7,5e/kk, luut ja herkut 10e/kk. Sitten nämä kertahankinnat, kuten harja, sampoo, peti, leluja, hihna, panta jne..
Miten voi olla noin halpaa? Meillä kahden kissan ruuat maksaa 5€/päivä.
kylmäsavulohtako syötät, mjau paketti maksaa 4 e ja siitä syö kissa monta päivää
Jos joudut viemään koiran hoitolaan matkan ajaksi niin se maksaa saman verran kuin yhden hengen matka. Kannattaa hankkia ensin ystäväpiiristä luottohoitaja, johonka koira on tottunut ja maksaa koiran hoidosta hänellle.
Koirahoitolaan pitää mennä tutustumaan etukäteen yllättäen tai koira saattaa joutua paikkaan jossa vain ikävöi. Huh. Jos pitää miettiä koirasta koituvia kustannuksia niin ei kannata haaveillakaan.
Eiköhän tuossa edellä tullut nuo lääkärit, vakuutukset, ruoat jne. En lukenut ketjua kuin alkuun.
Niin ja kun koira sairastuu ja sitten kuolee niin siitä eivät useimmat työnantajat anna lomaa.
Kotona työskentely plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsuudessani koira, jota ei tarvinnut koskaan viedä eläinlääkärille. (2 kertaa vietiin vähän turhaan. Isompi koira oli hyökännyt puremaan ja toisella kerralla oli kurkkukatarri)
Turkinhoitoon ja kynsien hoitoon vietiin. Nekin olisi pystynyt tekemään itse.
Sekarotuinen? Ovet yleensä terveempiä kuin jalostetut, joten noinkin voi onneksi käydä.🦮
Mulla on kolme keskikokoista koiraa. Koirat syövät raakaruokaa ja ruokintaan, herkut mukaan lukien kuluu noin 100 €/kk. Turkinhoitoon ei mene lainkaan rahaa, kuten ei muihinkaan ei eläinlääkinnällisiin hoitotoimenpiteisiin. Kahden kanssa on päästy eläinlääkärikuluissa tosi vähällä, vain rokotusten uusiminen on tarvittu, kolmas sairastelee enemmän, joten siihen on mennyt joitain satasia vuositasolla.
Vakuutuksia ei ole, koska mulla on niin paljon muitakin eläimiä, ettei ole mitään järkeä vakuuttaa koko katrasta. Mulla on säästössä sen verran, ettei jää yhdenkään eläimen hoito rahasta kiinni.
Koiran kanssa voi päästä halvalla, mutta kaikkeen tarvitsee varautua ja puskurin täytyy olla kunnossa.
Meidän toisella koiralla todettiin 8-vuotiaana mitraaliläpän vuoto, tähän vuosittainen kontrolli 300€/kerta ja lääkitys 200€/ vuosi. Tän lisäksi samaisella koiralla katkesi ristiside polvesta, tutkimukset, leikkaus ja kuntoutus maksoi yhteensä about 4500€. Vakuutusmaksuja olen maksanut 220€/v melkein 12v. Eli ei tarvii olla kuin huono tuuri, niin se vakuutus kannattaa.
Lisäksi, vakuutuksiahan otetaan lähtökohtaisesti mielenrauhan vuoksi. Jos olisin kahden koiran vakuutusmaksut 10+12v ajalta laittanut rahastoon, olisi voinut olla kannattavampaa. Mutta olen kyllä monta kertaa pohtinut, että onneksi en irtisanonut vakuutuksia reilu 5v sitten, kun meinasin. Sen jälkeen ne on maksaneet itsensä pois korkojen kera.