Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa asumistukea koska mies tienaa hyvin.

Vierailija
19.03.2018 |

Meillä avomies on pankkialalla ja tienaa tähtitieteellisiä summia. Hän on tietysti pihi ekonomisti ja haluaa että kaikki maksetaan puoliksi. Itse olen lastentarhanopettaja päivätöissä ja palkka on huono. Minulla on kaksi tytärtä edellisestä avioliitosta.
Asunto on kaksikerroksinen kaupunkiasunto ja olen elänyt kädestä suuhun koko suhteen ajan. Nyt olen siinä pisteessä että aion erota taloudellisten syiden takia. Mies ajaa Bemarilla, itse bussilla. Rahat loppuvat kuun puolessa välissä, mies olettaa että ostan ruoat ja hän kävelee valmiiseen ruokapöytään. Hän ei myöskään tee mitään kotitöitä vaan pelailee yläkerrassa pleikkojaan ja elää omaa elämäänsä, käy kavereiden kanssa matkoilla.
Eroni jälkeen saisin kaupungin asunnon, asumistuen ja minulla olisi varaa kasvattaa tytöt aikuisiksi.
Minusta on epäreilua, että avoliitossa KELA katsoo avomiehen tuloja, vaikka tämä ei maksa senttiäkään enempää kuin max puolet menoista. Jos sitäkään?

Kommentit (260)

Vierailija
201/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska mies on Kelan syy. 😂

Vierailija
202/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on vain kuljetusalalla ja itsellä sama tilanne koska opiskelen. Opiskelija-asunnossa pärjäisin paljon halvemmalla. Nykyajan miehet eivät elätä vaimojaan ja tämä saattaa tulla yllätyksenä muillekin kuin minulle.

*reps*

Olisikohan se on ollut 60-luvulla, kun tasa-arvo valtasi alaa ja naista alettiin mittaamaan samoilla mittareilla kuin miehiä ja naisilla on ollut oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu! :D

Sitä saa mitä tilaa!

Mitään tasa-arvoa ei ole ennen kuin naiset saavat samanlaista palkkaa kuin miehet. Eli yliopistotutkinto ja vastuullinen työ, suunnittelua ja kehitystehtöviä ja palkkaa täytyy tulla naisellekkin viisinumeroinen luku. Nyt naiset näissä töissä saavat hädin tuskin nälkäpalkkaa.

Vasta sen jälkeen mies voi unohtaa naisen elättämisen joka muuten kuuluu jo lain puolesta avo-ja aviopuolisoille. Avioetoriidatkin vähenis kun molemmat tienaa yhtä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on vain kuljetusalalla ja itsellä sama tilanne koska opiskelen. Opiskelija-asunnossa pärjäisin paljon halvemmalla. Nykyajan miehet eivät elätä vaimojaan ja tämä saattaa tulla yllätyksenä muillekin kuin minulle.

Minä tienasin miehen opiskellessa paremmin ja maksoin yksin vuokran ja muita menoja. Nyt jouduin hetkellisesti pois työelämästä ja tuloni on sen 200€/kk. Miehellä 5000€. Mies maksaa nyt vuokran kokonaan ja muut menot. Toki meillä on säästöjä, mutta sovimme, ettei niihin kosketa ellei ole pakko. Saavat olla rauhassa, että jossain vaiheessa oman asunnon saisimme.

Kannattaa olla sellaisen ihmisen kanssa, johon voi luottaa, että auttavat kun tapahtuu jotain yllättävää.

Kohtahan tämä taas helpottaa kun alan saamaan itsekin enemmän tuloja. Mutta ei meillä ole ikinä mennyt kaikki puoliksi, eikä olla laskettu mitä kukin on maksanut. Se maksaa joka kerkeää ja käy kaupassa jne.

Tämä! 

Vierailija
204/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltasanomiin oli linkitetty Me Naiset -lehdestä juttu, jossa mies tienasi paljon enemmän kuin nainen. Asiantuntija sitten antoi vinkkejä siihen, miten menot taloudessa jaettaisiin oikeudenmukaisesti. Juttua oli kommentoitu vilkkaasti. Minuä hämmästytti se, että suurin osa kommentoijista kertoi, että kommentoijan aviosuhteessa tulot menevät yhteiselle tilille, jota sitten käytetään vapaasti. Moni vielä korosti, että avioliitossa tulot ovat yhteisiä. Olen olettanut, että nykyään kaikilla omat tilit ja korkeintaan jokin yhteinen taloustili, jonne molemmat laittavat sovitun summan rahaa. 

Iltasanomien kommentoijat ovat osaltaan varmaan aika vanhoja.  

Et ole varmaan koskaan kuullutkaan elatusvelvollisuudesta puolisoa kohtaan. Tämä tulee ihan avioliittolaista. Ja sen olettaisi olevan ihan päivänselvää kaikille jotka yhteisessä taloudessa asustaa. Ja jos ei ole ei kannata kenenkään kanssa yhteen muuttaakaan. On ihmisistä tullu kummallisia narsisteja.

Vierailija
205/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on nykyajan pariskuntien yhteen hiileen puhaltaminen?

Minä elän köyhyydessä mieheni takia. Syksyllä saatoin korkeakouluopintoni loppuun 200€/kk ja nyt tienaan hanttihommissa 800-1100€/kk ja koko tänä aikana olisin ollut oikeutettu 300€ asumistukeen, mutta miehen tulojen vuoksi (3000€/kk) ja opintotuen asumislisäuudistuksen vuoksi en saa(nut) mitään tukia. Viha ja katkeruus kasautuvat ja naimiisin meno +lasten tekeminen alkaa tuntua irvokkaalta ajatukselta tuon rontin kanssa.

Vierailija
206/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että mielestäni on erikoista jos joku saisi lastentarhanopettajan palkalla viel asumistukea valtiolta. Lastentarhanopettajalle nettona ~2400/kk.

Sinkku ei ehkä saa mutta jos lapsia niin voi saada. Itse tekisin täysin samalla tavalla. Mies elää kuin sinkku mutta avioliiton suomin etuuksin valmis ruoka ja siivottu koti sekä seksiä kun haluaa.

En hitto tuollaista pentua pitäis samassa kämpässä joka kuvittelee saavansa kaiken ilman että itse pitäisi rikkaa ristiin laittaa perheen ja vaimon hyväksi. Miehelle tulee kyllä heti ikävä kun huomaa että ihan itse pitääkin siivota ja laittaa ruokaa. Ja ihan koko vuokra pitää itse maksaa ja sähköt ja ihan kaikki. Lisäksi joutuu lähtemään seksin perään vonkaamaan eikä sen saanti olekaan enää ollenkaan taattua. Siinähän oppii kantapään kautta.

Vierailija
207/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rontin kanssa kirjoitti:

Missä on nykyajan pariskuntien yhteen hiileen puhaltaminen?

Minä elän köyhyydessä mieheni takia. Syksyllä saatoin korkeakouluopintoni loppuun 200€/kk ja nyt tienaan hanttihommissa 800-1100€/kk ja koko tänä aikana olisin ollut oikeutettu 300€ asumistukeen, mutta miehen tulojen vuoksi (3000€/kk) ja opintotuen asumislisäuudistuksen vuoksi en saa(nut) mitään tukia. Viha ja katkeruus kasautuvat ja naimiisin meno +lasten tekeminen alkaa tuntua irvokkaalta ajatukselta tuon rontin kanssa.

No sinuna olisin sen tajunnut jo aikaa sitten että tuo mies ei ole kelvollinen kenellekään. Kannattais aloittaa sen paremman etsintä samoin tein että löytyis hyvä puoliso ja hyvä isä lapsille.

Vierailija
208/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies meillä mies meillä mies -_- Joo, sellaista se on, tuliko yllätyksenä ettet saa rahaa jos toisella on? Täytyy vain ihmetellä tuota pakkomiellettä asua saman katon alla. Mitä h#lvetin hienoa siinäkin on.

Vierailija
209/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin ennen puolet kaikesta. Sitten jäin työttömäksi ja lähdin suoraan opiskelemaan. Opintotukea en enää saa, kun tuet on käytetty aikaa sitten toiseen tutkintoon. Tuloni ovat siis pyöreä nolla.

Tämän lisäksi teen kaikki kotityöt ja hoidan kaikki lapsiin liittyvät asiat.

Miehen tulot 6000 euroa/kk.

Miehen mielestä minun tulisi osoittaa hänelle kiitollisuutta, kun saan katon pääni päälle ja ruokaa kaappiin. Olen niin täynnä tuota ylimielisyyttä, että kunhan lapset lentävät pesästä, saa tuo herra jäädä keskenään runk*aamaan rahojensa kanssa. Pthyi.

Niin miten näissä jutuissa yleensä käykään? Mies vaihtaa nuorempaa ja nainen jää nuolemaan näppejään.

Voi olla niinkin. Enpä kyllä itkisi. Nuorin lapsi on nyt 13, joten onneksi ei montaa vuotta ole jäljellä. Mies on muuten minua 10 vuotta nuorempi, mutta voin kertoa, että tuskin kovin moni nuori nainen hänestä innostuu. Ei ole ehkä ihan ulkoiselta habitukseltaan sitä mitä kovin moni nuori nainen haluaisi :D

Unohdit nyt sen rahan. Jos se puoli on kunnossa ulkoinen habitus on sivusiekka.

Mistä ihmeen kummasta moinen käsitys. Ruma mies on ruma mies ja siinä on ihan turha rahoilla pröystäillä.

Vierailija
210/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei melkein sama tilanne! Mies tosin maksaa laskuista enemmän, mutta hän tienaa n. 2500e / kk ja itse olen kh tuella. Käteen mulle jää 395e josta maksan laskuja niin että jää 70e joka menee lääkärikuluihin sekä lääkkeisiin. Jos haluan jotain, yhtään mitään ylimääräistä joudun ottamaan sen rahan säästätötililtäni. Mies sanoo ettei hänelle jää palkasta yhtään sen enempää kun ostelee uusia autoja ja auton osia.. Laskin yksi päivä että jos asuisin lapsen kanssa kahden, jäisi ylimääräistä rahaa monta sataa.

Oliko päätös hoitaa lasta kotona yksin sinun vai miksi olette sopineet raha-asiat noin? Paljon teidän pakolliset menot on kuussa? Eli paljon sille miehelle jää käyttörahaa?

Mies on koko ajan sanonut että voin olla kotona vaikkasiihen kun lapsi on 3v, ihan miten itse haluan. Ja nyt ymmärrän kyllä miksi, kunhan maksan säästötililtä ylimääräiset menot.. Siis en edes tiedä, yritin kerran laskea mutta mies ei suostu kertomaan tarkalleen mitä laskuja meillä on ja paljonko niihin menee rahaa! Oletan että jää suht paljon rahaa kun ei kerran kerro.. Sen tiedän että asunnosta maksaa 300e / kk koska minä maksan toisen puolen. Sitten sähkö + vesi + netti + jätemaksut+ autot.. Öö.

Ok eli et ole ollut kovin kartalla teidän taloudesta ennen lastakaan, jos et tiedä teidän menoja tai teillä on ollut täysin omat rahat. Mutta mies siis ilmeisesti kattaa teidän ruokakustannukset? Hyvähän se tosiaan on antaa toiselle oikeen lupa olla kotona, jos se toinen kuitenkin maksaa kaikesta puolet. :D Ihan vinkiksi, jos tätä lukee joku joka on vasta suunnittelemassa äitiyslomaa. Me ollaan ihan laskettu ruutupaperille meidän kaikki menot ja tulot äitiysloman ja hoitovaapaan ajalta ja sovittu miten toimitaan. Tällä hetkellä säästetään sitä varten molemmat, sillä yhteinenhän se lapsikin on. Ei jää kummallekaan mitään epäselvää. Tuona aikana rahat tulee olemaan yhteisiä. Muuten ollaan vaihdettu systeemiä sen mukaan mikä toimii milloinkin parhaiten. Joskus on mennyt kaikki rahat yhteiselle tilille ja ollaan yhdessä sovittu kaikki ostokset, joskus on maksettu enemmän 50-50 periaatteella ja kumpikin on saanut tuhlata ylimääräiset rahansa niin kuin lystää. Luin jostain, että perheessä pitäisi käydä budjettineuvottelut kerran vuodessa ja minusta se oli todella hyvä neuvo. On aikanakin auttanut meitä kovasti, kun on tajuttu, että voidaan muuttaa mallia aina tilanteen mukaan.

Joo muutettiin omakotitaloon kun olen ollut vapaalla, eli en tarkkaan tiedä mitä kaikkia maksuja on, mies toki sanoo että ihan sen 2500e edestä, mutta epäilen kun minäkin maksan sen 350e.. Omat rahat on aina ollut. Mies maksaa ruuat kyllä, ei minulla jää pennin pyörylää käteen.

Vierailija
211/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on naimisissa niin kyllä elintaso kuuluu lain mukaankin olla sama. En ymmärrä tällaista nykymenoa yhtään, on sinun ja minun ja unohtuu se että pitäisi olla meidän.

En minäkään ymmärrä. Kaikki on minun, minun, minun......

en ikinä olisi nainut miestä, jos olisi pienikin viite "minä-kulttuuriin".

Olenkin ollut aviossa MIEHEN kanssa enkä akan jo 50 vuotta ja koskaan ei ole ollut minun  ja sinun rahoja. HUOh, teitä lapsukaisia.

Vierailija
212/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleisimminhän perheessä vastataan menoista yhdessä - toisin sanoen, jos toinen puoliso tienaa enemmän, hän myös vastaa isommasta osasta menoista. Ei Kelalla ole mitään keinoa selvittää, miten kussakin perheessä asiat hoidetaan. Eroa ihmeessä miehestäsi, jos hän on tuommoinen nuija. Ei hän teitä ansaitse. Itkeköön bemarissaan. 

Vierailija
213/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä avomies on pankkialalla ja tienaa tähtitieteellisiä summia. Hän on tietysti pihi ekonomisti ja haluaa että kaikki maksetaan puoliksi. Itse olen lastentarhanopettaja päivätöissä ja palkka on huono. Minulla on kaksi tytärtä edellisestä avioliitosta.

Asunto on kaksikerroksinen kaupunkiasunto ja olen elänyt kädestä suuhun koko suhteen ajan. Nyt olen siinä pisteessä että aion erota taloudellisten syiden takia. Mies ajaa Bemarilla, itse bussilla. Rahat loppuvat kuun puolessa välissä, mies olettaa että ostan ruoat ja hän kävelee valmiiseen ruokapöytään. Hän ei myöskään tee mitään kotitöitä vaan pelailee yläkerrassa pleikkojaan ja elää omaa elämäänsä, käy kavereiden kanssa matkoilla.

Eroni jälkeen saisin kaupungin asunnon, asumistuen ja minulla olisi varaa kasvattaa tytöt aikuisiksi.

Minusta on epäreilua, että avoliitossa KELA katsoo avomiehen tuloja, vaikka tämä ei maksa senttiäkään enempää kuin max puolet menoista. Jos sitäkään?

Kauanko sulla kesti keksiä tämä satu ja Ihanko itse rakentelit??

Vierailija
214/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsi kulta. Ei se kaupungin asunto mitenkään automaattisesti tule. Niihin on kunnasta riippuen vuodenkin jonoa. 

Helsingissä jonossa 18000 ihmistä. 4000 saa asunnon. Jonon kärkeen menee koditon lapsiperhe ja maahanmuttajat. Ei ehkä kannata laskea sen varaan.

Vierailija
215/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menette yhteen itsekkäitä miesten kanssa. Minun kokemus on se, että mies joka tienaa maksaa enemmän, ja pienipalkkainen vaimo saa käyttää palkkansa mihin haluaa. Näillä nykyisillä "säännöillä" en todellakaan menis ollenkaan yhteen,

Vierailija
216/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee että yhteiset tulot on Kelan mukaan eli pitää asua eri asunnoissa jos hyvätuloinen mies on pihi.

Ap saisit hyvät elarit.

Vierailija
217/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla omat rahat ja kaikki puoliksi. Se ei kanna koko elämän ajan, ehkä harvalla.

Säälittävää jos on pakko erota sen takia ettei toinen omistaan anna. Sitten kuitenkin hyvätuloinen saa maksaa kunnon elarit.

Vierailija
218/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksetaan puoliksi niin vähemmän tienaava päättää elintason, muuten toinen jää heikoille aika äkkiä. Saa toki pitää omat rahansa, mutta toista ei voi vaatia elämään yli varojensa.

Vierailija
219/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo totta! Nyt sinulla on kaksi vaihtoehtoa: vakava neuvottelu ja kompromissi miehen kanssa tai sitten avioero!! Kun on naimisiin menty, on rahat yhteiset, vaikka toinen tienaisi 10 tonnin ja toinen vain vaivaisen tonnin! Lopeta heti tänään tuo marttyyrius ja vaadi miehesi ottamaan järki käteen!

Ei mene näin. Maksan kyllä suuremman osan kuluista, koska palkkani on isompi. Maksan myös ulkomaanmatkat, jne. Pidän silti osan tuloistani itselläni. Teen pitkää päivää duunia, työmatkani kestävät, vaimoni on valinnut pienipalkkaisen kivan työn kodin läheltä. Hän on siis tehnyt ihan tietoisen valinnan ettei raha ole niin tärkeää, vaan kiva työ ja paljon vapaa-aikaa on parempi.

Miksi antaisin tässä tapauksessa puolet tuloistani?

Vierailija
220/260 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa tulee työttömyyttä, sairautta ja ym.

Pitäisi vissiin erota joka kerta, kun elämäntilanne muuttuu.

Ihan naurettavaa että pitää asua tulojensa mukaisesti koska se ekonomi tuskin haluaa johonkin halpaan luukkuun. Asutaan hienosti ja toisen pitäisi pystyä maksamaan puolet kuluista.

Mulla muutama tuttu joka ei muuta kenenkään miehen kanssa yhteen koska pelkäävät jäävänsä nälkäloukkuun, kun yksin pärjäävät vaikka työpaikkaa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan