Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kauheaa - haluan häätää äitini pois kodistaan

Vierailija
18.03.2018 |

Välimme ovat aina olleet muodolliset sillä emme pidä toisistamme. Haluaisin tehdä remontin kotitaloomme ja ottaa sen omaan ja veljeni käyttöön mutta äiti haluaa itsepäisesti asua siellä vaikka se on hänelle epäkäytännöllistä. Haluaisin että hän muuttaa palvelutaloon koska se olisi mukavampaa hänelle itselleen eikä rasittaisi niitä noin viittä ihmistä jotka joutuvat auttamaan häntä jatkuvasti nykyisessä asuinpaikassa.

Äitini määräävin luonteenpiirre on pihiys. Siksi hän ei suostu muuttamaan palvelutaloon. Häntä ei kiinnosta mitä veljeni ja minä haluaisimme tehdä kotitalomme kanssa vaikka me omistamme siitä puolet. Äiti on ankea ja tylsä ihminen, emmekä halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tiedän hyvin että hänellä on hallintaoikeus taloon.

Minulla on puutetta elämänsisällöstä eikä minulla ole perhettä. Talon remontointi olisi kiinnostava projekti ja meillä olisi veljeni kanssa sille paljon käyttöä. En haluaisi ostaa mitään muuta taloa koska kotitalomme on ideaali, myös sijainniltaan.

Ihan hullu tilanne - onko minulla oikeutta edes ehdottaa äidille että hän muuttaisi pois? En vihaa häntä enkä halua olla töykeä, mutta hän ei tunnu ymmärtävän miten paljon hän rasittaa muita ihmisiä kun ei enää pysty asumaan itsenäisesti ilman apua.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😳

Vierailija
2/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä törkeä ihminen. Anna äitisi elää rauhassa siinä talossansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on leski, hänellä on oikeus asua siinä vaikka kuolemaansa asti.

Vierailija
4/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne "noin viisi ihmistä" vapaaehtoisia auttajia, sukulaisia jne? Voihan äiti pyytää kunnankin apua jos rasittaa liikaa lähipiiriä. Pois et voi häntä ajaa kodistaan.

Vierailija
5/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanaton. Haluat häätää äitisi kotoaan jotta saisit itsellesi vähän mukavaa puuhasteltavaa remontin merkeissä?

Vierailija
6/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häntä voi pakottaa muuttamaan, hänhän sen talon omistaa. Mutta toisaalta ketään ei voi myöskään velvoittaa auttamaan häntä ja jos hän ei yksin tai kaupungilta saatavan kotisivun turvin pärjää eikä kukaan omaisista auta säännöllisesti edessä on pian tilanne että palvelutalo on ainoa järkevä vaihtoehto. Surillistahan se on muuttaa pois omasta kodistaan ja vielä lopullisesti, mutta ei omaisiakaan voi velvoittaa uhraamaan täysin omaa elämäänsä jos toinen tarvitsee jatkuvaa apua.

Vierailija
7/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi taloa vain ottaa joltain. Kyllähän sellaisia ihmisiä tietysti on, jotka niin tekisivät. Vähän väliä olisi mummeli hangessa katollaan.

Vierailija
8/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häntä voi pakottaa muuttamaan, hänhän sen talon omistaa. Mutta toisaalta ketään ei voi myöskään velvoittaa auttamaan häntä ja jos hän ei yksin tai kaupungilta saatavan kotisivun turvin pärjää eikä kukaan omaisista auta säännöllisesti edessä on pian tilanne että palvelutalo on ainoa järkevä vaihtoehto. Surillistahan se on muuttaa pois omasta kodistaan ja vielä lopullisesti, mutta ei omaisiakaan voi velvoittaa uhraamaan täysin omaa elämäänsä jos toinen tarvitsee jatkuvaa apua.

Kotiavun

Vierailija
9/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sinä itse muuttaisit jo omillesi ja aloittaisit itsenäisen elämän.

Vierailija
10/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tapana että vanhukset asuvat kodeissaan mahdollisimman pitkään, palvelutaloon tms. mennään vasta kun ei pärjää enää kotiavunkaan turvin. Ota yhteyttä kuntaan jos äiti tarvitsee kotiapua.

Vierailija
11/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs äiti. Muuttaisi vain suosiolla pienempään. Ap voisi varmasti avustaa tässä, ettei kulut nousisi sen suuremmiksi. Mikä teitä äidin puolustajia oikein vaivaa? Itsekkyys?

Vierailija
12/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs äiti. Muuttaisi vain suosiolla pienempään. Ap voisi varmasti avustaa tässä, ettei kulut nousisi sen suuremmiksi. Mikä teitä äidin puolustajia oikein vaivaa? Itsekkyys?

Sinä  tässä haukut väärää puuta. Ketään ei saa pakottaa tuolla syyllä (lapsi  haluaa rempata talon jota ei edes itse kokonaan omista) muuttamaan kohtuuhintaisesta kodistaan palvelutaloon jossa asumisen maksamiseksi oma koti pitää realisoita. Ttu mikä ahne  tampio sinä  itse olet.

Vierailija
13/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimme ovat aina olleet muodolliset sillä emme pidä toisistamme. Haluaisin tehdä remontin kotitaloomme ja ottaa sen omaan ja veljeni käyttöön mutta äiti haluaa itsepäisesti asua siellä vaikka se on hänelle epäkäytännöllistä. Haluaisin että hän muuttaa palvelutaloon koska se olisi mukavampaa hänelle itselleen eikä rasittaisi niitä noin viittä ihmistä jotka joutuvat auttamaan häntä jatkuvasti nykyisessä asuinpaikassa.

Äitini määräävin luonteenpiirre on pihiys. Siksi hän ei suostu muuttamaan palvelutaloon. Häntä ei kiinnosta mitä veljeni ja minä haluaisimme tehdä kotitalomme kanssa vaikka me omistamme siitä puolet. Äiti on ankea ja tylsä ihminen, emmekä halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tiedän hyvin että hänellä on hallintaoikeus taloon.

Minulla on puutetta elämänsisällöstä eikä minulla ole perhettä. Talon remontointi olisi kiinnostava projekti ja meillä olisi veljeni kanssa sille paljon käyttöä. En haluaisi ostaa mitään muuta taloa koska kotitalomme on ideaali, myös sijainniltaan.

Ihan hullu tilanne - onko minulla oikeutta edes ehdottaa äidille että hän muuttaisi pois? En vihaa häntä enkä halua olla töykeä, mutta hän ei tunnu ymmärtävän miten paljon hän rasittaa muita ihmisiä kun ei enää pysty asumaan itsenäisesti ilman apua.

Lesken asumisoikeuteen ei kajota.

Vierailija
14/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lesken asumisoikeuteen ei kajota.

Kyllä siitä saa luopua. Saman rahallisen edun voi järjestää yksiöönkin käppänälle.

Vierailija
15/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet veljesi kanssa muuttamassa yhteen? Mikä kuvio tämä on?

Vierailija
16/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi on fiksu, hän myy oman osuutensa talosta jollekin ulkopuoliselle pilkkahinnalla. Asumisoikeuden voi aina jättää, vaikka osuus olisi myyty. Sen jälkeen lapsilla olisikin mielenkiintoinen tehtävä yrittää selvittää, miten saa talon käyttöönsä, kun 50 % onkin vaikka rakennusyhtiön.

Vierailija
17/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leskellä välttämättä ole omistusosuutta, vaan vain oikeus asua siinä vaikka kuolemaansa asti.

Siksihän moni lapsi harmitteleekin saamaansa perintöä, kulut juoksee mutta asumaan et sinne pääse.

Vierailija
18/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei leskellä välttämättä ole omistusosuutta, vaan vain oikeus asua siinä vaikka kuolemaansa asti.

Siksihän moni lapsi harmitteleekin saamaansa perintöä, kulut juoksee mutta asumaan et sinne pääse.

Näinpä. Minäkin haluaisin myydä perinnöksi saamani talon, jossa äitini lesken asumisoikeudella asuu. Kulut jää kaikki mulle, koska minä omistan talon, mutta asumaan en siihen pääse vielä varmaan vuosikymmeneen. Oikeasti haluaisin muuttaa siihen, sillä se on lapsuudenkotini ja mulle rakas talo hyvällä paikalla, mutta mulla vaan ei meinaa olla varaa ylläpitää sitä JA maksaa omaa asuntolainaani. Äidin mielestä se on mun tehtävä huolehtia talon kuluista ja siitä, että äidillä on katto pään päällä, koska olen a) hänen ainoa lapsensa ja b) talon omistaja. Nyt just äiti ilmoitti, että sieltä kosahti boileri, eli taas menee rahaa.

Vierailija
19/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla osuus kuolinpesään joka käsittää lapsuuden kotini. Mulle puolestaan kaikki jankuttaa sitä että minun pitäisi laittaa äitini palvelutaloon. Itse olen tullut siihen lopputulokseen että haluan että äiti saa asua asunnossa minun puolestani niin pitkään kuin haluaa. Äiti kokee siellä olonsa turvalliseksi.

Jotkut puhuvat kunnallisesta kotiavusta. Sellaistapa ei ole. Yksityiseltä ostetaan palvelut, kotiruoka, suihkuapu, siivous. Tähän saa kelalta pienen tuen. Kyllä sukulaiset joutuvat paljon auttamaan, ei iäkästä voi oman onnensa nojaan jättää.

Yksi juttu mikä vähän hirvittää on se mihin kuntoon äitini jättää asunnon. Esim. wc:ssä on suoraan sanottuna kuset ja paskat imeytyneen saumoihin ja pesemällä tuota ei puhtaaksi ja hajuttomaksi saa, remontti edessä. , Samoin keittiö ja parkettilattia, ei siis paskassa mutta muussa töhnässä ja pilalla. Ja ei, ihmistä ei saa pakkohoitoon laitokseen pelkän inkontinenssin perusteella, tätäkin mulle on ehdotettu.

Mietin vaan joskus tulevaa ja että miten kulut jaetaan jos asunnossa asunut henkilö on tuhonnut asuntoa.

Vierailija
20/67 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Minäkin haluaisin myydä perinnöksi saamani talon, jossa äitini lesken asumisoikeudella asuu. Kulut jää kaikki mulle, koska minä omistan talon, mutta asumaan en siihen pääse vielä varmaan vuosikymmeneen. Oikeasti haluaisin muuttaa siihen, sillä se on lapsuudenkotini ja mulle rakas talo hyvällä paikalla, mutta mulla vaan ei meinaa olla varaa ylläpitää sitä JA maksaa omaa asuntolainaani. Äidin mielestä se on mun tehtävä huolehtia talon kuluista ja siitä, että äidillä on katto pään päällä, koska olen a) hänen ainoa lapsensa ja b) talon omistaja. Nyt just äiti ilmoitti, että sieltä kosahti boileri, eli taas menee rahaa.

Jos leskellä on hallintaoikeus asuntoon, niin hänellä on myös lain mukaan velvollisuus vastata sen kustannuksista vastaavan asunnon käypään vuokratasoon asti. Sinun ei aiis todellakaan tarvitse maksaa talosta aiheutuvia kustannuksia muuten kuin siltä osin kuin ne ylittävät sen, mitä talosta saisi vuokraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme